راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

ارتش ناتو
از آذربایجان به ایران
نزدیک می شود
«عصر ما» ارگان حزب کمونیست آلمان
ترجمه عسگر داوودی
 

سفیرآمریکا درآذربایجان، خانم «آندرسی» درروزهای پایانی ماه یونی در کنفرانسی تحت عنوان[الحاق آذربایجان به منطقه«اروپا ـ آتلانتیک» وموضوع انتخابات آزاد] که در باکو مرکز جمهوری آذربایجان برگزارشد، گفت که در روز های آتی مابین آمریکا و جمهوری آذربایجان در رابطه با مسائل امنیتی و امکان ورود جمهوری آذربایجان به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مذاکراتی انجام خواهد شد. سفیر آمریکا در جمهوری آذربایجان در این کنفرانس همچنین گفت: الحاق جمهوری آذربایجان به محدوده« اروپا ـ آتلانتیک» بهترین روشی است که رشد توام با موفقیت و تسلط سیاسی را برای این کشور میسرمی کند.
نماینده و فرمانده نظامی ناتو در کنفرانس مذکور نیز در همین رابطه دیدگاه مشابهی را عنوان کرد.همچنین سفیر ترکیه در باکو نیز در این رابطه گفت: ترکیه آماده است تا رابطه با آمادگی الحاق به پیمان آتلانتیک شمالی ناتو به جمهوری آذربایجان کمک کند.»
ناظران سیاسی بر این عقیده اند که احتمال این وجود دارد که رژیم «الهام علی اف» در آذربایجان با توجه به تاکیدات و اصرار متعدد از جوانب مختلف با عضویت در این پیمان نظامی موافقت کند. ناظران سیاسی از عکس العمل ملایم رژیم «علی اف» در این رابطه شگفت زده شده اند. رفتار سیاسیون حاکم بر جمهوری آذربایجان نشان می دهد که آن ها پیشنهاد پیوستن به ناتو را توام با سکوت تائید می کنند. «جمیل سازیف» نماینده آذربایجان در ناتو می گوید:«البته جمهوری آذربایجان در رابطه با تصمیم گیری جهت پیوستن به پیمان ناتو عجله ای ندارد. با وجود این، همکاری های دو جانبه با موفقیت توام می باشد.» به گفته او جمهوری آذربایجان تاکنون در250 عملیات نظامی ناتو همکاری داشته است. سالیانه در چهارچوب همکاری های مشترک بین ناتو و آذربایجان در خاک جمهوری آذربایجان بیش از 50 عملیات نظامی انجام می گیرد. جمهوری آذربایجان نسبت به دیگر کشورهای منطقه بالاترین رابطه را با ناتو دارا است.
کلیه اظهارات سفیر آمریکا در باکو و نیز نماینده آذربایجان در ناتو توسط روزنامه نگاران و سیاستمداران یادداشت شده است. موضوع سوال بر می انگیزد و قابل تامل در این رابطه این است که چرا هر دو طرف مذاکره در این مقطع زمانی موضوع مذاکرات خود را آشکار می کنند؟
«داوید باباجان» سیاست شناس از قره باغ کوهستانی (منطقه مورد مناقشه جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان) در گفتگو با روزنامه روسی «نازاویسمایا» گفت:«عضویت جمهوری آذربایجان در پیمان نظامی ناتو کاملا غیر عادی و بسیار پر معنی است. این عمل نشان دهند آن است که کوشش می شود تا قلمرو و نفوذ آذربایجان و ناتو تا محدودی جنوب قفقاز ـ آسیای مرکزی، با چشم انداز چین و هند گسترش داده شود. بدین ترتیب مناطق مورد علاقه غربی ها تامین و مورد کنترل قرار می گیرد. همکاری با باکو به هر حال در آینده گسترش داده خواهد شد، زیرا در وهله اول مسلط شدن به منابع نفتی در منطقه مورد نظر غرب است، علاوه براین کوشش می شود تا کمر بند نظامی ناتو که در اطراف روسیه کشیده شده است از بخش جنوبی نزدیک اوکراین و گرجستان همچنان به کمک آذربایجان امتداد داده شود. با توجه به این نوع امکانات استراتژیک موجود در آذربایجان، این کشور زیر ذره بین و نظارت کامل واشنگتن قرار گرفته و آمریکا با بی صبری مایل است تا طرح ها مورد نظرش را از طریق جمهوری آذریایجان در منطقه جامه عمل بپوشاند.هدف اصلی آمریکا آن است که جمهوری آذربایجان را به پایگاه پرش نیروهای نظامی خود در منطقه تبدیل کند.
سیاست شناس«الغارولی زاده» با توجه به برنامه انتخابات ریاست جمهوری در آذر بایجان که در ماه اکتبر آینده برگزار خواهد شد در نشریه«نووستی آذربایجان» می نویسد:«چنین به نظر می رسد که اظهارات سفیر آمریکا در باکو تلویحا به این معنا است که اعلام شود که ادامه همکاری ها و حمایت های آمریکا از جمهوری آذربایجان منوط به گسترش مناسبات آمریکا با جمهوری آذربایجان، در بخش های مورد علاقه آمریکا و درصورت تشکیل یک بلوک ممکن است »
«الغارولی زاده» در مقالات دیگری در رابطه با پیوستن جمهوری آذربایجان به پیمان آتلانتیک شمال(ناتو) همچنین می نویسد که ورود جمهوری آذربایجان به پیمان ناتو عملا هیچ سودی عاید این کشور نخواهد کرد، بلکه همین موضوع باعث خواهد شد تا استقلال سیاسی آذربایجان محدود شود. علاوه براین باعث افزایش التهابات سیاسی در منطقه و حتی در سطح جهان خواهد شد، همچنین ورود جمهوری آذربایجان به پیمان ناتو می تواند به رابطه این کشور با روسیه و ایران آسیب های جدی وارد کند، به همین دلیل نیز «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان در دیدار خود با همکار روس خود دیمیتری مدودیف که در اوائل ماه یونی انجام شد، کوشش کرد که با گفتن کلماتی چون روس ها «همکاران استراتژیک» ما هستند، رابطه کشورش را با جمهوری روسیه را کاملا عادی نشان دهد. در هر حال آنچه که مشخص است این است که واشنگتن به اعمال فشارهای فزاینده و مختلف خود به آذربایجان خواهد افزود تا آذربایجان را هر چه بیشتر به ساختار ناتو نزدیکتر کند با این هدف که این کشور را به پایگاه اصلی نظامی خود در منطقه مبدل کند.


راه توده 189 11.08.2008
 

 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت