راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"آتش تهیه" برای
حوادث بزرگ علیه ایران

آذرفریتاش

 

 

 

هفته گذشته، در عین حال که اخبار ایران عمدتا روی خبر در گذشت آیت الله منتظری و تظاهرات مربوط به عزاداری ماه محرم متمرکز بود، چند خبر مه دیگر نیز در رابطه با ایران روی خروجی خبرگزاری های جهان قرار داشت که کمتر به آنها توجه شد. نخست فاش شدن حضور خانواده اسامه بن لادن در ایران که پناهنده شدن دختر او به سفارت عربستان در تهران باعث افشای آن شد و دومی مسئله جنگ یمن و دخالت و نقش سپاه پاسداران در این جنگ. این هر دو خبر، تکمیل کننده حلقه آن محاصره سیاسی و شاید در آینده نظامی باشد که ایران بر سر مسائل اتمی با آن دست به گیریبان است.

خبرگزاری فرانسه، درباره جنگ یمن گزارش داد که34 عضو القاعده در جریان حمله هوایی نیروهای یمنی  در منطقه شیوا در 650 کیلو متری شرق صعنا در روز 24 دسامبر 2009 کشته شده اند. بدنبال این رویداد، یکی از مسئولین امنیتی دولت یمن اعلام داشت که رئیس بخش القاعده در شبه جزیره عربستان بنام "ناصر ال ویشی" و معاون وی "سعید الشهرانی، که تبعه سعودی است در بین کشته شدگان شناسائی شده اند. مقامات امنیتی صنعا گفته اند که عملیات روز پنجشنبه بر پایه اطلاعاتی برنامه ریزی شده بود که اهالی منطقه درباره نشستی که اعضاء شبکه القاعدۀ در منطقه داشته اند در  اختیار مسئولان امنیتی صنعا گذاشته بودند. در این عملیات عده ای غیر نظامی نیز قربانی شدند که منابع سیاسی و عشیره ای شمار آنها را 49 نفر- از جمله 17 زن و کودک- اعلام کرده اند. 

بنا به گزارش همین خبرگزاری، دخا لت دولت عر بستان سعودی در امور داخلی کشور یمن شکلی علنی یافته است. در ماه نوامبر 2009 عربستان سعودی مرز آبی شمالی یمن را زیر کنترل کا مل خود قرار داد و در دریای سرخ کشتی های  متعلق به کشور یمن را مورد باز رسی قرار می دهد . همچنین حملات هوایی عربستان به گروه های شیعه حوثی  در مناطق مرزی یمن و عر بستان سعودی  جنگ جدیدی را در منطقه سبب شده است.

علی عبدالّله صالح رئیس جمهور یمن گفته است، که دولت او مصمم به سرکوب شورش است. او از پشتیبانی کامل عر بستان سعودی بر خوردار است و بهانه این سرکوب را چنین توجیه می کند که بیم دارد بمن تجزیه شود.

عر بستان سعودی نیز بهانه همکاری نظامی خود با دولت عبدالله صالح را بیم از هجوم نیروهای حوثی و زیدی به داخل عربستان سعودی اعلام کرده است.

این هر دو دولت، یعنی یمن و عربستان، سپاه پاسداران ایران را از عوامل بالا گرفتن این جنگ اعلام می کنند. یمن در ماه گذشته کشتی ای را توقیف کرد که مدعی است حامل اسلحه برای گروهای حوثی و زیدی بوده است. یمن می گوید قرائنی در دست دارد که نشان میدهد این کشتی از ایران بار گیری شده است. دولت ایران دخالت سپاه در یمن را انکار می کند اما سیاست های دولت احمدی نژاد در منطقه همه روزنه های قبول این ادعا را بسته است.

دولتی که سبب ساز توجیه بی ثباتی در منطقه خلیج فارس و حضور نظامی گسترده امپریالیسم در منطقه خلیج فارس شده است. آیا همه این سناریوها که از داخل دولت و سپاه پاسداران کسانی مجری آن شده اند، زمینه را برای یورش نظامی به ایران فراهم نمی کند؟

 


 

 

            راه توده 249

 

بازگشت