راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

آیا درایران جت جنگی ساخته می شود؟
دروغگوئی
زودتر از "صاعقه"
سقوط خواهد کرد!
دو نظر در میان مردم درباره
خطر خارجی و خطر حکومتی
هدایت احمدی
 

 

در چند سر مقاله" راه توده، از جمله در سرمقاله شماره گذشته با عنوان "درك دشوار شرايط ايران و بيان دشوار تر واقعيات" اشاره به صنایع نظامی و ملی در ایران شده است. با توجه به اطلاعاتی که دارم معتقدم به صنايع نظامي و نيز قدرت نظامي كه جمهوري اسلامي مدام در بوق و كرنا مي كند زياد خوش بين نيستم. برای مثال هواپيما نظامي صاعقه كه در هفته دفاع مقدس به نمايش گذاشتند، هواپيماي فانتوم های شكاري قدیمی است تعمير كرده و با رنگ و تغییراتی در بدنه آن به نمایش گذاشتند. تكنولوژي این هواپيماها از درجه بالايي بر خوردار هستند، چنان که حتي كشور هاي مانند چين و هند نتوانسته اند به آن دسترسي پيدا كنند. به نظر نمي رسد روسيه نيز چنين تكنيكي را در اختيار جمهوری اسلامی قرار بدهند. این نمایش ها و اظهارات غلو آمیزی که درباره تولید هواپیما می گویند بیشتر مصرف داخلی دارد، زیرا امريكا و غرب بهتر مي دانند كه اين هواپيماها چه هواپیماهائی هستند و چه پتانسيلي دارند. در مورد دیگر ادوات فوق مدرن نظامي نيز با درجه كمتري مي توان قضاوتي مشابه داشت.
در داخل کشور، بر حسب خطراتی که ایران را تهدید می کند دو نظر موازی هم پیش می رود. یک نظر اینست که اول بايد به دشمن خارجي بپردازيم، نظر دیگر که طرفدارانش ادعاهای دو آتشه چپ هم دارند معتقد است، بر عكس، فقط بايد به خطرات داخلی توجه داشته باشيم و به حكومت توجه كنيم. امپر ياليسم و استعمار هم در زمان كنوني مفهومي ندارد و هم مسئله جدی نيست. طرفداران این اندیشه به هيچوجه حاضربه صحبت درباره امپر ياليسم و استعمار نیستند. حتی گذشته ها را نیز حاضر نیستند به یاد آورند. که البته در این مسئله نقش و سهم حکومت و شعارها و عملکردهایش کم نیست. کار به جائی رسیده که جمع های کوچکتری در میان همین گروه منکر 28 مرداد می شوند. دراین بخش هم سهم تلویزیون صدای امریکا همطراز نقش حکومت در بستن مطبوعات و فضای اطلاع رسانی آزاد است. بسته شدن این فضا، به یاری تلویزون یاد شده و گردانندگان آن آمده است.


راه توده 151 01.10.2007
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت