راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

چشم بندی بزرگ
29 میلیارد دلار
در دولت احمدی نژاد
غیب شده

 

هفته پیش روزنامه جمهوری اسلامی خبر داد كه به گفته دیوان محاسبات، حدود 17 میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرات گاز به حساب خزانه واریز نشده است. این اختلاف در سالهای 85 و 86 نیز به ترتیب یك میلیارد دلار و 10 میلیارد دلار گزارش شده بود.
بعبارت دیگر، معلوم نیست با 29 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات گاز دولت چه کرده است. نه مجلس میداند و نه مردم و لابد رهبر باز هم در اوج افشاگری ها و سئوالات خواهد گفت "بنده که میدانم این پولها کجا مصرف شده!" ( خطبه های خونین بعد از انتخابات 22 خرداد رهبر)
اینها تنها مبالغی نیست كه برای مردم معلوم نیست دولت احمدی نژاد از 400 میلیارد دلار ارزی كه در چند سال گذشته از فروش نفت و گاز بدست آورده چه کرده است.
مثلا در بند 3 - 6 گزارش مجلس در مورد عملكرد دولت در خصوصی سازی ها گفته می شود: "نسبت وصولی های خزانه از محل واگذاری ها به درآمد پیش بینی شده (ردیف 310501 بودجه 87) ، 52.2% بوده و 47.8% انحراف عملكرد داشته و از منابع حاصل از واگذاری معادن در بودجه 87 ، هیچگونه وجهی به خزانه واریز نگردیده است."
بعبارت دیگر دولت تمام وجوه و مبالغ دریافتی از واگذاری معادن و نزدیك به نیمی از وجوه دیگر واگذاری ها به بخش خصوصی را به حساب خزانه نریخته است و معلوم نیست كه احمدی نژاد با این پول ها چه كرده است؟ آن را به سپاه داده؟ میان فرماندهان تقسیم كرده؟ در سفرهای استانی آن را پخش و پلا كرده كه رای جمع كند؟ به حساب شخصی خود ریخته؟ به حساب مصباح یزدی ریخته؟ به حساب های مربوط به فعالیت های اتمی ریخته؟ هیچكس نمی داند. نمایندگان مجلس نام این تقلب و دزدی را "انحراف عملكرد" گذاشته اند.
همین وضع در مورد سهام عدالت نیز به چشم می خورد:
"وصول اقساط و واریز به خزانه طبق تكالیف ... آئین نامه توزیع سهام عدالت صورت نگرفته است." بنابراین اقساط سهام عدالت هم معلوم نیست چه شده و بالا كشیده شده است.
هر كجای دیگر دنیا بود قوه قضاییه و نهادهای نظارتی، مسئولان دولتی را كه حداقل 30 میلیارد دلار اموال و درآمدهای ملی را به حساب خزانه نریخته و معلوم نیست با آن چه كرده است نه تنها بركنار بلكه محاكمه می كردند. اما دولت احمدی نژاد این كار را با خونسردی و راحتی انجام می دهد زیرا از یكسو پشتش به فرماندهان سپاه و كارگزاران بیت رهبری وصل است و از سوی دیگر می داند كه این قوه قضاییه و آن دیوان محاسبات و این نمایندگان مجلس خود دستشان در كیسه فساد حكومتی است و بنابراین شهامت آنكه پا را از گلیم فراتر بگذارند ندارند. شاهد از این بالاتر كه در همین گزارشی كه سخن از تخلفات میلیاردی دولت شده گفته می شود كه "تلاشهای مثبت دولت ... جای تقدیر دارد!"
با این گزارش مجلس و دیوان محاسابت جای آن نبود كه برعكس احمدی نژاد از این دیوان محاسبات و این قوه قضاییه و این مجلس و بیش از همه از شخص رهبر بدلیل این همه كفایت و لیاقت تشكر و قدردانی كند؟

راه توده 248 21.12.2009
 

بازگشت