راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

ترجمه بخش هائی از گزارش "زوگانوف" به کنگره احزاب کمونیست اتحاد شوروی سابق
اتحاد شوروی چرا فرو ریخت
و سوسیالیسم چگونه حاکم می شود!


در آخرین ساعاتی که راه توده برای قرار گرفتن روی شبکه اینترنت آماده می شد، ترجمه خلاصه از گزارش رهبر حزب کمونیست روسیه در کنگره احزاب کمونیست اتحاد شوروی سابق بدستمان رسید که آن را منتشر می کنیم. این ترجمه به همت همکار ما "بهروزبکتاشی" تهیه و ارسال شده است.

«از برگزاری کنگره گذشته اتحاد احزاب کمونیست- حزب کمونیست اتحاد شوروی تقریبا پنج سال گذشت. این سالها برای خلق های ما سرشار از حوادث متفاوت و اکثرا تراژیک بود. احزاب ما در بغرنج ترین شرایط مبارزه برای برپائی حکومت خلقی و عدالت، احیای مجدد اتحاد داوطلبانه خلق های برادر و سوسیالیسم را ادامه میدهند. ما کمونیستها همیشه معتقد بودیم که فاکتورهای سوبژکتیو در نابودی اتحاد شوروی غلبه داشتند. پایه و اساس جدی ابژکتیو برای فروپاشی دولت واحد و سیستم خلقی- اقتصادی وجود نداشت. این پروسه ها در نتیجه فعالیت دشمنان سوسیالیسم امکان پذیر گردید
ما در 33 مین کنگره خاطر نشان کردیم که نابودی خائنانه اتحادشوروی، خلق شوروی و احیای کاپیتالیسم جاده را بسوی مداخله مستقیم نیروهای امپریالیستی در امور داخلی کشور ما را می گشاید. ما با تمامی مسئولیت به خلق های برادر هشدار دادیم که محافل ارتجاعی ایالات متحده و متحدان آن در ناتو با بکارگیری تمامی شیوه ها رژیم های کمپرادور و مطیع خود را در اراضی سابق اتحاد شوروی بوجود خواهند آورد. با کمک این رژیم ها تلاش خواهند کرد که کشورهای ما را به زائده مواد خام تبدیل کنند و از احیای مجدد حاکمیت خلق های برادر جلوگیری کنند. ما در باره اینکه اهرم بردگی خلقهای شوروی گلوبالیزاسیون کاپیتالیستی خواهد بود صحبت کردیم. پیش بینی های ما درست در آمدند. در جمهوری های بالتیک، اوکرائین و گرجستان رژیم های متجاوز بورژوازی ناسیونالیستی که حافظ منافع ارتجاعی ترین محافل هستند در حکومت قرار دارند.
طی سالهای اخیر باز هم مشخص گردید که مدل آمریکائی گلوبالیزاسیون به شیوه آمریکائی موجب تضاد آشتی ناپذیر با تقاضای رشد پیشرفت بشریت گردید. گلوبالیزاسیون موجب حادترین بحران مالی و اقتصادی در جهان گردید. امروزه بورژوازی تمامی کشورها تلاش می کند که عواقب این بحران را بردوش زحمتکشان بگذارند.
اولین بحران جهانی در آغاز قرن بیستم بود که منجر به جنگ اول جهانی گردید. جهان در سایه انقلاب اکتبر در سال 1917 در روسیه از این بحران خارج گردید. اکتبر کبیر دوران نوین تاریخی را گشود که مضمون آن عبات بود از گذر بشریت از کاپیتالیسم به سوسیالیسم بود.
بحران دوم جهانی در دهه 30 قرن بیستم رشد کرد. یکی از مهمترین عواقب آن پیدایش فاشیسم به مثابه مشت ضربتی امپریالیسم بود. اوج این بحران جنگ جهانی دوم بود که موجب مرگ 55 میلیون انسان گردید. خروج از این بحران توسط پیروزی اتحادشوروی در جنگ کبیر میهنی بر علیه ائتلاف دولت های فاشیستی امکان پذیر گردید.
پیروزی خلق شوروی موجب ساختارهای سوسیالیستی در یکسری از کشورهای اروپای مرکزی، جنوب شرقی آسیا و آمریکای لاتین گردید. سیستم جهانی سوسیالیسم بوجودآمد. تحت تاثیر جنبش ملی-آزادیبخش سیستم استعماری در اکثر کشورهای آسیا و آفریقا لغو گردید. جنبش جهانی کارگری رشد یافت. جنبش مبارزه برای صلح، دموکراسی و پیشرفت اجتماعی فعال گردید.
بحران سوم جهانی کاپیتالیسم در دهه 70 در ایالات متحده و سریعا اکثر کشورهای سیاره را در بر گرفت. بطور کلی این بحران نتیجه انقلاب علمی- تکنیکی بود. این انقلاب امکانات برای ارتقای نیروهای مولده بشریت برای سطح نوین رشد بطور کیفی گشود، اما با مانع استثمار کاپیتالیستی مواجه گردید. مناسبات مالکیت خصوصی تولید از رشد نیروهای مولده عقب افتاد و موجب ترمز در برابر رشد مترقی تمدن بشری گردید.
کشورهای پری بالتیک بدترین وضع را دارند. رژیمهای ناسیونالیستی در این کشورها آینده دولت های خود را با سیستم مالی، تجاری و جنگی امپریالیسم پیوند زده اند. در دوران اتحاد شوروی این جمهوری ها بطور موفقیت آمیز در ترکیب اتحاد شوروی رشد کردند. هم اکنون لاتوی به فقیرترین کشور اروپای متحده تبدیل شده است. همانا در این کشور در سالهای اخیر کوتاه تریت طول عمر، پائین ترین دستمزد، بازنشستگی و غیره وجود دارد. تقریبا یک چهارم جمعیت در زیر خط فقر بسر می برد. بالاترین مرگ و میر در اروپای متحده را دارد. اوضاع در استونی و لیتوانی تقریبا به همین شکل است. سقوط تولید در سه ماه اول امسال عبارت بود از: در لاتوی 18.6، در استونی 15.6 درصد و در لیتوا 11.8. در سه ماه دوم سقوط تولید در لاتوی به 19.6 درصد رسید و بالاترین رقم را در جهان دارد. سقوط تولید صنعتی در روسیه به 16 درصد رسید. در مسکو این رقم به 28 درصد و ماشین سازی و الکترونیک 50 درصد کاهش یافت. تعداد بیکاران در روسیه در پایان سال شاید به بیش از 10 میلیون برسد. بنا به عقیده تحلیگران همانا روسیه با شدیدترین عواقب بحران در بین دولت های بزرگ جهان مواجه خواهد شد . مدل لیبرالی که ایالات متحده به جهان تحمیل میکند برای همیشه شکست خورد. جامعه ای که اساس آنرا مالکیت خصوصی تشکیل می دهد نمی تواند پاسخگوی تمامی احتیاجات شهروندان خود باشد. دولت نمی تواند حافظ مالکیت خصوصی این یا آن فرد باشد. دولت بایستی تنظیم کننده مقتدر اقتصاد باشد و این دولت بنظر ما همانا یک دولت سوسالیستی است.»

راه توده 240 26.10.2009
 

بازگشت