راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

از زندگی مردم
از کار و پیکار آنها
چرا نمی نویسند
هدایت احمدی
 

امروز 18 /9/87 در روزنامه اعتماد ملی صفحه 10 – اقتصاد- به سه مطلب بر خوردم كه به نظرم میرسد نویسندگان آن مترقی تر و آگاه تر از برخی نویسندگان سایت هائی باشند که خود را توده ای میدانند، گرچه در لابلای تارنگاشت خود از " پیروی از سوسیالیسم علمی" داد سخن می دهند.

الف- 93 در صد افت صادرات آبزیان ایران، شیلات ركورد زد، كامران ملك پور
نویسنده كه بسیا ر فردی مطلع و خبرنگاری بسیار فعا ل است تجزیه تحلیلی دقیق از مسایل داده است.
تاریخچه ای بسیار دقیق از جریان صادرات و تولیدات شیلات.
گفته كه در 7 ماه اخیر تنها 1000 تن صادرات داشته ایم (در 12 ماه باید 53 هزار تن صادرات داشته باشیم)
در مطلب آمده است رئیس شیلات كه معاون وزیر جهاد كشاورزی نیر هست ظاهرا مهندس عمران است و در حقیقت بین آجر و ماهی نمی تواند فرقی قائل باشد.
از همه مهمتر آمار سازی مهندس وحید زارع رئیس شیلات – در عین حال معاون وزیر جهاد كشاورزی - كه عمدتا قر و قاطی و دروغ است و نشان می دهد كه هم تولید شیلات كاهش یافته و در حال نابودی است و هم صادراتی وجود ندارد و نابود شده است.
البته باید نویسنده می گفت كه نابودی صادرات شیلات یعنی نابودی هزاران شغل و كار و بیكاری كارگران و كشاورزان و كارگران شیلات ( شاید در مطالب قبل گفته و یا در مطالب بعد می گوید.)

ب-ارزیابی اوضاع نا خوشایند صنعت فولاد در محیط اقتصاد كشور" این بحران روی دوش كارگران آوار می شود"
در اینجا نیز مانند مورد بالا تجزیه تحلیل دقیقی از مسئله دامپینگ، كمیسیون ماده یك، تولیدات صنایع فولاد داخلی، صنایع پائین دستی، مواد اولیه صنایع فولاد و مواد اولیه صنایع پائین دستی، قیمت تمام شده فولاد در داخل و در خارج و یارانه های دولت های چین و تركیه جهت صادرات، اینكه فولاد تولیدی داخلی تقریبا كفاف مصرف داخلی را می دهد( 20 میلیون تن تولید داخل) و.... داده شده است.

پ- مصاحبه با حسینی وزیر اقتصاد و دارایی
حسینی بر خلاف گفته های احمدی نژاد و دولت نهمی ها هم بیكاری را دو رقمی می داند و هم تورم را. می گوید برنامه تحول اقتصادی و هدفمند كردن یارانه بر خلاف های و هوی احمدی نژاد و رهبران جمهوری اسلامی نشات گرفته از بر نامه دوم، سوم، چهارم باصطلاح توسعه است و مفهوم آن این است كه بر اثر فشار از پائین تا كنون نتوانسته ایم اجرا كنیم.
واز همه مهم تر اینكه مصاحبه نشان می دهد برنامه هدفمند كردن یارانه ها برنامه ای دراز مدت دولت های جمهوری اسلامی از جمله دولت های دو دهه اخیر و نیز برنامه های تعدیل اقتصادی و نئولیبرالیسم داخلی و خارجی بوده است.

نتیجه: سخن دیگری با محفل های اینتر نتی
بازهم تكرار می كنم که مگر توده ایها در دهه 30 و نهضت ملی شدن نفت و در سالهای انقلاب چه می گفتند و چه می نوشتند؟ که امروز نویسندگان تارنگارها به آن توجهی ندارند؟ باید از مردم كوچه و بازار و کارخانه و مركز تولید نوشت و تجزیه و تحلیل كرد كه "چه باید كرد".


راه توده 206 15.12.2008

 


 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت