راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

انقلاب فرهنگي 1359 در آینه مطبوعات ایران
علی خامنه ای نیاموخت
و هنوز در پی تکرار آنست
درسی که ج. اسلامی
از انقلاب فرهنگی نگرفت!
بهنام بهمنش
 

فهرست منابع مورد استفاده:
روزنامه اطلاعات فروردین و اردیبهشت 1359
كتاب «غايله چهاردهم اسفند 1359، ظهور و سقوط ضد انقلاب»
كتاب «انقلاب ايران در دو حركت» نوشته مهندس مهدي بازرگان چاپ پنجم، پاييز 1363
مجله «انديشه آزاد» ارگان كانون نويسندگان ايران، شماره 6
مجله «كتاب جمعه» به سردبيري احمد شاملو، شماره‌هاي 32، 33، 11و4 ارديبهشت 1359
«كتاب تاريخ ايران 2» (از صفويه تا تاريخ معاصر» سال دوم نظام جديد آموزش متوسطه 1377
و تعدادي از نشريات گروهي و ...
همچنين توجه به توضيحات مقدماتي زير مي تواند براي خوانندگان بخصوص آندسته كه زمان اين وقايع را به خاطر ندارد و نسل جديد در راستاي درك بهتر مطالب مفيد باشد:
شوراي انقلاب فرهنگي : نهادي معادل مجلس قانون گذاري كه در آن برهه (ارديبهشت 59) مركب از افراد زير بود: ابوالحسن بني صدر (رياست شوراي انقلاب)- مهدي بازرگان – محمد جواد باهنر – محمد بهشتي – حسن حبيبي – عزت الله سحابي – علي خامنه اي – عباس شيباني – صادق قطب زاده – محمدرضا مهدوي كني – علي اكبر معين فر – موسوي اردبيلي و علي اكبر هاشمي رفسنجاني.
كميته مركزي : به سرپرستي مهدوي كني
سپاه پاسداران جمهوري اسلامي: به فرماندهي ابوشريف
ديوانعالي كشور : به رياست دكتر محمد بهشتي (دبير اول حزب جمهوري اسلامي)
شهرباني كل كشور : به سرپرستي مصطفي ميرسليم (معاون سياسي اجتماعي وزارت كشور)
دادستان كل كشور : آيت الله موسوي اردبيلي
هيات دولت : وزير فرهنگ و آموزش : حسن حبيبي- وزير نفت : علي اكبر معين فر – وزيردفاع : دكتر چمران – وزير کار : داريوش فروهر – وزير آموزش و پرورش : محمدعلي رجايي – وزير مشاور در تبليغات و تحقيقات : دكتر يدالله سحابي – وزير كشور : آيت الله مهدوي كني
نهادهاي دانشجويي :
- سازمان دانشجويان مسلمان : وابسته به دانشجويان پيرو خط امام
- دانشجويان پيرو خط امام : بنا به گفته يكي از اعضاي سابق دفتر تحكيم وحدت همان انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان (دفتر تحكيم وحدت) بودند كه جهت ايجاد پوششي براي فعاليت‌هايشان و ضربه نخوردن به انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان، تحت اين نام فعاليت مي‌كردند.
-انجمن دانشجويان مسلمان : دانشجويان طرفدار سازمان مجاهدين خلق ايران
- دانشجويان پيشگام : دانشجويان طرفدار سازمان چريكهاي فدايي خلق ايران
- دفتر مركزي پيشگام (پيشگام مركزي) تالار مولوي واقع در خيابان 16 آذر بود.
- دانشجويان مبارز : دانشجويان طرفدار سازمان پيكار در راه آزادي طبقه كارگر
- دانشجويان راه كارگر : دانشجويان طرفدار سازمان كارگران انقلاب ايران (راه كارگر)
- سازمان جوانان و دانشجويان دموكرات : دانشجويان طرفدار حزب توده ايران
 

 

 

چهارشنبه 27/1/1359
تبريز – خبرنگار اطلاعات – حجت الاسلام هاشمي رفسنجاني عضو شوراي انقلاب كه براي ايراد چند سخنراني به تبريز آمده بود. ظهر ديروز در سالن دانشكده پزشكي دانشگاه تبريز به سخنراني پرداخت. در پايان قرار شد وي در جلوي ساختمان مركزي به سوالات دانشجويان پاسخ گويد، ولي بلافاصله اجتماع دانشجويان به تشنج كشيده شد و براثر اعتراض گروههاي مخالف جلسه شكل آشفته‌اي به خود گرفت و هاشمي رفسنجاني بدون شركت در جلسه سخنراني بعدي، دانشگاه تبريز را ترك كرد. درپي اين واقعه دانشجويان مسلمان پيرو خط امام در تبريز به ساختمان مركزي رفتند و ضمن بيرون كردن مسوولان و كاركنان اين مركز آنجا را به تصرف خود در آوردند. دانشجويان اعلام داشتند تا تكميل انقلاب فرهنگي و پاكسازي در سطوح دانشجويي و هيات علمي و كارمندان، اين مركز را ترك نخواهند كرد و شب و روز را در آنجا خواهند ماند. مسوول روابط عمومي دانشجويان مسلمان پيرو خط امام در گفتگويي با خبرنگار ما در اين شهر اعلام كرد: به دستور امام خميني قرار بود تحولي اساسي در سطح فرهنگي به عمل آيد كه متاسفانه اين عمل در دانشگاه تبريز، از بعد از انقلاب عملي نگرديد و متشنج شدن جلسه امروز (ديروز) بوسيله گروهاي مخالف انگيزه‌اي براي به تصرف درآوردن آن توسط ما است. روابط عمومي ستاد دانشجويان اعلام كرد: از اول انقلاب كار گروههاي مخالف را زيرنظر داشتيم و هركاري كه مي‌كردند به خاطر رعايت دموكراسي حرفي نمي‌زديم و حتي مي‌دانستيم آنها در كردستان و ساير جاها چه كار مي‌كنند ولي اينها معني دموكراسي را ندانستند و ما اعلام مي كنيم مادامي كه اين گروهها خط مشي خود را با امام يكي نكنند، اين محل را ترك نخواهيم كرد.
پنجشنبه 28/1/1359
مردم اين شهر به سوي دانشگاه كه در تصرف دانشجويان پيرو خط امام است، راهپيمايي كردند. راهپيمايان طي تبريز – عصر ديروز به دعوت جامعه روحانيت مبارز برخي از گروهها و سازمانهاي تبريز، از ميدان شهرداري ور از خعبيابانها با دادن شعارهايي مبني بر وحدت و يكپارچگي خواستار تصفيه و پاكسازي محيط دانشگاه شدند. بنابر گزارش رسيده به مناسبت تصرف دانشگاه تبريز و پاكسازي در آن. نماز وحدت به امامت آيت الله مدني برگزار شد.
در تماس اطلاعات با دكتر حسن حبيبي وزير فرهنگ و آموزش عالي وي از اظهارنظر قطعي در مورد دانشگاه تبريز خودداري كرد – دكتر حبيبي گفت : در هر حال دانشگاهها بايد تا آخر سال كار خود را ادامه دهند و پس از آن اگر كاري لازم باشد انجام خواهيم داد.
- بعد از ظهر ديروز اطلاعيه‌اي همراه با چند سند از سوي انجمن‌هاي دانشجويان مسلمان دانشگاهها و مدارس عالي در اين موسسات انتشار يافت. در اين اعلاميه دانشجويان مسلمان اعلام كرد: براي جلوگيري از بروز هرگونه اغتشاش و ناآرامي دانشگاهها و حفظ وحدت و يكپارچگي صفوف خلق، سندي كه نقش سازماندهي عده اي دانشجو كه قصد اشغال، برهم زدن و نهايتا تعطيل دانشگاهها را داشتند، منتشر مي‌كند، در اين اعلاميه آمده است: از آنجاييكه هرگونه هرج و مرج و آشوب در اين شرايط جز به نفع امپرياليسم نخواهد بود وشخص رييس جمهوري با برهم زدن دانشگاهها مخالف است، لذا اين سند را در اختيار عموم هم ميهنان عزيز قرار مي‌دهيم تا از بروز حوادث نامطلوب جلوگيري شود براساس اسنادي كه بعدازظهر ديروز بوسيله انجمن‌هاي اسلامي دانشگاهها نصب شد، فرم تشكيلاتي نقشه اشغال دانشگاهها از 9 ارگان تشكيل شده است اين ارگانها ستاد مركزي – روابط عمومي – شوراي هماهنگي- انتظامات – تبليغات – عمليات سازندگي – تداركات – تحقيقات – و برنامه ريزي نيروهاي آزاد شده مي‌باشند.
در اين فرم وظايف يك يك اين ارگانها مشخص شده است در قسمت وظايف كميته تبليغات تهيه نوار سرود اشعار قرآن و مقاله‌هاي ايدئولوژيك – سياسي و ارائه آن توسط بلندگو در جلوي درب دانشگاهها حداقل براي يك هفته اول عمليات (از صبح تا شب) پيش بيني شده است. همچنين در اين قسمت آمده است:
گذاشتن جلسات سخنراني و توجيه كاري كه كرده‌ايم و ذكر اهميت آن در سرنوشت انقلاب در بلندگوي جلوي درب دانشگاه نصب پلاكارد در محلهاي مشخص شده از قبيل در دانشگاه. يك سري از پلاكاردها از قبيل اعلام انحلال دانشگاه در تبليغات مركزي تهيه شده روز قبل از عمليات به دانشگاهها منتقل شود، شناسايي مساجد منطقه از قبل و دعوت از مردم در روز عمليات با توضيح دادن حركت انجام شده در مساجد.
- از سوي ديگر جمعي از دانشجويان دانشگاه تهران با انتشار اطلاعيه‌اي در مورد توطئه براي تعطيل دانشگاهها هشدار دادند. در اين اعلاميه تأكيد شده است كه خواستهاي دانشجويان بايد از طريق شوراي دانشگاهها پيگيري شود.
- از سوي ديگر انجمن دانشجويان مسلمان دانشگاهها امروز با صدور اطلاعيه به نام «شرح ماجراي توطئه، اغتشاش و آشوب و تعطيل كردن دانشگاههاي ايران» مدعي شد كه افراد آغاز كننده جريان تصرف دانشگاهها بعضي از اعضاي انجمن اسلامي دانشگاهها بوده‌اند. انجمن دانشجويان مسلمان در اطلاعيه خود اشاره كرده است كه طرح اين جريان در ساختمان هفت طبقه‌اي در پشت سفارت سابق آمريكا ريخته شد و سردمداران اين جريان البته ده نفر بودند و پس از چندي حدود 20 نفر ديگر به جمع آنها اضافه شده اند. در اطلاعيه آمده است: «اهداف اين افراد ظاهرا الاح نظام آموزشي و تصفيه و پاك سازي محيط دانشگاهها بود. در طي برنامه ريزي كار اين گروه 30 نفري، حدود 50 نفر از انجمن‌هاي اسلامي شهرستان‌هاي مختلف به تهران آمده و به 30 نفر فوق الذكر در ساختمان پشت سفارت ملحق شده وبه ادامه برنامه ريزي مشغول مي‌گردند تا بلكه از اين طريق بتوانند به وحدت نظر رسيده و برنامه خود را هماهنگ سازند افرادي كه از اين شهرستانهاي مختلف به تهران آمده بودند از سردمداران اين جريان، آتشي داغتر در جهت به وجود آوردن محيطي مملو از نامني و هرج و مرج داشتند. اينان تأكيد بيشتري براي برهم زدن اوضاع دانشگاههاي تهران ميكردند. در طول مدت طرح ريزي اين برنامه عناصر ديگري نيز به جمع اين افراد اضافه گرديده تا اين كه تعداد اين افراد به حدود دويست نفر رسيد» در ادامه اين اطلاعيه ضمن اشاره به درست كردن پلاكاردهايي با مضمون تعطيلي دانشگاهها تحت عنوان اصلاح نظام آموزشي گفته شده است «اين افراد حدود يك هفته است كه در پي پياده كردن اين طرح سراسري مي‌باشند ولي همانطور كه فوقا متذكر شديم از يك طرف در اثر تضادهاي شديدي كه در بين آنها حكمفرماست و از طرف ديگر چون عمل آنها پايه و اساس ندارد و صرفاً در ضديت با نيروهاي ترقي خواه و انقلابي صورت مي‌گيرد لذا مي‌بينيم كه تاكنون موفق به حل تضادهاي درون خود نگرديده و قادر به پياده كردن طرح نشده‌اند.»
رييس دانشگاه تبريز، روساي دانشكده‌ها و نمايندگان هيات‌هاي علمي اين دانشگاه، در اطلاعيه‌اي عمل دانشجويان پيرو خط امام در تبريز را مغاير با اوامر امام تلقي كردند.
اطلاعات شنبه 30/1/1359
- در درگيري‌هاي دانشگاه تربيت معلم يك دانش آموز كشته و 15 دانشجو زخمي شدند.
- در جريان درگيريهاي دانشگاه شيراز 500 نفر مجروح شدند.
- آقاي دكتر ابوالحسن بني صدر رييس جمهوري كشورمان ديروز پس از ملاقات با امام خميني به خبرنگار خبرگزاري پارس گفت : در اين ملاقات، وضع دانشكده ها مورد بررسي قرار گرفت و در اين مورد اطلاعيه‌اي تنظيم كرديم كه به نظر ايشان رسيد.
- در تصرف دانشگاهها و موسسات آموزش عالي توسط انجمن‌هاي اسلامي و سازمانهاي دانشجويان مسلمان دانشگاهي كه از صبح پنجشنبه آغاز شده بود ديروز نيز ادامه يافت و حتي پس از انتشار اعلاميه شوراي انقلاب و قرائت آن از راديو نيز خاتمه نيافت.
- پيش از ظهر ديروز دكتر ابوالحسن بني صدر به همراه اعضاي شوراي انقلاب با امام خمني رهبر انقلاب اسلامي ايران ديدار و گفتگو كردند، در پايان اين ملاقات كه تا ساعت چهارده ادامه داشت، اطلاعيه زير انتشار يافت.
بسم الله الرحمن الرحيم ملت مسلمان مباز و با فرهنگ ايران! يكي از ويژگيهاي انقلاب اسلامي ما اهميت و عظمت بعد فرهنگي آن است. ملتي كه براي به ثمر رساندن انقلاب خود دهها هزار شهيد داده در اين انديشه بوده است كه پس از پيروزي انقلاب خود باشد و مطابق ضوابط و قواعد خودي بيانديشد. نيروي انساني كارآمد و كارشناسان خود را با قواعد و ضوابط انقلاب و اسلامي تربيت كند. از اين رو، بلافاصله پس از پيروزي انقلاب ضرورت تغيير بنيادي نظام آموزشي اعم از ابتدايي و متوسط و عالي مورد توجه مسوولان امر قرار گرفت اين دگرگوني بنيادي در اساس و محتواي برنامه‌ها، جهت گيري تعليمات عالي در حد اسلامي انقلابي، گزينش معلماني كه درد مردم را دريابند و براي انقلاب دل بسوزانند. بدون برخورد انقلابي صادقانه و عميق عملي نبود و نيست اما كساني كه دلشان براي انقلاب اسلامي نمي‌تپد و درك ديگري از دانشگاه و كار دانشگاه دارند با ايجاد بحران در امور دانشگاهي وتبديل مراكز آموزش عالي به ستاد عمليات سياسي تفرقه آور عملا مانع دگرگوني بنيادي دانشگاهها شده‌اند و موجب نارضايي همه علاقه‌مندان به تعليمات عالي متعهد گرديده اند امام (امت) كه همواره بيانگر خواسته هاي اصيل و اساسي ملت است در پيام نوروزي خود به اين مساله پرداختند و نظام آموزش عالي را كه ميراث رژيم سابق است و استعمار، پايه گذار و توسعه دهنده آن بوده است به شدت محكوم كردند و خواسته است كه اين امر به طور جدي مورد توجه قرار گيرد. دانشگاهيان و دانشجويان مسلمان كه از نظام آموزشي طاغوتي در رنج بوده و هستند با اين پيام جان تازه‌اي يافته‌اند و تغيير بنيادي نظام را خواستار شده‌اند. اين خواست دانشگاهيان و دانشجويان مورد تاييد ماست و كاري است كه هر چه زودتر بايد به بهترين وجه و با توجه به اوضاع و احوال كنوني كشور انجام يابد ولي سرنوشت سازترين مساله به خصوص در شرايط فعلي كشور آنست كه حاكميت امور با تاييد همه مردم در دست دولت باشد و دولت يكپارچه با ياري و همكاري ملت كارهاي اصلي و اساسي و تغييرات بنيادي را به سامان برسانند، يگانگي و وحدت شرط ضرور جراحي‌هاي بزرگ و اقدامات بنيادي است. در شرايط كنوني دولت نمي‌تواند كانون‌هاي توطئه و يا مراكزي را كه موجب درگيري و اختلاف نظر و عمل در دانشگاه مي‌شود بپذيرد. دانشگاه در هر زمان و خصوصا در حال حاضر بايد محل كار و فعاليت دانشگاهي ملهم از انقلاب اسلامي باشد و از حالت ستاد عملياتي گروههاي گوناگون خارج شود. شوراي انقلاب در اين امر اصرار دارد كه هرچه زودتر دگرگوني هاي بنايدي در نظام آموزش عالي بوجود آيد و بدين منظور برنامه زير را كه امروز جمعه 29 فروردين 59 به تصويب حضرت امام رسيده است به مرحله عمل در مي‌آورد.
1- ستادهاي عمياتي گروههاي گوناگون – دفترهاي فعاليت و نظاير اينها كه در دانشگاهها و دانشكده‌ها و موسسات آموزش عالي مستقر شده‌اند – در ظرف سه روز از صبح شنبه تا پايان روز دوشنبه برچيده شود چنانچه تا پايان اين مهلت تاسيسات مذكور برچيده نشوند شوراي انقلاب بر اين است كه همه با هم يعني رييس جمهوري و اعضاي شورا مردم را فرا بخوانند و همراه با مردم در دانشگاهها حاضر شوند و اين كانون‌هاي اختلاف را برچينند.
2- دانشگاهها و مدارس عالي بايد ترتيبي دهند كه امتحانات تا چهاردهم خرداد پايان يابد و 15 خرداد تعطيل خواهد شد تا فرصت كافي براي تهيه برنامه نظام آموزشي بر پايه معيارهاي انقلابي داشته باشد. پذيرش دانشجو براساس موازين جديد انجام خواهد يافت.
3- هرگونه استخدام در دانشگاه بايد از هم اكنون متوقف شود انتظار داريم دانشگاهيان و دانشجويان و همه ملت عزيز ايران در اجراي اين طرح صميمانه همكاري كنند، خداي متعال يار و راهنماي ما در پيشبرد انقلاب عزيز اسلامي ما باشد.
- دانشگاه پلي تكنيك نيز بعداظهر ديروز پس از دو روز انتظار سرانجام تصرف شد. اشغالگران در سر راه خود به داخل دانشگاه پلاكاردها و اعلاميه‌هاي ديواري را پاره كرده و به دفتر دانشجويان پيشگام به سختي آسيب رساندند.
- به دنبال انتشار خبر حمله به دانشگاهها و مراكز آموزش عالي، دانشجويان دانشگاه ملي حفاظت از اين دانشگاهها را برعهده گرفتند. اين دانشجويان كه به طور عمده از سه گروه انجمن دانشجويان مسلمان.دانشجويان پيگام و دانشجويان مبارز تشكيل مي شدند تالار ابوريحان و ساختمان مركزي دانشگاه ملي را در زير پوشش خود قرار دادند كشيك دانشجويان از صبح پنجشنبه آغاز شد و دو شب گذشته را نيز دانشجويان در اين محل گذراندند. يكي از اعضاي انجمن دانشجويان مسلمان گفت ما در اين محل براي افشاي حركات غيراصولي كه انجام مي گيرد باقي خواهيم ماند و تا جايي كه بتوانيم از تصرف اين دانشگاه جلوگيري مي‌نماييم اعضاي كميته مستقر دردانشگاه ما نيز در پاسخ اين سوال كه در صورت حمله به دانشگاه چه خواهيد كرد پاسخ دادند در صورتيكه افراد مسلح به دانشگاه حمله كنند با آنها مقابله خواهيم كرد ولي اگر گروههاي مردم وارد شوند ما عكس‌العملي نشان نخواهيم داد.
در اطلاعيه اي كه با امضاي گروهي از دانشجويان مسلمان دانشگاههاي تهران منتشر شد تاييد شد اسنادي كه از سوي انجمن دانشجويان مسلمان در رابطه با تصرف دانشگاهها منتشر شده از سوي اين گروه بوده كه به تصرف انجمن‌هاي اسلامي و سازمان‌هاي دانشجويان مسلمان دانشگاهها رسيده است. اين اسناد شامل افشاي طرح تشكيلاتي تصرف كنندگان دانشگاهها و عملياتي كه بايد انجام گيرد بود در اعلاميه گروهي از دانشجويان، افشاي اسناد «جاسوسي» ناميده شده است.
سازمان جوانان و دانشجويان دموكرات در اطلاعيه‌اي با نام «باهوشياري انقلابي توطئه‌هاي جديد ضدانقلاب را در دانشگاهها خنثي كنيم» برخي از گروهاي چپ‌نما را مسوول به آشوب كشانيدن محيطهاي دانشگاهي و نهايتا خدمت به امپرياليسم و ضد انقلاب معرفي كرده است در اين اطلاعيه از دانشجويان مسلمان پيرو خط امام، دانشجويان هوادار سازمان چريكهاي فدايي خلق و دانشجويان هوادار سازمان مجاهدين خلق خواسته شده تا با هوشياري انقلابي اين توطئه را خنثي كنند و مانع ايجاد و تشديد چنين تشنج‌هايي شوند و عوامل محرك آن را افشا كنند.
اعضاي ستاد وسازمان دانشجويان مسلمان دانشگاه شيراز و البته به دانشجويان پيرو خط امام با برنامه‌ريزي قبلي، ساعت يك و سي دقيقه بعد از ظهر ديروز هم زمان دانشكده هاي پزشكي، مهندسي، ادبيات و علوم و حوزه مديريت دانشگاه شيراز را به تصرف خود در آوردند. در دانشكده مهندسي هنگام تصرف چند برخورد بين گروهها پيش آمد كه با پشتيباني مردم، دانشكده اشغال شد.
پس از اتمام نماز جمعه مردم به سوي دانشكده‌ها حركت كردند و دانشكده‌هاي اشغالي را به محاصره خود درآوردند و پشتباني خود را از دانشجويان اشغال كننده اعلام كردند. درهاي كليه دانشكده‌ها بسته شد و اطراف آنها را با سيم‌هاي خاردار پوشانده اند.
يكي از مسوولان شوراي هماهنگي و دانشجويان مسلمان به خبرنگار ما در شيراز اظهار داشت كه اشغال ما براي پاكسازي و تصفيه گروه‌ها نيست، لكه اعتراض به خط مشي كلي دانشگاه داريم، چون دانشگاه شيراز مستقيما وابسته به آمريكا است و كتابهاي آمريكايي تدريس مي‌شود واساتيد كلا به زبان انگليسي تدريس مي‌كنند ...به همين سبب پساز پيام امام دانشجويان اشغال كننده شبانه روز تلاش كردند تا بتوانند براي اسلامي كردن و در راه انقلابي بودن اين دانشگاه اقدام كنند كه چاره‌اي جز تعطيل اين دانشگاه نديدند وتا اين سيستم تعطيل نشود انقلاب فرهنگي را نمي‌توان صورت داده از سوي آيت الله دستغيب امام جمعه شيراز از دانشجويان اشغال كننده پشتيباني شده و حجت الاسلام علي محمد دستغيب در محلهاي اشغال شده ضمن پشتيباني از مردم خواست مشهد عصر ديروز توسط دانشجويان مسلمان اشغال شد.
دانشگاه كرمان و نيز دانشسراي عالي حنيف نژاد اين شهر توسط دانشجويان مسلمان پيرو خط امام تصرف شد.
ساعت 8 بامداد روز پنجشنبه گروهي از جوانان در حاليكه شعار مي‌دادند، پشت درهاي دانشكده علم و صنعت اجتماع كردند و قصد ورود به محوطه را داشتند ولي به علت بسته بودن در و اجتماع اعضاي انجمن دانشجويان مسلمان و ساير گروههاي سياسي نتوانستند وارد محوطه دانشكده شوند، فقط ورود و خروج دانشجويان با ارايه كارت شناسايي صورت مي‌گرفت. در ساعت 30 : 10 دقيقه روز پنجشبنه گروه‌هايي كه اجازه ورود به محوطه دانشكده را نداشتند قفل آهنين در دانشكده علم و صنعت را شكسته وارد محوطه شدند و همراه عده كثيري از افراد متفرقه وارد محوطه دانشكده شدند در محوطه دانشكده چندين بار بين گرههاي موافق و مخالف انقلاب فرهنگي درگيري به صورت مشاجره لفظي و حتي كتك كاري در گرفت كه منجر به مجروح شدن عده‌اي گرديد.
ساعت 30 : 7 بامداد ديروز (جمعه) عده اي از اعضاي سازمان دانشجويان مسلمان دانشگاه تربيت معلم را تصرف كردند. نماينده سازمان دانشجويان مسلمان در مورد تصرف دانشگاه به خبرنگار ما گفت : ما در رابطه با پيام نوروزي امام كه گفته بودند بايد يك انقلاب اساسي در تمام دانشگاهها صورت گيرد و افراد شرق و غرب زده بايد از دانشگاهها بيرون بروند، ما دانشگاه تربيت معلم را اشغال كرديم و از هم اكنون انحلال اين دانشگاه را اعلام مي كنيم و تا برقراري يك سيستم آموزشي اسلامي در دانشگاه تربيت معلم روي خواسته خودمان هستيم مگر اينكه مردم و يا امام ما را از اينكار باز دارند.
نزدك به 48 ساعت است كه دانشكده مهدي رضايي در اختيار گروههاي مختلف دانشجويي اين دانشكده قرار گرفته است. شب گذشته دانشجويان عضو انجمن دانشجويان مسلمان، دانشجويان پيشگام، پيشتاز و مبارز براي جلوگيري از هجوم احتمالي به دانشكده در محوطه جلويي اين دانشكده صف آرايي كرده‌اند و سازمان دانشجويان مسلمان با نصب بلندگو در بيرون محوطه به پخش آياتي از قرآن كريم و اعلاميه‌هاي خود مبادرت مي‌ورزند.
دكتر بني صدر رئيس جمهوري اسلامي ايران عصر ديروز در يك مصاحبه راديو تلويزيون كه از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد از گروه‌هاي سياسي خواست ستادهاي خود را از دانشگاهها برچينند وگرنه مردم را به دانشگاهها فرا خواهد خواند و آنان خود اين ستادها را تعطيل مي‌كنند. در اين مصاحبه بني صدر گفت : ... ما در دانشگاه نمي خواهيم هيچ گروهي آزادي‌اش را صلب كنيم، نفس نكشد يا تصفيه‌اي بكنيم اين طور نيست اما دانشگاه هم نمي شود ستاد باشد. اين ستاد بايد تعطيل شود كه گروههاي سياسي ستاد در بيرون دانشگاه در حدود قانون اساسي مي‌توانند تشكيل بدهند دانشگاه جاي بحث آزاد است اما جاي تبديل شدن به ستاد نيست غرض ما اين بوده والا مطلبي كه بنده يك گروهي را بياوريم جلو ديگري را عقب ببريم و اگر كساني بخواهند از اين مطالب سواستفاده كنند و تبليغات كنند درست نيست ... و گروههاي سياسي كه در دانشگاه هستند و تعدادشان زياد است ستادهاي خود را از آنجا بر مي چينند، اگر از صبح شنبه شروع به برچيدن كنند همان روز اول هم مي توانند قضيه را تمام كنند ولي ما از لحاظ اينكه اگر ابهاماتي در ذهنشان هست رفع شود و از روي آگاهي عمل كنند قرار را سه روز گذاشتيم و اميدواريم كه در اين سه روز دانشگاه به حالت سالم بحث آزاد و گفت و شنود برگردد و اين ستادها آنجا را تخليه كنند، اگرخداي نكرده چنين گمان كردند كه حرفي است كه مي‌زنيم بدون آنكه دنباله داشته باشد آنوقت من از مردم دعوت خواهم كرد كه با خود و اعضاي شوراي انقلاب در دانشگاهها حضور داشته باشند و با آن ستادها را تعطيل خواهيم كرد.
سازمان مجاهدين خلق ايران طي اطلاعيه‌اي درباره تعطيل مراكز آموزشي اعلام داشت: سازمان مجاهدين خلق ايران بدينوسيله توطئه اشغال مراكز آموزشي كشور را برابر اسناد موثقي كه از جانب دانشجويان دانشگاههاي مختلف ارائه شده است، اعلام و توجه تمام مردم و مقامات مسوول كشور را نسبت به آن بر مي انگيزد بديهي است در شرايط قطع رابطه با امپرياليسم آمريكا و درگيري هاي مرزي ايران و عراق كه طبعا تفرقه انگيزان تلاش مي‌كنند تابه رغم پيام وحدت امام خميني، اقشار مختلف كشور را به جان هم اندازند و از اختلافات آنها سو استفاده نمايند، تعطيلي مراكز آموزشي را تحت هيچ بهانه‌اي خصوصا در آستانه دومين مرحله انتخابات مجلس شوراي ملي به صلاح كشور نمي دانيم. تعطيلي مراكز آموزشي را تحت هيچ بهانه اي خصوصا در آستانه دومين مرحله انتخابات مجلس شوراي ملي به صلاح كشور نمي دانيم. در بخش ديگري از اين اطلاعيه آمده است: سازمان مجاهدين خلق ايران از رييس جمهوري و شوراي انقلاب خواستار است تا به فوريت با مشخص نمودن مواضع و مسووليت‌هاي قاطع خود در قبال حوادث جاري دانشگاهها، هرگونه اخلالگري را محكوم كرده و به خاتمه دهند. در پايان اين اطلاعيه از كليه اساتيد، كاركنان و دانشجويان متعهد دانشگاهها و مدارس عالي خواسته شده است كه در چنين شرايط حساسي نسبت به سرنوشت مراكز آموزشي خود، اين سنگرهاي آگاهي و آزادي بي‌تفاوت نمانند.
دكتر باروقي رييس دانشگاه تبريز در زمينه نتيجه جلسه شوراي دانشگاه مذكور كه در پي اشغال ساختمان مركزي دانشگاه تشكيل شد به خبرنگار اطلاعات در تبريز اظهار داشت با اينكه اعضاي شوراي دانشگاه طبق اطلاعيه قبلي، در جلسه موردنظر حضور يافتند، معذالك دانشجويان متحصن اعلاميه دادند كه مقامات و شوراي دانشگاه را به رسميت نمي‌شناسند و حاضر به شركت در اين جلسه نيستند – دكتر باروقي افزود : ...
آنها (دانشجويان پيرو خط امام) مسأله‌اي را عنوان مي‌كنند كه نمي تواند موجب تحصن آنها شود و آن اختلاف در جلسه سخنراني حجت الاسلام هاشمي رفسنجاني است. لذا به نظر اعضا برنامه اين گروه از پيش ساخته است... متحصنين بيش از 250 تا 300 نيستند و اين عده هم نمي‌توانند سرنوشت 12 هزار دانشجوي دانشگاه تبريز را ناديده بگيرند...
انجمن هاي اسلامي و سازمان‌هاي دانشجويان مسلمان صبح امروز با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كردند مطابق تاكيد امام و دستور العمل شوراي انقلاب دانشگاههايي را كه تحت كنترل دارند به مقامات صالحه تحويل داده وبا همكاري و حضور در صحنه دانشگاه به نظارت مستمر خواهند پرداخت.
در درگيري ديروز دانشگاه تربيت معلم كه بين دانشجويان از يك طرف و گروههايي كه به هواداري انجمن اسلامي دانشگاه تربيت معلم به محل آمده بودند بيش از 30 نفر مجروح و يك دانش آموز 19 ساله با دست خفه شد. بعدازظهر ديروز گروهي از جوانان و طرفداران اسلامي شدن دانشگاهها، پس از اشغال دانشكده پلي تكنيك و توانبخشي به سوي دانشگاه تربيت معلم واقع در خيابان يادآوران حركت كردند پيش از ورود اين گروه به مقابل دانشگاه تربيت معلم دانشجويان كه در داخل اجتماع كرده بودند، درهاي دانشكده را از پيش بسته بودند اما جوانان بسوي درهاي دانشگاه تربيت معلم حمله بردند و با شعار دانشگاه بايد اسلامي باشد در بسته دانشگاه را باز كردند و به محوطه دانشگاه سرازير شدند، جمعيت بيرون نيز به حمايت آنان سنگباران را شروع كردند، لحظاتي نگذشته بود كه همه سطح خيابان و سطح دانشگاه از سنگ و پاره آجر پرشد. جمعيت خارج از دانشكده از سه طرف به سوي دانشجوياني كه در داخل بودند حمله كردند و بسياري از دانشجويان بوسيله سنگ و پاره آجر و چماق مجروح شدند.
در ساعت 7 بعد ازظهر پاسداران انقلاب به محل حادثه آمدند و از حمله كنندگان خواستند كه از پرتاب سنگ و پاره آجر خودداري كنند چرا كه «عمل» آنان باعث خشحالي دشمنان انقلاب خواهد شد. پس از فرستادن اين پيام از شدت پرتاب سنگ و پاره آجر كاسته شد، پاسداران، دانشجويان داخل دانشكده را به ساختمانها بردند و جمعيت بيرون خود را به محوطه دانشكده رسانيد.
نمازجمعه ديروز تهران با حضور صدها هزار نفر به امامت حجت الاسلام خامنه‌اي در دانشگاه تهران برگزار شد.... سپس چند اطلاعيه از دانشجويان مسلمان دانشگاهها قرائت شد.
حجت الاسلام سيدعلي خامنه‌اي خطبه دوم خود را با اشاره به كتاب و دانشگاه آغاز كرد وگفت : ... آن كساني كه در دانشگاهها درس مي‌خوانند و يا درس مي‌دهند، پيش از اين گواهي داده و مي دهند كه نظام دانشگاهي كنوني ما همان نظام دانشگاهي رژيم گذشته است و اين فرصت پيدا نشده است كه اين سازمان و سيستم به كلي دگرگون شود. ملت مسلمان ايران نمي‌تواند به دانشگاه كنوني اميدوار باشد ...
دانشگاههايي كه با خون ملت تغذيه مي‌شود مركزي شود براي اينكه چند نفر قداره بند عليه جمهوري اسلامي آنجا بنشينند عده‌اي را به بندر تركمن بفرستند عده اي را به كردستان ...
اين گروههايي كه در دانشگاهها لانه كرده‌اند و عليه حكومت اسلامي مشغول ضربه زدن هستند، بايد فوري اين محل علمي را تخليه كنند و اگر اين مراكز را كه تبديل به مراكز فساد شده است، تخليه نكنند ... ملت خودشان خواهند رفت و اين مراكز را پاكسازي خواهند كرد ....
در دانشگاهي كه عكس لنين و پرچم داس و چكش بالا برود، شما حق داريد كه ناراحت باشيد.
دانشگاهها در اين يكي دو ماهي كه باقي مانده است بايد از تمام اين مراكز فساد و توطئه تخليه شود و بعد از اين يكي دوماه دانشگاهها با استفاده از فرصت تعطيلي تابستان آن طرح درست نظام سازماني دانشگاهي را كه مناسب با قرآن است بريزند.
اطلاعات – يكشنبه 31/1/59
انجمن‌هاي معلمان دانشگاهها اعلام كردند به دنبال اعلاميه شوراي انقلاب و قرارگرفتن هرگونه مسووليتي در رابطه با دانشگاهها به عهده شوراي انقلاب، انجمن هاي دانشجويان مسلمان دانشگاهها، دانشكده‌ها را تخليه مي‌كنند. اين عمل ازاولين ساعات بامداد امروز از سوياين انجمن‌ها آغاز شد. از سوي ديگر با وجودي كه انجمن‌هاي اسلامي اعلام كرده بودند كه دانشكده‌هاي تحت اشغال را به مقامات صالحه تحويل مي‌دهند اين انجمن‌ها تا صبح امروز هنوز در دانشكده‌ها متسقر بوده‌اند. همچنين در پي انتشرا اعلاميه قبلي شوراي انقلاب دال بر سه روز فرصت به گروههاي سياسي روز گذشته نيز تصرف موسسات آموزش عالي ادامه داشت. مدرسه عالي كامپيوتر و مدرسه عالي پارس ازجمله موسساتي بودند كه پس از اعلاميه شوراي انقلاب توسط انجمن‌هاي اسلامي تصرف شدند. در حال حاضر دانشكده‌هايي كه تا اين زمان مقاومت كرده و به تصرف درنيامده‌اند، از انجمن‌هاي دانشجويان مسلمان خالي شده ولي دانشجويان پيشگام اعلام كردند كه در دانشگاهها باقي مي‌مانند و تا آخرين لحظه مقاومت مي‌كنند. دانشجويان پيشگام عقيده دارند هرگونه تصفيه، پاكسازي و يا تغيير بنيادي نظام آموزش عالي فقط در صلاحيت شوراهاي دانشگاههاست.
بعداظهر ديروز به دعوت كميته دفاع از آزادي دانشگاه يك راهپيمايي از محل دانشگاه پلي تكنيك به مقصد دانشگاه تهران انجام شد، راهپيمايان پس از رسيدن به دانشگاه تهران در خيابانهاي داخلي اين دانشگاه به راهپيمايي پرداختند و شعار مي‌دادند، دانشجوي زنداني آزاد بايد گردد – دانشجويان بدانيد 16 آذر تكرار شد.
ديروز علي‌رغم دستور شوراي انقلاب دانشجويان دانشكده هنرهاي دراماتيك از تخليه اين دانشكده خودداري كردند و گروههاي مختلف مردم براي بيرون راندن آنان در مقابل اين دانشكده اجتماع كردند و كار به درگيري كشيد و پاسداران انقلاب و كميته اين دانشجويان را از ميان مردم خشمگين به كميته انتقال دادند، در جيان اين حادثه يك نفر بوسيله چاقو مجرو شد.
رييس و معاونان دانشگاه تبريز، از سمت‌هاي خود استعفا دادند.
قم : در پي اشغال مجتمع آموزش عالي قم، دانشجويان، هنرجويان و دانش آموزان به همراه گروه زيادي از طلاب حوزه علميه قم، طي يك راه‌پيمايي پشتيباني خود را از عمل دانشجويان اعلام كردند و سپس راهي حرم حضرت معصومه (ع) شدند.
ديروز انجمن‌هاي اسلامي چندين دبيرستان زنجان امام جمعه و حجت الاسلام شجاعي نماينده مردم زنجان در مجلس شورا از تصرف دانشكده كشاورزي زنجان حمايت كردند.
كرج مقارن ساعت 2 بعد ازظهر پريروز در پي برگزاري نمازجمعه به امامت حجت الاسلام شريفي در كرج، حدود 3 هزار نفر در 2 گروه به سوي مدرسه‌هاي رياضيات و اقتصاد كرج رفتند. با ورود اين عده به دانشكده بين آنان و عده‌اي كه در ساختمان شماره يك دانشكده به سر مي‌بردند، درگيري روي داد. گروه يادشده سپس به سوي ساختمان شماره 2 دانشكده رفتند. در زد و خوردي كه بين گروههايي از مخالفان و موافقان روي داد و به مدت 6 ساعت به طول انجاميد، گروهي زد و خوردها مجروح شدند. در ادامه اين درگيري‌ها سپاه پاسداران به خاتمه داد و كنترل دانشكده را در دست گرفت.
همدان – در جريان درگيري در دانشگاه (بوعلي سينا) همدان، ميان موافقان و مخالفان اشغال دانشگاه درگيري به وجود آمد و طي آن عده‌اي مجروح شدند ... به دنبال درگيري اين دانشگاه تعطيل شد.
بني صدر : ... با توجه به اين حقايق است كه دانشجويان مسلمان بايد اجراي مصوب شوراي انقلاب كه در 29 فروردين ماه در حضور امام اتخاذ شد را فريضه خود شناسند و نه تنها در برخوردها پيشقدم نشوند بلكه مانع از هرگونه برخوردي بگردند تا كه اگر ظرف 3 روز ستادهاي گروهها تعطيل شدند به ترتيبي كه مقرر است عمل شود.
تلگراف فوري مجاهدين خق به رييس جمهور: متن زير به عنوان تلگراف فوري مجاهدين خلق به رياست جمهوري مخابره شده است: آقاي رييس جمهور – به رغم گفته صريح شما مبني بر آزادي فعاليت گروههاي سياسي در شرايط موجود دانشگاهها، عناصر ترك شده چماقدار در مشهد پس از سركوب دانشگاه و بر جاي گذاشتن حدود صد زخمي از دانشگاهيان، راهي مركز مجاهدين در خارج دانشگاه شده و پس از به آتش كشيدن ساختمان با كوكتل مولوتف به اعضا و هواداران ما كه در محل مزبور مستقر بودند، با سنگ و چوب و چماق و چاقو حمله ور گرديدند. و تا اين ساعت بيش از يكصد و چهل تن را زخمي نموده‌اند كه برخي مجاهدين درحالت بسيار وخيم به بيمارستان منتقل شده‌اند. مجاهدين خلق ايران به منظور حفظ آزادي‌هاي خونبار انقلاب تا ديرترنشده، دخالت فوري و قاطع شخص رياست جمهور و رييس شوراي انقلاب و فرمانده كل قوارا خواستارند (5/11 شب 31 فروردين)
امنيت دانشگاه شيراز به شهرباني و سپاه پاسداران واگذار شد.
جامعه روحانيت مبارز تهران در اعلاميه‌اي پشتيباني خود را از برچيده‌شدن ستادهاي گروههاي سياسي در دانشگاهها و مدارس عالي كشور اعلام داشت.
سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي : ... البته به نظر ما متاسفانه شوراي انقلاب عمق خواست برادران و خواهران دانشجوي مسلمان را در نظر نگرفته و با طرح انحرافي (در بستن ستادهاي گروههاي سياسي در دانشگاه) از كنار مساله بنيادي (انقلال فرهنگي) در همه نهادها گذشته است ... دولت و شورا انقلاب مي‌بايد از فرصت به دست آمده بهترين استفاده را كرده دانشگاهها را تعطيل و قاطعانه به پي ريزي سيستم نوين آموزشي بپردازد.
به دنبال انتشار بيانيه شوراي انقلاب داير بر برچيده شدن دفاتر گروههاي سياسي از دانشگاهها ديروز دانشگاه صنعتي اصفهان تعطيل شد و دانشجويان انجمن اسلامي اين دانشگاه را به تصرف خود درآوردند. تصرف كنندگان از ورود كارمندان، استادان، دانشجويان و اعضاي كادر علمي به دانشگاه جلوگيري به عمل آوردند.
اطلاعات يكشنبه 31 فروردين
شيراز – صبح ديروز به دنبال اشغال دانشكده‌هاي ادبيات و علوم، پزشكي، مهندسي و كشاورزي توسط دانشجويان مسلمان دانشگاه شيراز ... گروههاي مخالف اين اشغال در جلوي دانشكده ادبيات و علوم اجتماع كردند و با دادن شعارهايي به مخالفت با دانشجويان پيرو خط امام برخاستند و سپس به ساختمان شمالي دانشكده حمله كردند و پس از شكستن درهاي ورودي و ميله‌ها، داخل ساختمان شدند كه درگيري بين حمله كنندگان و دانشجويان مستقر در محل ساختمان روي داد و به علت كمي نيروي لازم در محل براي جلوگيري ازدرگيري هاي بيشتر، گروهي از دانشجويان كه به گفته شوراي هماهنگي ستاد و سازمان دانشجويان مسلمان، طرفدار چريكهاي فدايي خلق، پيكار، جنبش ملي مجاهدين و جنبش مسلمانان مبارز بودند، محل ساختمان را به تصرف خود درآوردند ودر پشت بام‌ها و پنجره‌هاي كلاس‌هاي درس سنگر گرفته و با بدنه‌هاي كولرهاي پشت بام، ميز، صندلي و تابلوهاي موجود در ساختمان براي خود سنگر ساختند.
به دنبال اين درگيري از سوي امام جمعه شيراز (آيت الله دستغيب) از مردم خواسته شد با تعطيلي بازار و اماكن كسب، به كمك دانشجويان مسلمان بروند. بازار و مغازه‌هاي شيراز تعطيل شد و گروه زيادي از طبقات مختلف مردم در اطراف دانشكده ادبيات اجتماع كردندو دو گروه با سنگ به يكديگر حمله ور شدند و تعدادي از مردم موفق گرديدند به داخل محوطه دانشكده بروند و تعدادي از موضع گروههاي حمله كننده را از بين ببرند. اين درگيري بيش از سه ساعت به طول انجاميد و افراد سپاه پاسداران كه در اطراف ساختمان مستقر بودند، با تيراندازي هوايي، قصد جلوگيري از درگيري را داشتند و نيروهاي پليس نيز در محل به حالت آماده باش درآمدند. همچنين مجروحين توسط آمبولانس هاي اورژانس به بيمارستانها انتقال يافتند.
مردم در ساعت 30/1 صبح ديروز، پس از تصرف تعدادي از سنگرها، با شعار الله اكبر و در حاليكه سپاه پاسداران و شهرباني از آنها پشتيباني ميكردند وارد ساختمان شدند و به متصرفين حمله كرده كه در اين ماجرا گروهي دستگير و تعدادي نيز ا محل آرامگاه حافظ متواري گرديدند. در اين رابطه حدود 150 تن از گروههايي كه ساختمان شمالي را تصرف كرده بودند توسط مردم دستگير و تحويل سپاه پاسداران گرديدند. گروهي از بازداشت شدگان پس از بازجويي هاي اوليه آزاد شدند و بقيه در بازداشت مي‌باشند. هنگام تصرف دانشكده ادبيات، درگيري بين طرفين شدت بيشتري داشت و تيراندازي هوايي مكرر سپاه پاسداران، باعث وحشت ساكنين خانه‌هاي اطراف شد. همچنين تعدادي از شيشه‌هاي اين خانه‌ها به وسيله سنگ شكسته شد. پس از بيرون راندن گروه تصرف كننده چند اتاق كه در محل دانشكده ادبيات در اختيار سازمان چريكهاي فدايي خلق قرار داشت، تصرف شد و هزاران نسخه نشريه اطلاعيه و پوستر و مدارك ديگر به دست آمد كه به جز مدارك، بقيه به دست مردم از بين رفت، ساعت 2 بعد از ظهر ديروز نيز در محوطه بيمارستان سعدي كه در مجاورت دانشكده پزشكي قرار دارد درگيري روي داد و گروهي به طرف افرادي كه در داخل ساختمان بودند سنگ پرتاب كردند كه در نتيجه يكي از پزشكان مجروح شد و چند شيشه در بخش و در ورودي بيمارستان شكسته شد. پزشكان و رزيدنت‌هاي بيمارستان هاي سعدي كه با اشغال دانشكده‌ها و پرتاب سنگ به سوي بيمارستان مخالف بودند، پس از اين درگيري اعلام كردند كه به جز بيماران اورژانس تا تخليه دانشكده‌ها و رسيدگي به اين وضع، دست از كار مي‌كشند. اين گروه در محوطه بيمارستان سعدي نيز اجتماع كردند. يكي از مجروحين به نام نسرين زارعي فرد 17 ساله كه تنها مجروح تيرخورده درگيري هاي دانشكده ادبيات مي‌باشد، در بيمارستان سعدي مورد عمل جراحي قرار گرفت و يك كليه و روده‌هاي وي كه بر اثر اصابت گلوله كه از پشت به وي اصابت كرده است برداشته شد و پزشكان اظهار داشتند كه احتمالا وي از هر دو پا فلج خواهد شد. حال اين مجروح وخيم است. ساير مجروحين نيز بر اثر اصابت سنگ و چوب مصدوم شده‌اند كه گروه بر اثر شكستگي‌هاي سر و دست و پا بستري مي‌باشند و بقيه پس از مداواي سرپايي از بيمارستانها مرخص شدند.
ظهر ديروز در محوطه جلوي دانشكده مهندسي بر اثر گذاشتن مواد منفجره در يك كارتن باعث انفجار شد كه خساراتي به بار نياورد.
استاندار فارس طي اعلاميه‌اي از دانشجويان خواست به دنبال تصميم شوراي انقلاب ظرف سه روز محل دانشكده‌ها را تخليه كنند و ستادهاي خود را از محل‌هاي اشغال شده بيرون ببرند در غير اين صورت از مردم خواهد خواست كه افراد اين ستادها را از محلهاي اشغال شده اخراج كنند.
تبريز – در رابطه با تصرف ساختمان مركزي دانشگاه تبريز به وسيله دانشجويان پيرو خط امام، از طرف شوراي دانشگاه تبريز قطعنامه‌اي منتشر شد. در قسمتي از اين قطعنامه آمده است: ...اين اقدام ظاهرا به دنبال تشنجاتي در جلسه سخنراني جت الاسلام رفسنجاني در تالار دانشكده پزشكي صورت گرفت. لازم به تذكر است برگزاري اين سخنراني بدون اطلاع مسوولان دانشگاه و طي اطلاعيه‌هاي بدون امضا بوده است. متعاقب تصرف ساختمان مركزي دانشگاه به وسيله گروههاي فوق و دعوت از مردم با پخش اطلاعيه‌هاي شماره يك و دو و سه عده‌اي را جهت پشتيباني از تصرف ساختمان مركزي راهي دانشگاه كردند كه در بين آنها متاسفانه افراد مسلح به سلاحهاي سرد و گرم وجود داشتند.
تعدادي از اين افراد پس از ورود به دانشگاه با حمله به واحدهاي آموزشي و ايجاد خسارت‌هاي مالي در ساختمان دانشكده‌هاي ادبيات فني و علوم و از بين بردن كتابخانه‌هاي دانشجويي به ضرب و شتم شديد و دستگيري دانشجويان اقدام كردند. شوراي دانشگاه در قسمت ديگري از اين اطلاعيه ضمن تقبيح و محكوم كردن اين اعمال غيرانساني و ضد اسلامي و غير دموكراتيك زيرپوشش خط امام كه موجب ايجاد جو خفقان و تشنج و ناامني و ركود فعاليت‌هاي علمي و اجتماعي جامعه دوازده هزار نفري در دانشگاه تبريز گرديده است با توجه به مطالب فوق خواستار مراتب زير مي‌باشد ... تخليه سريع ساختمان مركزي دانشگاه از متصرفين تا اول وقت اداري روز يكشنبه 31/1/59 كه در غير اينصورت شوراي دانشگاه با توجه به مسايل حياتي و اضطراري به ويژه امور بيمارستانها، متصرفين را مسوول شناخته و اقدامات مقتضي را به عمل خواهد آورد – جلوگيري از هرگونه يورش به ساخت مقدس دانشگاه به ويژه جلوگيري از ورود افراد مسلح – تضمين آزادي فعاليتهاي سياسي و صنفي و فرهنگي در دانشگاه به منظور تداوم مبارزات ضد امپرياليستي و دموكراتيك خلق ايران – اعاده آرامش و از بين بردن جو متشنج در دانشگاه استمرار تصفيه انقلابي و پاكسازي دانشگاه از عناصر وابسته به رژيم منفور سابق و كسانيكه در راه وابستگي ميهن به امپرياليسم جهاني به سركردگي آمريكا گام بر مي‌دارند به وسيله شوراي تزكيه منتخب هيات علمي و كاركنان و دانشجويان دانشگاه تعقيب و مجازات مسببين و مجريان اين يورش و حملات به دانشگاه – اعتراض به راديو و تلويزيون در مورد خودداري پخش اطلاعيه مورخ 3/1/59 دانشگاه تبريز و پخش اخبار نادرست مبني بر تعطيل بودن كلاسها – تحريم اعمال هر نوع سياستي كه منجر به تعطيل دانشگاه‌ها و ايجاد وقفه و ركود در فعاليتهاي علمي و فرهنگي و سياسي و اجتماعي دانشگاه شود ...
در خاتمه با توجه به وقوع جريانات وقفه و ركود در فعاليتهاي علمي و فرهنگي و سياسي و اجتماعي دانشگاه شود ...
در خاتمه با توجه به وقوع جريانات مشابه در ساير دانشگاههاي كشور، شوراي دانشگاه تبريز تصرف ساختمان مركزي اين دانشگاه را در رابطه با اقدام سراسري براي محدودكردن آزادي‌هاي دانشگاهيان دانسته و از مسوولين مملكتي مي‌خواهد كه موضع قاطع خود را نسبت به چنين جرياناتي مشخص نمايد.
شيراز- از صبح امروز ستاد، سازمان دانشجويان مسلمان دانشگاه شيراز وابسته به دانشجويان پيرو خط امام كه از بعدازظهر روز جمعه دانشكده‌هاي پزشكي و ادبيات و علوم و مهندسي را به اشغال خود در آوردند با انتشار بيانيه شماره 5 خود، صبح امروز دانشكده ادبيات و علوم را به استانداري تحويل دادند و از سوي استانداري حفاظت داخلي دانشكده تا بعد از ظهر دوشنبه به سپاه پاسداران تحويل داده شد و امنيت خارج دانشگاه نيز به شهرباني محول گرديد.
اراك – انجمن اسلامي دانشجويان مدرسه عالي عاوم اراك كه اين مدرسه را به تصرف خود درآورده است بامداد ديروز مانع ورود گروههاي مختلف دانشجويي به مدرسه شد.
جامعه روحانيت مبارز در اعلاميه اي پشتيباني خود را از برچيده شدن ستادهاي گروههاي سياسي در دانشگاهها و مدارس عالي كشور اعلام داشت. متن اعلاميه به شرح زير است:
بسمه تعالي
جامعه روحانيت مبارز تهران بدينوسيله پشتباني قاطع خود را از تصميم رياست محترم جمهوري و شوراي انقلاب به پيروي از رهنمودهاي امام است در زمينه لزوم برچيده شدن ستادهاي عملياتي گروههاي سياسي از دانشگاهها و موسسات عالي كشور اعلام نموده و خواهان ايجاد تحول اساسي و بنيادي در جهت انطباق برنامه هاي دانشگاهي و حركت درمسير انقلاب اسلامي ايران مي‌باشد و در اين موقعيت حساس كشور، ضمن تاييد اقدام دانشجويان عزيز در پاكسازي دانشگاهها از عناصر ضد انقلاب و توطئه گر و ايادي بيگانگان و دعوت عموم اقشار و طبقات محترم ملت به حمايت از آنان رعايت حفظ نظم و آرامش را به عموم توصيه مي‌نمايد. از خداوند توانا پيروزي كامل و نهايي اسلام و مسلمين مورد مسئلت است.
در بيانيه بلندي كه از سوي انجمن‌هاي اسلامي و سازمانهاي دانشجويان مسلمان دانشگاهها در رابطه با پاكسازي اين مراكز منتشر شده آمده است: ... درادامه بررسي نظام دانشگاهي كنوني توسط گروهي از برادران دانشجو پيام نوروزي امام خميني مبني بر لزوم انجام انقلابي اساسي در تمام دانشگاههاي سراسر ايران رهگشاي انديشه‌اي شد كه نهايتا تلاش ها را به سوي ايجاد يك دانشگاه اسلامي راهنما گرديد. ... لذا در رابطه با وقايعي كه در چند روز اخير ايجاد گشته ... نكات زير را به حضور امت مسلمان و رشيد ايران و همچنين برادران و خواهران دانشجوي مسلمان و متعهد كه براي اسلامي شدن دانشگاهها حتي از فداكردن جان خود باكي ندارند، تقديم مي‌داريم.
1- انفجار قابل پيش بيني دانشگاهها، صرفا در رابطه با نظام حاكم و تباه كننده دانشگاهي بود كه از هر سو دانشجويان مسلمان را در شرايط روحي غيرقابل تحملي قرار داده بود و لذا اين عقده بدين صورت منجر شده ... 3- همانگونه كه قبلا بيان داشتيم ايجاد دانشگاه اسلامي جز با توقف نظام كنوني امكان پذير نيست و هنوزهم بر اين اعتقاد بوده و خواستار انحلال اين نظام آمريكايي و ضد اسلامي حاكم بر دانشگاهها به فوريت هستيم. ... در پايان بيانيه خواسته شده است: ... 4- دانشگاه اسلامي محل برخورد آزاد آرا و افكار مختلف است لذا هيچكس را به جرم عقيده مخالف نبايد تحت فشار قرار داد. اما توطئه و خيانت به هر صورت و ترتيبي محكوم بوده و بايد از آن جلوگيري شود. 5- با توقف نظام فعلي دانشگاهي نيروي فعال دانشجويان مسلمان از اسارت سيستم آمريكايي رها گشته و فرصت مي‌يابند تا در جهادي عظيم عليه شيطان بزرگ در همه ابعاد سياسي فرهنگي، اقتصادي و نظامي شركت جويند.
اعلاميه انجمن‌هاي دانشجويان مسلمان دانشگاهها در رابطه با پيام شوراي انقلاب، برادران ما در جريان مذاكره با شوراي انقلاب و مقامات مسوول هستند تا مفهوم اين پيام كاملا روشن شود زيرا اگر مقصود تعطيل ستادهاي عملياتي، دقيقا به همين مفهوم باشد مانه تنها مخالف اين مساله نيستيم بلكه معتقديم كه تا به حال چنين چيزي در دانشگاهها وجود نداشته است ولي اگر مقصود از اين مساله تعطيل فعاليت‌هاي سياسي دانشجويان و انجمن‌ها و گروههاي دانشجويي است بايستي بگوييم كه چنين طرحي نه تنها به نفع انقلاب نيست بلكه به زيان خلق ما، در يك مبارزه ضد امپرياليستي و رهايي بخش اسلامي است. سابقه فعاليت دانشجويان در انجمن‌ها و مكان‌هاي مختلف دانشجويي به زمانهاي طولاني گذشته و زمان رژيم طاغوتي باز مي‌گردد. دانشجويان امكانات و محل‌هايي داشتند كه به كارهاي صنفي از قبيل كتابخانه، اتاق، كوه، نمازخانه، فيلم و فعاليتهاي فرهنگي فوق برنامه مي‌پرداختند. البته همواره همراه با كارهاي سياسي كه به طور مخفي بود كه پس از سقوط رژيم شاه اين فعاليت‌ها علني‌تر و اين گروههاي صنفي ابعاد سياسي بيشتر به خود گرفت كه بسيار طبيعي بود حال اين سوال براي ما وجود دارد كه آيا پاسخ مبارزات دانشجويان در رژيم شاه خائن كه هيچكس منكر آن نمي تواند بشود، در دوره بعد از انقلاب اين است كه با حمله و هجوم و ضرب و شتم آنها را از دانشگاه بيرون بريزند؟ سوال ديگر كه در اين رابطه با اين پيام مطرح است اينست كه آيا اين ممنوعيت شامل همه گروهها و سازمان‌ها مي شود يا اينكه دانشگاه بسان بسيار ديگري از ارگان‌ها در اختيار حزب و گروه خاصي قرار خواهد گرفت؟ البته اين مسئله ممنوع شدن برگزاري مراسم سياسي در دانشگاهها و تفتيشاتي كه براي فعاليتهاي دانشجويي در همين چند روزه توسط وزارت كشور مطرح شده بسيار پرمعني است به عبارت ديگر ما دانشجويان فضايي را در دانشگاه احساس مي‌كنيم كه برايمان بسياري چيزها را تداعي مي كند مطلب ديگري كه مي خواستيم در اينجا به آن اشاره كنيم اينست كه بعضي مقامات رسمي در صحبت‌هاي رسميشان از دانشگاه به عنوان لانه فساد و كانون تفرقه نام برده‌اند. براي ما بسيار جاي تاسف است كه اين روزها به دانشگاهيان و دانشجويان كه همواره پيشتاز مبارزان ضد امپرياليستي بوده‌اند و هستند همان اتهاماتي وارد شود كه زمان شاه مي‌شد... به هر حال نظر ما در رابطه با پيام شوراي انقلاب اينست كه اولا : آنطور كه مطرح شده در دانشگاهها ستاد عملياتي از جانب گروهها نبوده است بلكه فعاليت دانشجويي بوده است كه در تمام دنيا آزاد است و دانشحو حق دارد كه در خانه خودش محلي براي فعاليت داشته باشد. ثانيا، آيا آقايان منظورشان اينست كه كليه فعاليت‌هاي صنفي سياسي دانشجويان نيز بايد تعطيل شود؟ ... ثالثا، آيا استقلال دانشگاهها، شوراي دانشگاه مورد تاييد هست يا نه؟ به نظر ما تصفيه و پاكسازي و اصلاح نظام آموزشي بايد صورت گيرد اما توسط شوراي منتخب دنشجويان ... ريشه يابي مسايل : ... روشن است كه دانشجويان كه همواره در سنگر مبارزه ضد ديكتاتوري و ضد امپرياليستي بوده‌اند و زندانهاي رژيم شاه هميشه مالامال از اين جوانان بوده است بالطبع خواستار پاكسازي و تغييرات بنيادي در دانشگاهها بوده و هستند ولي آنچه اينروزها آنها تحت اين عنوان مطرح مي‌كنند چيزي جز انحصار طلبي حزب مشخصي نيست. حزب و جرياني كه به دليل از دست دادن پايگاههاي خود در ميان مردم و بخصوص در ميان روشنفكران و دانشگاهيان مي‌خواهد با تسخير وتصرف اين پايگاهها جلوي رشد و نفوذ نيروهاي انقلابي را بگيرد دلايل و شواهد مختلفي بر اين مسأله وجود دارد: ما از قبل در تحقيقات خود به اين مسئله پي برديم و كروكي عمليات به اصطلاح تصرف دانشگاهها را افشا كرديم و آنرا در اختيار مقامات هم گذاشتيم و ديديم كه چگونه اين عمليات از مدتها قبل توسط عده معدودي از دانشجويان طرح ريزي شده بود كه سعي داشتند اينكار دور از چشم دانشجويان انجام شود و به دليل ترس و وحشتي كه از عكس العمل دانشجويان و مردم داشتند مي خواستند به قول خودشان با خوراك تبليغاتي كارشان را براي مردم توجيه فرمايند. بنابراين اين عمل به هيچ وجه نمي‌تواند يك عمل خود جوش دانشجويي باشد... مساله ديگر اينكه براستي اينان اگر خواستار تصفيه و تغيير نظام دانشگاهي هستند مگر اين كار از روش‌هاي قانوني و نظام انقلابي شورايي امكان پذير نيست و تنها راه حل آن به تعطيل كشيدن دانشگاه‌هاست. آيا اگر اينان پايگاه مردمي و دانشجويي در ميان دانشجويان داشتند چه نيازي به تعطيل و بستن درهاي دانشگاه بود همين طور كه در نشان مي‌دهد راه دادن فقط عده‌اي معدود و مشخصي به دانشگاهها چه مفهومي دارد؟ آنچه كه مؤيد همه مطالب فوق است اينست كه در عمل و براي اجراي اين طرح باز هم سروكله همان چماقداران و قداره بندان هميشگي پيدا شد كه ديديم چگونه در عرض دو سه روز اخير، صدها نفر زخمي، مضروب و مجروح به جاي گذاشتند. آيا اگر براستي اين طرح مردمي بود. نياز به اين همه چماقدار و اوباش داشت آهم تحت عنوان مردم. اينها همه نشانه‌هاي براين حقيقت است كه حمله به دانشگاهها صرفا در رابطه با انحصار طلبي حزب مفهوم و معني پيدا مي‌كند.در اينجا اشاره به اين نكته را ضروري مي‌دانيم كه مقامات مسوول در جلسه‌اي كه به بررسي دانشگاهها پرداخته بودند بند طرح حمله به دانشگاهها را كه توسط انجمن دانشجويان مسلمان افشا شده بود بررسي مي‌كنند ولي نه براي توضيح و افشاي بيشتر از ما كمك مي خواهند و نه اين جريان را محكوم مينمايند به هر حال ما در اين جا لازم مي‌دانيم كه از صدا و سيماي جمهوري اسلامي بخواهيم كه به ما فرصت دهند تا براي هم‌ميهنان ماهيت جريانات چند روز اخير، ريشه آنها و عوامل و ايادي دست اندركار را به مردم بشناسيم.
سازمان دانشجويان پيشگام : در اين شرايط حساس ... هرگونه تهاجم به دانشگاهها به بهانه واهي تصفيه و قلمدادكردن دانشگاهها به عنوان عامل نارساييها و هرگونه اقدامي در جهت تعطيل كردن دفاتر گروههاي مبارز دانشجويي كه سالها عليه رژيم پاه و امپرياليسم مبارزه كرده‌اند اقدامي در جهت منحرف كردن مبارزات ضد امپرياليستي مردم بوده و نمي‌تواند جز در خدمت منافع امپريالسم آمريكا به حساب آيد. دانشگاهها سالها سنگر مبارزات ضد امپرياليستي و ضد ديكتاتوري بوده و دانشجويان مبارز انقلابي هميشه نيروهايشان را در خدمت مبارزات مردم و آگاهانيدن توده‌ها به كار برده‌اند و داراي سنن درخشان مبارزاتي مي‌باشند. بعد از قيام بهمن تمام گروههاي مترقي مساله تصفيه دانشگاهها را از طريق شوراهاي واقعي دانشگاهي متشكل از نمايندگان دانشجويان، كاركنان و استادان مطرح كرده‌اند ولي به انحا مختلف از طرف هيات حاكمه در اين جهت كارشكني شد و حتي عده‌اي از عناصر تصفيه شده از طرف دولت به كار گرفته شده‌اند. بنابراين سازمان دانشجويان پيشگام به عنوان بخشي از جنبش دانشجويي كه سالها عليه رژيم ديكتاتوري و امپرياليسم آمريكا مبارزه كرده و شهداي زيادي در اين راه به پيشگاه خلق تقديم داشته است و هرگونه حمله به دانشگاهها و تعطيل آنها و بستن دفاتر دانشجويي را به عنوان اقدامي درجهت منافع امپرياليسم آمريكا دانسته و محكوم مي‌كند و حق طبيعي خود مي‌داند كه در جهت حفظ دستاوردهاي قيام مردم و دفاع از حقوق دموكراتيك دانشجويان انقلابي، از اين سنگر مبارزاتي دفاع كند.
دانشجويان هوادار جنبش مسلمان مبارز: ما اشغال دانشگاهها را عمل نادرستي ميدانيم ولي با مسايل مطروحه از قبيل تغيير سيستم و نظام اموزش دانشگاهها موافقيم. ... ماهيت جرياني كه به وقوع پيوسته با عملكردي كه اشغال كنندگان نشان داده‌اند مشخص كننده اين مساله است كه آنها خواهان تغيير سيستم آموزش نيستند. ما در مورد تغيير اين سيستم قبلا پيشنهاد تشكيل شورايي را كرده بوديم كه در اين مورد تصميم گيري كند. در مورد تركيب اين شورا نيز پيشنهاد كرده بوديم كه از مقامات ذي صلاحيت آموزش عالي، نمايندگان سازمانها و گروههاي اسلامي و اعضاي شوراهاي دانشجويي، تشكيل شود ... ما معتقديم كسانيكه در راس قدرت تصميم گيري هستند، توان و كشش تغييرات آموزشي را ندارند زيرا كه داراي بينش سازشكاري و ليبراليستي هستند. ما معتقديم ... بايستي تمام كارها در ارتباط با مبارزه با شيطان بزرگ آمريكا صورت پذيرد ... تنها دستاورد عمل اشغال دانشگاهها محدوديت عمل نيروهاي انقلابي است كه باعث رشد جريانات انحصار طلبانه مي‌شود و جامعه را به سوي يك ديكتاتوري پيش مي‌برد... البته در اين مساله يك سري توده‌هاي دانشجويي و مردم هستند كه حسن نيت دارند و با صداقت خواهان تغيير نظام آموزش هستند. ما از اين برادران و خواهران صادقانه مي‌خواهيم كه در جمع بندي مسايل خود دقت بيشتري داشته باشند و آلت دست كسانيكه در اين جريان به سود خود مي انديشند قرار نگيرند .... مساله مهمتر اينكه ما به هيچ عنوان خواهان درگيري و رويارويي با توده‌هاي مردم و دانشجويان صادق نيستيم. از همه گروهها مي‌خواهيم به اين مساله توجه داشته باشند تا ما دچار يك جنگ و درگيري خياباني و دانشگاهي نشويم. در مورد جمع آوري دفاتر گروههاي سياسي از دانشگاهها نيز ما معتقديم كه اين كار نادرستي است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در اطلاعيه‌اي آشوب مدارس و دبيرستانها را كه به تبع از دانشگاهها پيش آمده است محكوم كرده متن اطلاعيه به اين شرح است.
در زماني كه امت اسلامي ما كمر همت براي رهايي از سلطه امپرياليسم شرق و غرب بسته‌اند دشمنان براي به آشوب كشيدن جامعه اميد خويش را به معدودي دانشگاهيان جدا از انقلاب اسلامي و مردم دوخته‌اند. طبق اطلاعات رسيده دشمنان گوناگون انقلاب سعي دارند محيط آشوب دانشگاهها را به مدارس و دبيرستانها بكشانند. بنابراين تمام خواهران و برادران مسلمان ما در دانشگاهها و دبيرستانها موظفند با هوشياري و دقت هر چه بيشتر امكان هرگونه توطئه و دسيسه را در دژهاي استوار انقلاب اسلامي. دانشگاهها و مدارس از بين ببرند... شما بايد ثابت كنيد كه انقلاب اسلامي ما با ياري شما تمام توطئه‌ها و سدهاي داخلي را در هم خواهد شكست و با گسترش و پويايي هر چه بيشتر در منطقه و جهان پيش خواهد رفت. روابط عمومي ستاد مركزي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي
در پايان جلسه فوق العاده ديشب شوراي انقلاب كه براي بررسي حوادث اخير دانشگاهها تشكيل شد، اين شورا طي پيامي به مردم و دانشگاهيان و دانشجويان از آنان خواست دانشگاهها و موسسات آموزش عالي را ترك كنند. همچنين شوراي انقلاب تا پايان روز اول ارديبهشت ماه جاري كليه دانشگاهها و موسسات آموزش عالي را تعطيل اعلام كرد. متن ... پيام شوراي انقلاب به اين شرح است ...
3- تصميم شورا در مورد برچيدن ستادها و دفاتر فعاليت گروههاي مختلف شامل كليه مراكز دفاتر و اطاقهايي است كه به نحوي از آنجا به گروهها مربوط مي‌شوند و بنابراين كتابخانه‌ها، دفترهاي هنري و ورزشي و نظاير اينها را در بر مي‌گيرد.
4- اما اين تصميم هرگز به معني عدم رعايت جو آزاد و سازنده فكري در چارچوب قانون اساسي نيست ولي وجود اين دفترها كه در هيچ جا و هيچ انقلابي به اين كيفيت سابقه ندارد عملا موجب درگيري و نابساماني و آسيب ديدن جو آزاد .... گرديده است و در نظر مردم نيز استقرار اين مراكز در جاهاي ديگر بي‌سابقه است و اصرار بر حفظ آنها قابل توجيه نيست، مردم وجود چنين مراكزي را در محيط دانشگاه به عنوان مراكز فشار و توطئه تلقي مي‌كنند.
5- برچيدن اين مراكز در دو روز آينده با حضور دانشجويان در دانشكده‌ها منافات دارد.
6- به كميته مركزي انقلاب اسلامي دستور داده شده است كه حفظ امنيت دانشگاهها و نمايندگان گروهها را چه در جريان تخليه و جابجايي وسايل و چه بعد از آن به عهده بگيرد.
7- از همه مردم خواسته مي‌شود كه آمادگي خود را براي اجراي اين تصميمات حفظ كنند و در عين حال براي آسان كردن كار تخليه ستادها از تجمع در حول و حوش دانشگاهها و موسسات آموزش عالي خودداري كنند. بديهي است در هر لحظه كه شوراي انقلاب لازم دانست، با يك پيام راديويي از آنان خواسته ميشود تا به همراه رييس جمهوري و شوراي انقلاب به دانشگاهها بروند.
8- بديهي است كه اگر امور برخلاف آنچه در فوق اشاره شده است جريان يابد شورا و رييس جمهور منتظر پايان روز دوشنبه اول ارديبهشت نمي‌شوند و به منظور آماده كردن فوري زمينه براي اجراي تصميمات شورا به دانشگاه خواهند آمد.
9- بديهي است كه اگر امور برخلاف آنچه در فوق اشاره شده است جريان يابد شورا و رييس جمهور منتظر پايان روز دوشنبه اول ارديبهشت نمي‌شوند و به منظور آماده كردن فوري زمينه براي اجراي تصميمات شورا به دانشگاه خواهند آمد.
10- پس از انجام عمليات و برقراري نظم از روز سه‌شنبه دوم ارديبهشت افتتاح خواهد شد. شوراي انقلاب اسلامي ايران
دوشنبه 1/2/59
در رابطه با حوادث دانشگاهها و اجتماع مردم در برابر دانشگاهها و درگيري‌هاي اخير اطلاعيه‌اي از طرف دكتر ابوالحسن بني صدر به شرح زير صادر شده.
بسم الله الرحمن الرحيم مقصود شوراي انقلاب از تصميم متخذه عادي كردن وضع و برعهده دولت گذاشتن تغييرات بنيادي نظام آموزشي بوده است. در اين دو سه روز گروههايي به اين عنوان كه رييس جمهوري و شوراي انقلاب از مردم خواسته‌اند ستادهاي گروهها را تخليه كنند افراد را در برابر دانشگاهها و موسسات عالي و مراكز فعاليت گروههاي سياسي در خارج دانشگاه جمع مي كنند و برخوردهايي بوجود مي آورند كه منجر به ضرب و جرح و بيشتر از آن شده و مي‌شود اينست كه اين مراتب را به اطلاع عموم مي‌رساند:
1- برابر اطلاعيه و توضيحات چندگروه دانشجويي، اين گروهها تصميم شوراي انقلاب را اجرا كرده و مي‌كنند بنابراين تا صبح روز سه‌شنبه هيچ نيازي به اجتماع مردم نيست و اگر ضرورت اقتضا كرد كه مردم آيند موضوع به اطلاع عموم خواهد رسيد بنابراين هرگونه اجتماع و ايجاد درگيري در دانشگاهها و خارج آن، عملي ضد انقلابي تلقي مي‌شود.
2- در خارج دانشگاه اقدام به هرگونه تجمع و حمله به مراكز سازمانهاي سياسي توطئه بر ضد دولت انقلاب و تضعيف جبهه داخلي ما در برابر آمريكاي سلطه گر است. هر محلي كه خارج از دانشگاه تصرف شده بايد فورا تخليه گردد.
3- مردم كشور بايد مراقب امنيت محيط كار خود باشند و بدانند اجراي تصميمات مقامات تعيين شده از سوي مردم شرط ادامه انقلاب و پيروزي آن است.
از مقاله بني صدر در روزنامه انقلاب اسلامي به نقل از اطلاعات
ديروز وزير علوم مي‌گفت، گفته‌ام در اعلاميه شوراي انقلاب تكيه را بر تغييرات بنيادي نظام آموزشي نگذاشته‌اند بلكه بر تعطيل ستادهاي گروه‌ها گذاشته‌اند. چنين نيست زيرا وقتي پرسيده مي‌شد اين تغييرات چه نيازي به تعطيل دانشگاه آنهم به صورت ريختن و تصرف كردن دارد، پاسخ اين بود كه ستادهاي گروهها جز بدين ترتيب برچيده نمي‌شود بنابراين تغييرات بنيادي به صورت اصل پذيرفته بود، اما با توجه به وضعيت كشور ضرورت آن ديده شد كه انجام آن با تعطيل دانشگاه و افزودن آشفتگي بر آشفتگي ملازمه پيدا نكند. علاوه بر اين اصرار بر تعطيل آنهم از راه تصرف دانشگاه چرا؟ اگر اين امر آنهم دوماه پيش از تعطيلات دانشگاه ضرورت دارد، چرا با اعلاميه وزير مسوول يا شوراي انقلاب انجام نگيرد؟ درتاريخ 30 ساله دانشجويي چند نوبت وابسته‌هاي چپ نما بدينسان كارها را در مجرايي كه خواسته‌اند، انداخته‌اند و سرانجام نيز قبضه امور را به دست آورده‌اند. بنابراين بايد به هوش بود و با تمام قوا كوشيد تا كارها از مجراي قانوني انجام پذيرد وگرنه دانشاه را از دست رفته بايد شمرد. براي ما جاي ترديد نيست كه اگر تصميم شوراي انقلاب به اجرا در نيايد دانشگاه دير يا زود سنگر مخالفان خواهد شد. بايد همه اين ضرورت را درك و فهم كنند مشكل چپ با اين شيوه‌ها حل نمي‌شود ... بر ما است كه با صراحت بگوييم وقتي نيروهايي كه انقلاب كرده‌اند خود به قانون و قراريكه بوجود آورده‌اند، پابند نشدند، بوي كودتا جو را آكنده خواهد كرد.
با وجود آنكه دانشگاهها و موسسات آموزش عالي به خصوص دانشگاه تهران ديروز شاهد حضور گروه‌هاي زيادي از موافقان و مخالفان اشغال دانشگاهها بود روز آرامي پشتسر گذاشته شد.
انجمن‌هاي اسلامي و سازمان‌هاي دانشجويان مسلمان كه بسياري از دانشگاهها را در تصرف خود دارند هنوز عملا مشخص نكرده‌اند كه به دنبال اعلاميه شوراي انقلاب آيا دانشگاه را ترك خواهند گفت يا خير و از سوي ديگر در اعلاميه شماره 6 خود از وزارت فرهنگ و آموزش عالي درخواست انحلال فوري نظام آموزش عالي را نموده و اعلام كردند در كلاسهاي درس حاضر نخواهد شد.
از سوي ديگر دانشجويان پيشگام و مبارز وديگر گورههاي چپ نيز كه در بسياري از مراكز آموزش عالي حضور دارند با وجود اينكه اعلام نموده‌اند با هرگونه درگيري مخالفند تا اين ساعت محوطه را ترك نگفته‌اند. انجمن دانشجويان مسلمان پريشب به دنبال اعلاميه شوراي انقلاب و قرارگرفتن هرگونه مسووليت در رابطه با اشغال دانشگاهها برعهده شوراي انقلاب، دانشگاهها را ترك گفتند. ديروز انبوه جمعيت در خيابانهاي اطراف دانشگاه تهران به بحث و گفتگو مي‌پرداختند. در حالي كه دانشجويان پيشگام با حلقه كردن دست‌هاي خود از ساختمان تالار مولوي كه محل ستاد گروه هاي سياسي پيشگام و مبارز است حفاظت مي كردند گروهي ديگر نيز در اطراف دانشگاه با راه‌پيمايي منظم اخطار ميكردند كه دوشنبه آخرين فرصت است.
شوراي انقلاب ديشب به رياست دكتر ابوالحسن بني صدر ... در ساختمان نخست وزيري تشكيل جلسه داد ... دكتر حسن حبيبي سخنگوي شوراي انقلاب در پايان اين جلسه به خبرنگاران گفت: ... آنچه مهم است اينست كه بايد دانشگاه بتواند سامان پيدا كند و با حضور اداري و حكومتي گروههاي سياسي در دانشگاهها اين امر امكان ندارد. ... حتي در رژيم گذشته اطاقهايي كه به عنوان كوه نوردي يا فعاليت‌هاي هنري بود ظاهرا عنوان صنفي داشت ولي واقعيت اين بود كه در همان موقع چشم رژيم را كور مي‌كردند و از اطاق‌ها براي فعاليت هاي سياسي و اجتماعي شديد استفاده مي‌كردند حال هم پس همان است و اين اطاق‌ها و دفاتر براي اينكار است... اين ترتيب كار موجب تفرقه مي‌شود. بنابراين با توجه به اين مسايل داشتن اين دفاتر نوعي اشغال است و اما اينكه گروهي دانشگاهي را اشغال كند و ديگران را راه ندهند اين خود به خود نقض غرض است ... وجود 18 گروه در هر دانشكده نمي‌تواند پذيرفته شود و اصولا هيچ انقلابي 18 ايدئولوژي را كنار هم نمي تواند بپذيرد و باز هم بگويد ايدئولوژي انقلاب، تفاهم و برادري و بحث سياسي ميتواند در يك رژيم سياسي پذيرفته شود. در دانشگاهها فقط كار صنفي بايد باشد آنهم گروهي كه بيشترين راي را مي‌آورد يعني بيانگر يك كار صنفي و يك برداشت صنفي هستند و يك وظيفه صنفي به عهده دارند. آيت الله موسوي اردبيلي در پايان جلسه ديشب شوراي انقلاب ... گفت: ... البته گزارشاتي كه به شورا داده شده نشان مي‌دهد كه درگيري‌ها كم بوده و از جاهاي زيادي آمدند و آمادگي خود را اعلام كردند كه آماده‌اند نظر شورا را انجام بدهند. منتهي مي‌پرسيدند كه آيا اين مقدمه يك يورش بعدي نيست ...
به دنبال حوادثي كه در دانشگاهها و مدارس عالي كشور روي داد از سوي استاد محمدتقي شريعتي، استاد علي تهراني و طاهر احمدزاده اطلاعيه مشتركي انتشار يافت. در آن اطلاعيه آمده است: ... آنچه ايام اخير در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشورمان رخ داد و از آن جمله در مشهد مقدس، از جمعه 29 فروردين آغاز شد كه تاكنون ادامه دارد و به مركز علمي و آموزشي هم محدود نماند و به محل سازمان‌ها نيز گسترش پيدا كرد. به شدت موجبات نگراني اينجانبان را فراهم نموده است. .... عزيزان به خاطر اسلام به احترام خون شهيدان و براي حفظ استقلال وطن، صحنه منازعه و اختلاف را رها كنيد.
در جريان درگيري (صبح ديروز) كه در مقابل ساختمان مجاهدين خلق در خيابان (بهشت) مشهد يك نفر كشته و 460 نفر مجروح گرديدند، عصر ديروز گزارش شد كه ساختمان ستاد مجاهدين خلق در خيابان بهشت مشهد تخليه شد و اعضاي اين سازمان در محل ديگري در خيابان (دكتر بهار) اين شهر مستقر شدند. مجددا اين ساختمان هم (در پي درگيري مجدد) تخليه شد و اعضا و هواداران مجاهدين در محل ديگري استقرار يافتند.
آيت الله مهدوي كني سرپرست كميته مركزي و عنصر شوراي انقلاب در رابطه با تخليه دانشگاهها امروز با صدور اطلاعيه‌اي براي آخرين بار به دانشجويان اخطار داد تا پايان روز دوشنبه امروز از ورود به محوطه دانشگاهها خودداري كنند. به كليه پاسداران انقلاب اسلامي ابلاغ مي‌شود كه ضمن رعايت بي‌طرفي كامل و اجتناب از هرگونه درگيري از ورود به محوطه مقدس دانشگاهها خوداري نمايند در پايان از همه مردم انتظار دارد كه گوش به فرمان شوراي انقلاب و رييس جمهوري آمادگي خود را براي اجراي تصميمات فوق حفظ كرده ...
شيراز – به دنبال انتشار بيانيه شوراي انقلاب مبني بر تخليه دانشگاهها از سوي گروههاي اشغالگر صبح ديروز دانشجويان اشغالگر با صدور پنجمين اطلاعيه خود، دانشكده‌هاي تحت تصرف خود را به تدريج تحويل نمايندگان استانداري و نماينده امام در فارس دادند. آخرين محلي كه تخليه شد دانشكده مهندسي بود. بعدازظهر ديروز گروهي چماقدار از نواحي جنوب شيراز براي مقابله با هواداران چريكهاي فدايي كه مقابل دانشگاه پزشكي اجتماع كرده بودند راهي اين محل شدند ولي مردم از ايجاد درگيري جلوگيري كردند.
كرمانشاه – بعد از ظهر ديروز گروهي از مردم كرمانشاه براي برچيدن ستاد گروههاي مختلف در دانشكده علوم كرمانشاه به اين محل رفتند و بين مردم و مسوولين و طرفداران ستاد درگيري‌هايي روي داد. درگيري تا بعداظهر ديروز همچنان ادامه داشت و 85 نفر از طرفين كه مجروح شده بودند، در بيمارستان طالقاني مداوا شدند.
اروميه : صبح ديروز دكتر فرهوري سرپرست دانشگاه اروميه اعلام كرد كه گروههايي كه حدود 10 اتاق از دانشگاه را در اختيار داشتند. شروع به تخليه آنها كرده‌اند. ديروز دانشگاه اروميه آرام توصيف شد.
ساعت 10 صبح امروز دكتر ابوالحسن بني صدر رييس جمهوري در پيامي راديويي از كليه كساني كه معتقد و پيرو انقلاب اسلامي ايران هستند خواست بدون استثنا خيابانهاي اطراف دانشگاه تهران را تخليه كنند. ايشان همچنان افزودند همگي بدون استثنا مراكز خود را در دانشگاهها تعطيل نموده و دانشگاه را ترك كنند.
كرمانشاه- روابط عمومي سپاه پاسداران كرمانشاه اطلاع داد كه مردم 5 دانشجو را در مقابل دانشكده علوم كرمانشاه دستگير كردند و تحويل سپاه دادند. سپاه پاسداران اعلام كرد كه اين 5 دانشجو از عاملين زد و خوردهاي ديروز دانشكده علوم كرمانشاه هستند.
انجمن‌هاي دانشجويان مسلمان دانشگاهها ديشب با صدور اطلاعيه‌اي با تاكيد بر حقوق قانوني و صنفي و سياسي خود اعلام كردند كه مراكز خود در دانشگاه را ترك خواهند كرد.
به نام خداوند و به نام خلق قهرمان ايران انجمن‌هاي دانشجويان مسلمان دانشگاهها و مدارس عالي با تاكيد به حقوق قانوني صنفي و سياسي خود برحسب اعلاميه مورخ 30/1/59 شوراي انقلاب به منظور ممانعت از هرگونه توطئه، مراكز خود را ترك مي كنند. بديهي است كه ما پس از حضور در دانشگاهها و كلاسهاي خود از روز سه‌شنبه مورخ 2/2/59 كليه مشكلات مربوط به فعاليتهاي صنفي و سياسي حقه خود را با مقامات مسوول در ميان مي گذاريم.
ضمنا در همين جا متذكر مي‌گرديم برحسب شواهد و قرائني كه امروز در يكي از مدارس عالي تهران به دست آمد معلوم شده است كه عده اي عناصر توطئه‌گر در صدد ايجاد انفجارات و يا تيراندازيهايي به منظور صحنه‌سازي و سو استفاده عليه ما هستند ... به خصوص در رابطه با راه‌پيمايي فرداي انجمن‌هاي اسلامي هيچ يك از ما در مراكز خود نبوده و اين مراكز مطلقا تعطيل خواهد بود. دليل اين مطلب خنثي نمودن هرگونه صحنه سازي و توطئه است كه بخواهد از جانب مراكز يا افراد ما وانمود شود زيرا براساس بعضي اطلاعات توطئه گران ممكن است قصد ايجاد اخلالهايي به نام ما را داشته باشند كه باز هم پيشاپيش آنرا محكوم مي كنيم.
سازمان چريكهاي فدايي خلق ايران اطلاعيه‌اي صادر كرد كه در بخش‌هايي از آن آمده است: اشغال دانشگاهها و مراكز آموزشي، كشور بخشي از تهاجم سراسري جديدي است كه براي تامين هدف‌هاي شكست خورده تهاجم سراسري مرداد ماه سال گذشته و منحرف ساختن مبارزان ضد امپرياليستي مردم ميهن ما و سركوب مبارزات رو به گسترش طبقه كارگر، دهقانان و ساير اقشار زحمتكش ميهن ما طراحي شده است. اين تهاجم نشانه هراس نيروهاي قشري از رشد نيروهاي انقلابي و تلاش مذبوحانه طبقه سرمايه دار براي جلوگيري از آگاهي روز افزون زحمتكشان و سركوب مبارزات ضد امپرياليستي آنان است. اولين هدف اين اقدامات ارتجاعي، جلوگيري از فعاليت‌هاي سياسي و ترقي خواهانه دانشجويان، معلمان، استادان و دانش آموزان است... دانشجويان و دانش آموزان و همه نيروهاي ترقي خواه از نخستين روزهاي پس از قيام خوهان تغيير نظام آموزشي به وسيله شوراهاي دانشگاهها به سود زحمتكشان بوده‌اند، اما نه تنها در اين راه هيچ اقدامي نشد، بلكه به شهادت مدارك و اسنادي كه وجود دارد هميشه در مقابل اين خواست ... سنگ اندازي كردند و امروز به بهانه تغيير نظام آموزشي فعاليت‌هاي صنفي و سياسي دانشجويان و دانش آموزان را مورد تهاجم قرار دادند ...
در رابطه با اشغال دانشگاهها، اطلاعيه‌اي از سوي طاهر احمد زاده براي رياست جمهوري فرستاده شد.
بدون اينكه بخواهم وارد بحث در اصل تصميم شوراي انقلاب مبني بر مهلت 3 روزه در مورد دانشگاهها كه ديروز اعلام گرديد بشوم به اطلاعتان مي‌رسانم كه از ديروز عصر و صبح امروز گروههاي تجهيز شده از ناحيه حزب جمهوري (اسلامي) به مراكز دانشگاهي مشهد حمله‌ور شدند و با چاقو و چماق به جان جوانان افتاده و جشن كتاب سوزي راه انداخته‌اند كه هم اكنون ساعت 14 – ادامه دارد. آيا شما و ديگر اعضاي شوراي انقلاب اگر واقعا مي‌خواستيد كه در پايان مهلت 3 روزه تصميم مقتضي اتخاذ كنيد چرا نمي‌بايستي در همين اعلاميه موكدا به مردم اخطار شود كه احدي حق ندارد تا پايان مهلت 3 روزه دست به اقدام بزند ...
شوراي سرپرستان دانشكده‌هاي دانشگاه تهران به دليل حالت فوق العاده دانشگاهها جلسه‌اي تشكيل داد. در پايان اين جلسه كه بيش از 4 ساعت به طول انجاميد شوراي سرپرستان دانشگاه تهران در نامه‌اي به شوراي انقلاب و رييس جمهور درخواست كردند تا از جو متشنجي كه در مقابل دانشگاهها به وجود آمده است، جلوگيري شود و در بستن دانشگاهها تجديدنظر شود.
از بعدازظهر ديروز گروه‌هاي مخالف تخليه ستادها از دانشگاه‌ها در دانشگاه تبريز ضمن تشكيل ستاد مشترك دانشجويان انقلابي اقدام به تشكيل ستاد حفاظت از دانشگاه نمودند.
كميته مركزي حزب ايران در ارتباط با حوادث اخير دانشگاهها بيانيه‌اي انتشار داد و اين حوادث را محكوم كرد .... آيا لازم است درست در روزهايي كه ما در بزرگترين نبرد عليه امپرياليسم آمريكا و نوكران و متحدان آن هستيم، دانشگاههاي ما عرصه حمله گروههاي غيرمسوول و برخوردهاي نفاق آميز باشد؟ حزب ايران از رييس جمهوري اسلامي ايران ... خواسته است كه از اين سنگر حفاظت كند.
سخنگوي انجمن دانشجويان مسلمان دانشگاه تهران در مورد تخليه دفاتر خود چنين اظهار داشت (ساختمان مركزي انجمن دانشجويان مسلمان دانشگاه تهران) متعلق به دانشگاه نيست استيجاري است كه طبيعتا مشمول اين تصميم گيري شوراي انقلاب نشده ... در مورد بقيه دفاتر ما مشغول مذاكره با مقامات بوديم. چرا كه اين دفاتر ستاد عملياتي گروهها نبوده بلكه مركزي بوده براي فعاليت‌هاي سياسي صنفي دانشجويي كه ما در زمان خفقان رژيم شاه در قالب كتابخانه. اطاق كوه و تعاوني به فعاليت هاي سياسي عليه رژيم شاه مشغول بوديم. اكنون هم به دنبال اين سوال بوديم كه شوراي انقلاب تكليف ما را در دانشگاه و نحوه فعاليتهاي ما را مشخص كند و اينكه در جمهوري اسلامي ما از امتيازاتي نسبت به زمان شاه برخوردار خواهيم بود كه با اين تصميم اخير شوراي انقلاب فرصت مذاكره از ما گرفته شد و بدين ترتيب ديگر جايي براي اين سوال باقي نمي‌ماند.
به دنبال حوادث اخير دانشگاههاي كشور، دانشجويان دانشگاه ملي از صبح پنجشنبه در تالار ابوريحان كه محل دفاتر گروههاي سياسي اين دانشگاه مي‌باشد اجتماع كرده و براي جلوگيري از اشغال و تعطيل دانشگاه ملي از اين تالار و ساختمان مركزي حفاظت مي‌نمايند. به دنبال اعلاميه شوراي انقلاب، انجمن دانشجويان مسلمان دانشگاه ملي اين محل را ترك كردند و در اطلاعيه‌اي اعلام كردند به دنبال اعلاميه شوراي انقلاب و منتفي شدن توطئه اشغال دانشگاهها و پذيرفتن مسووليت از سوي شوراي انقلاب، دانشگاه را ترك خواهند كرد. پس از ترك محل به وسيله انجمن دانشجويان مسلمان، دانشجويان مستقر در تالار ابوريحان به طور عمده از دانشجويان (پيشگام) و (مبارز) تشكيل مي‌شوند. دانشجويان مستقر در دانشگاه ملي اظهار داشتند ديروز نماينده‌اي از كميته مركزي جهت تخليه دانشگاه و اخراج دانشجويان به تالار ابوريحان آمد و دانشجويان از تخليه دانشگاه خودداري كردند و به وسيله پيامي كه به نماينده كميته مركزي ارايه دادند از شوراي انقلاب خواستند تا نمايندگاني جهت مذاكره با شوراهاي دانشجويي كه نماينده اكثريت دانشجويان مي‌باشد فرستاده شود. دانشجويان اظهار داشتند تا زماني كه شوراي انقلاب نمايندگان خود را براي مذاكره با شوراهاي دانشجويي معرفي نكند در تالار ابوريحان خواهند ماند و از دانشگاه و دفاتر سياسي خود حفاظت خواهند كرد.
در دانشگاه پلي تكنيك از صبح امروز از ورود افراد غيردانشجو به داخل جلوگيري مي‌شد و بيرون دانشگاه گروههاي دانشجويي و مردم با يكديگر به گفتگو پرداختند. در دانشگاه تهران از صبحامروز درب‌هاي اين دانشگاه بسته بود و تنها دانشجويان با ارايه كارت دانشجويي ميتوانستند به محوطه دانشگاه وارد شوند. در دانشگاه تهران تا ظهر امروز هيچ گروهي حاضر به تخليه مقر خود نشده بود. در دانشگاه صنعتي شريف امروز از ورود افراد غيردانشجو جلوگيري مي كردند و در داخل و خارج دانشگاه گروههايي از مردم و دانشجويان با يكديگر به گفتگو نشستند و تا ظهر امروز دانشجويان مسلمان و دانشجويان طرفدار سازمان مجاهدين خلق حاضر به تخليه مقر خود شدند. بنابر گزارش ديگري از دانشگاه متحدين، انجمن دانشجويان مسلمان در اين دانشگاه دفتر خود را تخليه كرده و انجمن اسلامي نيز آمادگي خود را (براي تخليه دفتر خود) اعلام كرده است. به گزارش رسيده دانشجويان هوادار سازمان مجاهدين خلق باماد امروز مقر خود را در دانشگاه فارابي ترك كردند همچنين در دانشكده خدمات اجتماعي مجاهدين به دستور سازمان خود محل دانشكده را ترك گفتند. همين گزارش حاكيست كه انجمن اسلامي دانشكده خدمات اجتماعي نيز از ديروز مقر خود را در اين دانشكده تخليه كردند ولي اعضاي گروه پيشگام و ديگر گروههاي چپ هنوز محل‌هاي خود را تخليه نكرده‌اند.
دانشجويان هوادار جنبش مسلمانان مبارز در يك اعلاميه 7 ماده‌اي نقطه‌نظرهاي خود را روشن ساختند. در اين اعلاميه ضمن محول نمودن امر تصفيه دانشگاه و تغيير نظام آموزشي به شوراهايي متشكل از افراد و نمايندگان نيروهاي مكتبي انقلابي آمده است: (اقداماتي كه عده‌اي از دانشجويان در چند روز اخير انجام داده‌اند و هدفشان را تصفيه دانشگاهها از گروههاي سياسي و تغييرات آموزشي اعلام كرده‌اند. ما اصالتي برايش قائل نيستيم و منطبق بر ضوابط مكتبي نمي‌شناسيم ...)
در بيانيه‌اي كه به امضاي استادان دانشگاه‌هاي تهران، آزاد، پلي تكنيك، صنعتي شريف، علم و صنعت تهران و ... منتشر شد آمده است: با اعتقاد راسخ به ايجاد تغيير بنيادي در نظام دانشگاهي و پاكسازي دانشگاهها از وجود عناصر وابسته به رژيم سابق و امپرياليسم، ضمن اعتراض به هرگونه حركت در جهت تعطيل دانشگاهها و متوقف ساختن فعاليتهاي فرهنگي و آموزشي اعلام مي‌كنيم كه نابودي فرهنگ استعماري در گروي قطع وابستگي‌هاي اقتصادي، سياسي، نظامي و فرهنگي با امپرياليسم جهاني به سركردگي امپرياليسم آمريكا و نابودي نظام سرمايه داري وابسته پايگاه عمده امپرياليسم در ميهنمان و استقرار نهادهاي دموكراتيك و مردمي است ...
سازمان جوانان و دانشجويان دموكرات در اطلاعيه‌اي اعلام نمود با اينكه تعطيل دفاتر گروههاي سياسي مترقي دانشجويي را صحيح مي‌دانيم به نوبه خود براي جلوگيري از هر نوع تشنج و ناآرامي در دانشگاهها، دفاتر خود را در دانشگاهها تعطيل مي‌كنيم ... ما معتقديم كه اين حق يعني حق فعاليت آزاد گروههاي مترقي و ضد امپرياليست دانشجويي، كه خود يكي از دستاوردهاي انقلاب بزرگ ما است بايد محترم شمرده شود و تضمين گردد. طبيعي است كه ما اين حق را شامل گروهك هايي كه تحت لواي (دموكراسي) به فعاليتهاي ضد انقلابي و نفاق افكنانه از جمله توهين به رهبر انقلاب ... مشغولند نمي‌دانيم.
احمد شاملو : ... حكمت بالغه دانشگاهها ساختن فردا و آينده است نه مكاشفه در اعماق قرون گذشته ... صفت (اسلامي) نبايد بهانه‌اي شود تا ما به همه چيز پشت كنيم و منكر بده‌بستان فرهنگي در سطح جهاني باشيم ... هجوم به دانشگاهها كاملا انتظارش مي‌رفت و براي من به هيچ وجه شگفت آور نبود منطق و تعصب راهي براي آشتي و تفاهم ندارد و در اين مورد هم نفس قضيه به قدر كافي گويا هست. جوان دانشگاهي كه مجبور باشد زير ضربه چماق براي خود (جهت) اتخاذ كند ديگر اهل علم نيست آدم كوكي است. من فكر نمي‌كنم آقاي بني صدر متذكر اين مساله باشد، اما كساني هستند كه الزاما روي خط معتقدات و آگاهي هاي خود حركت نمي‌كنند. ما به اين كسان مگوييم سياست پيشه.
محمد جواد باهنر: تعطيل دانشگاهها دقيقا دونوع توجيه دارد. 1- با تعطيل دانشگاهها بسيج بيشتر نيروها براي تغييرات بنيادي امكان پذير است 2- اين تعطيلي هوشياري شديدي است براي مسوولان امر كه بايد اين دگرگوني را اولويت قرار دهند برخلاف ادامه وضع كنوني دانشگاهها كه اداره روزانه دانشگاهي مسوولان را سرگرم خواهد كرد و آنها قادر نخواهند بود به برنامه ريزي بنيادي بپردازند.
علي اكبر معين فر .... دانشگاه ناگزير است خود را با فرهنگ انقلاب اسلامي ما وفق بدهد و نظام جديد آموزشي كشور بايد در خدمت انقلاب اسلامي ايراي و جامعه‌اي كه اين انقلاب به وجود مي‌آورد باشد. ما داراي مكتب هستيم و تمام اركان اجتماع ما از جمله دانشگاهها بايد متاثر از آن مكتب و در خدمت اين مكتب باشند.
حجت الاسلام هاشمي رفسنجاني : در درجه اول بايد محتوي تعليمات مناسب با نيازهاي تنظيم شود ... از نظر وسايل تعليم و تربيت بايد اساتيدي در دانشگاه به خدمت گرفته شوند كه فكرشان، مغزشان، تجربياتشان با اين محتواي جديد سازگار باشد ... اما در مورد امكاناتي كه اين چند ماه در اختيار گروههاي بزرگ و كوچك قرار گرفته بايد اين امكانات از آنها گرفته شود چرا كه اين امكانات متعلق به همه مردم است نه متعلق به گروههاي خاص.
به دنبال تصرف مدرسه عالي علوم اراك توسط انجمن اسلامي اين مدرسه كه از پشتيباني آيت الله خوانساري نماينده امام در اراك نيز برخوردار است، ديروز اين انجمن طي اطلاعيه‌اي را مردم دعوت كرد مقابل مدرسه عالي علوم اراك تجمع كنند.
اطلاعات سه‌شنبه 2/2/59
ماجرا تصرف، مقاومت و زد و خوردهاي دانشگاههاي كشور سرانجام ساعت 5 صبح امروز با تخليه دانشگاه به وسيله سازمان دانشجويان پيشگام پايان پذيرفت.
آخرين گروهي كه در دانشگاه باقي مانده بود دانشجويان پيشگام بودند كه از صبح امروز با تشكيل هسته مقاومت از دفتر پيشگام مركزي كه در محل تالار مولوي دانشگاه تهران قرار دارد، حفاظت مي‌كردند. دفاتر گروههاي پيكار، مبارز و راه كارگر نيز در اين ساختمان قرار دارد.
دانشجويان پيشگام شب گذشته اعضاي خود را از ديگر دانشگاهها نيز فرا خواندند و همگي شب گذشته را در دانشگاه به سر بردند و سرانجام صبح امروز همراه با ترك دانشگاه، دفاتر خود را تحويل دادند.
شوراي انقلاب اعلام كرده است دانشگاهها تا 15 خرداد بايد باز باشد. انجمن‌هاي اسلامي و سازمان‌هاي دانشجويان مسلمان اعلام كرده‌اند كه كلاسها را تحريم خواهند كرد و در كلاس حاضر نخواهند شد. انجمن دانشجويان مسلمان دانشگاهها اعلام كرده است كه از صبح سه‌شنبه در كلاسهاي درس حاضر خواهند شد. گروههاي ديگر نيز به طور اعم با بازبودن دانشگاه موافق هستند.
صبح امروز دكتر براتعلي عضو هيات مديره موقت دانشگاه تهران در گفتگويي با اطلاعات چگونگي تخليه دانشگاه به وسيله آخرين گروههاي دانشجويي باقيمانده را شرح داد. وي گفت: ساعت 10 ديشب جلسه‌اي با حضور دو تن از پيشگام دو نفر از نخست وزيري – دكتر حسين بني صدر و آقاي پيرحسيني، دو نفر نماينده كميته مركزي، مديريت دانشگاه تهران و آقايان شانه‌چي و احمد علي بابايي برگزار شد و در اين جلسه همگي به توافق رسيدند و در نتيجه اتاق‌ها را تحويل دادند و دانشگاه را ترك گفتن ... ما از ظهر ديروز چندين بار سعي كرديم تا با اين گروه تماس بگيريم و در ساعت‌هاي 2، 6، 10 شب قول دادند كه با ما مذاكره كنند كه سرانجام در ساعت 10 حاضر به مذاكره شدند و در ساعت 5 صبح امروز تصميم گرفته شد از مردم خواسته شود كه خيابانها را ترك كنند.
سازمان دانشجويان پيشگام با صدور بيانيه‌اي موافقت خود را با واگذاري ستاد پيشگام به شوراي دانشجويان و دانشگاهيان دانشگاه تهران اعلام كرد. اين بيانيه در آخرين ساعات ديشب منتشر شد. در قسمتي از اين بيانيه آمده است: ما ضمن محكوم ساختن تهاجمات ضد مردمي كه در نتيجه آن صدها دانشجو زخمي و چندين تن از دانشجويان انقلابي به شهادت رسيدند، براي اجتناب از درگيري هاي بيشتر محل ساختمان پيشگام مركزي را از تاريخ سه‌شنبه 2/2/59 به شوراي دانشجويان و دانشگاهيان تحويل مي‌دهيم ... ما از همه مردم و همه نيروهاي انقلابي كه در چند روز گذشته از مبارزه دانشجويان و دانشگاهيان حمايت كرده اند مي‌‌خواهيم كه همچنان از مبارزان عادلانه دانشجويان و دانشگاهيان كه براي استقلال و آزادي ايران اهميت اساسي دارد در روزهاي آينده هر چه فعالانه‌تر حمايت كنند. قابل تاكيد است كه درباره موارد فوق با شخص رييس جمهوري و آقاي حسن حبيبي وزير فرهنگ و آموزش عالي مذاكرات لازم به عمل آمده است.
... ديروز دانشگاه تهران و خيبانهاي اطراف آن شاهد درگيري و زد و خورد بود كه در اين درگيري بيش از 300 نفر مجروح و 5 نفر كشته شدند.
ساعت 10 بامداد ديروز عده كثيري از دانش آموزان و طبقات مختلف مردم با دادن شعارهاي گوناگون نظير حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله و مرگ بر سه مفسدين توده‌اي، فدايي و منافقين از خيابان فلسطين و خيابان انقلاب تقاطع چهار راه حافظ به سوي دانشگاه تهران به راهپيمايي پرداختند. راهپيمايان در طول مسير راپيمايي خود كليه اعلاميه‌ها و اطلاعيه‌هاي گروههاي سياسي را از روي ديوارها مي‌كندند و آتش مي‌زدند.
ساعت 3 بعدازظهر سه اجتماع در خيابان 16 آذر تشكيل شد كه بخشي از آنان شعار مي دادند «اتحاد، اتحاد، دانشجو، ملت حامي توست» و گروه ديگر دانشجويان پيشگام از طرف مقابل پاسخ مي‌دادند «اتحاد اتحاد عليه امپرياليسم، تفرقه و جدايي سلاح امريكايي» و گروه سوم شعار مي‌دادند «حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله» را مي دادند در اثر درگيري در محوطه دانشگاه ناگهان طرفين گروههاي سياسي كه در خيابان 16 آذر و انقلاب و آناتول فرانس اجتماع كرده بودند، اقدام به جمع‌آوري سنگ و آجر و چوب دستي كردند. از محوطه دانشگاه صداي شليك تير به گوش رسيده پس از شنيده شدن صداي تير دانشجويان شعار دادند «شهيد دانشگاه راهت ادامه دارد.»
پس از مدتي، مقدار زيادي چوب و سنگ و آجر در سراسر خيابان انباشته شد. سرتاسر ضلع جنوبي دانشگاه مملو از جمعيت بود و گروهي از مردم، در مقابل خيابان 16 آذر شعار مي دادند. «حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله» و هر لحظه تعداد جمعيت در خيابان انقلاب همچنان در اثر درگيري افزوده مي‌شد و همچنين افرادي كه در محوطه دانشگاه بودند، با سنگ و چوب پشت نرده‌هاي آهنين سنگربندي كردند و گروهي از دانشجويان پيشگام و هواداران آنها در بعضي از پشت بامهاي مجاور ساختمان 16 آذر در جلو ساختمان باشگاه دانشگاه سنگربندي كردند كه در ساعت 4 بعدازظهردرگيري به صورت بسيار گسترده‌اي بين گروههاي مخالف و موافق درگرفت و ازاين ساعت دانشگاه و خيابانهاي اطراف آن، محل خونين ترين صحنه زد و خورد بين گروهها گرديد. به طوريكه فضاي بين دو گروه انباشته از سنگ بود و تيراندازي از سوي پاسداران براي متفرق كردن دو گروه ادامه داشت. عده اي افراد مسلح با اتومبيل بنز بدون شماره كه همگي مسلح به ژ3 و كلت بودند، مرتبا از داخل اتومبيل و براي متفرق كردن مردم تيراندازي مي‌كردند و پاسداران هم از گاز اشك آور نيز استفاده مي‌كردند. قسمتي از خيابان 16 آذر در اختيار دانشجويان پيشگام قرار داشت. كساني كه در جهت مخالف با دانشجوياني كه در مركز پيشگام مستقر بودند هر چند يكبار به اين مركز حمله مي كردند. اين درگيري بين گروهها به جنگ تن به تن كشيد و عده كثيري كه بر اثر پرتاب سنگ و آجر يا چاقو و قمه چوبدستي مجروح شده بودند، توسط آمبولانس از بيمارستانها و اورژانس به نزديكترين بيمارستان انتقال داده شدند.
سنگربندي در دانشگاه (ساعت 17): سراسر خيابان 16 آذر پوشيده از صفوف دانشجويان پيشگام بود كه با حلقه كردن دستهاي خود به يكديگر در چند رديف حلقه‌هاي زنجير ساخته‌اند. در مقابل سرتاسر ضلع جنوبي دانشگاه مملو از جمعيت است و جمعي از مردم در مقابل خيابان 16 آذر شعار مي‌دادند (حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله» دانش جويان زخمي شدگان خود را در داخل ساختمان امور دانشجويي محل ستاد دانش جويان پيشگام مداوا مي‌كنند و مرتبا از بلندگو تقاضاي كمك‌هاي دارويي مي‌نمايند. دكتر صباغيان عضو مديريت موقت دانشگاه تهران گفت ساعت 14 قرار بود دانشجويان با مسوولان دانشگاه تماس بگيرند و با يكديگر مذاكره كنند كه درگيري پيش آمد. اكنون نيز با دانشجويان مستقر در امور دانشجويي تماس برقرار شد و مقرر گرديد كه ساعت 6 بعدازظهر با آقاي صباغيان تماس بگيرند، با هم صحبت كنند ... به نظر من بهتر است براي رفع اين مشكل كه در هر صورت درگيري، تلفات جاني نيز همراه خواهد داشت خيابانهاي اطراف دانشگاه بسته شود و از ورود مردم به خيابان جلوگيري شود.
تظاهرات پيشگام (ساعت 18) : گروههايي از مردم شروع به راهپيمايي كرده و در حالي كه شعار مي‌دادند: «دانشجو، اتخاذ اتحاد، ملت حامي توست، نه سازش نه تسليم نبرد با آمريكا» از ميان خيابان 16 آذر عبور كردند دانشجويان پيشگام از طرف مقابل شعار مي‌دادند «اتحاد اتحاد عليه امپرياليسم تفرقه جدايي سلاح آمريكايي» «پرخروش پرتوان عليه امپرياليسم» «اتحاد، مبارزه پيروزي» گروهي ديگر نيز شعار مي‌دادند «حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله» در همين حال صداي شليك تير در جلوي در شرقي دانشگاه به گوش رسيد.
گروه خون منفي (ساعت 30/18) : اطراف دانشگاه تهران غلغله است. دختران و پسران جوان تابلوهاي «شايعات» را مي‌چرخاندند: «دانشگاه شهيد داد» كمي پايين‌تر تابلويي ديگر خبر از 16 شهيد مي‌دهد. تابلوهاي ديگر بيانگر احتياجات است «خون منفي احتياج است» «پنبه و دارو و موادغذايي احتياج است» «پني سلين و گلوكز احتياج است» صداي آژير آمولانس‌ها هم كه مرتب در خيابانهاي كارگر و ديگر خيابانهاي اطراف دانشگاه تهران در حركت هستند قطع نمي‌شود.
آتش بس موقت (ساعت 19): ساعت 7 بعد از ظهر است كه پيام امام از طريق بلندگوها در ميان انقلاب پخش مي‌شود. مردم از گوشه و كنار با شنيدن صداي امام خود را به محل‌هاي نزديكتر به بلندگو رساندند. به نظر مي‌رسد كه براي چند لحظه هم كه شده آتش بس برقرار شده و ديگر از بارانهاي سنگ و چوب و نزاعهاي دوطرفه خبري نيست. انبوه جمعيت در اطراف دانشگاه موج مي‌زند. پاسداران با شليك تيرهاي هوايي و پرتاب گاز اشك آور سعي مي‌كنند جمعيت را به خيابان‌هاي اطراف دانشگاه و به خصوص خيابانهاي روبروي در جنوبي و اصل دانشگاه عقب بنشانند. ... پرتاب سنگ هنوز هم بسيار عادي محسوب مي‌شود. دانشجويان در داخل دانشگاه ديده مي‌شوند كه براي خود سنگرهايي از بلوك‌هاي سيماني ساخته‌اند و در پناه آن به شعاردادن و سرودخواندن مي‌پردازند. تعداد كساني كه داخل دانشگاه هستند را نمي‌توان حدس زد. فشار جمعيت به حدي است كه تا مقابل در اصلي دانشگاه خود را رسانيده و به آمبولانس‌هايي كه مي‌خواهند رفت و آمد كنند نيز به سختي اجاره حركت مي‌دهد. پاسداران به وسيله بلندگو از افراد داخل دانشگاه تهران مي‌خواهند كه با حفاظت پاسداران به هر نقطه كه مايلند بروند. از داخل جواب مي‌آيد اتحاد مبارزه، پيروزي، دانشگاه به صورت يك تله بزرگ براي كساني كه داخل آن هستند در آمده است. ديگران تصور نمي‌كنند كساني كه در داخل دانشگاه هستند حتي در صورت تمايل بتوانند خارج شوند در خيابان 16 آذر همچنان حلقه زنجير محافظي دانشجويان پيشگام بسته مانده است.
راديويي (ساعت 30/20) : پيام راديويي رييس جمهوري مبني بر تخليه جمعيت از خيابانهاي اطراف دانشگاه تهران براي بار خوانده مي‌شود و عده‌اي از مردم در حال رفتن از محل هستند بحث‌هاي بسيار كمي در مي‌گيرد. مردم ترجيح مي‌دهند با بغل دستي خود كه او را نمي‌شناسند در اين موقعيت وارد بحث‌‌هاي سياسي نشوند. گروهاي ديگر به راهپيمايي پرداخته و شعار ضد فدايي مي‌دهند. دانشجويان در داخل دانشگاه پشت نيمكتي (موضع) گرفته‌اند. در اين ميان عده‌اي كه چوب به دارند مي‌كوشند از نرده‌ها عبور كرده خود را به داخل دانشگاه برسانند. مصالحي را كه براي ساختمان يك عمارت نيمه در خيابان فروردين ريخته شده بود تقريبا به تمامي به سوي دانشگاه پرتاب شده و اثري از آن نيست.
دانشجويان پيشگام (ساعت 24): با دفتر دانشجويان پيشگام تماس مي‌‌گيريم و از آخرين تصميماتشان جويا مي شويم مي‌شنويم كه هنوز تصميم جديدي گرفته نشده تا اين لحظه تصميم بر اين است تا آخرين قطره خون مبارزه كنيم. دانشجويان پيشگام مواضع خود را در اكثر موسسات آموزش عالي ترك كرده‌اند و به دانشگاه تهران آمده‌اند در اعلاميه ستاد دانشكده مهدي رضايي آمده است با به خون آغشته شدن دانشگاه تهران موضع خود را به طور تاكتيكي ترك كرده و دفاع از سنگر آزادي به دانشگاه تهران مي‌رويم.
دانشگاه (ساعت 1 بامداد) : پاسداران سرانجام موفق شده‌اند جمعيت را كه تعداد آنها بسيار كمتر از بعد ازظهر شده به عقب برانند و تقريبا تمامي خيابان انقلاب را در اختيار گرفته‌اند. دانشجويان پيشگام همچنين در خيابان 16 آذر شده‌اند و با حلقه زنجيري كه از بدن خود ساخته‌اند از دفتر پيشگام مركزي محافظت مي‌كنند.
تيراندازي (ساعت 3 بامداد) : ستادهاي دانشجويان پيشگام پيكار در راه آزادي طبقه كارگر و راه كارگر در دانشگاه هنوز در اختيار آنان قرار دارد. صداي تيراندازي لاينقطع به گوش مي‌رسد از اورژانس دانشجويان پيشگام تعداد 200 و تعداد كشته‌شدگان چهار نفر اعلام مي‌شود.
5 بامداد (مذاكره براي تخليه دانشگاه) : ساعت 5 بامداد امروز دكتر صباغيان عضو هيات مديره موقت دانشگاه تهران در گفتگوي تلفني ... گفت : مذاكرات به نتيجه رسيده است و اكنون اعضاي هيات مديره موقت دانشگاه تهران، نمايندگاني از مركزي، نمايندگان دفتر رياست جمهوري و نمايندگان دفتر آقاي طالقاني، حاج مدير شانه‌چي و علي بابايي براي تحويل ستاد باقي مانده خواند رفت.
سخنگوي انجمن‌هاي دانشجويان مسلمان دانشگاهها و مدارس عالي ... اعلام كرد كه هيچيك از افراد انجمن‌هاي مسلمان دانشگاهها و مدارس عالي طرفدار مجاهدين خلق در اطراف دانشگاه نبوده و بنا به اعلام قبلي، انجمن محيط دانشگاه و خيابانهاي را ترك كرده است.
گزارش خبرگزاري پارس از دانشگاه صنعتي شريف عده‌اي سازمان دانشجويان مسلمان و نگهبانان در اين دانشگاه دارند، يكي از دانشجويان گفت دانشجويان كسي را به دانشگاه راه نمي‌دهند. دانشجويان پيشگام محل ستاد را ترك ولي دفتر خود را تحويل نداده‌اند و گفته‌اند كه فردا به محل بر مي‌گردند همين دانشجو اظهار داشت كليه پوسترها و در دانشگاه كنده شده ولي هيچگونه حمله‌اي صورت نگرفته است.
شيراز – امروز در پي جلسه اي كه در محل زندان عادل آباد تشكيل شد، كليه زندانيان درگيري دانشكده ادبيات كه بازداشت شده بودند، آزاد شدند.
جمعيت حقوق دانان ايران ... طي اعلاميه‌اي به مسوولان امور هشدار داده ... در شرايطي كه در دانشگاهها هيچگونه تشنجي وجود نداشت ... به ناگهان حادثه تبريز پيش آمد و متعاقب آن مساله تخليه اتاقهايي كه گروههاي سياسي در دانشگاهها در اختيار دارند، مطرح شد و عجيبتر اينكه اين مهلت محدود هم رعايت نشد و از اولين ساعات صدور اعلاميه شوراي انقلاب چنانكه گويي گروههايي از پيش آماده شده بودند، هجوم شروع شد.
انجمن‌هاي اسلامي و سازمان‌هاي دانشجويان مسلمان دانشگاهها و مدارس عالي سراسر كشور ديروز از حسينيه ارشاد به سوي اقامتگاه موقت امام دست به راهپيمايي زدند. در اين زمينه راهپيمايان بيانيه‌اي صادر كرده بودند: ... مصرانه خواهان آنيم كه تعطيل دانشگاههاي وابسته آمريكايي تا برپايي دانشگاهي مستقل و اسلامي ادامه يابد. ... امام امت در بالكن ساختمان اقامتگاه حضور يافتند ... و امام سخناني به مدت 30 دقيقه ايراد فرمودند.
سخنان امام به شرح زير است: ... دانشگاههاي ما دانشگاههاي استعماري است. دانشگاههاي ما اشخاصي را كه تربيت و تعليم مي‌كنند اشخاص غربزده هستند بسياري از معلمين، غرب زده هستند و جوانان ما را غرب زده بار مي‌آورند ... ما بعداز 50 سال «كه دانشگاه داشته‌ايم» اگر بخواهيم يك مريض را معالجه كنيم اطباي ما بعضيشان يا بسياريشان مي‌گويند بايد مريض برود انگلستان ... ما مي گوييم دانشگاه بايد از بنيان تغيير كند .. نه اينكه فقط علوم اسلامي را در آنجا تدريس كنند نه اينكه علوم دو قسمند، هر علمي 2 قسم است يكي اسلامي و يكي غيراسلامي ... ما مي گوييم جوانها ما اگر علم هم پيدا كردند تربيت ندارند....معلمين مدارس ما معلمين اسلامي ... نيست اگر دانشگاه‌هاي ما تربيت و اخلاق اسلامي داشت ميدان زد و خورد عقايدي كه مضر به حال اين مملكت است نمي‌شد ... ما مي‌خواهيم كه اگر ملت ما در مقابل كمونيست بايستد تمام دانشگاهيان ما هم در مقابل كمونيست بايستد. اين جوانهايي كه به واسطه ساده لوحي خودشان تربيت‌هاي باطل بعضي از معلمين را قبول كردند و حالا كه مي‌خواهيم يك دانشگاه مستقل درست كنيم و تغيير بنيادي بدهيم كه مستقل بشود و وابسته به غرب و كمونيست نباشد و وابسته به ماركسيست نباشد ... ما از حصر اقتصادي نمي‌ترسيم ما از دخالت نظامي نمي ترسيم آن چيزي كه ما را مي‌ترساند وابستگي فرهنگي است. ما از دانشگاه استعماري مي‌ترسيم ما از دانشگاهي مي‌ترسيم كه جوانهاي ما را آنطور تربيت مي‌كند كه خدمت غرب بكنند ما از دانشگاهي مي‌ترسيم كه آنطور جوانهاي ما را تربيت كند كه خدمت به كمونيست كنند ... من از تمام جوانها خواستارم كه كارشكني نكنند و مقاومت نكنند و نگذارند كه اگر مقاومت كردند ما تكليف آخر را براي ملت معين كنيم. مجمع عمومي پزشكان دوره تخصص دانشگاه شيراز پريشب تشكيل شد و به دنبال آن اطلاعيه‌اي انتشار يافت. پزشكان در اين اطلاعيه ضمن اعتراض به حمله و هجوم به دانشگاه شيراز كه باعث مجروح شدن عده زيادي شد اعلام كردند: چنانكه از ساعت 8 صبح امروز (ديروز) حتي يك نفر از ماموران انتظامي به داخل دانشگاه حضور داشته باشند و نيز دانشجويان و دانش آموزان زنداني آزاد نشوند، كليه فعاليت هاي درماني خود را در 8 بيمارستان تابع دانشگاه شيراز متوقف خواهيم كرد. لازم به يادآوري است كه اين پزشكان طي دو روز گذشته به جز بيماران اورژانسي ديگر بيماران را نپذيرفتند. از صبح ديروز هزاران نفر از گروههاي مخالف اشغال دانشگاه شيراز كه اكثرا از دانشجويان و دانش آموزان بودند، در مقابل دانشكده پزشكي و بيمارستان نمازي اجتماع كردند.
دانشكده خليج فارس شعبه دانشگاه جندي شاپور در خرمشهر تعطيل شد.
واحد دانشجويي حزب جمهوري اسلامي با انتشار اعلاميه‌اي، ضرورت تشكيل (شوراي انقلاب فرهنگي) را مورد تاكيد قرار داد : ... دائما مصرف كنندگان كالاي وارداتي فرهنگ ضد توحيدي دنياي غرب هستيم (رشد جريانها و عناصر ضد اسلامي در محيطهاي فرهنگي خود بهترين دليل بر اين مدعاست)
كميته صنفي امام امروز اعلام داشت كه براي شركت اصناف و كسبه و پيشه‌وران و بازاريان در اجتماع شكوهمند امروز دانشگاه تهران، كليه اصناف در سراسر تهران از صبحگاه كار خود را تعطيل كرده‌اند و دسته دسته عازم دانشگاه مي‌باشند كه در راس ساعت 9 صبح امروز در دانشگاه حاضر باشند و بيانات مهم آقاي دكتر بني صدر ... را استماع نمايند.
نامه سرگشاده هيات علمي دانشگاههاي تهران: ... بديهي است كه اگر مي‌توانستيم بيانيه اخير شوراي انقلاب را فقط و فقط به عنوان طرح لزوم تغييرات بنيادي در نظام آموزشي تلقي كنيم، جاي بسي مسرت و خوشحالي بود، اما چنين استنباطي به خصوص با درنظرگرفتن خطبه‌هاي نماز امام جمعه تهران كه در آن جنبه ايدئولوژيك مساله عمده است به نظر محق نمي‌آيد. دور از انصاف نيست. اگر تصور شود كه بيانيه اخير شوراي انقلاب و جو حاكم بر اطراف آن، به دانشگاه صرفا به مثابه ابزاري جهت پيكاري ايدئولوژيك نگريسته است. مساله بر سر آن است كه چه كسي به آن تفوق و برتري دارد. ... ما اعتقاد داريم كه آزادي بيان انديشه و برخورد آرا عقايد تا آنجا كه به آموزش لطمه نزند، بايد محترم شمرده شود تشخيص اينكه از چه نقطه‌اي به بعد چنين آزادي‌هايي مخل آموزش است، بايد بر عهده شوراهاي دانشكده‌ها گذارده شود. لازم به تذكر است كه آزادي‌هاي موجود تا به حال چنين لطمه‌اي به برنامه‌هاي آموزشي وارد نكرده‌اند.
حجت السلام هاشمي رفسنجاني عضو شوراي انقلاب در ارتباط با حوادثي كه به جريان سخنراني وي در دانشگاه تبريز اتفاق افتاده است ... گفت : در زماني كه سخنراني مي‌كردم خبري نبود ... سوالات زيادي رسيده بود كه من آنها را بخوانم و جواب بدهم كه وقتي شروع كرديم به دادن جواب يك نفر بلند شد و به من گفت كه سوالاتم را كتبي نمي‌دهم و آنرا شفاهي مطرح مي‌كنم... پيش از اينكه من اظهاري بكنم مسوولان جلسه گفتند كه نظم را نمي‌شود كنترل كرد و بايد سوالاتتان را بنويسيد و بدهيد. ...
شوراي سرپرستان دانشكده‌هاي دانشگاه تهران اعلام كرد: ... ما اشغال دانشگاهها و ورود قواي انتظامي را به آن و روبرو قرار دادن جواناني را كه در واژگون ساختن نظام پيشين سهم مهم و اساسي داشته‌اند به صلاح نظام آموزشي ... نمي‌دانيم و ضرب و شتم دانشجويان را محكوم مي‌كنيم ... لذا از رييس جمهور و شوراي انقلاب مي‌خواهيم كه ... از غير دانشگاهيان بخواهيد كه محيط دانشگاهها ... را ترك گويند و ... اطمينان داريم كه فرزندان دانشگاه در اين موقع حساس با مربيان خود همكاري لازم را خواهد كرد و تاكنون نيز در اين زمينه موفقيت‌هايي داشته‌ايم.
دانشگاه علم و صنعت طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه دانشگاه علم و صنعت باز است.
به دنبال انتشار پيام رييس جمهوري از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران پيرامون دعوت از مردم جهت اجتماع ...از اولين ساعات صبح امروز بازاريان تهران بازار را تعطيل كرده و به سوي دانشگاه تهران راهپيمايي كردند ... بازاريان ... شعار مي‌دادند به فرمان خميني دانشگاهها بايد اسلامي گردد.
شيراز – وقايع دانشگاه شيراز 200 مجروح داشت. مسوول بند چهار زندان عادل آباد شيراز در مورد افرادي كه در رابطه با درگيري دانشكده ادبيات و علوم دستگير شده‌اند... گفت: طبق تصميم شوراي تامين شهر اين گروه از پريشب آزاد شده اند ولي به دليل مخالفت و جلوگيري گروهي از مردم از آزادي آنها، خود زندانيان حاضر به خارج شدن از زندان نيستند.
مقارن ساعت 9 صبح دكتر بنی صدر همراه با اعضاي شوراي انقلاب و هيات دولت به محل دانشگاه تهران نزديك شد ... هر لحظه بر خيل جمعيت افزوده مي‌شد و شعار مرگ بر سه مفسدين توده‌اي و فدايي و منافقين در فضاي دانشگاه و خيابانهاي اطراف مي‌پيچيد.
رييس جمهور بياناتي به شرح زير ايراد كرد : ... اما يك مقدار از اين نيرنگي كه به شما خلق داده‌اند آنهايي داده‌اند كه به نام فدايي شما همه اين سيمهاي بلندگو را بريده بودند ... در اين روزهايي كه بر ما گذشت دو موج در حال پيدايش بود، يكي موجيكه به خواست خدا و اراده استوار شما پيروز شد يك موج ديگري كه ممكن بود به صورت آشوب و اغتشاش تمامي كشور را به كام خود فرو برد... اگر آنها هشدار ما را جدي تلقي نكنند و به دشمني با ملت ما ادامه دهند رييس جمهور اين مردم تواناست كه از 36 ميليون نفر مردم ايران بخواهد در كردستان حاضر شوند ... امروز روز ولادت حاكميت دولت است. دولتي كه متكي به راي مردم است ... ارتشي كه در آنجاست (كردستان) پاسداران غيور مسلمان ما، ارتش جمهوري اسلامي، كه در آنجا در برابر گروههاي مسلح و آتش آنهاست بداند كه او در آنجا معرف يك ملت كه آن استان است ... اما در پيام نوروزي خود هم به انقلاب فرهنگي تاكيد فرمودند هم بر امنيت كشور و رييس جمهور را مامور حفظ امنيت كشور كردند و امسال را سال امنيت عنوان دادند ... ديروز صبح دو نفر پيش من آمدند و گفتند ما مي‌دانيم كه آشوب به سود كشور نيست بنابراين ما آماده‌ايم كه ستادها را در دانشگاهها تخليه بكنيم و فقط يكي محلي كه در خارج دانشگاه داريم در خيابان 16 آذر كه تخليه آن محتاج طول زمان است. من با وزير فرهنگ مشورت كردم و نظر او اين بود كه آن محل را قفل كنند و بروند كه روز بعد كه محل جديدي پيدا كردند بيايند و اثاثيه خودشان را ببرند. قرار شد بر همين قرار با نماينده وزير فرهنگ ديدار كنند اما تا ساعت 2 بعد از ظهر از اين نمايندگان خبري نشد ... اما يك ربع ساعت به 2 برابر آنچه اين سرپرست‌ها از شوراي انقلاب به ما گفتند خود آنها مقدمه برخورد را به وجود آوردند و به سراغ سرپرست‌ها هم نرفتند و در نتيجه برخورد ديروز مسلما و محققا به مسووليت آنهاست و ملت، ديگر اجازه نخواهد داد كه اين گروهها مسلح و يا غيرمسلح هر علمي كه مي‌خواهند دراين كشور بكنند و دولت مبعوث ملت را به هيچ بيانگارند ... مسئله اين است كه شما امروز در اين جا حاضريد مي‌توانيد شاهد باشيد كه چه بر روزگار اين دانشگاه آورده‌اند ... اگر آنها واقعا مي خواستند دانشگاه باز بماند و به كار خود ادامه دهند چرا اصرار داشتند اين دانشگاه را به سنگر تبديل كنند .. ما اين سنگرهايي كه در برابر ملت ما ساخته مي‌شود را سنگرهاي شيطان تلقي مي‌كنيم و بدون كمترين ترحم آنها را در هم مي‌كوبيم ... بنابراين انقلاب اساسي آموزش ما اينست كه از دبستان و دبيرستان و دانشگاه همانطور كه در سنت علمي اسلامي بود و هنوز در حزوه‌هاي علوم ديني ما محفوظ مانده است دبستان، دبيرستان و كودكستان مغزهاي مبتكر و انسانهاي مستقل بسازند. اگر اين دانشگاه محل علم شده بود هيچكس در اين دانشگاه غير از اسلام نمي‌گفت ... از امروز دانشگاه باز مي‌شود، در محيط دانشگاه برخورد هيچ نبايد باشد همه بايد افتتاح دانشگاه را محترم شمارند.
زاهدان – به دنبال اين درگيري (دانشگاه زاهدان) گزارش رسيد كه تا عصر ديروز يك نفر كشته و بيش از 50 نفر مجروح شدند.
نامه استاد شيخ علي تهران به بني صدر : ... در مصاحبه تلويزيوني بعضي از سران جمهوري اسلامي در جواب اين پرسش كه چرا تصفيه دانشگاهها و تخليه دفاتر گروههاي سياسي را تا تعطيلي به تاخير نيانداخته‌ايد، پاسخ داده شد: آنها ابتدا شروع كردند و از سخنراني يكي از برادران عضو شوراي انقلاب در دانشگاه تبريز جلوگيري نمودند. من به اينها ميگويم در مقابل خداي متعال... به اين پرسش كه چرا به خاطر جلوگيري از سخنراني يك نفر از اعضاي شوراي انقلاب در يكي از دانشگاههاي كشور، تمام دانشگاههاي كشور را كه مركز ثقل انقلاب اسلامي بوده و راسا نهضت ما از آنها شروع گشت به خاك و خون كشيدند و چهره انقلاب اسلامي ملت مبارز ايران را لكه دار و تيره گرديد و مردمي كه در انقلاب دوش به دوش هم با نظام طاغوتي و اربابانش مي‌رزميدند گرگ وار به جان هم افكنديد، چه پاسخ مي‌دهند؟
مشهدمقدس – علي تهراني
اطلاعات چهارشنبه 3 ارديبهشت
پس از زد و خوردهاي ديروز دانشگاه اهواز در حال حاضر شهر و دانشگاه جندي شاپور كاملا آرام است بنا به يك گزارش تاييد شده در جريان درگيريهاي ديروز چند صد نفر بازداشت شدند كه ارقام غيررسمي تا 400 نفر نيز اعلام شده است. حجت الاسلام جنتي عضو شوراي نگهبان و امام جمعه و حاكم شرع اهواز ضمن تاييد دستگيري جمع كثيري از عاملين حوادث دانشگاه اهواز ذكر ارقام صحيح بازداشت شدگان را موكول به بررسي بيشتر نمود. ... در جريان درگيري ديروز، از چاقو و قمه بيشتر استفاده شد و مجروحان اكثرا براثر ضربات چاقو صدمه ديده‌اند. براساس آخرين آماري كه از بيمارستان‌ها بدست آمده تعداد مراجعين به بيمارستانهاي اهواز طي بعدازظهر ديروز تا ديشب رقمي حدود 270 نفر بود كه تعدادي پس از پانسمان مرخص شدند آمار رسمي كشته‌شدگان همچنان 5 نفر است در حاليكه برخي منابع غيررسمي كشته‌شدگان را 9 نفر اعلام كرده‌اند.
دانشگاه تربيت معلم: دانشگاه تربيت معلم نيز ديروز آرام بود و هيچگونه درگيري و تظاهراتي در آن صورت نگرفت. ساختمان دانشگاه به علت درگيريهاي روز جمعه گذشته كه منجر به زخمي شدن عده‌اي گرديد، غير قابل استفاده مي‌باشد و كليه نيمكتها و وسايل موجود در كلاسها شكسته و از بين رفته است. آقاي جعفر شعار سرپرست دانشگاه تربيت معلم در مصاحبه‌اي اظهار داشت: اين دانشگاه وضع خاصي دارد به اين معني كه در حدود از يكماه و نيم پيش، دقيقا از 14 اسفند 58 انجمن اسلامي دانشجويان دفتر سرپرستي دانشگاه را اشغال كرده و شوراي منتخب دانشجويي كه از بين همين دانشجويان مي‌باشند تشكيل داده و معتقدند كه دانشگاه را بايد آنها اداره كنند. بنابراني ديروز در اجراي بيانيه شوراي انقلاب و رييس جمهور به انجمن اسلامي دانشجويان مراجعه و تقاضاي تخليه دفتر سرپرستي را كرديم اظهار داشتند: (ما تحويل گيرنده هستيم نه تحويل دهنده) و اضافه نمودند كه گروههاي ديگر سياسي نيز بايد دفاترشان را به ما تحويل دهند.
سرپرست دانشگاه تربيت معلم اضافه كرد : امروز نيز از دانشجويان درخواست تخليه دفتر را كرديم در جواب اظهار داشتند: اگر نماينده اي از شوراي انقلاب بيايد حاضر به تخليه دفتر سرپرستي هستيم آقاي جعفر شعار ادامه دادند: در روز جمعه بخاطر يورش وحشيانه ديروز وسايل از بين رفته است كلاسها تشكيل نشده است شوراي دانشگاه تربيت معلم مسلما درسهاي دانشكده‌ها تا 15 خرداد كه آخرين مهلت شوراي انقلاب است به اتمام نخواهد رسيد بنابراين تصميم گرفته شد واحدهاي درسي تقليل پيدا كند و در مورد واحدهايي كه بايد طبق برنامه خوانده شود به صورت دوبله عمل شود.
دانشگاه ملي ايران : در حاليكه هنوز گروههاي سياسي پيشگام و پيكار در دانشگاه ملي ايران دفاتر سياسي خود را تخليه نكرده‌اند. ديروز بعضي از كلاسهاي درس اين دانشگاه تشكيل شد. دكتر تقي زاده رييس دانشگاه ملي همچنين گفت در پي اينكه اعضاي گروههاي پيشگام و پيكار اعلام كردند كه دفاتر سياسي خود را تعطيل نمي‌كنند نگراني برخورد بين گروههاي دانشجويي و مردم منطقه كه قصد حركت بسوي دانشگاه داشتند بيشتر شد. اين جريان تا ساعت 12 ادامه داشت ... در ساعت 12 دانشجويان طي پيغام خود اعلام كردند كه يك راه‌پيمايي در محوطه دانشگاه انجام مي‌دهند و سپس تالار ابوريحان، محل دفاتر خود را تخليه مي‌كنند. رييس دانشگاه ملي ايران افزود اين گروه كه شمار آنان حدود 500 نفر مي‌شد به راه‌پيمايي در محوطه دانشگاه پرداخته و در پايان بدون آنكه دفاتر خود را تخليه كنند، درهاي آنرا بستند و متفرق شدند.
دانشگاه فارابي : اين اعلاميه از سوي شوراي دانشجويي دانشگاه فارابي خطاب به رياست جمهوري و شوراي انقلاب جمهوري اسلامي انتشار يافت: بدين وسيله به اطلاع مي‌رساند كه امروز سه‌شنبه 2/2/59 هنگاميكه دانشجويان براي حضور در دانشگاه مراجعه مي‌كنند با در بسته و مهر شده توسط كميته مركزي مواجه مي‌گردند و ضمنا هيچ مقام مسوول يا محافظي را هم در محل نمي‌يابند كه توضيح بخواهند و با توجه به دستور شوراي انقلاب و رياست جمهوري كه سه‌شنبه 2/2/59 را روز افتتاح دانشگاهها اعلام كردند ما از آن مقامات مسوول مي‌خواهيم كه هر چه زودتر براي گشايش دانشگاه اقدام نمايند لازم به تذكر است گروهاي سياسي قبلا دانشگاه را ترك كرده بودند.
مهدي رضايي و علم صنعت: شوراي سرپرستي موقت دانشكده مهدي رضايي نيز طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه سازمان دانشجويان مسلمان اين دانشكده كه براي جلوگيري از هرگونه تشنج ضمن تحويل دفاتر سياسي خود مسئليت حفاظت از دانشكده را طي چند روز گذشته به عهده داشتند اين دانشكده را به شوراي سرپرستي تحويل دادند.
دانشگاه علم و صنعت ايران نيز ديروز آرام بوده است و كادر اداري و آموزشي دانشگاه نيز در محل كار خود حاضر شده‌اند. كليه گروههاي دانشجويي اين دانشگاه نيز دفاتر خود را تعطيل كرده‌اند. دانشگاه متحدين نيز ديروز وضع عادي داشت بعضي از كلاسهاي درس داير بود.
در تماس با دفتر روابط عمومي دانشگاه تهران در مورد وضعيت امروز دانشگاه اين دفتر اعلام كرد دانشگاه امروز وضعيت عادي دارد و دانشجويان در رفت و آمد هستند و اقداماتي نيز براي ترميم خرابيهاي چند روز اخير دانشگاه به عمل آمده است.
پلي تكنيك تهران: دكتر نيكروش سرپرست دانشگاه پلي تكنيك تهران در مورد دفاتر سياسي گفت: به غير از گروههايي كه دفاتر خود را تحويل داده‌اند. دفاتر گروههاي پيشگام و مبارز نيز تخليه شده است ولي هنوز اين دو گروه كليه دفاتر خود را به ما تحويل نداده‌اند.
سخنگوي شوراي انقلاب دكتر حبيبي در پايان جلسه ديشب شوراي انقلاب درباره ملاقات خود با دانشجوياني كه شب پيش از تخليه ستاد خود خودداري كرده بودند گفت : قول به خصوصي به آنها (دانشجويان پيشگام) داده نشد و بر همان مواضعي كه صبح امروز (ديروز) رييس جمهوري داشت و قبلا هم از طرف شورا عنوان شده بار ديگر تاكيد شد كه اولا تجديد آزاديهاي اساسي موردنظر نيست و كليه آزاديها كه در قانون اساسي هم تضمين شده براي همه گروههاي سياسي وجود دارد و بنا هم برحذف هيچ گروه و دسته سياسي نيست. آنچه مهم است اينست كه دانشگاه محل فعاليت سياسي و صنفي مي‌تواند باشد ولي محل حاكميت سياسي گروهها نمي‌تواند باشد وتاكيد بر اين نكته كه اگر سازماني دانشجويي در دانشگاه بوجود بيايد كه منتخب دانشجويان باشد خود به خود ميتواند فعاليت صنفي داشته باشد و براي اينكار هم مي‌تواند دفتر داشته باشد و اين مسايلي بود كه ما با آنها صحبت كرديم.
اصفهان : تا ساعت 5 بعدازظهر ديروز، دانشجويان گروههاي سياسي (ستاد) (پيشگام) و (پيكار) همچنان در دفاتر خود در دانشگاه صنعتي اصفهان مستقر بودند. دانشجويان شايعه داشتن اسلحه را تكذيب نمودند و اعلام داشتند كه با مردم مبارزه و درمقابل آنان مقاومت نخواهند كرد اما حرفهايي دارد كه بايد مسوولين به آن توجه نمايند.
دكتر غلامعباس توسلي رييس دانشگاه اصفهان نيز ديروز به خبرنگار ما گفت كه بنا به تصميم شوراي انقلاب امروز دانشگاه اصفهان افتتاح مي‌شود. وي افزود : هنوز چند گروه منجمله پيشگام و مجاهدين، دفاترشان را تخليه نكرده‌اند.
رشت : ناآرامي و تشنج بعدازظهر ديروز همچنان در رشت ادامه يافت و تا ساعت 18/30 دقيقه ديروز، تعداد كشته‌شدگان وقايع اين شهر به 5 نفر و مجروحين به 431 نفر رسدي.
ديروز جلسه‌اي جهت تبادل هماهنگي و تبادل نظر بيشتر سپاه پاسداران با دانشجويان مسلمان پيرو خط امام در ستاد مركزي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تشكيل شد. قبل از آغاز مراسم يكي از پاسداران مطالبي پيرامون وحدت و اخوت سپاه پاسداران و دانشجويان پيرو خط امام ابراز داشت. سپس نماينده دانشجويان مسلمان پيرو خط امام سخناني ابراز داشت. سپس نماينده دانشجويان مسلمان پيرو خط امام در مورد ابعاد انقلاب فرهنگي و انحرافي كه در طرح انقلاب فرهنگي به وجود آمده بود، سخن گفت ... وي افزود ... تا دانشجويان به دهات و نقاط دور از مركز نروند ... نمي‌توانند در مورد مسايل ضروري مملكت طرحي ارايه دهند. در خاتمه مراسم پاسداران و دانشجويان سوگند خوردند تا آخرين لحظه دست در دست هم خط مكتبي امام را به پايان رسانند.
ساعت 4 بعد از ظهر ديروز هواداران و اعضاي سازمان چريكهاي فدايي خلق و پيشگام در خيابانهاي مهاباد راهپيمايي كردند و عليه امپرياليسم امريكا شعار دادند. راهپيمايان سپس در ميدان (شهدا) اجتماع كردند و حوادث اخير كردستان و همچنين دانشگاهها را به شدت محكوم كردندو اعلام داشتند كه وقايع اخير، توطئه‌اي براي سركوبي دانشجويان است.
دكتر معاونيان مديرعامل بهداري و بهزيستي گيلان در مورد تعداد كشته‌ها و مجروحان درگيري ديروز دانشگاه گيلان در رشت گفت : ... متجاوز از يكهزار نفر در حوادث ديروز رشت زخمي شدند .. تا ساعت 5 بعد از ظهر ديروز براساس گزارش هاي رسيده متاسفانه پنج نفر بر اثر اصابت سنگ و سلاح سرد و گرم كشته شده‌اند.
پاسداران دانشگاه شيراز را ترك كردند. همچنين پيشگام شيراز ... در اطلاعيه‌اي كه به تاريخ 31/1/59 منتشر شده است اعلام كردند كه داشتن دفاتر در دانشگاهها را حق مسلم خود ميدانند و به هيچ عنوان دفاتر موجود را تخليه نخواهند كرد.
صبح ديروز حجت الاسلام احمد جنتي عضو شوراي نگهبان حاكم شرع و امام جمعه اهواز با صدور اطلاعيه‌اي مردم را دعوت به انجام نماز جماعت درچمن دانشگاه نمود. به قرار اطلاع پس از نماز جماعت، حجت الاسلام جنتي سخناني ايراد كرد و شركت كنندگان در نماز جماعت روانه دانشكده‌ها شدند ... راديو اهواز علام داشت : به دنبال روانه شدن مردم به سوي دانشكده‌ها برخي از گروههاي سياسي كه ستادهاي خود را تخليه نكرده‌اند مقابل دانشكده علوم، اجتماع كردند و درگيري با چوب و سنگ شروع شد. در اين هنگام صداي تيراندازي از پشت دانشكده علوم به گوش رسيد و به دنبال آن تيراندازي وسعت يافت و لحظاتي بعد عده زيادي بر اثر تيراندازي و اصابت سنگ و چوب در خاك و خون غلطيدند. مقارن ساعت 3 بعدازظهر راديو اهواز اطلاعيه‌اي پخش كرد و از قول حجت الاسلام جنتي حاكم شرع از مردم خواست كه به كمك كساني كه با گروهها و دانشجويان درگير هستند بشتابند وپس از ان نيز اطلاعيه ديگري منتشر شد و از گروههاي مختلف مردم درخواست شد براي انتقال مجروحين وسائط نقليه خود را به محل دانشگاه ببرند. راديو اهواز همچنان اعلام كرد از ستادهاي گروه‌ها در دانشكده ها تعدادي عكس‌هاي شاه سابق و فرح و آموزگار (نخست وزير رژيم سابق) به دست آمده است! ساعت شش بعد ازظهر ديروز بار ديگر از سوي حجت الاسلام جنتي حاكم شرع اطلاعيه‌اي انتشار يافت و از مردم خواسته شد از اطراف دانشگاه و بيمارستانها دور شوند و آرامش را حفظ كنند. حاكم شرع خوزستان ساعت 4 بعدازظهر ديروز در يك پيام مستقيم راديويي اعلام كرد كه غائله دانشگاه خاتمه يافته است ... ضمن تشكر از مردم اهواز، اعلام كرد كه در اين درگيري ها عدهاي دستگير شده‌اند و عده‌اي فرار كرده‌اند، حجت الاسلام جنتي از مردم خواست با دستگير شدگان به خوبي رفتار كنند و به آنها صدمه نرسانند تا به وضعشان رسيدگي شود. براساس گزارشي كه ساعت 7 بعدازظهر ديروز در مورد درگيري‌هاي خونين دانشگاه جندي شاپور اهواز به دست ما رسيد ... تعداد كشته شدگان اين وقايع به 5 نفر و مجوحين به حدود 200 نفر رسيد. بين كشته شدگان دختر 16 ساله‌اي است كه بر اثر ضربات چاقو به ناحيه قلب جان خود را از دست داده است.
بنا به يك گزارش تاييد شده در جريان درگيري ها ديروز چند صد نفر بازداشت شدند كه ارقام غيررسمي تا 400 نفر نيز اعلام شده است. حجت الاسلام جنتي عضو شوراي نگهبان و امام جمعه و حاكم شرع اهواز ضمن تاييد دستگيري جمع كثيري از عاملين حوادث ... اعلام داشت از دستگيرشدگان تعدادي اسلحه گرم به دست آمده است ... آمار رسمي كشته شدگان همچنان 5 نفر است در حاليكه برخي منابع غيررسمي كشته شدگان را 9 نفر اعلام كردند. از سوي انجمن دانشجويان مسلمان دانشگاه اهواز اطلاعيه‌اي انتشار يافت و طي آن اعلام شد كه اين انجمن دفاتر خود را در دانشگاه تخليه نموده و به هيچوجه در درگيري‌هاي ديروز دخالتي نداشته و ندارد.
كانون نويسندگان ايران در ارتباط با حوادث اخير دانشگاههاي ايران بيانيه‌اي انتشار داد. در قسمتي از اين بيانيه كه در تاريخ 31 فروردين ماه منتشر شده، آمده است: كانون نويسندگان ايران ... حمله و هجوم به دانشگاههاي كشور، سلب عملي حق فعاليت سياسي دانشجويان و استقرار نظم انحصارطلبانه و ضد فرهنگي در دانشگاهها را شديدا محكوم مي‌كند و بار دگر به همه نيروهاي آگاه و متعهد انقلابي و همه فرهنگيان و دانشگاهيان ترقي خواه هشدار مي‌دهد كه اين گونه تجاوزها را جدي تلقي كنند و براي مقابله با آنها و نجات دستاوردهاي دموكراتيك انقلاب ايران از هيچگونه كوششي دريغ نورزند.
جبهه ملي ايران : بعضي از دستجات و عناصر قدرت طلب بي‌نظمي‌هاي داخل دانشگاه را بهانه قرار داده‌اند و براي تثبيت تسلط و قدرت خود مي‌خواهند دانشگاهها را به طور دربست در اختيار خود درآورند و امكان هر نوع بحث و اظهار عقيده آزاد را از ميان بردارند كه با مخالفت ساير دانشجويان روبرو شدند.
سخنگوي سازمان مجاهدين خلق ايران : تشنجات اين روزها به هيچ وجه، در حيطه دانشگاهها محدود نمانده و حملات و درگيري‌ها به سطح شهرها كشانده شده و مستقيما متوجه مراكز و سازمانهاي سياسي انقلابي گرديده است ... بر طبق افشاگري‌هايي كه دانشجويان مسلمان به عمل آورده‌اند، معلوم مي‌شود كه تشنجات كنوني در واقع دنبال توطئه ايست كه مدتهاست به دقت طراحي شده و برطبق آن نقشه هجوم سراسري به تمام دانشگاهها و مراكز آموزشي تنظيم شده بود و حتي افرادي از شهرستانها به تهران آورده مي‌شدند تا طرح مزبور را پياده كنند معلوم نيست كه اين چگونه عمل انقلابي و مردمي ... است كه بر طبق اسناد افشا شده با مخفي كاري و پرهيز كامل از درزكردن آن به ميان مردم! و يا با آوردن افراد از شهرستانها خواسته اجرا شود؟ ... واقعيت اينست كه دستهاي انحصار طلب و نفاق انگيز كه بسياري از نقاط مملكت را تاكنون به درگيري و اختلاف كشانده‌اند، همچنان به دنبال مطامع انحصارطلبانه خود بوده تا از طريق تهاجم و حمله به نيروهاي انقلابي شايد بتوانند از دست دادن پي در پي پايگاهايشان را در ميان مردم ... و به خصوص در ميان اقشار روشنفكر ... متوقف نمايند و به عقب بيندازند. البته روشن است كه اين اقدامات باعث رسوايي هرچه بيشتر آنها شده. و زوال و محكوميت تاريخي و سياسي آنان را بيش از پيش تسريع خواهد كرد و موقعيتي را كه از طريق عوامفريبي و انقلابي نمايي و اسلام پناهي كسب كرده بودند لامحاله از دست خواهند داد.
سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي : ... حمله‌هاي از پيش طرح‌ريزي شده توسط گروه‌هاي سياسي به مراكز خودمان و سپس بهانه قراردادن آن و ايجاد جو هياهو و جنجال و بالاخره حملات عراق به مرزها و تهديدات آمريكا ... همگي با بعد واحدي طرح ريزي و اجرا مي‌شود.
مهندس كتيرايي : آنها كه انقلاب اسلامي ايران را با تمام وجود درك نكرده و نپذيرفته‌اند و صرفا به انگيزه دست‌يابي به محيط آزاد (اگر در راه مبارزه با رژيم گذشته همكاري هم داشته‌اند) فعاليت كرده‌اند از نظام كنوني يعني نظام جمهوري اسلامي هم به همان اندازه ناخشنودند كه از نظام گذشته. آنها با هدفهاي خاص خود كه استقرار حكومتهاي غيرديني و چپ‌نماست نظام جمهوري اسلامي را هم سري در راه وصول به هدف خود ميدانند ... و نظام جمهوري اسلامي با اينكه ظرف مدت كوتا عمر خود هنوز نتوانسته است هدفها و برنامه‌هاي خود را پياده كند ولي طليعه‌اي از نفي فساد و اختناق را نويد داده و نشان مي‌دهد، پس خطوط اصلي برنامه اين گروههاي سياسي جز ايجاد محيط متشنج به منظور بهره برداري خاص خود نمي تواند باشد يا به گفته شاعر :
(موجيم كه آهستگي ما عدم ماست مازنده به آنيم كه آرام نگيريم).
حزب جمهوري اسلامي : ... گروههايي به اين تشنج دست ميزنند كه تضادها را به رغم خود فرعي و اصلي كرده و تضاد داخلي خود را با مباني جمهوري اسلامي آرمانهاي خلق به پاخاسته و مسلمان ما مي‌دانند و در واقع اين خلق را ارتجاع وابسته به امپرياليسم مي‌دانند، گروههاي فرصت طلب و چپ گرا و مسلمان نما. وابستگان به شرق و غرب ... عوامل سرسپرده، فاجعه آفرينان 16 آذر 1332 اين بار نيز به پشتيباني رسانه‌هاي گروهي وابسته اجنبي مطبوعات مزدور سعي در 16 آذرهاي ديگري مي‌نمايند.
شنبه 6/2/59
در پي درگيريهاي امروز چهارشنبه به دانشگاه جندي شاپور اهواز، بعدازظهر روز پنجشنبه بار ديگر در اين شهر درگيري روي داد كه 4 تن كشته و 20 نفر مجروح شدند. درگيري روز پنجشنبه در ساعت 30/6 دقيقه بعدازظهر در اثر تيراندازي در سالن شهرداري اهواز رخ داد ... در مورد علت وقوع حادثه چند تن از سپاهيان پاسدار گفتند: عده‌اي از دستگير شدگان روز سه شنبه 2/2/59 دانشگاه اهواز كه در تالار شهرداري اهواز در بازداشت هستند. قصد فرار و خلع سلاح يكي از پاسداران را داشتند كه پاسداران با تيراندازي از فرار آنها جلوگيري كردند.
در ارتباط با همين موضوع روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خوزستان اطلاعيه اي به اين شرح منتشر ساخت.
بسمه تعالي – خانواده‌هاي افرادي كه در جريان حادثه دانشگاه اهواز توسط مردم دستگير شده‌اند. علي رغم تاكيد بسيار دادگاه انقلاب اسلامي اهواز به اينكه اين خانواده‌ها در جلوي ساختمان‌هاي بازداشتي و بيمارستان رازي تجمع كرده و شروع به دادن شعار عليه حكومت اسلامي كردند وكساني كه در داخل تالار شهرداري بازداشت شده بودند با دادن شعار با اين گروه همراهي كردند و سپس به طور دسته جمعي قصد فرار از محوطه را داشتند و اقدام به خلع سلاح يكي از پاسداران مي‌كنند. از سوي ديگر خانواده آنان نيز سعي مي‌كنند آنها را فراري دهند، در اين لحظه يكي از زندانيان اسلحه را از دست پاسداري خارج ساخته و شروع به تيراندازي ميكند كه پاسداران اين شخص را محاصره كرده و او را دستگير مي‌سازند در اين ماجرا چند تن مجروح و كشته مي‌شود كه هنوز آمار دقيق مجروحين و كشته شدگان احتمالي مشخص نيست.
در حالي كه دانشگاه از امروز عملا فعاليت‌هاي آموزشي خود را آغاز كردند هنوز طرح مشخصي براي به پايان بردن اين نيمسال تحصيلي ريخته نشده است. انجمن‌هاي اسلامي و سازمان‌هاي دانشجويان مسلمان كه در برخي از موسسات آموزش عالي كلاسها را تحريم كرده و در برخي ديگر اعلام كرده‌اند به سركلاس خواهند رفت در اعلاميه دفتر تحكيم وحدت كه ديروز انتشار يافت يكبار ديگر خواستار توقف نظام آموزشي شدند. از سوي ديگر برخي از شوراهاي دانشگاهها ضمن محكوم كردن «هجمه‌هاي» اخير به دانشگاهها و موسسات آموزش عالي، پايان دادن سال تحصيلي تا 15 خرداد را ناممكن دانسته و خواستار رعايت تقويم دانشگاهي و ادامه نيمسال طبق برنامه قبلي شده‌اند در اين ميان مديريت موقت دانشگاه تهران نيز براي سومين بار استعفا كرد و دليل استعفاي خود را به طور عمده (اجراي برنامه بدون مطالعه‌اي كه مملكت را با سواستفاده گروههاي ضد انقلاب روبرو كرد و به آتش و خون كشيد، ذكر كردند دو استعفاي قبي مديريت دانشگاه تهران نيز به علت حمله و هجوم به حريم دانشگاه، آزاد شدن حمله كنندگان به دانشگاه تهران از سوي مقامات مسوول صورت گرفته بود : ... ناگهان ظاهرا با يك برنامه بدون مطالعه و بي‌آنكه شوراي انقلاب و اداره كنندگان مملكت با مقامات دانشگاهي از جمله دانشگاه تهران كوچكترين تماسي گرفته و مشورتي كرده باشند تصميمي گرفتند كه مملكت را با سواستفاده گروههاي ضد انقلاب از اين فرصت، متشنج كرده و به آتش و خون كشيد ... مديريت موقت دانشگاه تهران به ياري خدا و كمك همه دانشگاهيان و دانشجويان موفق شد مدت 14 ماه دانشگاه را به صورت يكي از آرامترين نهادهاي مملكت درآورد متاسفانه در اين چند روز حوادثي در دانشگاهها اتفاق افتاد كه مسووليت آن را متوجه كساني مي‌داند كه بدون توجه دقيق به مسايل و جو دانشگاهها، فرصت سواستفاده به ضد انقلاب دادند تا شرايطي به وجود آيد كه ادامه كار را براي ما غيرممكن سازد ... مديريت موقت دانشگاه تهران،
دكتر محمد ملكي – دكتر ترابعلي براتعلي – دكتر حسين صباغيان – دكتر كاظم ابهري
سخنگوي وزارت بهداري و بهزيستي ... اظهار داشت كه بدين وسيله به كليه گروههاي سياسي فوق (كه مراكز آموزش پرستاري و بهياري را تبديل به ستاد مبارزات سياسي خود كرده‌اند) اعلام مي‌شود تا هر چه زودتر به تخليه كامل مراكز آموزشي پرستاري و بهياري اقدام نمايند و در صورتي كه اين دفاتر تا پايان روز ششم ماه جاري به كار خود پايان ندهند از ملت مسلمان ايران دعوت به عمل خواهد آمد كه خود ترتيب تخليه اين مراكز را بدهند.
انجمن‌هاي اسلامي و سازمان‌هاي دانشجويان مسلمان دانشگاهي در پيامي كه ظهر جمعه ديروز قرائت شد بار ديگر خواستار توقف فوري نظام آمريكايي حاكم بر دانشگاهها شدند و اعلام داشتند كه تغيير نظام آموزش عالي نه با تشكيل كنفرانسها و سمينارهاي تشريفاتي بلكه با حركت اخير كه با استفاده از نيروي لايزال مردم انجام شد امكان پذير است. .. رفتن به روستاهاي طاغوت زده اين مملكت، درسهايي را به ما خواهد آموخت كه در كلاسهاي گرم و نرم دانشگاه فراگرفتن آن محال است. درد و رنج مظلوميت ... فقر و گرسنگي، اين ملت ستم كشيده را در محيط روشنفكري دانشگاه نه با غذاي سلف سرويس ميتوان چشيد و نه با بحث‌هاي آنچناني لمس نمود. لذا بايد با توقف فوري نظام آمريكايي حاكم به دانشگاه از اتلاف نيروهاي جوان و پرشور در جهت ساختن ايراني آباد و آزاد استفاده كرد و هم با سلطه فرهنگي غرب مبارزه كرد.
70 نفر از دستگيرشدگان وقايع اخير دانشگاه اهواز به آبادان انتقال يافتند و در بيمارستان معتادين اين شهر تحت نظر قرار گرفتند. گروهي از هواداران سياسي در مقابل اين بيمارستان اجماع كردند و به دادن شعار پرداختند. سپاه پاسداران آبادان نيز طي اطلاعيه‌اي كه از راديو نفت ملي اين شهر پخش شد از مردم براي متفرق كردن اجتماع كنندگان در بيمارستان استمداد كرد.
در پي درگيري‌هاي خوني دانشگاه گيلان و حوادث روز سه‌شنبه هفته قبل كه پنج كسته و صدها زخمي به جاي گذاشت مهندس انصاري استاندار گيلان. كريمي دادستان انقلاب اسلامي رشت و حجت الاسلام غفاري از طريق راديو و تلويزيون گيلان مشتركا پيامي براي مردم فرستادند. در اين پيام ضمن دعوت مردم به آرامش و خونسردي از آنان خواسته شد كه تكبير گويان به خيابان‌ها بروند و در حفظ اماكن دولتي كوشش نمايند. روز چهارشنبه سوم ارديبهشت در دومين روز درگيري‌هاي خياباني رشت نيز 6 نفر كشته و 80 نفر مجروح شدند. از صبح روز چهارشنبه در خيابانهاي تختي، سردار جنگل، پل عراق و زرجوب رشت درگيري‌هايي به وقوع پيوست كه اوضاع شهر را متشنج نمود. حدود ساعت 10 گروهي ضمن تشييع جنازه ابوالفضل جهاني كارگر اهل لاهيجان شعارهايي بر عليه حجت الاسلام غفاري دادند.
در ادامه درگيري گروهي به قصد تصرف ستاد جهاد سازندگي رشت به طرف ساختمان اين ستاد هجوم بردند و بين آنان و پاسداران گروه جنگل مستقر در جهاد سازندگي، زد و خورد روي داد كه پس از پنج ساعت درگيري، سرانجام حفاظت از جهاد سازندگي رشت را مامورين شهرباني به عهده گرفتند. بعد از اين واقعه و حفاظت از آنجا را به عهده گيرند. همچنين ساعت 5/9 بعدازظهر گروهي با چوب و سنگ به ساختمان حزب توده ايران رشت حمله كردند. در اين هجوم شيشه‌هاي ساختمان حزب توده شكست. به دنبال هجوم بسياري از كيوسك‌هاي شهر منهدم شد و ناآرامي تا حدود ساعت 10 شب ادامه اشت.
صبح روز پنجشنبه دهها هزار نفر از مردم طي آيين ويژه‌اي جنازه شهداري وقايع اخير دانشگاه گيلان را از محل دانشگاه تشييع كردند. ظهر ديروز نماز جمعه در رشت با حضور هزاران نفر از مردم گيلان به امامت آيت الله لاهوتي امام جمعه رشت برگزار شد. در مراسم نماز جمعه انصاري استاندار گيلان طي سخناني گفت: از اين نماز جمعه تا دو نماز جمعه ديگر به دكه‌داران فرصت مي‌دهيم كه دكه‌ها را بردارند و محيط را پاكسازي نمايند و صريحا اعلام مي‌كنيم بعد از مهلت داده شده، محيط را پاكسازي خواهيم كرد. حجت الاسلام هادي غفاري گفت: اين روزها شايعاتي به گوش ميرسد كه عده‌اي را شناسايي كرده‌اند و آنها را خواهند زد. خوب براي ما هم مشكل نيست كه بعضي ها را شناسايي كرده و بزنيم ولي ما بت شكن هستيم نه شيشه‌شكن. آنگاه آيت الله لاهوتي امام جمعه رشت و نماينده رييس جمهور ... گفت : مقاومت در برابر چنين مساله اي – تخليه ستاد گروهها – بيهوده بوده و به جز اتلاف جان جوانان اين مرز و بوم ثمر ديگري نداشت.
صبح امروز اطلاعيه‌اي از سوي مديريت مستعفي دانشگاه تهران انتشار يافت: فعلا براي حفظ انقلاب عظيم اسلامي از بيان واقعيتهايي خودداري نموده ولي آمادگي كامل داريم هر زمان كه اتهام زنندگان از جمله آقايان سيدعلي خامنه‌اي و هاشمي رفسنجاني اعلام آمادگي نمايند حقايق را به اطلاع امام و امت ... برسانيم تا خادم از خائن باز شناخته شود.
از اعلاميه سازمان مجاهدين خلق ايران : ... تذكر اين نكته براي تمامي گروهها و دانشجويان مبارز و قهرمان نيز ضروري است كه در اين ايام تنها با حفظ نظم و آرامش و اعلام خاتمه هر نوع تشنج و درگيري مي‌توانيم توطئه به آشوب كشانيدن محيط «آموزشي» كشور را خنثي كنيم و اين تنها مسيري است كه در پيشگاه توده‌هاي مردم با اقشاي نيات باطني آنهايي كه سلب آزاديهاي انقلابي را در نظر دارند، راه تحقق آزاديهاي مزبور را هموار خواهد نمود. بنابراين ما هرگونه اقدام هرج و مرج طلبانه و ماجراجويانه را هم كه هركجاي كشور محكوم مي‌كنيم اقداماتي كه در اين شرايط به رغم ضديت‌هاي ظاهري با محدودكردن آزاديها جز به هر چه محدودنمودن آنها نمي انجامد.
دانشجويان و دانش آموزان هوادار سازمان پيكار در راه آزادي طبقه كارگر «دانش جويان مبارز» اعلام كردند كه شب هفت شهداي دانشگاه كه قرار بود امروز شنبه ساعت 4 بعدازظهر در بهشت زهرا برگزار شود، برگزار نخواهد شد.
مجاهدين خلق ايران امروز طي اطلاعيه‌اي هشدار دادند كه به دنبال شكست به تعطيل كشاندن كليه دانشگاههاي سراسر كشور و رودررو قراردادن توده‌هاي مردم با دانشجويان اين بار مدارس به عنوان هدف اين قبيل اقدامات تفرقه افكنانه انتخاب شده است «هدف به تعطيل ماندن مدارس»
يكشنبه 7/2/59
خانواده‌هاي گروهي از استادان دانشگاه سيستان و بلوچستان تلگرامي به رييس جمهور، وزير فرهنگ و آموزش عالي و دفتر دادستاني انقلاب به بازداشت اين استادان اعتراض نموده و خواهان رسيدگي هر چه سريعتر وضعيت اين افراد و آزادي آنان شدند. در اين تلگرام آمده است ... پيرو درگيري هاي روز سه‌شنبه 2/2/59 در دانشگاه بلوچستان عده‌اي از استادان كارمندان و دانشجويان در اين دانشگاه توسط افراد شناخته‌ شده‌اي كه هدفي جز برپاكردن آشوب و بلوا در منطقه نداشته‌اند همراه با ضرب و جرح بازداشت شده اند كه بعضي از آنها در حال حاضر در بيمارستان بستري هستند عده‌اي از افراد بازداشت شده را به طور غيرمنتظره اي روز چهارشنبه 3/2/59 با يك هواپيماي ارتشي از زاهدان به تهران منتقل كرده‌اند كه اكنون در زندان اوين به سر مي‌برند. در حمله روز سه‌شنبه هدف اصلي كه بنا به گفته شما و ساير مقامات مسوول گرفتن دفاتر گروههاي سياسي بوده است بي‌ارزش تلقي شده و اقدام به حمله به خانه‌ها مسكوني استادان و شكستن درهاي خانه‌هاي آنها و غارت و چپاول و دستگيري آنان به وضع شرم‌آوري صورت گرفته است ... لازم به تذكر است كه افراد زنداني از همان روز دستگيري در حال اعتصاب غذا به سر مي‌برند.
شوراي آموزشي دانشگاه صنعتي شريف همچنين در بيانيه اي «حمله و فتح دانشگاهها» توسط افراد مسلح را شديدا محكوم داشته و اعلام داشته ... ما معتقديم كه با زور چماق و تخريب مراكز علمي و ترور افكار و جشن كتابسوزان نمي‌توان دگرگوني بنيادي در نظام آموزش عالي به وجود آورد.
در دانشگاه تربيت معلم ديروز به علت بقاياي تخريب حوادث روز جمعه پيشين كلاس‌هاي درس تشكيل نشد، كاركنان دانشگاه به اين علت كه «آنها دانشگاه را تخريب كرده‌اند بايد خودشان دانشگاه را تميز كنند» از پاكيزه كردن محيط دانشگاه خودداري كرده‌اند دانشجويان پيشگام و دانشجويان طرفدار سازمان مجاهدين خلق براي هرچه زودتر دايرشدن كلاسها از صبح ديروز به تميزكردن دانشگاه مشغول شدند.
اراك – گروهي به ساختمان انجمن دانشجويان مسلمان (هوادار مجاهدين خلق) اراك حمله كردند در اين حمله يك وانت بار حامل نشريات مجاهدين خلق ...مورد هجوم قرار گرفت و تمام نشريات آن از بين رفت.
در سومين روز عزاي عمومي به مناسبات شهادت حضرت آيت الله سيد محمد باقر صدر، هزاران تن از اقشار مردم كرمان در يك راهپيمايي گسترده كه از مسجد امام تا دانشگاه برگزار شد شركت كردند در اين راهپيمايي كه حجت الاسلام محمد جواد حجتي كرماني نماينده امام و ايرانيان رانده شده از عراق، روحانيون، برادران افغاني شركت داشتند، رفتار و اعمال رژيم سفاك بعث عراق به شدت محكوم شد راهپيمايان سپس در زمين چمن دانشگاه كرمان اجتماع كردند ... قائم مقام و معاون آموزشي دانشگاه كرمان يادآور شد كه ... به علت آنكه دانشجويان اين دانشسرا واحدهاي درس خود را در موعد مقرر نمي توانند به پايان برسانند ... لذا براساس تصميم اين دانشگاه ترم دانشسراي عالي حنيف نژاد منحل اعلام شد.
(اطلاعيه سرپرست كميته مركزي محمدرضا مهدوي كني): پس از اعلام حفاظت دانشگاهها توسط كميته مركزي انقلاب اسلامي پاسداران كميته مركزي عليرغم انواع و اقسام توهين‌ها و ماركه از جانب گروههاي درگير و نيز تيراندازي مكرر از داخل دانشگاه با صبر انقلابي و بردباري فراوان به تيراندازي مترصدين درگيري و تشنج پاسخ نداده ... عمده تلاش اين گروهها «گروههاي سياسي» 1- ايجاد درگيري و به وجود آوردن جو مساعد تبليغي و احتمالا ايجاد (16 آذر) بر عليه جمهوري اسلامي 2- ايجاد درگيري عمده و همه جانبه با پاسداران ... دلايل ادعاي فوق به شرح زير است الف- تيراندازي از داخل دانشگاه به سوي پاسداران مستقر در اطراف دانشگاه. ب- تحريك احساسات مردم و استفاده تبليغاتي به نفع خود ج- حمل تابوتهاي خالي بر سردست و تشييع جنازه شهيد چ – سنگربندي درون دانشگاه د- عدم تخليه دانشگاه تا آخرين دقايق مهلت مقرره از سوي شوراي انقلاب.
دوشنبه 8/2/59
پخش شايعه كشته شدن 60 نفر در دانشگاه و توطئه احتياج مبرم بيمارستانها به خون.
دانشكده مهدي رضايي (مدرسه عالي بازرگاني) و دانشگاه علم و صنعت انحلال خود را اعلام نمودند. در دانشگاه علم و صنعت دانشجويان براي اعتراض به تصميم شوراي اين دانشگاه در جلوي دفتر رييس گردآمدند و خواستار ادامه فعاليتهاي كامل آموزشي شدند.
دانشجويان مجتمع تكنولوژي لويزان اظهار داشتند كه با وجود دستور رييس جمهور و شوراي انقلاب درهاي اين مجتمع را به روي دانشجويان بسته‌اند.
مهدوي كني (سرپرست وزارت كشور و عضو شوراي انقلاب) در مورد رووس آيين نامه فعاليت احزاب و گروهها گفت : .... گروهها و احزاب و انجمن هاي سياسي در صورتي مي‌توانند فعاليت داشته باشند كه اساسنامه و فعاليت آنها ضد اصول جمهوري اسلامي نباشد ... احزاب و گروههايي كه رهبران آنها مخفي باشند نمي‌توانند در اينجا فعاليت كنند.
سه‌شنبه 9/2/59
ديروز تلگرامي از سوي حجت الاسلام احمد جنتي امام جمعه اهواز و حاكم شرع دادگاههاي انقلاب اسلامي خوزستان به حضور رهبر انقلاب اسلامي ايران امام خميني مخابره شد.... جريان بحث آزاد راديو تلويزيون شب يكشنبه 7/2/59 كه از سوي نماينده دانشجويان پيشگام نسبت به نمازگزاران و مردم شريف اهواز صريحا جسارت و اهانت شد باعث عصبانيت و خشم فوق العاده اين عزيزان شد كه اگر جبران نشود عواقب سويي خواهد داشت. آيا نمازگزاراني كه با نيت قلبي پاك بدون هرگونه وسيله دفاعي به محوطه دانشگاه آمده بودند، اراذل و اوباشند ... آيا اين بحث آزاد است يا فحاشي و هتاكي آزاد؟
دانشگاه سيستان و بلوچستان تا اطلاع ثانوي تعطيل شد.
به دنبال بيانيه مشاور فرهنگي و مطبوعاتي رييس جمهور مدرسه عالي بازرگاني دانشكده مهدي رضايي ... بار ديگر فعاليت‌هاي آموزشي خود را آ‎غاز كرد.
دكتر حبيبي : عده زيادي از دانشجوياني كه در حال حاضر در كلاس درس هستند و هم كساني را كه ممكن است در كنكور بگيريم، همه اينها بايستي كه در شهر و روستا براي مدتي كار كنند. .. بنابراين ما يك كنكور مي‌گذاريم و اين افراد را مي‌فرستيم به شهر و روستا تا كار بكنند و كارنامه‌اي كه در آنجا به دست مي‌آورند، شرط ورود آنها به دانشگاه از اين به بعد خواهد بود.
چهارشنبه 10/2/59
صادقي دادستان دادگاه انقلاب اسلامي خوزستان ديروز گفت : تعداد كل دستگيرشدگان حوادث اخير دانشگاه جندي شاپور 700 نفر بود كه در ارتباط با اين حادثه 400 نفر ديگر نيز بازداشت شدند تا ظهر ديروز حدود ششصد و پنجاه تن از دستگيرشدگان از زندان آزاد شدند. آزادي اين عده با كفالت يا بدون كفالت صورت گرفت.
در همين رابطه حادثه ديگري در كانون ارشاد اسلامي اتفاق افتاد و آن اينكه هنگام تحويل زندانيان دختر به آن كانون، بر اثر شليك غير عمد يكي از پاسداران همراه كه سهوا صورت گرفت يكي از زندانيان دختر كشته شد.
دانشجويان مسلمان اروميه دو استاد را تصفيه كردند.
شنبه 13/2/59
دوتن از عاملين حوادث دانشگاه اهواز سحرگاه ديروز اعدام شدند. دادگاه انقلاب اسلامي اهواز پس از رسيدگي به پرونده دو تن از عاملين حوادث دانشگاه جندي شاپور (آنها) را به اتهام يام بر عليه حكومت اسلامي و خيانت به دولت و ملت ايران، محارب با خدا و رسول خدا شناخت و محكوم به اعدام كرد.
230 نفر از بازداشت شدگان وقايع دانشگاه گيلان آزاد شدند. ابوالحسن كريمي دادستان كل انقلاب اسلامي گيلان گفت : ... متجاوز از 300 نفر در رابطه با اين درگيري دستگير شدند كه از اين تعداد كه 150 نفر كه دختر بودند در محل سپاه پاسداران به سر مي‌بردند آزاد شدند 80 نفر ديگر نيز ... به تدريج آزاد شدند. ... احتمالا تا دو سه روز ديگر 40 نفر ديگر آزاد خواهند شد از 20 نفر باقيمانده تعدادي استاد، دانشجو، كارگر و بقيه افرادي عادي هستند.
وزير فرهنگ و آموزش عالي ... چندين بار در پاسخ سرپرستان دانشگاهها تاكيد نموده است كه تصميم به اتمام رسانيدن نيم سال تحصيلي تا 15 خرداد يك تصميم سياسي است و به هيچ وجه قابل تغيير نيست.
17 دانشجوي مركز تربيت معلم اراك از تحصيل محروم شدند گفته مي‌شود اخراج اين عده به خاطر داشتن عقايد ماركسيستي يا ايجاد تشنج بوده و براي تعدادي از آنها براي كارآموزش و پرورش مناسب تشخيص داده نشده اند.
(مطالب اين قسمت همگي از روزنامه اطلاعات استخراج شده بود)
دومين بيانيه كانون نويسندگان ايران درباره دانشگاهها
هنوز فرياد اعتراض و هشدار نسبت به حمله و هجوم تدارك ديده شده به دانشگاهها در فضاي جامعه طنين انداز بود كه دانشگاهها در سراسر كشور با خشونت وسيعي كه ملت ايران فقط از رژيم ستم شاهي انتظار داشت، به خون كشيده شد. دانشگاه اين سنگر آگاهي و آزادي، اين كانون مبارزه ضد امپرياليستي و آيينه تمام نماي خواست‌هاي دموكراتيك مردم ايران زيرضربات وحشيانه گروههاي بسيج شده مورد ارعاب و سركوب قرار گرفت. در برابر اين هجوم گسترده دانشجويان دانشگاه‌هاي سراسر ايران كه تجربه خونين سي‌سال مبارزه پيگير و شكست ناپذير با رژيم خونخوار وابسته به امپرياليسم را پشت سر نهاده‌اند، بار ديگر به مقاومت برخاسته ونشان داده‌اند كه آماده‌اند تا همچنان به همراه تمامي نيروهاي ترقي‌خواه در راه تحقق و متعالي هدفهاي جنبش انقلابي ايران جان بر كف مبارزه كنند. بدينسان، دانشجويان اين پيشاهنگان جنبش انقلابي و اين مبارزان خستگي ناپذير بار ديگر با نثارخون، پرده دروغ و فريب را دريدند و واقعيت سياست‌ها ونقشه‌هايي را كه بر بستر توطئه‌هاي رنگارنگ ارتجاع كارسازي مي‌شود و از آن نقش و نگار مي‌گيرد افشا كردند و هوشيارانه و دلاورانه نشان دادند كه نه فريب مي‌خورند و نه مرغوب قدرت مي‌شوند ... شما (رييس جمهور) كه خود را مسوول همه چيزهايي مي‌دانيد كه در مملكت اتفاق مي‌افتد، چرا و چگونه در طول سه روزي كه به عنوان مهلت براي برچيدن دفترهاي گروهها تعيين كرده بوديد، با گفته ها و بيانيه‌هاي تحريك آميز زمينه‌اي فراهم آورديد تا گروههاي ارعاب و سركوب به دانشگاهها بتازند؟ چرا رييس جمهوري هنگامي از وجود توطئه براي به خون كشيدن مملكت سخن مي‌گويد كه عملا كار از كار گذشته است و آنگاه كه دانشجويان به خون كشيده شدند تازه به اصرار و التماس از متجاوزان مي‌خواهد كه از اقدامات خود سرانه عليه گروههاي سياسي دست بردارند و كشتار دانشجويان را كه در برابر ديدگان حيرت زده مردم با حمله پاسداران و چماق‌داران مورد حمايت آنها صورت گرفته سركوب و كشتار به دست (نيروهاي غيرمسوول) مي‌نامد؟ ... آيا اين دودوزه‌بازي خود سياستي است يگانه يا تعرض سخن‌ها و بيانيه‌هاي ارگان‌هاي قدرت فقط بر سر شيوه‌هاي سركوب و رسيدن به تمركز قدرت است؟ هم‌ميهنان! ما مي‌دانيم كه رهبران و مقامات رسمي نه تنها به اين پرسش‌ها پاسخ نخواهند داد، بلكه مثل هميشه خواهند كوشيد تا با محكم تر كردن تسمه سانسور از انعكاس آنها جلوگيري كنند. هم ميهنان! جريان سركوب و كشتار توطئه آميز دانشگاهها داراي چنان اهميتي است كه مي‌تواند نقطه عطفي باشد براي بررسي و ارزيابي مجدد آنچه بعد از سقوط رژيم ستم شاهي به ميهن ما آمده است: ما از همه مردم ايران كه دل در گرو آرمانها و هدف‌هاي اصيل جنبش انقلابي ايران دارند از كارگران، دهقانان، دانشگاهيان، فرهنگيان، كارمندان و پيشه‌وران مي‌خواهيم كه در اين جريان خونبار نيك بنگرند و از خود بپرسند كه آيا انتظار داشتند ... رژيمي در ايران مستقر شود كه ميلاد خود را در ميان خون فرزندان انقلابي، در ويراني مراكز مبارزاتي دانشجويان، و در حمايت چماق داران و قمه بندان و ژ-3 به دستان كشتارگر، اعلام دارد؟
سركوب دانشگاهها آغاز تلاش ديگري براي از ميان بردن همه دستاوردهاي دموكراتيك انقلاب ايران است. آنچه در دانشگاهها رخ دادن در كارخانها و كارگاهها، در مدارس و ادارات و خلاصه در همه مراكز فعاليت قشرها و گروههاي اجتماعي ميهن ما اتفاق افتاده است يا اگر متحدا عليه اين همه سبعيت به پا نخيزيم – اتفاق خواهد افتاد.
4/2/1359 كانون نويسندگان ايران
متن پياده شده نوار حسن آيت و پيامدهاي آن
روزنامه انقلاب اسلامي در تاريخ بيست و هشت خردادماه پنجاه و نه به عنوان افشاگري مطالبي تحت عنوان طرح توطئه توسط حسن آيت مطالبي نوشت كه در آن منبع افشاگري نواري قيد شده بود كه آيت و شخصي كه مخاطبش مي‌باشد با هم صحبت مي‌كنند. قسمت‌هايي از مقدمه و تحليل انقلاب اسلامي به شرح زير است: (اطلاع يافتيم كه دكتر حسن آيت در صحبت‌هايي كه نوار آن به دست آمده است عليه بني صدر به فعاليت‌هاي مخفيانه‌اي مشغول است و قصد آنرا دارد كه بني صدر را به هر راه ممكن كه شده ناكام كند، اين خبر هم زمان با شروع فعاليت‌هايي كه تحت عنوان انقلاب فرهنگي صورت گرفت و طي آن كوشش مي‌شد دانشگاهها تعطيل شود پس از مدتي خبر رسيد كه حسن آيت در نوار دومي بسيار شديدتر از طرحهايي براي ساقط نمودن بني صدر رييس جمهور منتخب مردم صحبت كرده ... در قسمت پايان نوار گفته‌هاي آيت به طور كاملا آشكار حكايت از طرح كودتايي براي سقوط رييس جمهور مردم مي‌كند. به گفته خود آقاي حسن آيت حتي ترتيبي داده شده كه برخلاف دفعه قبل (طرح به اصطلاح انقلاب فرهنگي و تعطيل دانشگاهها) نمي‌توند بيايد مقاومت كند. ... دو تذكر نيز لازم است 1- نواري كه پياده شده و آنرا مي خوانيد نوار دوم است كه زمان آن خيلي نمي‌گذرد، نوار اولي در فرصت ديگري به چاپ خواهد رسيد.
قسمتي از متن پياده شده نوار :
اين تصميمي كه گرفتيم و در همين اخيرا مي‌خواهد پياده شود اين چيزي است كه اگر بخواهد به دانشجويي خبر داده شود و زمزمه شود فوري حريف ميفهمد و آنكه بايد بزند رويس يك دفعه مي‌زند يعني بايد يك مرتبه اعلام شود بعد شروع كند دانشجوها و اينها روش تبليغات كردن و سروصدا راه انداختن. گاهي اوقات عكسش است بالا زمينه ندارد و بايد از پايين و مي‌گوييم آقا شما شروع كنيد فلان مساله را عنوان كردن، آن دانشكده و آن دانشكده عنوان مي‌كنند آنوقت براساس خواست مردم به اصطلاح خودشان اينها يك چيز مي‌خواهد و تصميم بگيرند بسته به نوع تصميمات و در انقلاب فرهنگي هر دو اينها هست اينكه الان استادهاي غيراسلامي بايستي تصفيه بشوند اين زمزمه‌اي است كه بايد از پايين سروصدايش بلند شود ما استاد غيراسلامي نمي‌خواهيم برود يك جاي ديگر كار كند. بعد آن تصميماتي كه چكار كنيم يك دانشجو در عرض اين مدت كه دانشگاه ظاهرا تعطيل است عملا كه تعطيل نيست يا آدم مي‌رود توي روستاها و يا كارهاي ديگر. آنرا يك دفعه بالا تصميم مي‌گيرد و پايين شروع مي‌كند سروصدا را انداختن مي‌خواهيم و تاثير كردن ... اين بسته به نوع ماهيت چيزهاست كه ما اينجا تصميم هر دوش هم لازم است. ... دانشگاها به اين صورت فعلي بايد تعطيل شوند برنامه هاي آينده كارهاي عملي در رابطه با مردم و در زمينه ايدئولوژي و اسلامي كردن اين كليت مساله است.
در دانشگاه (بني صدر) كسي را ندارد به خصوص كه روز به روز در دانشگاه دارد ضعيفتر مي‌شود چند نفري هم كه باهاش بودند يعني بيطرف بودند. دانشجوي خط امام كه باهاش بودند برگشتند دانشگاه هم همينطوري باهاش برگشت ...
... و مطمئن باشيد كه نقشه آماده است و اصلا زيرورو ميشود. تمام مسايل و غير از مسايلي كه شما فكر مي‌كنيد ميشود بعد از 14 خرداد مطلقا امتحاني خواهد شد. نه دانشگاه باز خواهد بود. دانشگاه تعطيل خواهد شد. دانشجوهاي انجمن اسلامي، استادها زايد با ما تماس مي‌گيرند و مي‌آيند مسائلي را مي پرسند و به ما تلفن مي‌كنند. ما يك ارتباط سازمان‌دهي شده‌اي راداريم برقرار مي‌كنيم علاوه بر روابط خاص يك رابطه بين كل شهرها با اينجا است كه برقرار مي‌شود. تصميم بر اين است كه انجمني تشكيل بشود، كه نماينده انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان دانشگاههاي مختلف ايران و دانشگاههاي مختلف ايران و دانشگاههاي سرتاسر كشور شوند چه دانشگاهي، استادي، كارمندي از اين نيروها بايد استفاده كرد يك هجوم خيلي شديدي، خيلي شديدتر آغاز مي‌شود و در حدي مي‌شود كه بني صدر را به طور كلي فلج مي‌كند ... و حتي اين هجوم خواهد شد.
حالا بگذاريد ايشان (بني صدر) هر چه بيشتر تاخت و تاز كند و اين بهتر است اگر يك جا جلويش بايستي يكي از زرنگي‌هايش اين است كه خودش را زودتر هماهنگ مي‌كند فوري مي‌پرد روي موج، مي‌گويد الان وقت تاكتيك دولت است. و ما برنامه‌اش را داريم روابطمان هم در تهران بايد محفوظ باشد انجمن هم تشكيل ميدهيم حتي اگر شده هفته به هفته يكي بفرستيم به شهرستانها اينكار انجام خواهد شد.
به بچه‌ها بگوييد (منظور دانشجويان انجمن اسلامي كه در تبريز دانشگاه را اشغال خود دارند) قرص و محكم باشند به زودي موج عوض ميشود و به بچه‌ها بگوييد كه قرص و محكم باشند و ترس نداشته باشند تصميمي گرفته شده لايتغير، تغييرناپذير است. دانشگاهها بعد از 14 خرداد تعطيل مي‌شود و بعد، برنامه‌اي خواهيم داشت و باباي بني صدر هم نمي‌تواند روي اين برنامه كار كند حتي ترتيبي داده شده كه برخلاف دفعه قبل نمي‌تواند بيايد و مقاومت كند، ظاهرا هم همراه مي‌شود.
نوار اول چاپ در 29 خرداد 1359 در روزنامه انقلاب اسلامي
مخاطب : ... كميته‌ها را هم كه دارند حسابي مخلش مي‌كنند تبريز كميته‌ها، خيلي نمي‌توانستند به بچه‌ها كمك كند چنانچه هر مشكلي داشتند مي‌رفتند آنجا به اصطلاح كميته حل مي‌كرد ولي اگر به كلانتري ارجاع مي‌‌شد بچه‌ها را مي‌انداختند كنار ...
مخاطب: مي‌دانيد مساله اينجاست كه ما نمي‌خواهيم كه شناخته بشويم چون الان شناخته نيستيم الان نگاه كنيد «ما را توي» دانشكده‌اي كه مي‌گويد اينها جنبشي هستند يكي مي‌گويد درس خوان هستند حتي كلاس هم مي‌رويم به عنوان يك پوششي است يكي مي‌گويد مثلا فلانند نمي‌خواهيم به اصطلاح همين جهاد سازندگي را ما مي‌رفتيم ولي بالاخره با رفتن به آنجا يك سري فعاليت بايد بكنيم، مثلا برويم جهاد واقعا بايد خانه بسازيم. آنوقت مي‌افتيم توي اون كار.
آيت: اصل آن است كه اون تو دهنتون را باز نكنيد.
پيامد نوار
حجت الاسلام رفسنجاني عضو شوراي انقلاب و از اعضاي شوراي مركزي حزب جمهوري اسلامي: من امروز مطلب را به طور سطحي خواندم جز يكي دو مورد چيزي نداشت. اگر اين مساله نوشته نمي‌شد خيلي بهتر بود. ما با آقاي بني صدر صحبت كرده‌ايم و اين مساله بين ما حل شده است.
دكتر بهشتي رييس ديوانعالي كشور، عضو شوراي انقلاب و دبير اول حزب جمهوري اسلامي نيز نظراتي به شرح زير ابراز داشتند «فكر مي‌كنم عين نوشته را ملت مي‌تواند بخواند و درباره‌اش نظر بدهد خود آقاي آيت بايد در اين مورد توضيح دهد. اين مطلب ربطي به حزب جمهوري اسلامي ندارد ...»
شوراي مركزي حزب جمهوري اسلامي در جلسه فوق العاده چهارشنبه 28/3/59 به ارزيابي مطلب روزنامه انقلاب اسلامي شماره 282 چهارشنبه 28/3/59 پرداخت و نظر خود را به شرح زير براي اطلاع عموم مردم اعلام كرد:
1- از آقاي آيت پيرامون نوار توضيح خواسته شد. آقاي آيت مطالبي كه در اين نوشته آمده تحريف شده و قسمتي از يك گفتگو است كه به مناسبت انقلاب فرهنگي به سه يا چهار نفر از دانشجويان پيرامون انقلاب فرهنگي و آينده آن به خصوص پس از 14 خرداد داشته‌اند ...
2- مطالبي كه آقاي آيت اظهار داشته‌اند به هر حال نظر شخصي ايشان بود و به هيچ وجه به حزب جمهوري اسلامي ارتباط ندارد. حسن آيت نيز عليه روزنامه انقلاب اسلامي اعلام جرم كرد. ... بني صدر نيز گفته است من منتظرم، مسوولين اعلام كنند و بعد اظهارنظر مي‌كنم.
دفتر تحكيم وحدت در رابطه با نوار آيت اطلاعيه‌اي منتشر كرد كه قسمت هايي از آن به شرح زير است: ... آقاي آيت از بانيان حزب جمهوري اسلامي و رييس بخش سياسي اين حزب با يك سري تحليل‌هاي ذهن گرايانه خويش خيال مي‌كند مي‌تواند نيروهاي متعهد و معتقد به خط امام را به بازي گرفته و با بيهوده گويي‌هاي خود ملت را به تمسخر بكشد. آقاي آيت به عنوان رييس بخش سياسي حزب جمهوري اسلامي آيا مي‌تواند غير از مواضع حزب مواضع ديگري را بيان كند؟
حزب جمهوري اسلامي مدعي است كه ايشان نظرات شخصي خود را گفته است و اين نظرات برخلاف مواضع حزب است. عجبا كسي كه در صدر تشكيلات يك حزب قرار دارد تصورات شخصي خود را مطرح مي‌كند و اين تصورات برخلاف نظر حزب باشد. ما با اين مسئله به صورت يك جريان حزبي برخورد مي‌كنيم نه يك جريان فردي و شغلي ... انقلاب فرهنگي كه خواسته حتي امام بود وهست اينگونه مورد اهانت قرار مي گيرد كه به خاطر مطالب تخيلي يك فرد ذهن گرا به توطئه و ... تعبير مي‌شود. اگر روزنامه انقلاب اسلامي و حزب جمهوري اسلامي بخواهند ما را وارد سياست بازي‌هاي خود نمايند آنها را به محاكمه خواهيم كشيد تا به حال هيچ يك از اعضاي دفتر تحكيم وحدت كه متشكل از تمامي نمايندگان رسمي انجمن‌هاي اسلامي و سازمانهاي دانشجويي مي‌باشد و به خصوص شوراي مركزي به هيچ وجه با حزب جمهوري اسلامي و به خصوص آقاي آيت ملاقات نكرده است.
به دنبال انتشار خبر مربوط به نوار حسن آيت ... و به منظور پيشگيري از اختلاف نظرهاي مسوولين جلسه اي در منزل دكتر باهنر با شركت آقايان : بني صدر، بازرگان، باهنر، بهشتي، حبيبي، عزت الله سبحاني، خامنه‌اي، شيباني، قطب زاده، مهدوي كني، معين فر، موسوي اردبيلي و رفسنجاني تشكيل شد و پس از بحث و گفتگوي فراوان اصولي مورد توافق همه اعضاي شوراي انقلاب قرار گرفت كه رئوس آن چنين است: «قانون بايد از سوي همه مراعات شود ولي نبايد قانون چماق شود براي اينكار نبايد:
الف: رييس جمهور، مجلس و ارگانهاي دولت و روحانيت تضعيف شوند.
ب: قانون بايد توسط مقام مسوول به دسترو مقم دستور دهنده قانوني به مورد اجرا در آيد. از صاحبان تخصص در پيشرفت مملكت بايد استفاده شود و در اين مورد كافي است كه مقامات مسوول مملكتي تا سطح معاونين وزرا پايبند مسايل مذهبي باشند. جوانان مسلمان بايد مورد كمال توجه قرار گيرند ونبايد با آنها طوري رفتار شود كه احساس بازيچه شدن به آنها دست دهد ولي اين به آن معني نيست كه جوانان مي‌توانند به جاي مقامات تصميم بگيرند...
دكتر پرويز ورجاوند (عضو شوراي مركزي جبهه ملي): ... اينكه در شرايط بحراني كنوني شوراي انقلاب توجه خود را به موضوع ستادهاي عمليات سياسي گروهها در محيطهاي دانشگاهي معطوف داشته و خواستار برچيدن سريع آنها شده است مطلبي است كه جا دارد به تفصيل درباره آن صحبت شود و روشن بگردد كه چه عواملي در تبديل محيط دانشكده‌ها به يك نمايگشاه فعاليت سياسي گروههاي مختلف دخالت داشته است و چگونه گروههاي رنگارنگ چپ و مذهبي، هر دو در فلج ساختن فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي دانشگاهها و بي‌حرمتي به جامعه هيات علمي و تحميل شرايط غيرمعقول و ناديده انگاشتن ضوابط علمي و اصول حاكم بر يك محيط سالم آموزشي و اشاعه بي‌سوادي به مفهوم وسيع كلمه و در نتيجه فراهم ساختن موجبات ادامه واقعي وابستگي به امپرياليسم، در جهت سود سياسي رهبران سازمانهاي خود همگام بوده‌اند. ... بحث اين است كه جمعي به عنوان انجام دگرگوني در دانشگاهها برآنند تا اصل آزادي انديشه و تفكر ... را مورد تهديد جدي قرار دهند ... به عبارت ديگر احساس مي‌شود كه مقصد آنست تا جو دوران سياه «انگيزاسيون» را بر جامعه تازه آزاد شده از بند ما، مسلط بسازند.
يكشنبه 31/1/59
مهندس مهدي بازرگان – كتاب انقلاب ايران در دو حركت :
انقلاب فرهنگي به دنبال اعتصابات كلاسها و اشغال دانشگاه تهران از طرف دانشجويان چپ رخ داد. از ابتداي افتتاح كلاسها و تعليمات عاليه كشور در مهرماه سال 58، دانشكده‌هاي ما همانطور كه انتظار مي‌رفت و به جبران اوضاع گذشته صحنه‌هاي مجادله و منازعه دانشجويان وابسته يا طرفدار گروهها و احزاب سياسي مختلف شد. چپي‌ها و مجاهدين خلق، ميانداران عمده معركه ودند و به مسلمانان و حزب اللهي‌ها فرصت چنداني نداده و اكثريت دانشجويان تماشاگري كردند. ... علاوه بر اين چپي‌ها بعضي از دانشكده‌هاي تهران را تبديل به ستادهاي جنگي يا مراكز جمع‌آوري و توزيع نفرات و مهمات براي كردستان و ساير نقاط «مرزي» عليه دولت جمهوري نموده بودند. در برابر چنين وضعيت ناهنجار، قيامي با راهپيمايي عمومي از طرف دولت، شوراي انقلاب و كميته‌ها و رييس جمهور براي تصرف دانشگاه تهران و پاكسازي سياسي و جنگي آنها در 31/1/1359 صورت گرفت كه به بهاي چند روز تحصن و خشونت و درگيري هاي مسلحانه به موفقيت انجاميد ولي پيش از آنكه نظم و مديريتي از طرف وزارت فرهنگ و آموزش عالي برقرار شود و تعليمات و مقررات به راه افتد گروههايي از دانشجويان ظاهرا وابسته يا مورد پشتيباني حزب جمهوري اسلامي ... و خاصه از حمله كنندگان اوليه به سفارت آمريكا ... با نقشه قبلي و اطلاع يا تشويق بعضي از مقامات شوراي انقلاب دست به اشغال انقلابي دانشگاه تهران و دانشگاههاي ديگري در مركز و شهرستانها زدند و اعلام «انقلاب فرهنگي» نمودند. ... آنچه دانشجويان خط امام به حركت درآوردند مربوط به دانشگاهها و ناظر به برنامه ها از يكطرف و مجريان تعليماتي و اداري از طرف ديگر بوده گزينش دانشجويان را نيز شامل مي‌شد كه به لحاظي منظور اصلي براي جلوگيري از تسلط و ورود اعضاي غيرحزب اللهي بود ... خدمت امام نيز رسيدند. امام اقدام آنانرا از اين جهت كه ... دانشگاههاي ما بايد اسلامي شود صحه گذاشته ... هياتي را نيز به عنوان ستاد انقلاب فرهنگي براي تجديدنظر كلي و سريع در امر اسلاميكردن دانشگاهها تعيين نمودند. وظيفه اين ستاد اسلامي كردن معتقدات و معلومات و مديريتها در هماهنگي با دانشجويان و وزارت فرهنگ و آموزش عالي بود.
كتاب غايله چهاردهم اسفند 1359 ص 288 تا «294»
در پي اين حركت (اشغال و تعطيل كردن دانشگاهها توسط عده‌اي) شوراي انقلاب دستور به بازگشايي مجدد دانشگاهها داد و 15 خرداد 59 را به عنوان آخرين روز كار دانشگاهها با نظام قبلي آموزش اعلام كرد. دستور شوراي انقلاب به همين نحو اجرا شد و در 23 خرداد ماه يك هيات هفت نفره از سوي امام با عضويت در شوراي انقلاب فرهنگي عهده‌دار بررسي و استقرار نظام جديد آموزشي و تحقق انقلاب فرهنگي گرديدند. اين هيات را حجت الاسلام رباني املشي، دكتر حسن حبيبي، حجت الاسلام رباني املشي، دكتر حسن حبيي، حجت الاسلام دكتر محمد جواد باهنر، دكتر عبدالكريم سروش، دكتر علي شريعتمداري، شمس آل احمد، جلال الدين فارسي «اداره» ميكردند كه بعدا دراين اعضا تغييراتي حاصل شد.
تكليف شورا به طور خلاصه اين بوده است كه با بهره گيري از همكاري اساتيد و دانشجويان و كاركنان مسلمان و متعهد دانشگاهها و موسسات آموزش عالي و صاحبنظران با برنامه ريزي دقيق خط مشي آينده فرهنگي و آموزشي كشور را تعيين و نظامي براساس فرهنگ اسلامي تدوين نموده و از اينراه در تداوم و پويندگي انقلاب كبير اسلامي بكوشند.
به سبب اغتشاشات عظيم در دانشگاه و برخوردهاي حاد و خطرناك، وزارت كشور و شهرباني جمهوري اسلامي طي بخشنامه‌اي در 19 فروردين 59 فعاليت گروههاي سياسي را در دانشگاه ممنوع مي‌نمايد. عين بخشنامه در اينجا نقل مي گردد:
«چون محيط دانشگاه را نمي‌توان در اختيار احزاب و دستجات و گروهها جهت انجام برنامه‌هاي سياسي قرار داد لذا خواهشمند است به مسوولين دانشكده‌ها دستور فرماييد از اجازه دادن به گروههاي سياسي به هر عنوان براي برگزاري مراسم سخنراني و تبليغات سياسي خودداري نمايند. البته فعاليت فرهنگي دانشجويان مشمول آيين نامه انظباطي خود دانشگاه مي‌باشد.
صباغيان معاون دانشگاه تهران ... گفت : اين بخشنامه تاكنون به دست ما نرسيده در هر صورت بايد اضافه كنم اگر اين بخشنامه به دست ما هم برسد اجرا نخواهد شد و اجراي يك بخشنامه به طور كلي غيرممكن است و اصولا ما به چنين بخشنامه‌اي معتقد نيستيم. دكتر صباغيان ادامه داد «بايد از آقاي ميرسليم سوال كرد ضمانت اجراي اين بخشنامه چيست؟ به صورت مسالمت آميز كه نمي‌توان از فعاليت گروههاي دانشجويي ممانعت كرد چرا كه همين گروهها با وجود حضور گارد در زمان طاغوت به فعاليت پرداختند. چنانچه بخواهند به نيروهاي قهري متوسل شوند همچون سابق خواهد شد دانشجويان يك طرف نيروي پاسدار در طرف ديگر، به سنگ اندازي مشغول خواهند شد.
در بيست و هشتم فروردين به جهت درگيري در دانشگاه علم و صنعت، انجمن اسلامي دانشجويان تعطيلي اين دانشگاه را اعلام نمودند و دانشگاه علم و صنعت به وسيله پاسداران كميته محاصره و از ورود دانشجويان جلوگيري كردند. از اين تاريخ دانشگاههاي مختلف در تهران و ديگر شهرها به وسيله اعضاي شوراي اسلامي به اشغال در آمد.
پس از برپايي نمازجمعه در شهرهاي مختلف اين حوادث به اوج خود رسيد و در شهرهاي شيراز، بابلسر، تبريز و مشهد گروههاي مختلف مردم از اقدام دانشجوياني كه مراكز آموزش عالي را اشغال نموده و آنها را تعطيل كرده‌اند، حمايت نمودند. در شيراز پس از نماز جمعه، سخنراني يكي از اعضاي ستاد دانشجويان مسلمان دانشگاه شيراز گروهي از مردم و اعضاي ستاد دانشجويان مسلمان به راهپيمايي پرداختند و خواستار استقرار نظام دانشگاهي بر پايه اصول اسلامي شدند. عده اي از راهپيمايان به قصد اشغال دانشكده مهندسي شيراز وارد آنجا شدند و با اعضا و هواداران گروههاي ديگر درگير گرديدند در نتيجه ندين نفر مجروح به جاي ماند و دانشكده ادبيات و علوم پزشكي و مهندسي در اختيار ستاد دانشجويان مسلمان دانشگاه شيراز واقع گرديد و سپاه پاسداران براي جلوگيري از برخورد و درگيري بيشتر، دانشكده‌هاي مذكور را در تحت مراقبت خود گرفتند.
در رابطه با جريانات دانشگاهها و مدارس عالي ... بني صدر اظهار داشت: البته شنيده‌ام كه بعضي از گروهها داخل دانشگاه مسلح نيز هستند ولي مطمئنا به روي مردم تيراندازي نخواهند كرد و چون نمي‌توان نيروي نظامي وارد دانشگاهها كرد اگر قرار باشد كسي براي بازگشايي دانشگاهها وارد آن شود بهتر اين است كه اين خود مردم باشند. بنابراين اگر ديديم كه براي اينكار مانعي فراهم شد (كه آنها كه خود را در خط امام و انقلاب مي‌دانند نبايد چنين موانعي را فراهم كنند) ديگر ما به جاي صبركردن تا پايان سه روز، بلافاصله عمل خواهيم كرد و تصميم جديدتري اعلام خواهيم كرد.
دانشگاه علم و صنعت :
پس از اشغال دانشگاه علم و صنعت بوسيله سازمان دانشجويان مسلمان گروه دانشجويان مخالف وابسته به فداييان، پيشگام و گروههاي مختلف سياسي در دانشگاه با ايجاد وحدت بين خودشان ساختمان 15 خرداد دانشگاه را كه قرارگاه كليه گروههاي سياسي بود به محاصره خود در آورده، از رفت و آمد به درون اين ساختمان به شدت جلوگيري مي‌كردند.
دانشكده مهدي رضايي (مجتمع دانشگاهي علوم اداري و بازرگاني) نيمه شب اول ارديبهشت ماه به دنبال تصميم شوراي انقلاب سازمان دانشجويان مسلمان اين دانشگاه دفتر خود را برچيدند. اما دانشجويان طرفدار گروه پيكار و پيشگام و انجمن دانشجويان مسلمان هنوز ستادهاي خود را در اين دانشكده در اختيار دارند. دانشجويان پيشگام گفته‌اند ما مخالف با تعطيل دانشگاه هستيم و تا جايي كه امكان داشته باشد دفاتر خود را در اين دانشكده از دست نخواهيم داد.
دانشگاه ملي : روز اول ارديبهشت ... به سراغ اين دانشگا مي‌رويم انجمن اسلامي جنبش دانشجويان مسلمان و انجمن دانشجويان مسلمان دفاتر خود را در اين دانشگاه تعطيل كردند دانشگاه به وسيله دانشجويان مسلمان محفظت مي‌گردد و اين گروه شب‌ها نيز در دانشگاه به سر مي‌برند. گروه دانشجويان پيكار، پيشگام، مبارز، هنوز دفاتر خود را در اين دانشگاه تخليه نكرده اند. گروه كثيري از دانشجويان دانشگاه ملي ايران در تالار ابوريحان بيروني اين دانشگاه تحصن كردند و خواستار آن بودند كه در مورد تعطيل دانشگاهها و نيز تخليه دفاتر گروههاي مختلف شوراي انقلاب بايد با توجه به نظريات شوراي دانشجويي تصميم بگيرند اين دانشجويان اعلام داشتند كه ما خواستار درگيري نيستيم ولي تا جاييكه امكان داشته باشد مقاومت خواهيم كرد كه تسادهاي خود را تخليه نكنيم.
دانشگاه تهران
به دنبال مصوبه شوراي انقلاب ... گروههاي مختلف دانشجويي از جمله انجمن دانشجويان مسلمان و دانشجويان دموكرات و انجمن اسلامي دانشگاه‌ها دفاتر خود را در دانشگاه تهران تخليه نمودند ولي سازمان دانشجويان پيشگام از همان ابتداي كار در اطلاعيه‌اي اعلام داشتند به هيچ وجه حاضر نيستند سنگر خود را در دانشگاه رها سازند و بعد از اعلاميه بود كه هواداران دانشجويان پيشگام در ستاد خود واقع در خيابان 16 آذر جمع شدند به طوريكه حتي عبور افراد پياده نيز از اين خيابان با اشكال روبرو بود.
از عصر روز يكشنبه سي و يكم فروردين گروههايي از پاسداران انقلاب اسلامي و كميته منطقه 8 به تدريج در خيابان شانزدهم آذر و ديگر خيابانهاي اطراف دانشگاه حضور يافتند پاسداران كه اكثرا از كميته‌ها بودند تا ساعت 4 صبح روز دوشنبه هر لحظه بر تعدادشان افزوده مي‌شد و در طلوع آقتاب دانشگاه تهران را شديدا به محاصره خود در آوردند.
در خلال روز يكشنبه درگيري‌هاي پراكنده‌اي را در اطراف دانشگاه تهران به وقوف پيوست كه نتيجه اين درگيري‌ها جراحات سطحي بود فقط در يك مورد خانمي از ناحيه گلو شديدا زخمي شده بود كه به سرعت وي را به بيمارستان رساندند. دانشجويان پيشگام خود را آماده درگيري مي‌كردند و هر لحظه بر تعدادشان افزوده مي‌شد.
درگيري اين گروه و مخالفين آنها ساعت 30/6 صبح آغاز گرديد اين درگيري به صورت موضعي تا ساعت يك و نيم بعد از ظهر ادامه يافت و حاصل اين زد و خورد 7 ساعته يكصدنفر زخمي بود. از ساعت 30/1 بعدازظهر درگيري‌هابه اوج خود رسيد و در چند مرحله استفاده از سلاح گرم نيز مشاهده شد ... تعداد زخمي‌ها به سيصد نفر رسيده بود و دو نفر كشته بر جاي ماند. در طول درگيري يك لحظه صداي آژير آمبولانس‌ها قطع نمي‌شد و زخمي‌ها به سرعت ممكن در ميدان باراني از سنگ به بيمارستانهاي امام خميني و دكتر شريعتي انتقال مي‌يافتند و تعداد بسيار زيادي از زخمي‌ها در ستاد دانشجويان پيشگام معالجه مي‌شدند و به طور مرسوم دانشجويان پيشگام از پزشكان و جراحان استمداد مي‌طلبيدند. تا ساعت 5 بعدازظهر هنوز زد و خورد ادامه اشت التهاب از تب و تاب افتاده بود. ساعت 6 بر شدت نزاع افزوده شد و صداي تيراندازي نيز از ميان منازعه كنندگان به گوش مي‌رسيد و اين درگيري تا ساعت 4 ادامه داشت. دانشجويان پيشگام ضمن اعلاميه‌اي تهاجمات به اصطلاح خودشان «ضد مردمي» را كه در آن صدها نفر زخمي چندين نفر كشته به جاي مانده بود محكوم نمودند و براي اجتناب از درگيري بيشتر اعلام كردند محل ساختمان مركزي پيشگام را ترك نموده و آنرا به شوراي دانشجويان و دانشگاهيان تهران واگذار مي‌نمايد و از همه مردم مبارز تهران دعوت مي‌كنند تا تصميم نهايي شوراي دانشگاه از تجمع در محل ساختمان پيشگام خودداري نمايند با وجود اين اطلاعيه پيشگام كه رهبري مخالفين را به عهده داشت صبح روز سه‌شنبه نيز باز بسياري از گروههاي مخالف هنوز در دانشگاه تجمع نموده‌اند. ساعت 8 صبح ملاحظه مي‌كنيم كه تيراندازي هايي هنوز در سطح دانشگاه و اطراف آن به گوش مي‌رسد. ولي طبق آخرين گزارش كه بعد از ساعت 8 منتشر مي‌گردد دانشگاه تهران كلا در اختيار نيروهاي جمهوري اسلامي درآمده است ولي هنوز مدارس اطراف دانشگاه تهران يا به كلي تعطيلند يا در حال نيمه تعطيل به سر مي‌برند و پاسداران نيز به صورت اتفاقي از گاز اشك آور استفاده مي‌كنند. در خيابانهاي قدس و انقلاب در صبحگاه چند تير شليك ميشود و تعداد كشته‌شدگان واقعه دانشگاه به 5 نفر و تعداد زخمي‌ها به 700 نفر رسيده است كه تعداد 400 نفر به طور سرپايي معالجه و بقيه بستري گرديده‌اند ولي برخي گزارشات تعداد كشته‌شدگان را تا 14 نفر نيز ذكر كرده است.
روز سه‌شنبه اين پيام راديويي بني صدر پخش گرديد:
«بسم الله الرحمن الرحيم» خواهران و برادران در ساعت 2 بعد از نيمه شب آخرين گروه به تصميم شوراي انقلاب گردن گذاشت و هم اكنون در دانشگاه كسي باقي نمانده است. اي كاش ديروز اين كار صورت مي‌پذيرفت و برخوردي هيچ به وجود نمي‌آورند. ... به هر صورت از همه گروههايي كه تصميم شوراي انقلاب را پذيرفتند سپاسگزارم و به آنها كه از ابتدا پيروي كردند پيروزي رفتار انقلابيشان را تبريك مي‌گويم و اميدوارم موافق تصميم شوراي انقلاب دانشگاه در آرامش كار خود را ادامه دهند. لازم است كه مردم در هر جاي كشور چون تهران عمل كنند و همه به امور زير توجه نمايند:
1- فعاليت سياسي در حدود قانون اساسي آزاد است و هيچكس خودسر نبايد مزاحم فعاليت هيچيك از گروهها بشود. مي‌شود اينكار را از مجراي صحيح خويش با قاطعيت و صراحت دنبال كرد.
2- در دانشگاه جديد فعاليت آزاد و سازمان دانشجويي منتخب دانشجويان از امكانات فعاليت صنفي برخوردار خواهد شد.
3- انقلاب وقتي كامل انجام مي‌شود كه بدون دشمني با يكديگر و در نظم و آرامش انجام پذيرد. اميدوارم اين تجربه برهمه معلوم باشد كه ضروري است بر كشور جو تفاهم حكومت كند و همه خواهند كوشيد اين جو را حفظ نمايند.
مردم مسلمان ! ايستادگي بر سر تصميم و قاطعيتي كه نشان داده شده كشور را از يك مصيبت بسيار بزرگ نجات داد. اينك كه دولت اسلامي واقعيت پيدا كرده است همه بايد بدانند كه شرط پيروزي انقلاب و نجات كشور اجراي تصميمات دولت انقلاب است و اين دولت به خواست خدا تصميمات خود را با قطعيت تمام اجرا مي‌كند.
... آنروز مي‌توان گفت شروع تعطيلات دانشگاه بود. گروهكها از دانشگاه خارج شدند موظف گرديد تا 15 خرداد كليه كارهاي خود را خاتمه دهد.
همين مساله كه بني صدر خود كارگران بود بارها و بارها از طرف خود او مورد ملامت و شماتت و «استضرا» حمله قرار گرفت. در هر فرصتي كه توانست به بستن دانشگاه حمله كرد و آنرا مورد انتقاد شديد قرار داد در حاليكه كسي كه در بستن دانشگاهها فعالترين نقش داشت خود بني صدر بوده فقط يكبار كه از او سوال شد كه آقا مسوول بستن دانشگاه خود شما بوديد با پوزخند گفت به من گفته بودند دانشگاه فقط دو روز بسته خواهد شد.
غائله چهاردهم اسفند 1359 ظهور و سقوط انقلاب
پديدآورده و ناشر: دادگستري جمهوري اسلامي
چاپ اول : 1364 هجري شمسي
كتاب جمعه – 4/2/58 شماره 32
(آخرين صفحه تقويم)
نخستين تصفيه اساسي سرانجام آغاز شد – اما نه از انجاييكه به اعتقاد مردم بيش از همه محتاج تصفيه است. مدتي پيشاز اعلام عفو عمومي نوروزي آيت الله خميني رييس ستاد مشترك، در پي پاره‌اي كشمكش‌ها ميان جناح‌هاي درون ارتش، با صراحت گفته بود كه «تصفيه در ارتش خاتمه يافته» ... (اطلاعات 23 بهمن 58) در جاي ديگر، ناظران مالي دادستاني انقلاب از شركت‌هاي مصادره شده فراخوانده شدند و به اين ترتيب مالكيت وارثان و نمايندگان سرمايه داران مطرود يا معدوم بر كارخانه‌هاي به جامانده به رسميت شناخته شد. اما شاهين تصفيه لاجرم بايد بر جايي مي‌نشست:
دانشگاهها و مدارس آموزش عالي متهم شده‌اند كه (با گرايش به چپ و راست، خون شهدا را به هدر مي‌دهند) در يك روز نسبتا خوش بهاري، خورد شدن سرودست دانشجويان و صداي شكستن شيشه‌هاي دانشگاهها در سراسر كشور، آغاز (انقلاب فرهنگي) را اعلام كرد. اگر تصفيه دانشگاهها، آن چنان كه ظاهرا در برنامه است به ثمر برسد به احتمال زياد و ديگر (جبهه معارضي) نخواهد بود تا بحث تصفيه در ارتش و جاهايديگر را به ميان اورد.
برنامه تصفيه‌اي كه امروز به مرحله‌اي هيجان آور رسيده از سال پيش آغاز شد: كميسيون‌هاي عجيبي متشكل از افرادي نامعلوم دست به پاكسازي مراكز آموزش عالي زدند. ... موارد كاهش كادر علمي به نصف و يك سوم نادر نبود با آنكه آموزش عالي از ابتداي سال تحصيل جاري دشواريهاي فراواني در سر راه داشت. اما مي‌شد ديد كه اكثريت دانشجويان براي اينكه كار دانشگاهها متوقف نشود چوب‌ها را از لاي چرخ‌هاي كنده شده در مي‌آوردند. استادان بسياري، صرفنظر از گرايش‌هاي سياسي‌شان، اين نكته را مي‌پذيرند كه با وجود تنش سياسي دائمي در دانشگاهها، فعاليت‌هاي دانشجويان برهم زننده نظم لازم و مخل پيشرفت آموزش نبوده است.
سخنراني هفته پيش هاشمي رفسنجاني در دانشگاه تبريز ... نمي‌تواند بيش از يك بهانه باشد. در اسفندماه سال گذشته وزارت كشور، بازيرپاگذاشتن اصل هميشه ناديده گرفته شده استقلال دانشگاه، به وزارت علوم و آموزش عالي دستور داد كه از برگزاري سخنراني و تبليغات سياسي گروهي در دانشگاهها جلوگيري كند و اين دستور را به شهرباني هم ابلاغ كرد.
با اين همه چرا براي مضمحل كردن دانشگاهها تا آغاز تعطيلات تابستاني كه با كاهش شمار دانشجويان سرگرم تحصيل و مرخصي استادان همراه است، دست نگه نداشتند؟
دليل خاص اين حركت را مي‌توان در روابط رييس جمهوري و جناح رقيب او در حكومت يافت كه باز هم دومي پيش دستي كرد. اما به طور كلي پيداست كه در شرايط كنوني مقام‌هاي حكومت اميدي به تعطيل شدن دانشگاهها در مفهوم كاهش فعاليت‌هاي سياسي ندارد. شتاب حركت جامعه، افزايش نيروي سازمانهاي چپ يا متمايل به چپ را به عنوان واقعيتي و هم انگيز در برابر جناح‌هاي حاكم گذاشته است.
از سوي ديگر، كشور بيشتر از پيش در بحران فرو مي‌رود و حكومت خود را روز به روز بيشتر در بن بست مي‌بيند. در كردستان كودكان راه را بر ستون‌هاي زرهي «ارتش جمهوري اسلامي» بسته‌اند و اعلام جهادي ديگر براي گسترش جنگ، خطر كردني است بيش از حد بزرگ. درهر حال براي اجراي طرح ضربتي تازه‌اي در كردستان، قطع رابطه سياسي و اطلاعاتي با كردستان ضروري به نظر مي‌رسد و با وجود سازمان‌هاي سياسي فعال و فراواني كه حوزه عمده فعاليت‌شان در دانشگاههاست. چنين قطع رابطه‌اي عملي نيست، چرا كه نشريات سازمان‌هاي سياسي منبع اطلاعاتي و خبري بسيار مهمي‌اند.
حقيقت اين است كه مردم سهم خود را از غنائم انقلاب مي خواهند، اما چنان كه پيداست، هر بار كه فكر رسيدگي به دخل و خرج قوت مي‌گيرد پرداخت مزد آنها به پايان نمايش تازه موكول مي‌شود ... كه البته قربانيان اين نمايش‌ها گاهي به راستي نابود مي‌‌شوند. در چنين شرايطي، تبليغات تكراري، بر پيشروي سريع سازمان‌هاي سياسي تاثير چنداني ندارد و حتي گاهي آن را تسريع مي‌كند پاره‌اي سازمانهاي سياسي برنامه‌اي براي اصلاحات ارايه مي‌كنند كه رفته رفته شنوندگان بيشتري مي‌يابد.
«سازمان» هاي سياسي مبارزه با امپرياليسم و ماجراي گروگانگيزي را رها نمي‌كنند. و با تعبير و تفسير موشكافانه گفتار و كردار سران حكومت عملا امكان مانور و پس گرفتن حركت‌هاي قبلي را از آنها سلب كرده‌اند.
كتاب جمعه 11/2/59 شماره 33
(آخرين صفحه تقويم)
«ايلغار» انقلاب فرهنگي – يا به روايت رييس جمهوري «بعثت فرهنگي» همچنان 68 دانشگاه و دانشكده و مدرسه عالي ايران را در مي‌نوردد. تفنگچي‌هاي مردان برگزيده خدا، تنها در دانشگاه تهران و فقط در يك بعدازظهر بيش از يك دوجين مرتد فطري را سلاخي كردند. جاي زخم چاقو، ساطور، ميله آهني، سنگ و چماق، تا پايان عمر بر چهره و بدن هزاران دانشجوي عصر «بعثت فرهنگي» باقي خواهد ماند. اما حاصل تجربه‌اي كه روز اول ارديبهشت (روز واقعي دانشجو) به دست آمد. با التيام زخم ها و فرونشستن‌ دردهاي جسماني فراموش نخواهد شد.
در هجوم به دانشگاهها كه – گذشته از درگيري دهقانان در كردستان و گنبد – خشونت بارترين نمود نبرد طبقاتي در سراسر ايران پس از قيام بهمن است چند نكته روشن شد و چند نتيجه به دست آمد.
اول اينكه دموكراسي – در تعريف، مفهوم و در عمل – جدا از خواست و قدرت حكومت مطرح نيست. صرف نظر از پيشينه دانشجويان در مبارزات سياسي، امروز اگر قرار شود كه آزادترين محيط اجتماعي يك سال گذشته را مثال بياوريم، نمونه ما بي ترديد نمي‌تواند جز دانشگاه باش. در تمام سالي كه گذشت. گزارشي حاكي از رواج اعتصاب و زد و خورد در دانشگاه نرسيد و بر ديوار دانشگاهها هر شعاري را مي‌شد ديد. آيا مصداق «بحث آزاد» كه تكيه كلام رييس جمهور ماست، روش جاري و حاكم در دانشگاه نيست؟ حتي خيابانهاي اطراف دانشگاه به محلي براي بحث‌هاي ماراتون تبديل شده بود.
مشكل از آنجا آغاز مي‌شود كه افكار جناح‌هاي حاكم، در چارديواري دانشگاه بردي ندارد و «انجمن‌هاي اسلامي» همه جا در اقليتند. رييس مستعفي دانشگاه تبريز، كه نخستين ميدان جنگ و تصفيه بود: به اشاره گفت كه زندگي 12000 نفر را نمي‌توان تابع احساسات 250 نفر كرد.
با آن كه بني صدر از آغاز موج هجوم به دانشگاهها كوشيد وانمود كند كه با اين كار مخالف است، عملا در تاييد آن اقدام كرد. حرف او تنها اين بود كه چه مرجعي بايد اين كار را بكند. «مجراي قانوني» براي تغيير «جو» مسلط به دانشگاهها – به اعتقاد بني صدر خود اوست.
در اين حركت بني صدر چند مشخصه بارز را مي‌توان ديد. يكي زيگزاگ ميان جناح رقيب درون حكومت و جناح مخالف بيرون از آن، تا از هريك وسيله‌اي براي تخطئه ديگري بسازد و خود از برخورد فرساينده اين دو جريان به سلامت برهاند.
احتمال جدي آن است كه بني صدر در بندبازي ... يكسره سقوط كند. اين سقوط الزاما به معناي فرودآمدن در طرف راست و كنارآمدن با سران حزب (جمهوري اسلامي) نيست. آنگونه كه سران حزب بازرگان را پايين كشيدند اما او را به عنوان يك شريك در شوراي انقلاب نگه داشتند.
خصوصيت ديگر سياست بني صدر سوارشدن بر موجي است كه هر چه باشد يا نباشد، ديگران به راهش انداخته‌اند. بني صدر از اينكه موضوع برچيدن دفاتر سياسي را دستاويزي براي حمله به دانشگاهها كرده‌اند و حال آن را در برابر تغيير نظام آموزشي «موضوع انحرافي» مي‌خوانند، با طعنه و تمسخر ياد مي‌كند (سرمقاله انقلاب اسلامي، 3 ارديبهشت 59) اما در همان جا فرصت را از دست نمي‌دهد كه با موج سركوبي چپ همراه شود.
در برابر اعتراض به رفتار تهاجمي و خشونت بار حكومت، بني صدر شانه بالا مي‌اندازد «چه كسي نمي‌داند كه شوراي انقلاب و نه دولت حاضر، برگزيده رييس جمهوري نيستند بنابراين مسووليت حزب يا به امور با شوراي انقلاب و دولت منتخب اوست».
محمد جعفري، سرمقاله انقلاب اسلامي اول ارديبهشت 59
پس از اعلام قطع روابط سياسي آمريكا با ايران و رسمي شدن تحريم اقتصادي، بني صدر ضمن اعلام حالت فوق العاده جنگي گفت كه از اين پس (شورا و پورا) يي در كار نيست.
چند روزي پيش از آنكه، در سخنراني سال نور در بهشت زهرا. از مردم خواست كه به محض فراخوان «رييس جمهور منتخبشان اگر نان دست شان است زمين بگذارند و بدوند» ... بني صدر چه تصوري از مردم در ذهن دارد و چگونه مردمي مي‌خواهد؟ ... روشن است: مردمي بدون (شورا و پورا) اما آماده دويدن به جايي كه رييس جمهوري منتخب تعيين مي‌كند و سوت مي‌زند. مهار در دست رييس جمهوري خواهد ماند و خواهد كوشيد كه آن را به دست رقيبان توطئه گر ندهد.
بني صدر گاهي فراموش مي‌كند كه روي صحنه‌اي در برابر 35 ميليون تماشاگر ايستاده است و گاهي اين توهم را پيش مي‌آورد كه خود، حرف‌هاي مغشوشي را كه مي‌زند باور دارد، مي‌نويسد:
اين‌ها، اين گروه‌هاي چپ نما، در دو روز گذشته «ابتكار عمليات قهرآميز» را در دست گرفتند چرا؟ .... بهانه اين بوده مي‌خواهند دانشگاه را تعطيل كنند!! غافل ازاين كه خودشان دانشگاهها را تعطيل كرده‌اند. در دانشگاه درس و بحثي در كار نيست و عملا به مركز فعاليت‌هاي تخريبي و صدور اين فعاليت‌ها تبديل شده است ... بدينقرار همنطور كه تعطيل دانشگاهها دليل نداشت، ايجاد برخوردهاي خونين از سوي چپ نمايان نيز دليل نداشت.
انقلاب اسلامي 30 ارديبهشت 59 - «علامت تعجب و گيومه از متن اصلي»
چنين سياستي، اگر اساسا تصورپذير باشد، معجون «كمي دموكراسي و كمي دسيسه» است كه ماهرترين كيمياگران هم از تهيه آن در مي‌مانند. ميان توطئه چيني و پاسداري از دموكراسي راه ميانه‌اي نيست. پشتيباني مردم از يك مدير، معنايش اين نيست كه تسمه قلاده خود را بي‌قيد و شرط به دست او سپرده باشند. بني صدر احتمالا براي كشف درباره اين واقعيت ساده بهايي گزاف خواهد پرداخت.
نتيجه ديگر يورش به دانشگاهها اين بود كه گوشه‌اي از آنچه در پشت پرده گذشته است و مي‌گذرد، در كنار مداركي كه سازمان مجاهدين خلق پيش ازآغاز هجوم از نقشه اشغال دانشگاهها منتشر كرد شواهد فراوان ديگري پيدا شد كه عمق و ابعاد ماجراي بستن دانشگاهها را نشان مي‌داد مثلا اعضاي انجمن اسلامي دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي به روزنامه «انقلاب اسلامي» گفتند كه : «ما قبلا با امام و چند نفر از اعضاي شوراي انقلاب در اين باره صحبت كرده بوديم و براي مثال آقايان خامنه‌اي، بهشتي و باهنر در جريان كار بوده‌اند ...»
در كنار همه اينها اگر براي كساني ترديدي وجود داشت، موضوع كاملا روشن شد: خط حزب جمهوري اسلامي، خط سپاه پاسداران، خط دانشجويان پيرو خط امام، خط انجمنهاي اسلامي، خط شوراي انقلاب، خط تعطيل دانشگاهها، خط يورش، خط كتابسوزي، خط نارنجك انداختن در ميان جمعيت بي سلاح خط كشتار پس از نماز جمعه، چنان بر هم منطبق است كه مي‌توان گفت اين همه جز نام‌هايي متفاوت براي ناميدن يك خط واحد نيست.
آنچه كه در كتابهاي درسي در مورد انقلاب فرهنگي پس از آن چاپ شد:
از حوادث مهم اين دوره آغاز «انقلاب فرهنگي» در اوايل بهار سال پنجاه و نه بود از همان اوايل پيروزي انقلاب احساس مي‌شد كه فضاي فرهنگي دانشگاهها به اندازه كافي با جريان اسلامي و انقلابي مردم هماهنگ نيست. البته استاداني مومن و انقلابي در دانشگاهها حضور داشتند و اكثريت نيز با دانشجويان مسلمان انقلابي بود. اما رويهمرفته جو دانشگاهها به علت وجود تعدادي از استادان غرب زده يا شرق زده و نيز دانشجوياني كه عضو گروههاي ضد انقلاب بودند مناسب نبود. و به تعبير امام «دانشگاه را به اتاق جنگ تبديل كرده بودند. سرانجام از درون خود دانشگاهها، دانشجويان با يك حركت انقلابي دانشگاهها را تعطيل كردند و خواهان اصلاح وضع دانشگاهها شدند. شرواي انقلاب نيز با تاييد جشن دانشجويان، دانشگاهها را تعطيل كرد. امام خميني براي ايجاد تحول در دانشگاهها در پيامي كه به «ستاد انقلاب فرهنگي» فرستاد از اعضاي آن خواستند تا «براي برنامه ريزي رشته‌هاي مختلف و خط مشي فرهنگي آينده دانشگاهها براساس فرهنگ اسلامي و انتخاب و آماده سازي اساتيد متعهد و آگاه و ديگر امور مربوط به انقلاب آموزش اسلام اقدام نمايند.»
كتاب تاريخ ايران (2) (از صفويه تا دوران معاصر)
سال دوم نظام جديد آموزش متوسطه 1377


راه توده 157 19.11.2007

 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت