راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

به بهانه دخالت سپاه در یمن
امریکا محاصره نظامی
ایران را کامل می کند!
روزنامه آلمانی "یونگه ولت"
ترجمه رضا نافعی

 

دولت آمریکا در تدارک یک دخالت نظامی دیگر است. اوباما، طی سخنانی در اول دسامبر، در مورد فغانستان، به نکاتی اشاره کرد که مطبوعات جهان کمتر به آن توجه کردند. او گفت: ”جنگ با افراط گرایان خشونت طلب با شتاب به پایان نمی رسد و دامنه آن از افغانستان و پاکستان بسیار آنسوتر می رود. این جنگ یک آزمایش دائمی برای جامعه آزاد ما و رهبری ما در جهان خواهد بود(…) ما باید در بکار بردن قدرت نظامی خود ماهر و دقیق باشیم. هرجا که القاعده و هم پیمانانش بخواهند جای پا باز ایجاد کنند – چه سومالی، چه یمن و یا هر جای دیگر- باید با فشار فزاینده و نیروی متحد قدرتمندی روبرو گردند.”

اوباما هنگام ایراد این سخنان می دانست که سنای آمریکا قطعنامه ای را تدارک دیده که در آستانه تصویب است. در چهارم دسامبر این قطعنامه باتفاق آراء تصویب شد. در این قطعنامه بی آن که مورد مشخصی ذکر گردد ادعا می شود که تعداد زیادی از مبارزان القاعده در یمن هستند و بخشی از خاک یمن تبدیل به عقبگاه القاعده و دیگر نیروهای نظامی آنها شده است. اوضاع در جنوب شبه جزیره عربستان ”امنیت آمریکا را مورد تهدید قرار داده است”. اعضای سنای آمریکا در این قعطنامه از اوباما خواستند آن خطری را که گویا از یمن آمریکا را تهدید می کند ”در استراتژی جهانی آمریکا مورد توجه ویژه قرار گیرد”، رئیس جمهور کلیه اقدامات ضروری را بعمل آورد تا مانع از آن گردد که یمن از پای در آید. وقتی سنای آمریکا جمله : „to use all appropriate measuresرا بکار می برد یعنی دادن چک سفید به رئیس جمهور.
البته این سخن تازه ای نیست. دولت آمریکا با این کلام می خواهد یکبار دیگر بر دعوی خود تاکید ورزد که هر وقت بخواهد می تواند به تنهائی در هر نقطه جهان دست به جنگ بزند، بی آنکه فعلا طرح مشخصی را اعلام کند. در ماه فوریه گذشته در ”تحلیل خطر سالیانه” سازمان اطلاعات آمریکا ادعا کرد: ”یمن یکبار دیگر میدان جهاد و پایگاه محلی عملیات القاعده و طرح نقشه برای حملات داخلی و خارجی، آموزش دادن به تروریست ها و تسهیل آمد و رفت کادرهای القاعده شده است”.
با توجه به گزارش های مطبوعات موضوع یمن ماه هاست که دولت و کنگره امریکا را به خود مشغول داشته است. هر چند که در باره مضمون و سمت و سوی مباحثات مطلبی به بیرون درز نمی کند. در اواسط ماه اوت گروهی از سناتور ها از صنعا، پایتخت یمن، دیدار و با عبد الله صالح رئیس جمهور یمن ملاقات کردند. موضوع صحبت ”همکاری علیه تروریسم ” و سرنوشت تقریبا صد نفر از زندانیان یمنی در گوآنتانامو بود. امریکا به این بهانه که ممکن است دولت یمن آنها را آزاد کند، نمی خواهد آنها را از زندان آزاد کند.
رئیس این گروه "جان مک کین" بود و "ژزف لیبرمان"، از حزب دموکرات نیز در این گروه بود، که او هم از آتش بیاران حملات نظامی است. درست شش روز قبل از این دیدار، دولت صنعا، مجددا دست به عملیات نظامی علیه اقلیت شیعه یمن که بین 10 تا 20 درصد جمعیت این کشور را تشکیل میدهد زد. از جنگ سال 2004 این جبهه نسبتا آرام بود. رسانه های عربی میان این دیدار و حمله دولت یمن که مورد حمایت عربستان است، ارتباطی مستقیم می بینند.

راه توده 247 14.12.2009
 

بازگشت