راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

گزارش یورش به مجلس
یادبود کسرائی در تهران

 

مراسم ختم و یادبود کسرائی در تهران به صحنه یورش، همان ها که توده ای ها را در زندان شکنجه کرده بودند و زیر مجموعه هایشان در خیابان ها، تبدیل شد. گزارشی را که در ادامه می خوانید، از این مراسم، در همان زمان از تهران برای انتشار در اختیار راه توده قرار گرفت. در آن سال ها هنوز آشنائی با "سعید امامی" معاون امنیت داخلی علی فلاحیان کامل نشده بود و این در حالی بود که او خود مستقیما گرداننده یورش اوباش به مجلس ختم و مسجد محل برگزاری آن بود. این گزارش را هم به مناسبت سالگرد در گذشت کسرائی بخوانید:

«امروز مراسم ختم سیاوش در تهران و در مسجد "حجت بن حسن عسگری" واقع در فرح شمالی سابق (سهروردی) برگزار شد. جمعیت زیادی راهی مسجد شده بودند. جمعیت آنقدر زیاد بود که عده ای ناچار بودند در خارج مسجد، فقط به خانواده کسرائی تسلیت گفته و سپس باز گردند زیرا در مسجد جا برای ورود نبود. گزارش های رسیده حکایت از آن دارد که تا چندین خیابان در اطراف مسجد نیز مردم ایستاده بودند و در سوگ سیاوش می گریستند!
یک ربع پس از آغاز مراسم رسمی و در حالیکه یک سید نابینا مراسم مذهبی را اداره می کرد، عده ای از اوباش وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی وارد مسجد شدند و بلند گو را از دست سید گرفتند و پس از چند شعار به کتک زدن مردان حاضر در مقابل منبر کردند! از چهره های نامدار حاضر در مسجد که اوباش با شعار "حزب الله ماشاء الله" به سر و روی او کوبیدند گلشیری نویسنده نامدار ایرانی بود!
برای برگزاری این مراسم دولت رسما اجازه داده بود، اما ظاهرا انبوه جمعیت موجب هراس حکومت شده و اوباش را روانه مسجد کردند. گفته های خود اوباش با یکدیگر حکایت از این احتمال دارد. آنها مرتب با یکدیگر صحبت می کردند که "سازماندهی شده"! (منظورشان اجتماع مردم در مسجد بود) شعار اوباش نیز بسیار خنده دار بود. آنها فریاد می زدند "مرگ بر لیبرال" که ظاهرا در روزهای اخیر و برای مقابله با گروه 16 نفره کارگزاران دولت و در پیوند با انتخابات مجلس ، به آنها یاد داده اند و فرصت نیافته اند که به آنها بگویند گروه جمع شده در مراسم ختم سیاوش ارتباطی با کارگزاران دولتی ندارد و برچسب لیبرال به آنها وارد نیست!
حادثه امروز، در حالی اتفاق افتاد که نماینده کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در هتل "هما" در تهران مستقر است!
بزرگترین نویسندگان، مترجمین، شعرا و شخصیت های نامدار ایران، امروز در مسجد "حجت ابن حسن عسگری" زیر مشت و لگد قرار گرفتند. "محمد قاضی" مترجم نامدار ایران با سر و روی خونین بر شانه مردم از مسجد بیرون آورده شد.
مراسم ختم قرار بود ساعت 5ر3 بعد از ظهر برگزار شود، اما از مدت ها پیش مردم در مسجد و اطراف آن اجتماع کرده بودند. تقریبا از ساعت 2 بعد از ظهر در مسجد، جا برای ایستادن وجود نداشت. انبوه جمعیت تا خیابان سهروردی شمالی ازدحام کرده بودند. همین وضع در قسمت زنانه مسجد نیز مشاهده می شد. در میان جمعیت، "داریوش فروهر" از رهبران ملی ایران و دوست قدیمی سیاوش کسرائی، جمع زیادی از هنرمندان ایران – زنان و مردان- دیده می شدند. به جرات می توان گفت که تقریبا همه چهره های آشنای سیاسی و هنری ایران در این اجتماع و در کنار مردم شرکت داشتند. اوباش با هماهنگی کامل ماموران امنیتی ابتدا کوچه و خیابان های منتهی به مسجد را محاصره کردند و سپس عده ای از اوباش با زنجیر، کمربند و عصا به مردم حمله کردند! یکی از آنها بلندگو را از دست روحانی که قرآن می خواند گرفت و فریاد کشید: "آنوقت می گویند آزادی نیست، اینجا پلنوم حزب توده است!"
به دنبال این اظهارات اوباش هر کس را که در تیررس خود داشتند زیر ضربات زنجیر و عصا و کمر بند گرفتند. "محمد قاضی" مترجم نامدار ایران که در ردیف جلو نشسته بود، به شدت مجروح شد و با سر و روی خونین به خارج از مسجد منتقل شد. اوباش فریاد می کشیدند "مرگ بر توده ای" و مردم شعار می دادند "زنده باد آزادی".

در این هنگام یک مامور امنیتی( که بعدها به ما اطلاع داده شد سعید امامی بوده) در بیرون مسجد با بی سیم به مرکز خود خبر داد که مردم در بیرون جمع شده اند و خطر شورش وجود دارد، چه کنیم؟
لحظاتی بعد گروه های انتظامی از راه رسیدند و تفرقه مردم را آغاز کردند. در این میان پیرزنی در مقابل ماموران سینه سپر کرده و فریاد کشید "شماها از مرده ما هم می ترسید" و جوانی که او را می خواست با خود ببرد، فریاد زد: "زنده باد حزب توده ایران". این پیرزن و جوان توسط ماموران به شدت مضروب شده و دستگیر شدند. به دنبال این رفتار با آن پیر زن ، درگیری بین جوان ها و ماموران انتظامی و اوباش شروع شد. عده ای از جوان ها دستگیری شدند. چند نفر نیز که بر اثر شدت جراحات قادر به حرکت نبودند و مردم نتوانستند آنها را از زمین بلند کرده و با خود ببرند، توسط ماموران به اتومبیل های انتظامی منتقل شده و برده شدند. عده ای از مردم به طرف هتل "هما" که نماینده کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در آن مستقر است حرکت کردند... ("راه توده" 26 بهمن ماه 1374)


راه توده 212 09.02.2009
 


بازگشت