راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

بخشهائی از مقاله کیت کلارک
خبرنگار سابق مورنینگ استار
در مسکو منتشره در مورنینگ استار
قطع ارتباط با مردم
آغاز فروپاشی
اتحاد شوروی بود
ترجمه بهروز بکتاشی
 

«انقلاب روسیه ِ70 سال نیازهای اساسی مردم شوروی را برآورده ساخت. اما در دهه 1980 مردم از سطح زندگی خود نارضایتی بروز میدادند. برخی از افراد نداشتن امکان مسافرت آزاد به دیگر کشورها و تما س آزادانه با شهروندان دیگر کشورها را احساس میکردند.
زمانیکه من خبرنگار مورنینگ استار در مسکو در دوران نوسازی میخائیل گارباچف - اواخر دهه 1980 -بودم ِاز سیاست نوین علنیت و شفافیت مانند نسیمی از هوای تازه استقبال میشد. مشکلات زیادی در سیستم وجود داشت. مشکلاتی نظیرِ ِکمبود کالاها در مغازه ها، انتظار زیاد در صف های طویل برای خرید کالاهای ضروری، زندگی طولانی در آپارتمانهای مشترک (کمونالکی) یا دیگر منازل پر جمعیت.
علیرغم انتقادات سالم از کمبودها در جراید، هیچ تغییر مثبتی صورت نمی گرفت. خبرنگاران جوان و فعال به من می گفتند که مردم در دوران تزار بهتر زندگی می کردند و روسیه قبل از انقلاب گندم به غرب صادر میکرد و جامعه مساوات طلب شوروی تبدیل شده به جامعه برابری در فقر.
اما من در طی اقامت 5 ساله خود در آنجا نکات مثبت زیادی در زمینه هنر، تحصیلات، انتشارات، کلوب کودکان، اردوگاه های پیشاهنگی، تضمین کامل کار، خدمات رایگان پزشکی، اجاره خانه و ترانسپورت ارزان را شاهد و ناظر بودم. من حتی به جرئت می توانم بگویم که مسله ملی در کشوری با بیش از صد ملیت حل شده بود. وضعیت زنان در افغانستان با کشورهای همسایه خود ازبکستان، تاجیکستان یا ترکمنستان کاملا متفاوت بود. در این جمهوری های سابق شوروی شما می توانستید زنان با تحصیلات عالی در پارلمان و دولت، روسای کارخانه و رئیس مدرسه را ببینید. دختران بدون حجاب و روسری بطور آزادانه در خیابان ها قدم می زدند.
در سال 1917 تمامی کشورهای آسیای میانه به یک اندازه عقب مانده بودند و چگونه می توان نفی کرد این نکته را که این انقلاب اکتبر بود که تحصیل را برای دختران و زنان در این منطفه پهناور گستراند و به آنان کمک نمود با پیشرفت سریع وارد قرن بیستم شوند؟
در اتحاد شوروی ترس از دست دادن شغل وجود نداشت. بدون شک و تردید این یکی از دستاوردهای جامعه سوسیالیستی بود، اما پیامد نامطلوب خود را نیز داشت. از آنجائیکه جامعه اشتغال کامل را تضمین کرده بود، بسیاری از افراد با جان و دل کار نمی کردند.
اتحاد شوروی بسیاری از نوآوری ها در تکنولوژی فضا و پزشکی - تکنیک طویل کردن استخوان(ایلیزاروف ) و جراحی های پیشگامانه چشم(فیودوروف) که نمونه هائی از این نوآوریها بودند را بسط داد. اما بسیاری از نوآوریها که به ثبت رسیده بودند به مرحله اجراء در نیامدند. ایده نوین و ابتکار بایستی از مسیر دشوار بوروکراسی در بالا که در آنجا تصمیمات اتخاذ می شد عبور می کرد.
شوراهای انتخابی که می بایستی در برابر تمامی جمعیت پاسخگو باشند، ِنتوانستند از عهده چنین وظیفه ای برآیند. زیرا که تحت فرامین حزب کمونیست بودند. حزب ارتباط با مردم را از دست داد و این موجب رکود در جامعه گردید. در اواخر دهه 1980 علیرغم بسیاری از دستاوردهای قدرت شوروی توده های زحمتکش برای دفاع از قدرت شوروی زمانی که در آستانه فروپاشی قرار داشت به خیابان ها نریختند. آنان آن احساسی را که در دهه 1970 داشتند دیگر نداشتند.
اگرچه ضدونقیض های داخلی در درون سیستم سوسیالیستی مسلما تا اندازه ای موجب فروپاشی گردید ِاما تاثیر چند دهه دشمنی غرب و هزینه مسابقه تسلیحاتی که غرب عمدا به اتحاد شوروی تحمیل کرده بودرانبایستی نادیده گرفته شوند.
فروپاشی اتحاد شوروی ِکه در نتیجه آن ایالات متحده تنها ابر قدرت باقی مانده است ِجهان را امن تر نساخته است.پافشاری کنونی جورج بوش برای ایجاد (سپر دفاعی استراتژ یکی)در لهستان و جمهوری چک تحریکی است بر علیه روسیه ِکشوری که از تهاجم ایالات متحده در عراق و نقشه های نظامی بر علیه ایران حمایت بعمل نیاورده است.
اقتصاد بازار روسیه تامین کننده غذا و کالاهای مصرفی و مسافرت آزاد به خارج از کشور است.اما این موجب فقربرای بازنشستگان و افراد با حقوق ثابت گردیده است.خدمات پزشکی ِ تحصیلات و مسکن دیگر رایگان و ارزان نیستند.

راه توده 156 12.11.2007

 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت