راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

مصاحبه مجله حوزه، با مهندس میرحسین موسوی
درباره"‌امام و مدیریت اسلامی"
با پرونده اعتراف به کودتا
در زیر شکنجه نزد خمینی رفتند
روزنامه كیهان 13/5/68 صفحه 6
 

 «نكته مهم دیگر: معمولا انسان كه پیر می‌شود و عمری از او می‌گذرد، فعالیت ذهنی‌اش كاهش پیدا می‌كند و مطلب را دیرتر دریافت می‌كند، اما امام به هیچ وجه این حالت را تا دقایق آخر عمر پربركت پیدا نكردند. هر دفعه كه با ایشان روبرو می‌شدم احساس می‌كردم؛ از نظر سرعت انتقال و برخورد با مسئله، با وجود كهولت سن، مثل یك جوان بیست و دو ساله بودند. یعنی همان سرعت انتقال و شاید سریعتر از آن را داشتند.
در وهله اول، در موقع گزارش، زیاد توضیح می‌دادم، بزودی متوجه شدم كه نیازی به این توضیحات نیست، از این روی مسائل را تلگرافی و فشرده خدمت ایشان مطرح می‌كردم. همیشه احساس من این بود كه سریعا مطالب مطرح شده را دریافته‌اند. دریافت‌های ایشان دریافت‌های بسیار دقیق و عمیق بود.
مثلا در جریان حزب توده، به ما تلفن زده شد كه حزب توده توطئه وسیعی را پی ریخته و مسئله چنین مطرح بود كه ظرف 48 ساعت تا 24 ساعت ممكن است اتفاقاتی بیفتد.( یورش اول 17 بهمن 61 است و تاریخ کودتائی که زیر شکنجه اعتراف به آن گرفته بودند 11 اردیبهشت 1362- یعنی در فاصله دو یورش با این اعتراف پرونده را ساخته بودند و شب 11 اردیبهشت یورش دوم را آوردند) تلفن كردیم به برادرمان جناب هاشمی رفسنجانی و مسئله با بقیه مسئولین بالای مملكتی مطرح شد. گویا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با آیت‌الله موسوی اردبیلی آنوقت تشریف نداشتند. بالاخره فورا خدمت امام رفتیم. برادران اطلاعاتی مسئله را گزارش دادند.
حضرت امام با دقت مسئله را گوش دادند. سپس تحلیلی در ظرف چند دقیقه از روند حركت شرق و غرب ارائه كردند و فرمودند: «این اطلاعات كاملا نادرست است. هیچ مسئله‌ای پیش نخواهد آمد.»
اصرار شد كه آقا چنین نیست، خود آنان اعتراف كرده‌اند. ایشان فرمودند:
«من نمی‌گویم مواظب نباشید و تحقیق نكنید، ولی بدانید این مسائل و اطلاعات دروغ است»
بعد هم تحلیل حضرت امام درست در آمد و نظر ایشان ثابت شد.»


راه توده 222 11.05.2009
 

بازگشت