راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

کرزای و احمدی نژاد
دست های آلوده
به تقلب و کودتا
یکدیگر را شستند!
آذر فرخنده
 

پیام تبریک احمدی نژاد از تهران به کرزای در کابل در میان اخبار مربوط به رویدادهای مهم پیش و پس از روز قدس کمرنگ شد، در حالی که اگر این پیام در موقعیت و زمان دیگری فرستاده شده بود، با بحث های گوناگونی مواجه می شد. احمدی نژاد برای پیام تبریک به کرزای حتی منتظر اعلام نتیجه رسمی شمارش آراء در افغانستان نیز نشد، چه رسد به اینکه منتظر بماند و ببیند سرنوشت یک و نیم میلیون رای مسئله داری که بر سر بازشماری آن جدال در افغانستان جریان دارد چه می شود. او همان کاری را کرد که در باره انتخابات ایران رهبر در حق وی کرد. یعنی هنوز نتایج رسمی اعلام نشده احمدی نژاد را برنده انتخابات اعلام کرده و به او تبریک گفت.
حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان نیز، البته اولین رئیس دولتی در همسایگی ایران بود که منتظر نتیجه جدال و کشاکش بین شورای نگهبان و کاندیداهای معترض به تقلب انتخاباتی نشده و به احمدی نژاد تبریک گفته بود. در حقیقت یک دست، دست دیگر را شست.
اما این پیام فرستادن ها روی دیگری هم دارد که مهم تر از تشریفات رسمی میان دو کشور همسایه است. درجریان انتخابات افغانستان اطرافیان عبدالله عبدالله وزیر خارجه اول دولت کرزای و منتقد او که در این انتخابات رقیب کرزای شد، فاش ساخته بودند که دولت ایران ماهی یک میلیون دلار به کرزای کمک مالی می کند و برای انتخابات نیز بودجه ویژه ای را برای کرزای در نظر گرفته است. این کمک ها با هدف حفظ کانال ارتباطی با "ناتو" و "امریکا" از طریق کرزای صورت می گیرد و کارمزد حامد کرزای برای رساندن پیام احمدی نژاد به امریکائی ها و رهبران ناتو و متقابلا پیام آنها برای جمهوری اسلامی است. تبریک کرزای به احمدی نژاد و احمدی نژاد به کرزای حاصل این روابط است و طبیعی است که احمدی نژاد از ادامه ریاست جمهوری کرزای – علیرغم همه تقلب هائی که در انتخابات آن کشور نیز انجام شد- حمایت می کند و متقابلا کرزای از ادامه کودتائی ریاست جمهوری احمدی نژاد. البته هم در افغانستان موقعیت کرزای روز به روز متزلزل تر می شود و هم در ایران موقعیت احمدی نژاد.
در طول انتخابات افغانستان بیش از 135 واقعه خونین - مثل بمب گذاری و حملا ت خونین انتحاری- در چهارده ولایت این کشور صورت گرفته که در نتیجه صد ها تن کشته و زخمی شده اند . این حملات زمینه را برای تقلب در انتخابات فراهم کرد .
خبرگزاری فرانسه از قول شورای نظارتی اروپا در انتخابات افغانستان اعلام کرد حدود یک ملیون نیم رآی مشکوک در این انتخابات وجود دارد و ضمنا انتخابات با استقبالی که تصور می شد از سوی مردم روبرو نشده است. این یک و نیم میلیون بیش از 20 درصد از کل آراء انتخاباتی در این کشور است. یعنی علیرغم همه تقلب ها و صندوق سازی ها، تنها حدود 7 میلیون رای در افغانستان جمع شده است. کشوری که بالای 25 میلیون جمعیت دارد و 4 میلیون پناهنده سیاسی آن نیز می توانستند در انتخابات شرکت کنند.
محمد نبی عظیمی، از رهبران دولت دمکراتیک افغانستان، در پیامی که به این مناسبت و از سوی نهضت فراگیر دمکراسی و پیشرفت در افغانستان منتشر کرد، از صندوق های جادوئی در انتخابات افغانستان گفت!
نهضت فراگیر، یگانه جبهه چپ و مترقی افغانستان است که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور نیز "دکتر حبیب منگل" سفیر دولت دمکراتیک افغانستان در اتحاد شوروی و عضو رهبری حزب دمکراتیک خلق افغانستان را کاندیدای انتخابات اعلام کرده بود.

راه توده 234 21.09.2009
 

بازگشت