راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کودکان درکوبا
آمار از واقعیات
در کوبا سخن می گوید

روزنامه «گرانما انترناسیونال» چاپ کوبا
ترجمه نوید

 

 

 

«صندوق جهانی کمک به کودکان» وابسته به سازمان ملل متحد (یونیسف)، از دولت کوبا بخاطرگام های جدی اش در رابطه با از بین بردن سوء تغذیه کودکان ومادرانشان در کوبا قدردانی کرد.

این سازمان همچنین اعلام داشت که در حدود 146 میلیون کودک زیر پنج سال در سراسر جهان بصورت جدی با کمبود تغذیه روبروهستند و کشور کوبا با سربلندی بر این مشکلات فایق آمده است.

در این رابطه آمده است که میزان کودکان جهان که بر اثر زایمان و یا کمبود تغذیه وزن کمتری به نسبت کودکان دیگر دارند، در کشورهای آفریقائ میانه 28%، در کشور های خاور میانه و آفریقای شمالی 17%، در آسیای شرقی و حوزه اقیانوس آرام15% ، در کشور های آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب 7%می باشند. این ارقام با 5%در کشورهای اروپای شرقی و مرکزی و 27%در کشور های توسعه نیافته تصویر روشنی از اوضاع کودکانِ جهان بدست می دهد. در گزارش یونیسف از کشور کوبا بخاطر حل این مسأله جهانی در رابطه با کودکان کوبا تشکر و قدردانی شده است. در همین رابطه «سازمان جهانی فائو» وابسته به سازمانِ ملل متحد نیز اعلام کرده است که کشور کوبا اولین کشور آمریکای لاتین است که توانسته در جنگ علیه کمبود مواد غذائی و تغذیه کودکان از جمله موفق ترینِ کشورها باشد. با وجود 50 سال تحریم اقتصادی و محدودیت های متعددی که آمریکا علیه مردم کوبا اعمال کره، این کشور پیروزمندانه در راه ترقی و سعادتِ مردم خود گام بر می دارد.

 


 

 

            راه توده 249

 

بازگشت