راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

بازگشت به مارکس
در اوج بحران
در وال استریت
 


 

روزنامه « گاردین» نوشته است: همزمان با تشدید بحران اقتصادی در سراسر جهان به ویژه آلمان، کتابخوان‌های آلمانی به کتاب‌های کارل مارکس روی آورده‌اند.
یورن شوترومپف مدیر بنگاه انتشاراتی « کارل – دییتز»، ناشر آثار کارل مارکس در برلین می‌گوید:«مارکس دوباره بازگشته است و ما شاهد علاقه بی‌سابقه‌ای به آثار او هستیم و انتظار می‌رود که فروش کتاب‌های او در ماه‌های آینده رو به افزایش باشد. پرفروش‌ترین اثر کارل مارکس، جلد اول کتاب او « کاپیتال» است. بخش اعظم خریداران آثار مارکس، نسل جوان دانش پژوهان و پژوهشگران هستند که اخیراً دریافته‌اند وعده‌های نئولیبرایسم (لیبراسیم نو) برای خوشبختی بشريت حقیقت ندارد.
«پی یر اشتاینبروک»، وزیر امور دارایی آلمان گفته کتابفروشی ‌های آلمان را درباره افزایش فروش آثار کارل مارکس تائید می کند و می‌گوید: فروش کتاب‌های وی حداقل سه برابر شده است.
روزنامه گاردین، با انتشار گزارشی در همین رابطه می نویسد:
«چندی پیش «اسکار لافونتن» از سیاستمداران چپ گرا و رهبر «حزب چپ جدید» آلمان اعلام کرد که بخشی از فرضیه‌های کارل مارکس را در برنامه‌های این حزب خواهد گنجاند و بر این مبنا طرفدار ملی کردن بخش‌های مالی و انرژی در آلمان است.
« پی یر اشتاینبروک»، وزیر امور دارایی آلمان، در مصاحبه‌ای با مجله آلمانی « اشپیگل» می گوید: « به‌طور کلی، باید اذعان کرد بخش‌های معینی از فرضیه‌های کارل مارکس چندان هم بد نیستند.
مارکس در یکی از نامه های خود به فریدریش انگلس در سال ۱۸۵۷ میلادی، در کمال اعتماد به نفس، سقوط کامل بازار مالی آمریکا – وال استریت – را پیش بینی کرد و خطاب به انگلس نوشت: بحران و سقوط مالی در آمریکا، مایه بسی مسرت است. این بحران به این زودی‌ها به پایان نخواهد رسید.»


راه توده 199 27.10.2008

 

 

 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت