راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

دیدار رهبر حزب کمونیست فدراتیو روسیه و اوباما
پیشنهادهای ما
شانس های اوباما
ترجمه بهروز بکتاشی

 سایت حزب کمونیست فداراتیو روسیه
 

در ماه جولای گذشته، دبیرکل حزب کمونیست فدراتیو روسیه "گنادی زوگانف" به نمایندگی از جانب کمیته مرکزی این حزب با "اوباما" رئیس جمهور ایالات متحده اوباما که در مسکو حضور داشت ملاقات و مذاکره کرد.

گنادی زوگانف در باره این دیدار و مذاکراتی که داشته گفت:
ما در باره برنامه ضد بحران دولت اوباما که بر خلاف برنامه مقامات کنونی روسیه حاوی یکسری از اقدامات غیر رایج برای کاپیتالیسم معاصر است صحبت کردیم. مانند ملی کردن کمپانی های بزرگ، بانک ها و کمک وسیع دولتی به مردم.
من به یاد رئیس جمهور اوباما آوردم که دو بحران قبلی سیستم کاپیتالیسم منجر به دو جنگ جهانی گردید و امروز جلوگیری از غلطیدن جهان به ورطه مصیبت گلوبال تا حد زیادی به اعمال آگاهانه و مشترک دولت های مقتدر جهانی بستگی دارد. از اینرو گفتگو بین روسیه و ایالات متحده خیلی مهم است و نه ادامه سیاست مناقشه دوران بوش.
رئیس جمهور اوباما در صحبت های خود، در اکثر موارد در باره روزولت صحت می کرد. من توجه او را به این نکته جلب کردم که روزولت رئیس جمهوری بود که کشور شوروی را برسمیت شناخت و قرارداد مشترکی را در ابتدای جنگ با ما منعقد کرد. ما با هم بر علیه فاشیسم جنگیدیم و سال آینده 65 سالگی پیروزی را جشن خواهیم گرفت.

امروز اوباما این شانس را دارد که گام های زیرین را در رابطه با روسیه بردارد:
خاتمه دادن به گسترش ناتو،
قطع تولید راکت های ضد موشکی
و اندیشیدن در باره آنکه با هم پاسخ مشکلات ناشی از گلوبال معاصر را پیدا کنیم.
مسائل امنیت بین المللی نظیر تروریسم، گسترش سلاح هسته ای، مبارزه با فقر، گرسنگی و بیماریها را حتی قدرتمندترین کشور جهان به تنهائی نمی تواند حل کند. رئیس جمهور ایالات متحده موافق پیش بُرد گفتگوها بود و نگرانی ما را درک کرد. چیزی را که به خاتمه دادن گسترش ناتو مربوط میشود، بنظر من، واکنش اوباما در این زمینه مبنی بر حل مسائل از طریق گفتگو مثبت بود.
در جریان تصمیم اخیر اجلاس پارلمان اروپا مبنی بر همطراز قرار دادن اتحاد شوروی و آلمان فاشیستی را افتضاح نامیدم و در رابطه با تحریم کوبا گفتم: دستگاه جدید رهبری آمریکا اگر واقعا برای تغییرات تلاش می کند باید این صفحه افتضاح آمیز تاریخ را ورق بزند.


راه توده 231 24.08.2009

 

بازگشت