راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مقاله زوگانف- رهبر حزب کمونیست روسیه
روزهای کودتا
و تعلل های ضد کودتا
در اتحاد شوروی
ترجمه آزاده اسفندیاری

 

نوزده سال از کودتای یلتسین و همدستانش برای فروپاشاندن اتحاد شوروی و امضای قرار داد خائنانه جدایی روسیه، اوکرایین و بلاروس می گذرد. به این مناسبت مقالات و مطالب متعددی در مطبوعات و سایت های اینترنتی روسیه انتشار یافته است. خبرگزاری اینتر فاکس روسیه مطلبی از گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست روسیه با عنوان"چرا کمیته دولتی حوادث اضطراری، یلتسین و گرباچف را در روز کودتا دستگیر نکرد "چاپ کرده است که ترجمه آن را می خوانید.

در 19 سال گذشته، نقش منفی و خائنانه "میخایل گورباچف " اولین رئیس جمهوری اتحاد شوروی و "بوریس یلتسین" اولین رئیس جمهوری روسیه در بهم ریزی و تخریب اتحاد شوروی بر همگان عیان گشته است.
حوادث روز های نوزدهم تا بیست و دوم ماه اوت سال 1991 به واقع نشان دهنده عمق نیات وطن فروشانه این دو فرد، در نابود کردن دست آورد های عظیم و افتخار آفرین خلق های اتحاد شوروی است. این دو رئیس جمهور در هماهنگی با یکدیکر و با همدستی با همکاران و همفکران کمونیست ستیز جهانی خود، بزرگ ترین تراژدی قرن بیستم را در درجه نخست برای مردم اتحاد شوروی و در درجه دوم برای مردم جهان،رقم زدند.*
کمیته دولتی وضعیت اضطراری، در آن روز های حساس و تعین کننده اگر چه برای حفظ حاکمیت مردم اتحاد شوروی پا به میدان گذاشت، اما اراده و تصمیم لازمه را در این لحظات سرنوشت ساز از خود نشان نداد و به روایتی تابع حوادث گشت. گرباچف و یلتسین بی اراده تر از آن بودند تا اگر این کمیته از خود قاطعیت نشان می داد، ایستادگی بکنند. کمیته باید بدون درنگ این دو نفر را دستگیر و جلوی اقدامات آنها را می گرفت و بلا فاصله کنگره نمایندگان خلق های اتحاد شوروی را برای رسیدگی به سرنوشت این دو شخصیت، در امر اعمال تبهکارانه شان و اتخاذ راهکار های اساسی برای خروج کشور از بحران فرا می خواند. متاسفانه بی ارادگی و عدم قاطعیت لازمه کمیته دولتی وضعیت اضطراری منجر به آن چیزی شد که نباید می شد. یعنی تخریب و نابودی اتحاد شوروی.
در این 19ساله 15 میلیون انسان که 14.5 میلیون آن از شهروندان روسیه بودند نابود گشته اند. سیستم اقتصادی و صنعتی و کلیه موسسات آموزشی تقریبا نابود شده است. حذف بیمه ها و خدمات درمانی مجانی، تخریب موسسات تکنیکی همه و همه حاصل کار تمامی نیرو های مخالف سوسیالیسم و مردم ما می باشند.

(میخایل گورباچف طی یک سخنرانی در سال 1999 در دانشگاه آمریکایی استانبول* ترکیه اگر چه نیات خود را در ستیز با کمونیسم و برانداختن آن بوضوح ابراز داشت، اما در سخنرانی خود سعی در جدا کردن راه خود از یلتسین کرده بود. این سخنرانی را در همین شماره راه توده می خوانید. مترجم)

راه توده 280 22.08.2010
 

بازگشت