راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

18 تیر 1378
راه توده خطاب به

دانشجویان متحصن چه گفت؟

 

از شبیخون 18 تیر به کوی دانشگاه و تحصن دانشجویان در دانشگاه تهران نزدیک به 10 سال می گذرد. دولت اصلاحات دیگر بر سر کار نیست و دفتر تحکیم وحدت دانشجوئی زیر سخت ترین ضربات تکه پاره شده است. آنها که به کوی حمله کردند و یا طراح آن بودند امروز در دولت و حکومت اند. پیرامون آن واقعه نیز بسیاری کسان اطلاعات خود را بتدریج بیان کرده اند. نیروهای سیاسی خارج از کشور نیز این اطلاعات را یا خوانده اند و یا خواهند خواند. ما امیدواریم اگر نخوانده اند، بخوانند و سپس با موضع گیری های خود در آن روزهای پر التهاب مقایسه کنند تا درک خود را از واقعیات جامعه بسنجند. در این سالها بسیاری از دست اندرکاران دولت اصلاحات، از جمله بهزاد نبوی و مصطفی تاج زاده و یا آگاه ترین نیروهای ملی مذهبی نظیر مهندس سحابی بارها گفته اند که ماجرای حمله به کوی مقدمه کودتا علیه دولت خاتمی بود. آنها همان موقع نیز می دانستند ماجرا چیست، اما آیا همه آنها که درداخل و خارج کشور اخبار حمله به کوی و تحصن دانشگاه را دنبال می کردند چنین ارزیابی داشتند؟ بحث ما در همینجاست!
راه توده در روزهای واقعه، یعنی از 18 تیر تا 24 تیر اخبار و اطلاعاتی را که بدست آورد در چند نوبت، همراه با تحلیل خود از وقایع منتشر کرده و عمدتا برای کانون های فعال سیاسی در داخل کشور فاکس کرد. این اخبار و تحلیل ها به همراه اطلاعیه ای که در آن بارها از دانشجویان خواسته شده بود از دانشگاه بیرون نیآیند و در دام توطئه سرکوب نیفتند در راه توده تیرماه 1378 منتشر شد. در سالگرد آن فاجعه، بازخوانی اطلاعیه راه توده بی فایده نیست. گرچه دیر، اما شاید کسانی چشم و گوششان بیشتر باز شود و درک کنند که ما چه می گفتیم و چه می گوئیم. چند روز بعد از سرکوب 24 تیرماه، مانوک خدابخشیان از برنامه سازان وقت رادیو ایران در امریکا دو مصاحبه با سردبیر راه توده در همین ارتباط، یعنی شبیخون به کوی دانشگاه و تحصن دانشجویان کرد. دراین مصاحبه ها با تفصیل بیشتری دیدگاه های راه توده بیان شده که خواندن دوباره آن نیز برای درک نظرات و دیدگاه های راه توده مفید است. این مجموعه را دراین شماره می خوانید.
 

               
 

 

 

 

 

 

 

 

راه توده 185 14.07.2008

 



 


 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت