راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

بیانیه حزب کمونیست روسیه فدراتیو
افغانستان
20 سال پس از
خروج ارتش سرخ
ا. م. شیزلی
 

امروز، صحت استراتژیک و عمیقا اصولی تصمیم دولت مبنی بر ورود ارتش اتحاد شوروی به جمهوری دموکراتیک افغانستان بمنظور تأمین امنیت مرزهای جنوبی کشور، هر چه بیشتر روشن می گردد.
ارتش اتحاد شوروی، وظایف انترناسیونالیستی خود را صمیمانه به انجام رساند. ما با قهرمانان خود افتخار می کنیم. آنها در اجرای فرمان، به ندای قلب خویش برای کمک به خلق برادر اسیر در چنگال گلوبالیراسیون امپریالیستی به افغانستان اعزام شدند. آنها با اهداف اشغالگرانه به آنجا نرفتند. آنها در راه استقلال و آزادی جمهوری افغانستان قهرمانانه و شجاعانه مبارزه کردند، جان باختند. درود و افتخار بر همه آنها و یاد جان باختگان جاوید باد!
۱۵ فوریه سال ۱٩٨٩، درست ٢۰ سال قبل، ارتش اتحاد شوروی از افغانستان خارج شد. سربازان ما با گل و لبخند، با شکوه و جلال بدرقه شدند. بسیاری از آنها به دریافت مدال و نشان افتخار مفتخر گردیدند، در مجموع ٨٦ نفر، ٢٦ نفر از آنها پس از مرگ، به اخذ بالاترین مدال، مدال قهرمان اتحاد شوروی نائل شدند.
ارقام و آمار زیر نشاندهنده آن است که جنگ افغانستان، جنگ اشغالگرانه نبود: فقط در نیمه دوم سال ۱٩٨٩، ارتش اتحاد شوروی ٤۱۷ کاروان حامل سلاح را که از پاکستان و ایران عازم افغانستان بودند، تار و مار ساخت. غنایم بدست آمده، شامل ۱۰۰۰ قبضه سلاح ضد هوائی، بیش از ٣۰ هزار موشک خمپاره، بیش از ۷۰۰ خمپاره انداز و ٢۵ هزار مین، علاوه بر آنها، به مقدار متنابهی اسلحه نفری و تجهیزات جنگی بود. در پنج سال اول ورود ارتش اتحاد شوروی به افغانستان، ما در آن کشور ۱٤۰ پروژه عمرانی، صنعتی، آموزشی و بهداشتی اجرا کردیم. هواپیماهای جنگی و بدون سرنشین ما، مردم و مناطق غیرنظامی را بمباران نکردند.
٢۰ سال قبل ما از افغانستان خارج شدیم، نتیجه چه شد؟
دولت تحت رهبری نجیب الله، سه سال بدون کمک روسیه به موجودیت خود ادامه داد. اگر خیانت گارباچف و یلتسین و اطرافیان آنها نبود، اکنون کشور ما دولت دوست افغانستان را در کنار خود داشت و سیل مواد مخدر به کشور ما روان نمی شد.
جنگ در افغانستان امروز هم ادامه دارد. این جنگ، جنگ امپریالیسم جهانی برای گسترس حوزه تأثیر جهانی خود و سلطه بر ذخایر طبیعی خلق ها، جنگ برعلیه آزادیخواهی خلق افغانستان، برای ایجاد منطقه تشنج در مرزهای جنوبی روسیه است.
متاسفانه، برادری افغان، در اثر جنگها و مناقشات جدید در اراضی اتحاد شوروی سابق و در خود روسیه عقیم ماند. در نتیجه تخریب خائنانه اتحاد شوروی، قهرمانان جنگ افغانستان تحقیر شدند و مورد اهانت قرار گرفتند.
زمان، حقانیت ما را ثابت کرد. حقانیت آنهائی را که هشدار دادند، که در شرایط پیش آمده، کشور ما فقط از دو متحد قابل اعتماد- ارتش اتحاد شوروی و ناوگان دریائی- برخوردار است. بدبختانه درک این موضوع، با تأخیر بزرگ همراه است.
یاد شهدای جنگ افغانسان از قلب های ما زدوده نخواهد شد. افتخار و احترام قلبی ما به آن مادرانی که فرزندان خود را برای دفاع از زندگی در روی زمین تربیت کردند! جاوید باد یاد کشته شدگان قهرمانان!
ارائه کمکهای بی شائبه به زخمی شدگان، به همه آنهائی که در مناقشات منطقه ای، چه در داخل میهن ما و چه خارج از مرزهای آن شرکت کردند، اعطای مجدد امتیازات آنها و بزرگداشت شخصیت مدافعان میهن یک وظیفه اجتماعی است!
امروز ما بار دیگر به پشتیبانی از ارتش خویش، برعلیه «اصلاحات نظامی» جنایتکارانه در روسیه مبارزه می کنیم. امروز باردیگر نگران تکرار گذشته هستیم- تأخیر جایز نیست!


بر گرفته از: سایت حزب کمونیست روسیه، ۱٢ فوریه سال ٢۰۰٩


راه توده 214 23.02.2009


                                                                                                                                             بازگشت