راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

گزارش کنگره حزب کمونیست روسیه فدراتیو
زیوگانوف:
کمونیست های روسیه
در دو انتخابات پیش رو
با چه آرائی از صندوق ها در خواهند آمد؟
ترجمه بهروز بکتاشی
 

 

بخش هائي از گزارش گنادي زیوگانوف دبیرکل حزب کمونیست روسیه فدارتیو به دوازدهمین كنگره(غير نوبتي) حزب:

رفقاي گرامي!
كنگره ما، امروز نتايج آمادگي حزب براي انتخابات پارلماني و رياست جمهوري آينده را ارائه ميدهد. ما امروز نيروهاي بیشتری را اطراف خود گرد آورده ايم: 28 سازمان- ازسازمان هاي جوانان و زنان تا سازمان هاي نظامي- ميهن پرست و اتحاديه ها كه بطورفعال در ستاد روسيه سراسري فعاليت و از منافع خلق دفاع مي كنند. ما با آنان در يك جبهه واحد به استقبال انتخابات مي رويم و موظف هستيم به موفقيت دست يابيم.
اكثريت قريب به اتفاق جمعيت کشور به گنداب كاپيتاليسم وحشي كشانده شده اند. هيچ يك از زخمهاي اجتماعي – فقر، باندبازي، رشوه خواري ، خودسري بوروكراتيك، از بين نرفته است. بعلاوه، هر كدام از آنان رشد کرده و خصلت مزمن به خود گرفته اند. هيچ قدم بزرگ و قابل توجهي در امر ارتقاء اقتصادی، رشد توليد، احيائ روستاها، علم و فرهنگ و رشد جمعيت انجام نشده است.
بنا به قانون اساسي، تمامي حكومت متعلق به خلق است. اما بطور عملي حكومت در دست هاي "اتحاد 3" است: بوروكرات- اوليگارش- مافیا. این اتحاد مانند غده سرطاني آخرين خون زندگي روسيه را مي مكند. پارلمان، دولت و خود رئيس جمهور چهره هاي قابل اعتماد اين اتحاد هستند. حكومت آنان متكي به چپاول و غارتگرانه ثروت اجتماعي است.

در برابر اين اتحاد، طبقات زحمتكش صف كشيده اند.
اول- مزدگيران كه صاحب وسائل توليد نيستند- پرولتاريا، كارگران، دهقانان، روشنفكر زحمتكش، معلمان، پزشكان، دانشمندان و هنرمندان.
دوم- صاحبان موسسات مجزا كه وسائل توليد خصوصي دارند- خرده بورژوازی-.

در مجموع، 60 ميليون مزد بگير،5 ميليون صاحبان موسسات مستقل و 38 ميليون بازنشسته، يعني اكثريت قريب به اتفاق جمعيت كه با زحمات آنان در گذشته و امروز تمامي ثروت روسيه خلق شده اند، تنها از يك سوم درآمد ملي برخوردارند. ما معتقديم كه چنين تقسيم ثروت اجتماعي نه تنها ناعادلانه است، بلكه همچنين روسيه را به بن بست كامل مي كشاند. اقتصاد كشور تخريب شده است و در آن بطور عملي دو بخش همطراز وجود دارد. بخش- قانوني- پرداختن ماليات به دولت و بخش - سايه- پرداختن"ما ليات" بصورت رشوه مستقيما به جيب بوروكراتها. رقم رشوه ها بيش از رقم ماليات هاي دولتي است.
طي 15 سال در روسيه، كاپيتاليسم وحشي، در جريان 3 حرکت ضد انقلابی مستقر شده است.
سالهاي 1995-1992: ضدانقلاب جنائي و سود جويان سياسي "كت و شلوار مشكي ها" كه در آن جنايت سازمان يافته بطور جدي تمامي حكومت و مالكيت در كشور را در بر گرفته بود.
سالهاي 1999 - 1996: ضد انقلاب اوليگارش "كت و شلوار پوش های سیاه دولت" زمانيكه اوليگارش ها با كمك بوروكرات ها، سارقان را از مالكيت دولتي عقب رانده و خود مالكيت دولتي را خصوصي كردند و بسياري از سارقان را به خدمت خود گماشتند.
از سال 2000 تا به امروز: ضد انقلاب بوروكراتيك "كت و شلوارخاكستري ها"

كشور نزديك به 300 ميليون تن نفت در سال می فروشد. يعني 2 تن براي هر نفر. از این فروش سهم شير به جيب اوليگارشها و روسهاي جديد سرازير مي شود.

اختلاف درآمدها در روسيه بين 10 درصد فقيرترین و پولدارترین افراد 25 برابر و درمسكو تا 40 برابر مي رسد. براي مقايسه، دراتحاد شوروي اختلاف درآمدها 4 برابر بود و در اروپاي كنوني 6-7 برابر است.
براي تشكيل دولت متحد قبل از همه، برای دستیابی به اتحاد روسيه، اوكرائين، بلاروس و شايد قزاقستان براي آينده مشترك ما و ايستادگي در برابر تهديد خارجي مبارره مي كنيم. ناتوگسترش مي يابد. پايگاه هاي آمربكا از پري بالتيك تا آسياي ميانه مستقرند. در لهستان و جمهوری چك مجتمع راكت هاي ايا لات متحده مستقر شده اند.
تصوير اجتماعي- سياسي انتخاب كنندگان كنوني ما چگونه است؟
تحصيلكرده ترين بخش جامعه، یعنی دانشمندان و مهندسان به ما راي مي دهند. در انتخابات منطقه اي نتيجه خوبي در شهرك هاي علمي داشتيم. در كراسناياريك، جائي كه نتيجه انتخابات اغلب منطبق با نتيجه ميانگين انتخابات در كشور است، ما 20-22 درصد و در بخش جنوب تا 35 درصد راي داریم. در اومسك ميليوني بيش از 30 درصد و در نوواسيبيرسك تا 25 درصد راي داریم. بر اساس اين داده ها ما ميتوانيم نتايج انتخابات بعدي را حدس بزنيم.


راه توده 151 01.10.2007
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت