راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

تو دهنی نظامی روسیه
به جنگ افروزی
امریکا و اسرائیل
بدست دولت گرجستان
عسگرداوودی

 

حمله شبانه و ناگهانی نیروهای نظامی گرجستان به مناطق خود مختار اوسیتای جنوبی و آبخار که در محدوده همجوار به مناطق مرزی جمهوری روسیه قرار دارند و عملا حیاط خلوت جمهوری روسیه محسوب می شوند، همزمان با برگزاری بازی های ورزشی المپیک در چین انجام شد. خمپاره باران مناطق شهری در ساعات شبانه که مردم در خواب بودند به کشته شدن شمار زیادی افراد بی خبر از همه جا انجامید. ساکنان اوستیای جنوبی اکثرا دارای تابعیت روسی هستند و عملا علاقمندی و اتحاد عمل با جمهوری روسیه را در سال های اخیرا به طور رسمی پذیرفته و بار ها اعلام کرده اند.
بدنبال حمله شبانه نیروهای ارتش گرجستان، ارتش روسیه در عکس العملی متقابل، پس از عبور از مرز وارد مناطق خود مختار اوسیتای جنوبی و آبخاز شد. ضعف نیروهای نظامی گرجستان در مقابله با نیروهای محدود روسی، که از آغاز حمله گرجستان کاملا برای ناظران این در گیری محرز بود باعث شد تا بلافاصله «ساکاشویلی» رئیس جمهور گرجستان با اعتراف به شکست نظامی، سیاستمداران غربی را متهم کند که با کوتاهی از پذیرفتن گرجستان به عضویت در پیمان ناتو عملا روسیه را تشویق به در گیری با گرجستان کرده است. اماغرب و متحدانش - همچون اسرائیل- همیشه حامی «ساکاشویلی» که دست پرورده وتحصیل کرده رشته حقوق از آمریکا است، بوده اند. گزارش موجود حاکی از آن است که اسرائیل بارها محموله های نظامی به گرجستان ارسال کرده است. سایت مربوط به «وزارت امور خارجه اسرائیل» در این رابطه نوشت:
در گزارش های پیشین گفته شده بود که اسرائیل تاکنون چندین محموله اسلحه به گرجستان فروخته است و احتمال می رود که علت درخواست پوتین برای دیدار با پرزیدنت «پرز» بحث درباره این موضوع بوده است. مقامات دولتی در اورشلیم به شرکت های بازرگانی کشور دستور دادند فروش اسلحه به گرجستان را متوقف کنند. نگرانی از آن است که اگر معاملات تسلیحاتی اسرائیل با گرجستان ادامه یابد، روسیه به عنوان مقابله به مثل، با فروش جنگ افزارهای بسیار پیشرفته به ایران و کشورهای عرب موافقت کند که برتری نظامی اسرائیل را به خطر اندازد. تلاش سیاسی اسرائیل در حال حاضر مصروف آن است که روسیه را از فروش سیستم ضد موشکی بسیار پیشرفته اس-300 به جمهوری اسلامی ایران باز دارد.
نشریه آمریكایی« تایمز» با اعتراف به فروش اسلحه از طرف اسرائیل به گرجستان کوشش می کند تا طرف معامله اسرائیلی را شرکت های خصوصی اسرائیلی جلوه دهد:ا لبته روسیه بر این موضوع كه گرجستان برای درگیر شدن با جمهوری روسیه از سلاح و تجهیزات اسراییل استفاده كرده است، تاكید می‌كند و با توجه به این كه دو تن از وزرای گرجستان نیز قبل از آمدن به این كشور، در دوران شوروی سابق در اسراییل زندگی كرده‌اند بر این سخنان «ساكاشویلی» كه می‌گوید: در تفلیس هم صلح و هم جنگ در دستان یهودیان اسرائیلی است حساسیت فراوان نشان می‌دهند.
نشریه «تایمز» همچنین ضمن اشاره به فروش سلاحهای بسیار مدرن اسرائیلی به گرجستان از قبیل هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین و آموزش سربازان این كشور به دست ژنرالهای بازنشسته اسراییل می افزاید: شاید درست به همین دلیل بود كه روسیه با چنین شدت عجیبی به گرجستان حمله كرد تا از این طریق اسرائیل را تنبیه كند.
گزارش های دیگری حاکی است که توسط آلمان نیز سلاح هائی در اختیار ارتش گرجستان قرار داده شده است . بخشی از این سلاح ها به دلیل عدم اجازه فروش آنها به کشورهائی مثل گرجستان عملا به طور غیر قانونی به این کشور فروخته شده است. در این رابطه به فروش مسلسل هایئ با نام« گ.36 » می توان اشاره کرد. «گ 3» نوعی مسلسل سریع است که توسط شرکت آلمانی «هاکلر و کوخ» تولید می شود. انواع مختلف و متعدد این سلاح در ارتش کشور های متعلق به ناتو مورد استفاده نظامی قرار می گیرد. از این اسلحه تاکنون حدود 10 میلیون قبضه تولید شده است.
روزنامه آلمانی «تاگس تسایتونگ» در رابطه با فروش غیر قانونی این اسلحه از طرف آلمان به گرجستان می نویسد: کانال تلویزیونی «آ.ار. د» آلمان گزارش داد که بررسی ها نشان می دهد ارتش گرجستان با سلاح های نظامی تولیدی آلمان می جنگد. فروش این سلاح ها مطابق قوانین بین المللی به تعدادی از کشور ها از جمله گرجستان غیر قانونی است. متخصصین اسلحه در آلمان همچنین تائید کردند که با وجود ممنوعیت صادرات، این اسلحه در اختیار دولت «ساکاشویلی» قرارداده شده است.همچنین متخصصین اسلحه در آلمان تائید کرده اند که علاوه بر سلاح های نام برده یک نوع «هلیکوپتر نوع و.ای. پ »نیز توسط آلمان در اختیار گرجستان گذاشته شده است.
روزنامه چپگرای «یونگه ولت» چاپ آلمان نیز در مصاحبه ای با «یورگن گرسلن» سخنگوی انجمن مخالفان جنگ در آلمان از او می پرسد که ارتش گرجستان به طور غیر قانونی به مسلسل سریع «گ 36» مسلح شده است، آیا این فقط یک مورد ازفروش غیر قانونی این سلاح است؟ سخنگوی انجمن مخالفان جنگ در آلمان پاسخ می دهد: شرکت تولید کننده این اسلحه را در نیمی از کشور های دنیا انبار کرده است. تعداد 88 کشور در حال حاضراز این اسلحه در اختیار دارند. این سلاح ها دارای شماره و تاریخ تولید و کُد می باشند، به راحتی می توان کنترل کرد که برگه های فروش در چه تاریخی و حتی توسط چه کسی مهر فروش زده شده است، اما سئوال اینست که آیا دولت آلمان مایل است تا قوانین بین المللی اتخاذ شده را اجرا کند یا نه؟
«یونگه ولت» می نویسد میلیون ها انسان توسط مسلسل «گ.36»در سطح جهان تاکنون کشته شده اند.
همچنین سایت اینترنتی رادیو و تلویزیون «دیچه وله» آلمان از فروش نوعی اسلحه سبک از جمله به گرجستان وایران خبر می دهد: دستگاه شوك الكتریكى وسیله‌اى است شبیه به باتوم و به طور معمول طول آن ۵۰ سانتیمتر است. هر ضربه آن بر بدن فرد برقى به شدت ۱۲۰ هزار ولت را منتقل مى‌كند كه موجب دردى شدید مى‌شود، بى‌آنكه اثر چندانى بر بدن بگذارد. پیشرفت قنى این دستگاهها از جمله بخاطر نیازى بوده كه پلیس و ارتش بیان مى‌كرده كه سلاحى داشته باشد كه نكشد، اما دفع خطر كند.
بتازگى ماجراى صدور غیرقانونى دستگاه هاى شوك الكتریكى از آلمان به كشورهایى چون ایران، بنگلادش و رومانى برملا شد. از این دستگاه ها جهت اخذ اعترافات تلویزیونی استفاده می شود. فرستنده تلویزیونى «آ.ر.د» در روز ۲۶ فوریه گزارشى تكان‌دهنده را پخش كرد كه حاصل تحقیقات مشترك «سازمان عفو بین‌الملل» و ژورنالیست آلمانى «توماس رویتر» بود. پیش از آن فراكسیون حزب لیبرالهاى آزاد «اف.پ.د»از دولت آلمان پرسیده بود كه چه تعداد دستگاه شوك الكتریكى و به چه قیمت به كشورهاى دیگر فروخته شده است؟ پاسخ وزارت اقتصاد آلمان این بود كه از ژانویه ۲۰۰۱ تا ماه مه ۲۰۰۳، ۲۴۲ دستگاه شوك الكتریكى به بهاى در مجموع ۶۹۹۶ یورو به رومانى، گرجستان و بنگلادش فرستاده شده است. همچنین در سال ۲۰۰۲ صد دستگاه از این نوع دستگاه وارد ایران شده است. از این دستگاه ها جهت شکنجه زندانیان سیاسی بویژه در ایران استفاده می شود.
بیانیه رسمی دولت کوبا
گرانما نشریه رسمی حزب کمونیست کوبا با انتشار اطلاعیه ای در تاریخ یازدهم ماه اوت دیدگاه کشور کوبا را در این رابطه اعلام کرد:
هاوانا ـ در گیری نظامی در قفقاز که در مرز های جنوبی روسیه توسط دولت غیر مسئول گرجستان ایجاد شده موجب نگرانی محافل مترقی و مردم منطقه شده است. اوستیای جنوبی پس از فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی از طریق اعمال فشار های سیاسی جبرا تحت حاکمیت جمهوری گرجستان قرارداده شد.اما بدلیل عدم اشتراکات فرهنگی و ملی این منطقه توانست تا موقعیت خود را لبه عنوان یک جمهوری خود مختار دارای مقامات محلی و مرکزی تثبت کند. ساعات اولیه صبح روز هشتم ماه اوت همزمان با هفته بازی های المپیک در پکن دولت وابسطه گرجستان با هماهنگی آمریکا به اوستیای جنوبی حمله کرد.ادعا این که دولت «ساکا شویلی» در حال دفاع از حاکمیت ملی گرجستان است ادعائی دروغین بیش نیست.نظامیان روسی مستقر در اوستیای جنوبی به طور قانونی در منطقه حضور داشته اند و عملا هیچ دخالتی در آتش افروزی اخیر نداشته اند.
دهم ماه اوت ـ رائول کاسترو رئیس شورای دولتی کوبا.

دیدگاه حزب کمونیست ونزوئلا
روزنامه آلمانی «یونگه ولت» با انتشار مطالب روزنامه «تریبونا پپولار» ارگان حزب کمونیست ونزوئلا، دیدگاه این حزب را در رابطه با حمله نظامی گرجستان به مناطق خود مختار اوستیای جنوبی وآبخازو بروزدرگیری نظامی بین روسیه و گرجستان را منتشر کرده است. در این مقاله از جمله آمده است که پس از آنکه نیرو های نظامی روسیه موفق شدند نیرو های متجاوز گرجستان را که توسط ژنرال های پنتاگون و اسرائیل حمایت می شد به عقب نشینی وادارند اکنون وظایف متعددی را در مقابل خود می بینند تا بتوانند صلح را در منطقه بطور کامل مستقر کنند.
اولاـ ضروری است تا ماشین نظامی گرجستان که توسط پنتاگون، کنسرن های نفتی آمریکا و عوامل امنیتی آن ها سازماندهی شده است منحل شود.
دوماـ ضروری است تا به مردم زحمتکش گرجستان کمک شود تا خود را از دست رژیم جنایتکار حاکم که عروسک خیمه شب بازی ساخته و پرداخته واشنگتن می باشد رها کند. بدیهی است که روسیه مایل نخواهد بود تا تسلط خود را بر مردم گرجستان حاکم کند، اما باید توجه داشت که ملت گرجستان از ملت های همسایه خود توقع حمایت و استقرار صلح را خواهان است. بدیهی است که سرنگون کردن شخصی همچون میکائل ساکاشویلی که فردی سیا ساخته است، مصلحت نیست.
سوماـ روسیه باید جمهوری های آبخاز واستیای جنوبی را تحت حمایت قانونی و مشروع خود قرار دهد تا آنها تحت تسلط رژیم وابسته گرجستان نباشند و این حق را داشته باشند تا نظریات مشروع خود آزادانه عنوان کنند. روسیه باید کنترل لوله نفتی آذربایجان، گرجستان، و ترکیه را که توسط تراست های نفتی «ب.پ ـ آموکو» و «اونوکال» راه اندازی شد است در اختیار داشته باشد.
ضروری است که تا روسیه روابط خود را با ایران و ترکیه در همه زمینه ها گسترش داده و درجهت ایجاد تغییرات سیاسی عمیقی در اوکراین فعال باشد و عدم وابستگی، و تمرکز نیروهای چپ طرفدار روسیه را فراهم کند تا تهاجم سیاسی آمریکا را در منطقه بی اثر کند.
رژیم وابسته اوکراین در حال حاضر باند های درون دولت را در تفلیس تحت حمایت خود دارد .وابستگان سیاسی در اوکرائین می کوشند تا علاوه بر اوکراین، گرجستان را نیز به سازمان نظامی ناتو ملحق کنند.»
یاداور می شود که «حزب کمونیست فدراتیو روسیه» نیز در این رابطه قبلا اطلاعیه ای منتشر کرده بود که جهت یادآوری دو جمله زیرنیزازآن اطلاعیه در این مطلب آورده می شود:
«حزب کمونیست فدراتیو روسیه از اقدامات مصمم برای عقب راندن متجاوز حمایت می کند. اما به مجرد آنکه عملیات نظامی شروع شده اند، بایستی این عملیات تا در هم کوبیدن متجاوز برای از بین بردن تمایل او و متحدان آن برای ماجرا جوئی ها و ماجرا آفرینی های مشابه خاتمه یابد. لازم است که متجاوز تنبیه شود. اگر روسیه اینچنین عمل نکند این موجب ضربه روحی در برابر دیدگان خلق های نه تنها این منطقه بلکه تمامی جهان می شود. حزب کمونیست فدراتیو روسیه از رئیس جمهور فدراتیو روسیه و روسای دولت روسیه سریعا درخواست می کند که آسِتیای جنوبی و آبخازیا را برسمیت بشناسد.»

«ولفگانگ گرکه» مسئول اول فراکسیون «حزب چپ آلمان» در امور بین المللی مجلس قانونگزاری آلمان نیز در این رابطه در مصاحبه با «یونگه ولت» می گوید:
رسانه های همگانی در آلمان جهت اظهار نظر در این رابطه بهتر بود که با فاکت های موجود سخن می گفتند. من دوباره تاکید می کنم که ماجرا از زمانی آغاز شد که گرجستان قرارداد مابین خود و اوسیتای جنوبی را زیر پا گذاشته و به حمله نظامی اقدام کرد. «ساکاشویلی» از خارج به این ماجرا جوئی تشویق شده بود. بدیهی است که آن ها می بایستی منتظر عکس العمل نظامی روسیه می بودند. باید توجه داشت که گرجستان در منطقه آسیای مرکزی قراردارد، علاوه بر منابع نفت و گاز موجود یک خط لوله نفتی نیز از گرجستان می گذرد، که تامین کننده انرژی سوختی غرب است. من بر این باور هستم که در قرارداد های جدیدی که ضرورتا جهت تثبیت صلح ما بین روسیه و گرجستان امضاء خواهد شد لازم است تا گرجستان وادار شود تا از عضویت در ناتو چشم پوشی کند.
«میخاییل گارباچف»، رییس‌جمهور شوروی سابق نیزدر تحلیل خود از جنگ روسیه و گرجستان که در هفته نامه «اشپیگل» چاپ آلمان منتشر شده است، می‌نویسد: اتهام جنگ‌افروزی به روسیه از طرف آمریکا بی‌اساس و ریاکارانه است. واقعیت این است «ساکاشویلی» با اطمینان از حمایت غرب جنگ را آغاز کرد. اکنون اروپا و آمریکا باید در اعمال خود تجدید نظر کنند. اتفاقی که در شب هفت آگوست رخ داد باورکردنی نیست. ارتش گرجستان با زیر آتش گرفتن شهر شینوالی، مرکز منطقه اوستیای جنوبی، طرح ویرانی کامل آن را دنبال می‌کرد. در این وضعیت روسیه می‌بایست واکنش نشان می‌داد. از این‌رو، روسیه را به جنگ‌افروزی علیه به‌اصطلاح گرجستان کوچک و بی‌دفاع متهم کردن نه تنها ریاکارانه، بلکه بیانگر فقدان احساسات بشردوستانه است.

همچنین «گرهارد شورودر»نخست وزیر سابق آلمان که دبیر اول سابق «حزب سوسیال دموکرات» آلمان نیز بود در مصاحبه خود با هفته نامه «اشپیگل» چاپ آلمان «ساکاشویلی» رئیس جمهور گرجستان را مسئول آغاز جنگ دانست و گفت که ورود سریع و بدون بررسی گرجستان به ناتو اقدامی اشتباه است، این موضوع به زمان نیاز دارد.

«اووه هالباخ» قفقاز شناس آلمانی که در در انستیتوی علم و سیاست در برلین در گروه تحقیقاتی روسیه فعال است در مصاحبه خود با روزنامه آلمانی «تاگس تسایتونگ» می گوید که راکت باران ناگهانی توسط نیروهای نظامی گرجستان که مردم خواب آلوده شهرهای اوستیای جنوبی و آبخاز را مورد هدف قراردادند و بدین ترتیب حمله را آغاز کردند به هیچ وجه قابل دفاع نیست. باید توجه داشت که کشور هائی که خیلی مایل هستند تا بر علیه روسیه قرارداد های تند و تیزی وضع شود توجه کنند که روس ها با دقت کامل منتظر چنین اقداماتی هستند تا با صدای بلند به دنیا اعلام کنند که ببینید و شاهد باشید که تمام غرب بر علیه ما عمل می کند.

راه توده 192 01.09.2008
 

                                                                                                    

 فرمات PDF                                                                     بازگشت