راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

کلمبیا
لحظه شماری انقلابی
برای پیوستن به جبهه
دولت های انقلابی در امریکا لاتین
ترجمه- ستاره عسگری
 

رسانه های بین المللی اعلام کرده اند که «آلوارو اوریبه» رئیس جمهور کلمبیا اعلام کرده آماده است تا با ارتش نیروهای انقلابی و چپ گرای کلمبیا «فارک» مستقیما به مذاکره بنشیند.
بنا به برآوردها «فارک» دارای 18 هزار زن و مرد مسلح دراختیار دارد.رسانه های همگانی همچنین گزارش می دهند که سازمان چپگرای فارک حتی کوشش دارد تا از طریق نیروهای مترقی در آمریکا جهت تشویق دولت کلمبیا برای تبادل زندانیان سیاسی بین خود و دولت کمک بگیرند. در این رابطه در هفته های گذشته«رائول ریس» سخنگوی «فارک» طی نامه ای به کارگردان های معروف آمریکا از جمله «الیوراستون» و«مایکل مور» خواسته تا با کمک چهره های روشنفکر وسرشناس آمریکا برای رسیدن به توافق بین دولت کلمبیا و نیرو های انقلابی« فارک» از نفوذ خود استفاده کنند.
نیرو نظامی آمریکا اکنون سالهاست در کلمبیا حضور دارد، این حضور نظامی ـ دیپلماتیک گسترده به طور مشخص منافع امریکا را در منطقه آمریکای لاتین جستجو می کند. آمریکا مرتبا حضور نیرو های نظامی خود در کلمبیا و برخی کشور های دیگر منطقه را با شعار مبارزه علیه مواد مخدر توجیه می کند.
سایت اینترنتی لوموند دیپلماتیک در یکی از مقالات خود در رابطه با حضور آمریکا در کلمبیا، تنها به عنوان یک نمونه از صد ها نمونه دخالت های آمریکا در کلمبیا از جمله می نویسد: «از سال 1993 تاکنون، شرکت ناین کورپ در کلمبیا حضوردارد. با این که این شرکت قرار است تنها در چارچوب مبارزه با قاچاق مواد مخدر فعال باشد، اما با بیش از 30 شرکت نظامی خصوصی دیگر در مقابله با چریک های نیروهای انقلابی کلمبیا(فارک) و ارتش آزادی بخش ملی(او. ال. ان) و هم چنین در سرکوب جنبش اجتماعی فعالیت می کند. این شرکت های نظامی خصوصی که با وزارت کشور، پنتاگون و با "یو. اس.ایجنسی فور اینترناشنال دیو لوپمنت" قرارداد بسته اند، در عمل نیز از منافع«ابرقدرت» دفاع می کنند. در پرتو فعالیت های این نوع شرکت ها، واشنگتن توانسته است مهم ترین جنگ خصوصی شده ی جهان را به وجود آورد»
روز نامه چپ گرای یونگه ولت چاپ آلمان مصاحبه «رائول ریس» سخنگوی فارک را به نقل ازسایت اینترنتی «کافه رادیو استریو» رامنتشر کرده است:
س: نظر شما در رابطه با اعلام آمادگی رسمی رئیس جمهور کلمبیا«آلوارو اوربیه» جهت مذاکرات مستقیم با جنبش« فارک» چیست؟
ج: آمار موجود نشان می دهد که 70 در صد مردم کلمبیا مایل هستند تا این مذاکرات انجام شود. مردم کلمبیا راه حل های سیاسی و مذاکره جهت تعویض زندانیان سیاسی را پیشنهاد می کنند. اما دولت «آلوارو اوربیه» در عمل راه حل های غیر مسالمت آمیز را ترجیح می دهد. آن ها حتی اقوام زندانیان سیاسی را نیز تحت فشار می گذارند. آن ها دو منطقه را بطور کامل، باصطلاح خود پاک سازی کرده اند، اما در عمل زندگی مردم را از بین برده اند. ما پیشنهاد می کنیم تا با نمایندگان دولت در اولین فرصت دیدار داشته باشیم. همچنین برخلاف گفته های رئیس جمهور، سازمان های اطلاعاتی ـ امنیتی رژیم مرتبا تظاهر می کنند که تمایلی به تعویض زندانیان سیاسی ندارند.
س: فارک مرتبا اعلام کرده که به دلیل کاربرد اصطلاح تروریست در مورد نیرو های نظامی«فارک» در خارج از کلمبیا، این نیرو مایل است گفتگوها در داخل کشور انجام شود، اما رئیس جمهور در ماه دسامبر گذشته اعلام کرد که او مایل است تا با نمایندگان «فارک» در خارج از کلمبیا گفتگو کند. سئوال این است که اگر«اتحادیه اروپا» نام « فارک» را از لیست تروریستی خود خارج کند، آیا نمایندگان« فارک» حاضر خواهند شد در خارج از کلمبیا مذاکره کنند؟
ج: در گیری ما با دولت کلمبیا در درون کشور است، در درجه نخست ما مایل هستیم مسائل فی مابین را در درون کشور خودمان حل کنیم. البته این امکان وجود دارد که در کشور های دوست و علاقمند به مسائل کلمبیا این مذاکرات آغاز شود.
س: شایعات مختلفی در رابطه با تغییرات ایدئولوژیک در درون «فارک» منتشر می شود. در این رابطه چه نظری دارید؟
ج: شایعه زیاد است. من اعلام می کنم که فارک همچنان بر علمی بودن و کارسازبودن ایدئولوژی خود، یعنی مارکسیسم ـ لنینیسم تاکید کامل دارد، ما همچنان بر دید گاه های بولیواریستی خود نیز تاکید داریم (اشاره به دیدگاه های سیمون بولیوار قهرمان ملی ونزوئلا و منطقه آمریکای جنوبی. م) این در عین حال علایق ملی و منطقه ای ما را آشکار می کند. ما ملتی مسلح هستم. همیشه توطئه ای مختلفی بر علیه خلق کلمبیا در جریان بوده است؛ از جمله توطئه سال 1964 با نام مخفی «ال. آ. اس. او» که عملیات مخفیانه نظامی آمریکا برعلیه نمایندگان مبارز خلق کلمبیا بود. البته آن توطئه با عدم موفقیت روبرو شد. در طول سال های بعد هم مرتبا این گونه توطئه ها و شایعه سازی ها تکرار شده است. ما تا زمانی که مردم کشورمان به آزادی، استقلال و برابری دست نیافته باشند به مبارزات خود ادامه خواهیم داد.
س: در طول مبارزه همیشه شاهد بوده ایم که اولیگارشی مالی کلمبیا گروه های نظامی تبهکارو آدمکش را برعلیه نیرو های انقلابی تجهیز و به میدان می فرستد،.« فارک» چگونه مردم را از گزند این مزدوران حفظ می کند؟
ج: ما با سازماندهی خود مردم، بویژه روستائیان در گروه های متعدد و مختلف می کوشیم تا آن ها را از گزند تروریست های شبه نظامی دولتی «آلوارو اوربیه» حفظ کنیم. با وجود این آن ها مرتبا به اعمال جنایتکارانه خود با کشتن و آویزان کردن مردم زحمتکش و بی گناه ادامه می دهند.
س: گرایش گسترده توده های مردم در آمریکای لاتین به برقراری سوسیالیسم چه تاثیری می تواند در موفقیت مبارزه شما برای دستیابی به دموکراسی داشته باشد؟ اصولا چشم انداز آینده را در منطقه چگونه می بینید؟
ج: ما از موفقیت های نیروهای مترقی و چپ در منطقه آمریکای لاتین بسیار خوشحال هستیم. به انتخاب های مردمی خلق های منطقه درود می فرستیم. خلق ها درک می کنند که باید از زیر سلطه سرمایه داری و امپریالیسم خارج شوند. ما انتخاب راه جنبش بولیواری و سوسیالیستی ونزوئلا را به رهبری «هو گو چاوز» به مردم این کشور تبریک می گوئیم. همچنین از انتخاب« رافائل کورآ» در اکوادور بسیار خوشحال هستیم. اقدامات انقلابی« اوه مورالیس» در دولتی کردن در صد بالائی از صنعت نفت و گاز بولیوی و کوتاه کردن دست شرکت های امپریالیستی از منابع سر شار خلق بولیوی تحسین بر انگیز است. پیروزی های متعدد در برزیل، آرژانتین، اروگوئه و دیگر کشور های همسایه را با شادمانی بسیار ارزشمند ارزیابی می کنیم. ما نیز همانند آنها و شانه به شانه آن ها برای برقراری سوسیالیسم که حق طبیعی انسان ها در سطح جهان است، مبارزه را ادامه خواهیم داد. پروسه مبارزاتی ما جدا از پروسه مبارزاتی دیگر خلق های آمریکای لاتین نیست و مبارزات تمامی خلق های این منطقه در یکدیگر تاثیر کامل دارد. «فارک» می کوشد تا ارتباط های خود را با این خلق های مبارزه گسترش داده و حتی با کشور های اروپائی نیز در تماس و تبادل نظر باشد. کوشش داریم تا تمامی نیروهای داخل کشور را در یک مجموعه ضد امپریالیستی متمرکز کنیم.
س: دولت ونزوئلا اخیرا میزان ملی کردن اقتصاد را افزایش داده است. در صورتی که دولتی توسط «فارک» در کلمبیا تشکیل شود، نظرش در رابطه با خصوصی سازی اخیر شرکت مخابرات راه دور(تله کام) توسط دولت کلمبیا چه خواهد بود؟
س: دولت ما تمامی شرکت هائی که اکنون در تسلط امپریالیسم آمریکا قرار دارند را ملی اعلام خواهد کرد. آن ها منابع سرشار مردم کلمبیا را غارت می کنند. ما توسط قانون به دیگر شرکت های خارجی نیزاعلام خواهیم کرد که مواظب اعمال خود باشند. خلق کلمبیا مایل نیست که سرمایه داری بزرگ خارجی او را غارت کرده وهمچنان به خاک سیاه بنشاند. در حال حاضر امپریالیسم آمریکا در حال چپاول روستائیان فقر و زحمتکش کلمبیا است. ما در رابطه با اقتصاد کشاورزی نیز برنامه های سوسیالیستی خود را به اجرا خواهیم گذاشت.

 

 راه توده 125 5.03.2007
 

  فرمات PDF                                                                                                        بازگشت