راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

گفتگو با "ناهید سلیم" فمینیست مصری
برای رفتن به بهشت
فرامین قرآن
برای زنان و مردان
یکسان است!
تکلیف این دنیا چه می شود؟

 

ناهید سلیم نویسنده و فمینیست مسلمان مصری ، بیش از بیست سال است که در هلند زندگی می کند و به عنوان یکی از زنان فمینیست مفسر قرآن در اروپا چهره ای شناخته شده است.
او سال 1953در مصر متولد شد و هم اکنون در هلند زندگی میکند و با نشریات معتبر این کشور همکاری دارد. کتاب "قرآن را از مردان بگیرید" او مشهور است و حداقل تاکنون در آلمان ترجمه و منتشر شده است. روزنامه آلمانی فرانکفورترآلگماینه به مناسبت ترجمه وانتشار همین کتاب با او گفتگوئی کرده است که خلاصه آن را در ادامه می خوانید:
در مراکش و مصر زنان حقوق بیشتری بدست آوده اند. آیا جهان اسلام در مسیر برابری حقوق حرکت میکند ؟
در مسیر درستی حرکت میکند اما خیلی کند.هزار و چهار صد سال طول کشیده تا زنان در مراکش حق طلاق و اجازه درخواست طلاق را بدست آورده اند و همچنین شرایط مالی آنها بهبود یافته است . درحالیکه قرآن از همان ابتدا از دادن چنین حقی به زنان اجتناب کرده است. اما آنچه که ما زنان می خواهیم سکولاریزم است. عاقبت به جای اینکه دائم به زحمت فقط گام های کوچکی برداریم؛ باید دین را از قانونگذاری( قوه مقننه) جدا کنیم.
منظورتان یک نوع تحول واصلاحات در اسلام است؟
بله؛ تا حدودی شبیه این. اکنون خیلی مسائل سکولاریزه شده است. بعنوان مثال قوانین مجازات. در نظر بگیرید که قوانین مجازات قطع عضو بدن و یا مجازات سنگسار به خاطر زنا؛ با وجود آنکه در زمره قوانین شریعت اسلام اند؛ ازقوانین حذف شدند. چرا شهامت آن را پیدا می کنند قوانین مجازات را با سرمشق از اروپا و غرب اصلاح کنند؟ چطور است که در آستانه قرن بیستم بالاخره جرات می کنند قانون اساسی را پایه ریزی کنند که از غرب الهام گرفته و از غرب وارد شده است؟ در واقع دیگر هیچ سیستم سیاسی به سیاق اولیه اسلامی وجود ندارد؛ همه چیز ریشه در افکار و نظرات سکولار غرب دارد. فقط قانون خانواده دست نخورده باقی مانده است. قانونی که کنترل بر زندگی زنان رابه مردان واگذار کرده است. مازنان این وضعیت را بیش از این نباید به پذیریم.
شما در کتابها و آثارتان مطرح کرده اید که در قرآن منزلت زنان پائین تر از مردان قرار دارد و سخنی از حقوق برابر آنها مشاهده نمی شود. این بدان معناست که قرآن از این جهت دیگر قابل استناد نیست؟
برابری زن و مرد در قرآن در سطوح معنوی است. زنان و مردان برای رفتن به بهشت وظایف و مسئولیت های دینی همانندی دارند. اما با این وجود می توان در مساجد مشاهده کرد که زنان مسلمان های درجه دوم محسوب می شوند. آنها باید در مساجد از درهای ورودی مخصوص زنان استفاده کنند، هنگام دعا و مراسم دینی جایگاه آنها غالبا پشت سر مردان یا در ایوان و بالکن مساجد است .
اینطور نیست که قرآن را کلمه به کلمه بعنوان عبارات بلاواسطه خدا تلقی کنیم؛ بلکه باید اندیشه و ایده ی مستطر در آن را بیآبیم . فمینیسم در اسلام از آنجا امکانش زیاد است که یکی از اهداف پیامبر اسلام بهبود شرایط نامناسب زنان در آن دوره بود، که موفق به تغییر آن هم شد. امروز هم مهم است این را به عنوان یک هدف مهم بپذیریم ودقیقا در پی همین باشیم. مادامی که زنان را در محدوده قواعد اجتماعی که سنتی و قبیله ای هستند به زنجیر بکشیم، بهبودی در شرایط آنها ایجاد نخواهد شد.

راه توده 196 06.10.2008


 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت