راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

محسن رضائی هنوز دروغ می گوید
کودتای خیالی توده ای ها
که در گارگاه انگلیس ساخته شده بود

 

جمعه شب، در برنامه دوم جام جم و بمناسبت سالگرد انقلاب 57 محسن رضائی فرمانده سابق کل سپاه پاسداران و دبیرکنونی مجمع تشخیص مصلحت را برای مصاحبه به نمایش گذاشتند. او در این مصاحبه از "شاه" کار ارائه پرونده کودتای حزب توده ایران به آیت الله خمینی بدست مبارک خود گفت. این همان پرونده ایست که سراپا ساخته انگلستان بود و چنان رسوا و بی اعتبار بود که سرانجام محاکمه و دادگاهی که برای رهبران حزب و توده ای های نظامی تشکیل شد نه برای رسیدگی به کودتا؛ بلکه به اتهام جاسوسی بود! اتهامی و پرونده ای که نورالدین کیانوری در نامه خود به خامنه ای نوشته است زیر چه فشار شکنجه و شلاق و دست بند قپانی تشکیل شد.


اخیر هاشمی رفسنجانی هم در خاطرات خود مسئله کودتای حزب توده ایران را رد کرد و البته اشاره کرد که امثال محسن رضائی اصرار داشتند اما سرانجام معلوم شد درست نبوده است و دستگیری رهبران حزب هم اشتباه بود و به ما در جنگ با عراق لطمه زد.
با توجه به مصاحبه ای که محسن رضائی کرده، نقل دوباره مصاحبه میرحسین موسوی نخست وزیر زمان جنگ و آیت الله خمینی را که با مجله "حوزه" انجام شده و روزنامه کیهان در شماره 13 مرداد 1368 آن را نقل کرده می آوریم. البته نه جام جم با این حرف ها از میدان حمله به حزب توده ایران در می رود و نه محسن رضائی عقل و درکش و مطالعاتش به این نوع مستندات قد می دهد.
میرحسین موسوی در آن مصاحبه که ما عینا و به نقل از روزنامه كیهان 13/5/68 صفحه 6 می آوریم می گوید:


«در جریان حزب توده، به ما تلفن زده شد كه حزب توده توطئه وسیعی را پی ریخته و مسئله چنین مطرح بود كه ظرف 48 ساعت تا 24 ساعت ممكن است اتفاقاتی بیفتد. تلفن كردیم به برادرمان جناب هاشمی رفسنجانی و مسئله با بقیه مسئولین بالای مملكتی مطرح شد. گویا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با آیت‌الله موسوی اردبیلی آنوقت تشریف نداشتند. بالاخره فورا خدمت امام رفتیم. برادران اطلاعاتی مسئله را گزارش دادند.
حضرت امام با دقت مسئله را گوش دادند. سپس تحلیلی در ظرف چند دقیقه از روند حركت شرق و غرب ارائه كردند و فرمودند:
"این اطلاعات كاملا نادرست است. هیچ مسئله‌ای پیش نخواهد آمد.
اصرار شد كه آقا چنین نیست، خود آنان اعتراف كرده‌اند. ایشان فرمودند:
من نمی‌گویم مواظب نباشید و تحقیق نكنید، ولی بدانید این مسائل و اطلاعات دروغ است.
بعد هم البته تحلیل حضرت امام درست در آمد و نظر ایشان ثابت شد.

راه توده 212 09.02.2009
 


بازگشت