راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

با ایجاد 5 بسیج جدید
ایران را، سراسر
پادگان نظامی می کنند

 

حجت الاسلام دعائی: می ترسم سرنوشت اعتبار مردمی بسیج هم با کارهائی که می کند به سرنوشت محبوبیت روحانیت در میان مردم در انقلاب و سال های اول جمهوری اسلامی تبدیل شود.
 

فرمانده نیروی بسیج در جمع خبرنگاران از تشكیل پنج "سازمان مستقل" خبر داد. این پنج سازمان به گفته وی عبارتند از :
ا - بسیج ادارات و وزارتخانه‌ها،2 - بسیج عشایر،3- بسیج حقوقدانان و وكلا، 4 - بسیج اصناف و 5 - بسیج كارگری
تشكیل این پنج بسیج تحت عنوان "سازمان مستقل" ادامه طرح درازمدتی است كه حزب پادگانی با الگوگیری از روی احزاب نازی و فاشیست در ایران قصد پیاده كردن ان را دارد.
نخستین بار سردار ذوالقدر فرمانده وقت بسیج در تیر 1384، یعنی اندكی پس از انتخاب احمدی نژاد به رئیس جمهوری، این طرح را اعلام كرد. وی در آن زمان پس از اشاره به اینكه پیروزی احمدی نژاد محصول "یك طرح پیچیده چندلایه" بود خبر از ایجاد دو سازمان بسیج ادارت و بسیج كارگری داد.
ذوالقدر وظیفه بسیج ادارات را "رفع فساد" ذكر كرد و در مورد بسیج كارگری نیز گفت: "در كارخانجات باید فرهنگ جبهه و پشتكار توسعه یابد و از مصرف كننده به تولید كننده تبدیل شده و كالای خود را به دیگر كشورها صادر كنیم."
صرفنظر از اینكه ایران در دوران احمدی نژاد به بزرگترین واردكننده تبدیل شد، معلوم بود كه هدف از تشكیل بسیج ادارات و بسیج كارگری یعنی ایجاد یك سازمان شبه نظامی فرمانبردار درون ادارات و كارخانه ها با این هدف كه از یكسو تشكل اتحادیه ای و صنفی كارگران و كارمندان را مانع شود و با تشكیل سندیكاها مقابله شود و از سوی دیگر جنبش ها و اعتصابات كارگری را تحت عنوان حاكمیت "فرهنگ جنگ و جبهه" سركوب سازد طراحی شد. همچنانكه بقول فرمانده جدید بسیج "امروز عرصه، عرصه جنگ است."
وظیفه بسیج حقوقدانان و وكلا بطور روشن مقابله با كانون وكلا، نفوذ در آن و به دستگیری مدیریت آن و در غیراینصورت انحلال آن در سازمان بسیج حقوقدانان است. این سازمان همچنین وظیفه مقابله تبلیغاتی با سازمان حقوق بشر خانم شیرین عبادی را بعهده خواهد داشت. این نكته از آنجا معلوم می شود كه فرمانده بسیج از "ضعف تبلیغاتی" جمهوری اسلامی سخن می گوید و مدعی می شود: "در كشور ما بسیاری از رسانه‌های غربی دفتر دارند، ولی متاسفانه ما نمی‌توانیم در كشورهای دیگر به طور رسمی دفتر داشته باشیم و این ضعف ماست."
در شرایطی كه صدا و سیمای جمهوری اسلامی و خبرگزاری ایرنا در همه جای دنیا دفتر دارند، منظور فرمانده بسیج قاعدتا باید این باشد كه این شعبه های بسیج باید تحت عنوان "سازمان های مستقل" كارگری و كارمندی و اصناف و حقوقدانان در جهان شعبه داشته و مطرح شده و بسود حزب پادگانی موضع گیری كنند.
بسیج اصناف نیز به طرح اولیه افزوده شده كه هدف آن سركوب اصناف و منحل كردن تشكل های كنونی اصناف است. این وظیفه نیز با توجه به اعتصاب اخیر بازار شهرهای بزرگ ایران اهمیت یافته است. از اینجا می تواند یك تقابل جدید میان بسیج و موتلفه بوجود اید كه رهبری سازمان های اصناف را متعلق به خود می داند.
فرمانده نیروی بسیج از سازمانی دیگری بنام "بسیج عشایر" نام برده است كه وظیفه آن هنوز دقیقا معلوم نیست. در این زمینه دو احتمال وجود دارد كه می تواند هر دو با هم مطرح باشد. یا اینكه در میان عشایر غلیان ها و تحولاتی در حال انجام است كه فرماندهان نظامی و حزب پادگانی از هم اكنون آن را پیش بینی كرده و می خواهند برای مقابله با آنها آماده باشند. احتمال دوم نیز آن است كه در تاریخ ایران همیشه از بخشی از عشایر همچون نیروی سركوب جنبش های شهری استفاده شده است. تشكیل بسیج عشایر می تواند پیش بینی وضعی باشد كه از نیروهای محلی نتوان برای سركوب حركت های مردمی استفاده كرد.
تشكیل پنج سازمان مستقل بسیچ كه قشرهای مختلف اجتماعی را در بر می گیرد در شرایطی كه 20 سال از خاتمه جنگ گذشته است، نشان از پیش بینی یك بحران همه جانبه دارد. منشا این بحران می تواند یك تصادم و برخورد خارجی باشد ولی زمینه آن تماما داخلی است و ریشه در نارضایتی عمیق مردم از اوضاع كشور و ضرورت كنترل و سركوب آن دارد. فرماندهان نظامی و رهبران حزب پادگانی بجای آنكه بكوشند یك الگوی دمكراتیك را برای پاسخ امكان دادن به طرح خواست ها و مطالبات مردم و پاسخ به آن را برگزییند، متاسفانه بنا بر ماهیت خود بدنبال طرح های شكست خورده آلمان نازی و دیكتاتوری های نظامی امریكای لاتین هستند. سرنوشت این طرح ها در صورت موفقییت تازه آغاز یك فاجعه است و پایان آن فاجعه بارتر.
این جمله حجت الاسلام هم سن و سال رهبر کنونی جمهوری اسلامی، یعنی آقای دعائی که سرپرست روزنامه کیهان هم هست، در سیمنار "رسانه ها و بسیج" که همین روزها در مشهد برپا شد، آویزه گوش فرماندهان سپاه و بسیج و در راس آنها علی خامنه ای و احمد جنتی و ذوالنور و بقیه خواهد شد، که گفت: «می ترسم سرنوشت اعتبار مردمی بسیج هم با کارهائی که می کند به سرنوشت محبوبیت روحانیت در میان مردم در انقلاب و سالهای اول جمهوری اسلامی تبدیل شود.»

راه توده 200 01.11.2008


 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت