راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

پیروز واقعی
در اشغال عراق
شرکت های نفتی اند


کنسرن نفتی "اکسان موبیل" را ما ایرانی ها بنام شرکت "اسو" می شناسیم، البته بیش از همه ایرانی ها، آنها که اتومبیل دارند و با بنزین سروکار، با این نام بیشتر آشنا هستند.
البته، در کشورهای اروپایی نیز مردم کمتر "اکسان موبیل" را می شناسند، بلکه بیشتر مثل همه اتومبیل داران ایرانی "اسو" را می شناسند. این شرکت، از پرقدرت ترین شرکت های نفتی در جهان سرمایه داری است و از ادغام دو شرکت "آکسان کر پوریشن" و "موبیل اویل کر پوریشن" در 30 نوامبر 1999 بوجود آمده است. البته علیرغم این ادغام، هنوز شرکت "شل" بزرگترین شرکت نفتی دنیاست. شرکتی با درآمد 425 میلیارد دلار در سال. نفت از کشورهائی نظیر ایران و عراق و کویت و عربستان است و آقائی و ثروت از آن شرکت هائی که نامشان اختصاری آنها را مردم می شناسند. یعنی "شل" و "اسو". از این درآمد، 22ر45 میلیارد دلار سود سالانه شرکت "شل" است.
هم "اکسان موبیل" و هم شرکت "شل" بزرگترین قدرت تعیین کننده بازار بورس جهانی اند.
این اطلاعات بسیار کلی و مقدماتی را برای درک عمیق تر خبری که در ادامه می خوانید نوشتم. خبری که انگیزه اشغال عراق در آن نهفته است. همه جنجال های تبلیغاتی پیرامون کشته شدن سربازان امریکائی درعراق و اشک تمساح ریختن برای این تلفات در امریکا و یا جنجال پیرامون بودجه حضور نظامی امریکا درعراق و یا انفجار و ترور در عراق، که بی وقفه در رسانه های ایران و جهان منعکس می شوند، برای سرگرم نگهداشتن مردم جهان است، تا به عمق واقعه پی نبرند. تمام توطئه علیه ایران نیز در همین جا، یعنی انگیزه سلطه بر نفت ایران نهفته است. و تمام اشتباه حاکمیت که کشور را به سمت جنگ داخلی و فروپاشی تمامیت ارضی کشور می برد نیز در همینجا نهفته است.

پنجم نوامبر 2009 وزارت نفت عراق اعلام کرد که دو شر کت نفتی "شل" و "اکسان موبیل" برنده مناقصه ای شده اند که بموجب آن حوزه نفتی "کورنا ی غربی" عراق در اختیار آنها قرار می گیرد. مناقصه ای که زیر پرچم و سرنیزه امریکا درعراق برگزار شد و طبیعی بود که شرکت های نفتی امریکا نیز برنده آن باشند!
این حوزه نفتی 7. 8 میلیارد بشکه ذخیره دارد و قرار دادی که دو شرکت مذکور با دولت عراق منعقد کردند 20 ساله است.
شرکت های "توتال" فرانسه و "لویکه اویل" روسیه و همچنین شرکت چینی "س ن پ س" بازندگان بزرگ مناقصه ای اعلام شدند که "شل" و "اکسان موبیل" برنده آن شده اند. آن که عراق را اشغال کرده و در آن سرباز دارد، حرف اول و آخر را در مناقصه های نفتی نیز می زند!

کردستان عراق
مسعود بارزانی رئیس دولت کردستان عراق طی گزارشی، در 10 نوامبر اعلام کرد که کردستان عراق درآمد حاصل از صادرات نفت منطقه کردستان را با دیگر مناطق عراق تقسیم نخواهد کرد!
بر اساس مفاد قانون اساسی دولت عراق تمام در آمد های حاصل از منابع نفت و گاز عراق بر اساس سهم معینی میان هر یک از مناطق عراق باید تقسیم شود. سهم کردستان عراق 17 درصد کل درآمد ها خواهد بود. حضور سرمایه گذاران بین المللی مانند شرکت Dno انیترنشنال که روزانه 100 هزار بشکه نفت در کردستان عراق تولید می کند و در آمد سالانه 3 میلیارد دلاری دارد، این حوزه را از مناطق دیگر نفتی عراق جدا کرده است. شرکت Dno قراردادی با منطقه خود مختار کردستان برای بهره برداری از حوزه نفتی Tawkeبه امضاء رسانده که طبق آن 55 درصد از بهره برداری نفت این حوزه متعلق به این شر کت می باشد.
آن سیاست ضد ملی و ضد قومی صدام حسین که عراق را بر باد داد و باعث شد کردهای این کشور دندان حکومت مرکز در بغداد را بکنند، چنین حاصلی را همراه داشت که خواندید. درحالیکه دولت های پیشین عراق با اتخاذ سیاستی ملی و قبول خود مختاری در منطقه کردنشین عراق، می توانستند سرانجامی دیگر را برای عراق و منطقه کردنشین این کشور رقم بزنند و این به تعقلی نیازمند بود که دولت های عراق نداشتند و اکنون دولت ترکیه با تجربه اندوزی از نتایج سیاست های سرکوبگران و دیدن حاصل چنین سیاستی در کردستان عراق، در پی استرداد حقوق ملی کردهای ترکیه است و دست آشتی ملی را از آستین بیرون آورده است.

راه توده 243 16.11.2009

 

بازگشت