راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

ضرورت
نگاهی دوباره
به نقش سپاه
در ج. اسلامی
ن. کیانی
 

 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هرچه بيشتر تبدیل به حزبی مسلح و سراسري در مي آيد، فرماندهان آن مي كوشند آن را نه تنها حزبی سراسری، بلکه حزبی واحد تبديل كنند. اين حزب روز به روز ساختاري را به خود مي گيرد كه احزاب فاشيست و نازي در اروپا در دهه 20 و 30 داشتند. اگر آن احزاب ارتش را پشتوانه خود داشتند حزب سپاه يك گام جلوتر گذاشته و براي خود واحده های منظم نيروي زميني و دريايي و هوايي دارد. اين نيروها هرجا كه منافع فرماندهان سپاه اقتضا كند، بنام دفاع از انقلابی که دیگر از آرمان های واقعی اش تهی شده وارد عمل مي شوند. هنوز مدت طولاني نگذشته از زماني كه نيروي هوايي سپاه براي لغو قرارداد "فرودگاه امام" از يك شركت خارجي و واگذار كردن آن به سپاه با تهديد به سرنگون كردن هر هواپيما كه در اين فرودگاه بر زمين بنشيند وارد عمل شد.
اين حزب نه فقط واحدهای مسلح را دراختیار دارد بلكه براي خود زندان و مخفيگاه اختصاصي نیز دارد كه دستگاه رسمي دولت و قوه قضاييه نيز را راهي به درون آنها و نظارتي بر آنها نيست. با وجوديكه نزديك 20 سال از پايان جنگ مي گذرد، حزب سپاه پاسداران تشكيلات بسيج را كه براي زمان جنگ تشكيل شده بود، تحت همان شعارها و ساختارهای دوران جنگ حفظ و آن را به سازمان جوانان خود تبديل كرده است. اين در حالي است كه اكثريت اعضاي كنوني بسيج در زمان جنگ حتي بدنيا نيآمده بودند. اين بسيج جديد مملو از فرصت طلباني است كه از هم اكنون براي ورود به دانشگاه و شغل هاي نان و آب دار حكومتي دندان تيز كرده اند. در كارخانه و ادارات شعبه هاي حزب سپاه بنام "حراست" تشكيل شده و حكومت احمدي نژاد با حمله به شوراها و سنديكاها و حتی خانه کارگر زمينه جانشين كردن آنها با يك شاخه ديگر سپاه يعني بسيج كارگري و كارمندي را فراهم مي كند. حزب سپاه پاسداران از نظر اقتصادي نيز بشدت فعال است. به غير از اسكله هاي قاچاق كه از طريق آن بدون هيچگونه نظارت ملي و دولتي اين حزب براي خود كالا وارد كشور و از آن خارج مي كند، در دهها و صدها پروژه داخلي و بين‌الملی وارد شده، مديريت كارخانه هاي دولتي را بدست گرفته و در كشورهاي خارجي، هم عمليات نظامي انجام مي دهد و هم به داد و ستد اقتصادي مشغول است. همانطور كه هواپيماهاي سپاه بر فراز فرودگاه تهران به پرواز درآمدند تا منافع اقتصادي اين حزب را تامين كنند، سپاه قدس و بدر و غيره نيز ضامن مبادلات اقتصادي و سرمايه گذاري هاي سپاه در عراق و بوسني، لبنان، افغانستان و ديگر كشورها شده است. اين وضع نتيجه گرايشي است كه از همان فرداي انقلاب شروع شد و جنگ عراق و ايران و طولاني شدن و طولاني كردن آن در خدمت اين وضع قرار گرفت. پس از پايان جنگ فرماندهان سپاه از ادغام آن با ارتش نيز با همين هدف جلوگيري كردند. زيرا از يكسو فرماندهان سپاه مي خواستند انسجام حزب گونه ايدئولوژيك و تشكيلاتي خود را حفظ كنند و از سوي ديگر آنان نمي خواستند به يك ارتش ملي تبديل شوند و ضرورت هاي يك ارتش ملي و به دور از فعالیت های سياسي را بپذيرند. بدينسان سپاه پاسداران بتدريج بصورت شتر مرغي درآمد كه ظاهرا هم شتر است و هم مرغ اما در واقع مي رود كه هيچكدام از ايندو نباشد. نه طاقت شتر را دارد و نه بال پرواز مرغ را. در پس ظاهر نيرومند و تجهيزات عظيم و كارخانه هاي پرشمار و فرماندهاني كه در جلوي صفحات تلويزيون سينه سپر مي كنند و دنيا را به مبارزه مي طلبند در واقع سپاه پاسداران به لحاظ انسجام دروني به ضعيف ترين ارتش تمام تاريخ ايران تبديل شده است. شكننده ترين ارتش تاريخ ايران در خطرناك مرحله تاريخ ملي.
جاه طلبي سياسي و منافع اقتصادي آن را پاره پاره كرده و روز به روز بیشتر به رويارويي دروني بي سابقه می كشاند. تا جايي كه فرمانده جديد سپاه يكي از اهداف خود را بازگردندان فرماندهان سابق آن عنوان كرده است. روزبه روز شمار فرماندهاني كه لباس نظامي را از تن در مي آورند و در كسوت وزير، نماينده مجلس، سفير و استاندار ظاهر مي شوند افزايش مي يابد. اكنون بحث بر سر آن نيست كه آيا يك فرمانده دیگر سپاه رئيس جمهور آينده خواهد بود يا نه؛ بحث بيشتر آن است كه كداميك از فرماندهان سپاه از ميان جناح هاي مختلف آن قرار است اين مقام را اشغال كنند. جدال نه چندان پنهان بر سر قدرت و رويارويي و جناح بندي فرماندهان با يكديگر از هم اكنون آشکار است. چه تعداد از فرماندهان سپاه به كار تجارت و واردات و صادارت مشغولند؟ چه تعداد مدير و عضو هيئت مديره اين كارخانه و آن شركت شده اند؟ چه تعداد نقش كارچاق كن و كار راه انداز براي سرمايه‌داران خصوصي را برعهده دارند؟ چه تعداد به سطح شكنجه گر و بازجوي فلان دانشجوي معترض يا زن خواهان حقوق خود سقوط كرده اند؟ براي درك ميزان شكنندگي و از هم پاشيدگي دروني سپاه كافيست بياد آوريم در شرايطي كه خطر حمله امريكا كشور را تهديد مي كند، یکصد و پنجاه فرمانده سپاه از مقام هاي خود استعفا مي دهند تا راه ورودشان به مجلس هموار شود. اين فرماندهان واقعا "نظامي" هستند و فردا مي خواهند با امريكا بجنگند؟
اين ورود به مجلس هم از آنرو نيست كه در مملكت كمبود سياستمدار وجود دارد و اين سرداران سياستمداران شايسته و لايقي هستند يا مي خواهند مجلس را به محل واقعي بحث و شور و گفتگو تبديل كنند. برعكس به مجلس مي روند تا مجلس را فلج و سياست را منحل كنند. هدف از ورود اين عده به مجلس داشتن دست باز براي اعلام انحلال مجلس به نفع اختيارات فوق العاده يك رئيس جمهور و فرمانده نظامي سپاهي است. يعني ادامه سياست بازي هاي خانمان براندازی كه از سپاه پاسداران عملا چيزي جز ابزار قدرت يك گروه باقي نگذاشته است.
بدينسان كشور ما در شرايطي به استقبال تهديدات - و نه اتحاد ملي و مقابله با آنها - مي رود كه بزرگترين و عظيم ترين تجهيزات نظامي تاريخ ايران بدست سرداراني افتاده كه بيش از هرچيز جنون سياست و حرص قدرت و انحصار اقتصاد را دارند و نظامي بودن و جنگ و دفاع به آخرين دغدغه و دلمشغولي آنها تبديل شده است. خطر واقعي اينجاست.


راه توده 150 24.09.2007
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت