راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

ده ها هزار کمونيست و کارگر
ايتاليائی در خيابان های رُم
روزنامه سوسياليستی يونگه ولت چاپ آلمان
ترجمه عسگر داوودی

 

ده ها هزار ايتاليائی که خبرگزاری ها شمار آنها را 100 هزار گزارش و اعضا وهواداران دو حزب کمونيست ايتاليا و سنديکاهای کارگری ايتاليا اعلام کرده اند طی تظاهرات گسترده ای شهر رم مرکز ايتاليا رابا تصاوير«چه گوارا»و پرچم های سرخ آذين کردند.

«حزب کمونيست ايتاليا» و«حزب کمونيست ـ رفونداسيون ـ » با وجود اين که از جمله ائتلاف کنندگان واعضاء دولت رمانو پرودی می باشند، اما به دليل گرايش های راست روانه دولت رمانوپردوی و حزبش «ائتلاف چپ ميانه»، دراقدامی مشترک همراه با نمايندگان نيروی کارگری فعال در عرصه سياست و اجتماع ايتاليا با حضور در خيابان های شهر رم علاوه برنشان دادن قدرت سياسی خود به اعتراض برعليه برنامه هائی پرداختند که دولت پرودی يا آن ها را می خواهد تصويب  کند و يا به تصويب رسانده و آماده اجراست.

 هسته اصلی اعتراضات به برنامه های در دست اقدام دولت پرودی برای برچيدن بخش های قابل توجهی از خدمات اجتماعی است. بويژه قانون در دست اجرای بالا بردن سن دريافت حقوق بازنشستگی. با به اجرا گذاشتن اين قانون کارگران و کارمندان شاغل ايتاليا بايد سال های بيشتری ازعمر خود را کار بکنند تا به سن بازنشستگی برسند.

تظاهرکنندگان همچنين مخالفت خود را با قرارداد های موقت کار اعلام داشتند. آنها همچنين خواستار قرارداد های کاری همراه با هزينه بازنشستگی شدند. تظاهرکنندگان همچنين خواهان افزايش حقوق بيکاری برای بيکاران وافزايش خدمات اجتماعی بيشتر برای بيکاران، بازنشستگان، معلولين و از کار افتادگان شدند.

در قطعنامه تظاهرات ابراز اميدواری شد که با ادامه فشار های سياسی ـ اجتماعی مواضع دولت رمانو پرودی برای  دادن خدمات اجتماعی بيشتر به اقشار زحمتکش اين دولت با مواضع ائتلاف کنندگان کمونيست در دولت و پارلمان نزديک شود.

«گناروميگلوره» مسئول هيئت پارلمانی حزب کمونيست ـ رفونداسيون ـ در سخنرانی خود در اين تظاهرات گفت: حاضرين در اين تظاهرات بدينوسيله حمايت خود را از تقويت و پشتيبانی از برنامه های مثبت دولت پرودی در آينده اعلام می کنند. تظاهر کنندگان آماده اند از دولت پردودی در صورت پرداختن به اقدامات اقتصادی به نفع اقشار زحمتکش جامعه حمايت کنند. مردم ايتاليا از اين که 4 ميليون تن از نيروی جوان کشورهنوزهم با قرارداد های  موقت کاری به کار مشغولند، منتقد دولت اند. مسئله ما مسئله تظاهرات برعليه کابينه پرودی نيست، بلکه موضوع به مراتب گسترده تر از اين و مربوط به نارضايتی نيروی کار از اقدامات راستگرايانه موجود است.

10هزار تن ازاعضاء سنديکا های کارگری ايتاليا نيزدراين تظاهرات شرکت داشتند.اعضاء «سنديکا فلز کار ايتاليا» در دو هفته گذشته بطور جدا گانه نيز عليه قانون جديد اصلاحات اجتماعی راست دولت رمانو پرودی اطلاعيه اعتراض آميزی منتشر کرده بود که اين اطلاعيه نيز در تظاهرات روزگذشته (يکشنبه) قرائت و بصورت اعلاميه در بين حاضران پخش شد.

«فوئستو برتينوتی" رئيس مجلس فعلی و دبيراول سابق حزب کمونيست ـ رفونداسيون در سخنرانی جداگانه ای در عين حال تاکيد کرد که بايد توجه داشت تا اعتراضات به گونه ای سازماندهی شوند تا دولت رمانو پرودی را در مقابل حريفان سياسی راست خود تضعيف نکند.

در مقابل«پينو ساگوبيتو»دبير اول حزب کمونيست ـ رفونداسيون معتقد است که هرقدرما در خيابان ها حضور پيدا کنيم به همان ميزان نيز قادر خواهيم بود ازاقدامات راستگرايانه و در دست اجرای رمانو پرودی و حزبش «ائتلاف چپ ميانه» جلو گيری کنيم.

هردو حزب کمونيست ايتاليا عضو« اتحاديه احزاب چپ اروپا» اند.

 

راه توده 154 29.10.2007

 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت