راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

آنچه در گینه روی داد
یاد آور حوادث
کودتای 22 خرداد بود
 

 

تظاهرات دهها هزار نفره مردم گینه، که علیه دولت این کشور صورت گرفت و صحنه هائی که از مقابله در تلویزیون های بین المللی به نمایش در آمد، یادآور صحنه های مشابه در ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد بود. آنگونه که خبرگزاری ها اعلام کردند روز دوشنبه 26 سپتامبر بیش از 40 هزار تن از مردم گینه در پایتخت این کشور "کونوکی" علیه دولتی که به زور سر نیزه قدرت را در اختیار گرفته به خیابان آمدند. دولت نظامی و گارد ویژه "دادیس کامارا" رئیس دولت کودتائی به روی مردم آتش گشود و بموجب آماری که رسما اعلام شده 157 تن کشته شدند.
گارد ویژه مردم تظاهر کننده را در اطراف و داخل استادیوم ورزشی پایتخت بی رحمانه به رگبار گلوله بست و با سرنیزه و چوب و چماق به جان آنها افتاد. بیش از 1250 تن نیز در این جریان مجروح شدند.
مردم گینه نیز همانند مردم ایران، بصورت مسالمت آمیز به خیابان آمده بودند. سازمان های حقوق بشر اعلام کردند که در استادیوم ورزشی پایتخت فجایعی در حد تجاوز به زنان و دختران توسط گارد ویژه ریاست جمهوری روی داد و فاجعه کشتار و زخمی شدن مردم را کامل کرد.
"دادیس کاما" رئیس دولت گینه، پس از این فجایع، همانند علی خامنه ای، پس از فجایع پس از کودتای 22 خرداد با رادیو بین المللی فرانسه مصاحبه کرده و ضمن پوزش خواهی بخاطر فجایعی که روی داد، مدعی شد که کنترل نظامیان کشور از اختیار او خارج شده بود!
این که در گینه چنین حوادثی روی دهد، چندان دور از انتظار نیست، دور از انتظار آنست که در کشوری 70 میلیون با مردمی تحصیلکرده و روشنفکر که سابقه یکصد ساله پارلمانی دارد حوادثی مشابه روی دهد!


راه توده 237 05.10.2009

 

بازگشت