راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

دولت مهربان و خدمتگذار!
چند مشت
نمونه ای از خروار
احمد هوشیار

 

1- كار فرما اعلام می كند كه ساعت 8 صبح جهت بازدید- استاندار استان مركزی و مقامات مهم استان - از طرح فلان نیاز است كه مهندسان شركت در شهر اراك حاضر بشوند. 4 نفر از مهندسان شركت جهت بازدید فوق ساعت 5 تا 6 صبح از تهران حركت كرده و سر ساعت 8 صبح خود را به اراك می رسانند.
- كار فرما اعلام می كند كه ساعت بازدید كه 8 صبح بود به ساعت 10 انتقال پیدا كرده است.
- ساعت 10 صبح اعلام می كنند ( از طریق تلفن و...) به 12 موكول شد.
- ساعت 12 اعلام می شود به ساعت 2.5 بعد از ظهر افتاد.
- یكی از مهندسان ارشد شركت می گوید كه من خسته شدم. بر می گردم تهران و بر می گردد.
- ساعت 2.5 اعلام می شود كه بازدید به 5 بعد از ظهر موكول شد.
- بهر حال بازید از طرح در آن روز به فردا ساعت 8 صبح می افتد.
در این زمان 2 نفر دیگر از مهندسان شركت به تهران باز می گردند. می ماند یك نفر از مهندسان با راننده.
فردا صبح می گویند اصلا بازدید منتفی شد.
نتیجه :عده زیادی اسیر ولی كاری به انجام نمی رسد، شاید در اصل برنامه بازیدی در كار نبوده، تحت عنوان بازدید و گزارش بازد ید هر كسی دنبال كار خودش بوده است.
این یك نمونه از كار های دولتیان احمدی نژاد در استان هاست. به احتمال زیاد چنانچه بازید كنندگان به بازید فوق تن می دادند معلوم نبوده می خواهند چه نتیجه ای از آن بگیرند. احتمالا در آخر به این نتیجه می رسیدند که بازدید آنها نمی تواند مشكلی را حل كند، پیش خودشان گفته اند كه ما برویم بازدید چه فایده ای دارد؟ یك دفعه با خود احمدی نژاد به بازدید پروژه می رویم. رئیس جمهور نیز چیزی سرش نمی شود، تملق و چاپلوسی و ....كه مورد قبول رئیس جمهور است. بدون سر كشی نیز می تواند صورت بگیرد.


2- به مهندسان یك شركت اعلام شده است كه ما تعطیلی نداریم. هر لحظه لازم شد و كار فرما و دولتیان لازم دیدند ما باید در خدمتشان باشیم- مثلا جهت بازید از فلان پروژه- ، جمعه بی جمعه، تعطیلی بی تعطیلی، باید همه به قول معروف آن لاین ( همیشه حاضر به یراق) باشند.
مهندسان اعتراض كرده اند كه چرا كارفرما بر نامه كاری نمی دهد؟ مگر می شود همیشه حاضر به یراق بود؟ پس تعطیلی، روز جمعه و... معنی اش چیست؟ می شود گاهی در روز تعطیلی و جمعه سر كار آمد ولی همیشه كه نمی توان آن لاین بود.


نتیجه:
یكی از علل اینكه باید همه در هر لحظه حاضر به یراق باشند می تواند بی برنامه بودن دولتیان و نیز عدم اعتقاد به داشتن برنامه باشد.
شاید دلیل دیگر این است كه جهت نشان دادن مردمی بودن خودشان معتقد هستند كه باید مثلا همه جا سر زده رفت تا مردم بگویند كه این دولتیان چقدر خدمتگذار و مردمی هستند.
داشتن برنامه هم غربی و هم چپی است چون ما اسلامی و حزب الهی هستیم لازم نیست كه عینا مانند آنها عمل كنیم و اصولا اسلام با برنامه و داشتن بر نامه مخالف است.


3- اطلاعات اقتصادی خانوار و هدفمند كردن یارانه ها و تعریف یك كارشناس اقتصادی
الف- 6 تا 7 سال پیش جهت طرحی نیاز شد كه هزینه و در آمد خانوارهای روستایی و شهری مناطق جمعیتی محدوده طرح را بر آورد كنیم.
به مركز آمار ایران واقع در خیابان فاطمی مراجعه كردیم ، نشریه ای تحت عنوان " هزینه و در آمد خوار های شهری و روستایی" به دستمان دادند.
با مراجعه به نشریه فوق با تعجب متوجه شدم كه چه در بخش هزینه و در آمد خانوار های شهری و چه خانوار های روستایی در همه جا هزینه های خانوار های بیش از در آمد آنهاست.
با مراجعه به استادان فن و سپس مراجعه به مركز آمار ایران كه نشریه فوق را تهیه كرده بود جواب سئوالمان را- چرا هزینه ها بیش از در آمد ها می باشد؟- نتوانستیم پیدا كنیم. ظاهرا هنوز كه هنوز است جوابی داده نشده است.
بحث فوق به روزنامه ها نیز كشیده شد.
ب: برنامه فرم های" اطلاعات اقتصادی خانوار" دولت احمدی نژاد و هدفمند كردن یارانه ها مرا یاد جریان فوق انداخت. آیا این برنامه به برنامه هزینه و در آمد مركز آمار ایران مبتلا نمی شود؟ حتما خواهد شد!
برای تهیه هزینه و درآمد خانوار شهری و روستایی كار شناسان مركز آمار ایران ( بانك مركزی) خانوار هایی را پیدا می كنند و با دقت نسبتا زیاد اطلاعات و آمار را از مسئول خانواده دریافت می كنند.
در صورتیكه در پرسشنامه" اطلاعات اقتصادی خانوار" تقریبا مسئولین خانواده خودشان با دلبخواه خودشان پرسش ها را جواب می دهند؛ بدون جر و بحث بر روی هر یك از قلم ها- چه جهت دقیق شدن پرسشنامه و چه از نظر راهنمایی مطالب سئوال شده.
پ: ضمنا علاوه بر اجرای برنامه دیكته شده از طرف بانك جهانی و...یكی از اهداف دولت نهم این است كه به بهانه هدفمند كردن یارانه ها می خواهند سهمیه عده زیادی از یارانه های مردم را به اشكال مختلف- درست و نادرست- حذف كنند.

راه توده 189 11.08.2008
 

 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت