راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

جمهوری بلاروس
مدلی سوسیالیستی
برای آینده جمهوریهای
اتحاد شوروی سابق
بهروز بکتاشی

بودجه جمهوری سوسیالیستی بلاروس برای سال 2011 اعلام شد. بموجب این بودجه دستمزها افزایش می یابد. این افزایش دستمزدها با محاسبه هزینه بهداشت و تحصیلات تنظیم شده است و در مجموع، بودجه گرایش اجتماعی خواهد داشت. این افزایش بودجه همچنین شامل بازنشستگی، کمک هزینه های تحصیلی و برخی کمک های جانبی برای زندگی خواهد شد. بیش از 30 درصد به بودجه بهداشت کشور افزوده خواهد شد. امکانات زیادی برای رشد پایه مادی- تکنیکی موسسات آموزشی در نظر گرفته شده است.

تقویت و گسترش تکنیک جمع آوری غلات نیز در نظر گرفته شده است. این تقویت تکنیک با صدور 68 کمباین بلاروس «لیدا- 1300» (58 کمباین به روسیه و 10 کمباین به قزاقزستان) تاکنون همزمان بوده است. هم اکنون قرارداد پیرامون ارسال تکنیک جمع آوری غلات به اسلاواکی، اسلاوانی، بلغارستان و آلمان تحت بررسی است. طی هفت ماه کارخانه«لیدا»صادرات خود را تقریبا یک و نیم برابر تا 10 میلیون دلار افزایش داده است.

بلاروس در سال 2010 آهنگ رشد درآمد ناخالص ملی را تا سطح 110-111 درصد تامین خواهد کرد.

با وجود تمامی مشکلات در سال جاری، رشد آهنگ درآمد ناخالص ملی طی ژانویه - جولای 107 درصد، محصولات صنعتی نزدیک به 110 درصد، محصولات کشاورزی بیش از 108 درصد بوده است و درآمدهای واقعی پولی جمعیت به اندازه 8 درصد افزایش یافته است. طی 5 سال اخیر تقریبا  20 هزار تن از روس های شهروندی بلاروس را دریافت کرده اند. طی سال 2010 نزدیک به 3.8 هزار تن از شهروندان روسیه اقامت دائمی در بلاروس را دریافت کرده اند. هم اکنون در مجموع نزدیک به 90 هزار تن از شهروندان روسیه اجازه اقامت دائمی بلاروس را دارند.

 

 

                راه توده 281    8 شهریور ماه 1389
 

بازگشت