راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

سرکوزی یا احمدی نژاد فرانسوی!
رستاخیز مردم
در سراسر فرانسه
روشنک پدیدار
 

هفته گذشته فرانسه شاهد اعتصاب و تظاهرات كارگران، كارمندان و دانشجويان شهرهاي مختلف اين كشور بود. انگيزه اين اعتصاب كه كارگران راه آهن، برق و گاز و دانشجويان را در برگرفته اعتراض به برنامه هاي جديد دولت دست راستي فرانسه در حمله به حقوق اجتماعي آنان است. اين اعتراض ها موجب شده است كه در هفته اخير حمل و نقل شهري و داخلي فرانسه به ميزان زيادي فلج شود. دولت فرانسه قصد دارد تحت عنوان از بين بردن "امتيازات" دوران بازنشستگي كارگران راه آهن را به 40 سال افزايش دهد. در مرحله بعد مطابق روش معمول سن بازنشستگي در بخش خصوصي افزايش خواهد يافت و مجددا تحت عنوان از بين بردن "امتياز" همين وضع به كارگران بخش دولتي تحميل خواهد شد. بدينسان دولت فرانسه قصد دارد بتدريج عملا به دوران بازنشستگي پايان دهد و كارگران مستقيما از محيط كار راهي قبرستان شوند. همچنين تحت عنوان خودگرداني قرار است دانشگاه هاي فرانسه به موسسات اقتصادي وابسته شده و در چارچوب منافع و تحت نظر آنان اداره شوند. درصورت اجراي اين طرح بجاي اساتيد و كارشناسان، نمايندگان موسسات سرمايه‌داری در هيئت مديره دانشگاه ها حضور يافته و تكليف سمت گيري هاي علمي را روشن خواهند كرد. هفته گذشته پليس فرانسه به شكل وحشيانه اي به دانشجويان اعتصابي حمله كرد كه به زخمي شدن چند دانشجو انجاميد.
اين برنامه ها در چارچوب طرح وسيع تري انجام مي شود كه هدف آن نيمه فاشيستي كردن فضاي سياسي فرانسه است. كابينه نيكلاي سركوزي از انبوهي وزير درجه چندم كه هيچكدام سابقه كار سياسي ندارند انباشته شده است. سركوزي مي كوشد اين كابينه را گسست از گذشته و بكار گرفتن نيروهاي جديد جا بزند اما در واقع با انتخاب افراد ناشناخته و ناكارآمد، هدف ايجاد يك گروه گوش بفرمان از يكسو و مطرح شدن دائم شخص خود وي در حل مسايل همه وزراتخانه هاست.(مقایسه کنید با همین سیاست توسط احمدی نژاد)
بدينسان سرمايه‌داری فرانسه تصميم گرفته است در پاسخ به بحران وخيمي كه با آن روبرو شده است و راي "نه" مردم فرانسه به طرح قانون اساسي اروپا ابعاد آن را نشان داد، به قهرمان پروري و كيش شخصيت روي آورد و كوتوله ای سياسي مانند نيكلاي سركوزي را كه در هر لحظه مي توان به حيات سياسي اش پايان داد براي اجراي اين نقش برگزيده است.


راه توده 157 19.11.2007
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت