راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

مصاحبه با دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست ونزوئلا
رفراندُم ونزوئلا
گامی به جلو بود
ترجمه و تدوین عسگر داوودی
 

رفراندُم تغییر قانون اساسی پیشنهادی «هوگو چاوز» رئیس جمهور ونزوئلا پانزدهم ماه فوریه با پیروزی 55 درصدی طرفداران این تغییر زمینه تغییر قانون اساسی این کشور را فراهم ساخت.
پیشتر هوگو چاوزدر 30 نوامبر در جمع هزاران نفر از طرفدارانش در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، اعلام کرد بود، امیدوار است بتواند تا سال2021 میلادی رئیس جمهور باشد. او گفت: "من آماده ام. اگر سلامت باشم، تا سال 2019 یا 2021 با شما هستم." او که 54 سال دارد، معتقد است که برای انجام رفرم‌های اجتماعی و رسیدن به "سوسیالیسم قرن بیست و یکم" به زمان نیاز دارد.
پس از یک دهه زمامداری هوگو چاوز، نرخ فقر در ونزوئلا از 42 درصد به 9.5 درصد کاهش یافته است. وضعیت بهداشت ، بویژه به نفع توده های مردم بهبود یافته است.
در همین ارتباط روزنامه چپگرای آلمان «یونگه ولت» با دبیر روابط عمومی دفتر سیاسی حزب کمونیست ونزوئلا مصاحبه ای کرده است که بخش هائی از آن را می خوانید.

«کارلوس آکوینو» دبیر روابط عمومی دفتر سیاسی حزب کمونیست ونزوئلا و سر دبیر ارگان مرکزی حزب «تریبون مردم» می گوید: از همان آغاز طرح این موضوع که به حدود دو سال پیش باز می گردد، حزب کمونیست همه پرسی و تغییر قانون اساسی را مثبت و در جهت منافع مردم زحمتکش و نزوئلا ارزیابی کرد. در کنفرانس ملی که در ماه دسامبر گذشته برگزار شد ما این مورد را رسما اعلام کرده و از زمان فعالیت مبارزات انتخاباتی که تحت نام«سیمون بولیوار» انجام می شد با اتحاد عمل دیگر نیرو های انقلابی و با تمام امکانات برای پیروزی ایده تغییرقانون اساسی تبلیغ کردیم.

س: آیا پروسه « انقلاب بولیواری» در ونزوئلا به شخص چاوز وابسته است؟
هر پروسه انقلابی دارای ویژگی های مخصوص به خود است. شرایط داخلی و بین المللی، تاریخ و آداب و رسوم هرکشوری، فرهنگ و خود آگاهی ملی، میزان رشد نیرو های مولده، وجود شرایط انقلابی، تجربه و توانائی نیرو های سیاسی شرکت کننده در انقلاب از جمله شروط موفقیت در مبارزه انقلابی است. بدیهی است که امپریالیسم زمانی که موجودیت و منافع خود را در منطقه تحت تسلط خود در خطر ببیند با تمام امکانات خود خواهد کوشید تا از پیشروی نیروهای انقلابی جلوگیری کند. امپریالیسم در تمام ده سال گذشته کوشش کرده است تا پروسه انقلاب را متوقف و شخص هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا و نیز رهبری انقلاب بولیواری را از طریق نیروهای سازمان داده شده ضد انقلاب تضعیف کند. در حال حاضر حتی نسبت به سال های گذشته نفوذ سیاسی هوگو چاوزدر میان مردم کشور افزایش یافته و ایدئولوژی سیاسی او پیشرفت های مثبتی داشته است. شخص هوگو چاوز دارای ویژه گی خاص رهبری است، این ویژه گی جهت تعمیق انقلاب ضروری به نظر می رسد.

س: در پائیز سال گذشته چاوز علیه حزب کمونیست ونزوئلا و سازمان های مربوطه حملات لفظی داشت، آیا امکان دارد که مابین نیرو های بولیواری اختلاف نظرهائی بروز کند؟
ج: همانگونه که ما در همان زمان نیزاعلام کردیم، این حملات لفظی غیر منصفانه وغیرمستدل بود. ما بر این باور هستیم که این اظهارات به دلیل پیچیدگی خاص شرایط انتخاباتی آن زمان ایراد شد. ما همیشه و بویژه در شرایط خاص انتخاباتی کوشش کرده ایم تا این نوع پیچیدگی ها و سوء تفاهم ها بروز پیدا نکند. در رفراندم اخیر نیز حزب کمونیست ونزوئلا با تمام قوا از آن حمایت کرد.

س: دوسال قبل با بنیانگذاری حزب متحد سوسیالیست ونزئلا(پ.س.او.و)، حزب کمونیست ونزئلا(پ.س.و) با پیشنهاد ادغام در حزب مورد نظر چاوز مخالفت کرد. در این فاصله حزب کمونیست ونزوئلا چگونه توانسته است نیروهای حزبی و برنامه های مورد نظر خود را رشد دهد؟
ج: پس از پیشنهاد رئیس جمهور جهت ادغام حزب کمونیست با حزب مورد تاسیس وی (پ.س.او.و) تعدادی از رفقای ما تصمیم گرفتند به این پیشنهاد جواب مثبت بدهند، در نتیجه با وجود اینکه این عمل تا حدودی از نفوذ مستقل حزب کمونیست کاست، اما نتیجه انتخابات منطقه ای در سال گذشته نشان داد که نفوذ حزب کمونیست درمقایسه با انتخابات سال 2004 به مراتب افزایش داشته و همچنان حزب نفوذ سیاسی خود را حفظ کرده است. برای کمونیست های ونزوئلا مشخص است که جهت دهی انقلاب ونزوئلا با حضور گسترده و نفوذ کمونیست ها پیوند کامل دارد.

 

 

راه توده 214 23.02.2009


                                                                                                                                             بازگشت