راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

بعد از عراق و افغانستان، حالا یمن و سومانی
بهانه های تازه
برای لشگر کشی
امریکا و انگلیس
زیر گوش ایران

 

در طول چند سال گذشته که مسئله حمله نظامی به ایران و خطر ناامنی خلیج فارس برای انتقال نفت منطقه مطرح بوده، از جمله طرح های پیشنهادی، انتقال نفت خلیج فارس به دریای سرخ و سپس اروپا بوده است. آنچه که اکنون زمینه نظامی و عملی آن را القاعده و کج فهمی های نهادهای راهبردی سپاه پاسداران در یمن فراهم ساخته، می تواند بخشی از همین نقشه امریکا و کشورهای بزرگ سرمایه داری اروپا باشد. امریکا و انگلیس برای مقابله با "حوثی" شیعه و صیانت از شیعیان و یا سرکوب آنها به یمن لشکر نمی کشد و در سومانی مستقر نمی شود. آنها اهداف دیگری را دنبال می کنند. هاشمی رفسنجانی اخیرا در دیدار با دانشجویان دانشگاه آزاد گفت که خطر تحریم خرید نفت ایران جدی است. آیا انتقال نفت خلیج فارس از طریق دریای سرخ و دور زدن تنگه هرمز، مقدمه این تحریم و آماده شدن برای جنگ در خلیج فارس نیست؟

آمریکا و انگلستان دخالت نظامی خود را در یمن گسترش می دهند. دفتر گوردون براون، نخست وزیر انگلیس، اعلام کرد که دو دولت به توافق رسیده اند که هزینه ”واحد ضد تروریستی” نیروی نظامی یمن را تامین کنند. سخنگوی نخست وزیر انگلیس گفت: ”این ابتکار مشترک حاصل گفتگو هائی است که از مدت ها پیش بین لندن و واشنگتن در جریان بوده است. افزون بر این، بنظر براون و اوباما نیروهای صلح در سومالی نیز باید افزایش یابند و دو دولت از این پیشنهاد در شورای امنیت سازمان ملل حمایت خواهند کرد.”
آمریکا و انگلیس سفارت خانه های خود را در یمن- به گفته خود- “موقتا” تعطیل کردند. سفارت آمریکا در صنعا، در سایت اینترنتی خود اعلام کرد که ” القاعده در شبه جزیره عربستان” تهدید کرده که به موسسات آمریکائی ضربه خواهد زد .
مقامات دولتی آمریکا در واشنگتن، چند روز پیش اعلام کرده اند که آمریکا به کمک های نظامی خود به رژیم یمن خواهد افزود. آموزشی که افسران آمریکائی به نیروهای ویژه یمن خواهند داد بخشی از این کمک است. ژنرال David H.Petraeus فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در منطقه، روز جمعه در بغداد آعلام کرد کمک نظامی آمریکا به یمن که در سال گذشته 70 میلیون دلار بود، دو برابر خواهد شد.
وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد کمک انگلیس به سومالی که تاکنون به مبلغی معادل 23 میلیون یورو بالغ می گردید، در سال نو به 57 میلیون یورو افزایش خواهد یافت . 28 ژانویه در لندن کنفرانسی بین المللی برای مشاوره در باره استراتژی مشترک کشورهای غربی برای ”مبارزه با تروریسم” در یمن تشکیل خواهد شد. تعیین این زمان برای برگزاری کنفرانس به این منظور بوده که با کنفرانس افغانستان که آن نیز در لندن بر پا خواهد شد، همزمان باشد. این همزمانی بیانگر ارتباط نزدیک دو میدان جنگ با هم و راندن حداکثر توجه بسوی میدان عملیات بعدی، یعنی یمن خواهد بود. به گزار ش برخی از رسانه ها، گویا قرار است در این کنفرانس راجع به اوضاع سومالی نیز گفتگو شود .دولت های عضو اتحادیه اروپا، در ماه ژوئیه به توافق اصولی رسیده بودند که برای دادن آموزش به نیروهای دخیل در جنگ داخلی سومالی به فرانسه کمک کنند.
رژیم یمن، که در درون کشور منزوی شده، سالهاست که در چند جبهه با مخالفان خود در جنگ است. در شمال با ساکنان شمال کشور، که عمدتا شیعه هستند، در جنوب با یک جنبش جدائی طلب و با چند قبیله سنت گرا و یک گروه کوچک از اعضای القاعده که اهمیت چندانی ندارند. وزیر کشور یمن چندی پیش تعداد آنها را، علیرغم کوشش برای بزرگ نمائی آنان، 300 نفر اعلام کرد. حتی آن رسانه های غربی که تعیین کننده مسیر افکار عمومی هستند، مانند واشنگتن پست، هشدار داده اند که افزایش حمایت انگلیس و آمریکا از رژیم یمن وضع را پیچیده تر و نیروهای مخالف را نیرومند تر خواهد ساخت.
این شناسنامه یمن است:
جمعیتی در حدود 24 میلیون نفر، با در آمد سرانه 660 یورو در سال، صادرات نفت 24،5 میلیون بشکه در سال 2009، بیکاری وسیع، 100هزار آواره داخلی، 140هزار پناهنده آفریقائی، و 60 میلیون اسلحه کوچک. خانه تنگدستان جهان عرب، که در این روزها ، آمریکا و انگلیس کشف کرده اند، تازه ترین کشف منطقه فعالیت ترویسم بین المللی است و قرار است در سال 2010 سیل پول و اسلحه بآن سرازیر گردد.

راه توده 251 11.01.2009
 

بازگشت