راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتخابات ریاست جمهوری در برزیل
لولا کنار می رود
"دیلما روسف"
جانشین او می شود؟
آذرفریتاش

 

برزیل خود را برای یک مبارزه انتخاباتی سخت آماده می کند. حزب کارگر برزیل در نشست عمومی خود رئیس دفتر رئیس جمهور کنونی این کشور خانم "دیلما روسف" را به عنوان کاندیدای این حزب در انتخابات ریاست جمهوری که در ماه اکتبر برگزارمی شود معرفی کرد. "لوئیس لولادوسیوا" در دو دوره رئیس جمهور برزیل بود و طبق قانون اساسی کشور دیگر نمی تواند در انتخابات ماه اکتبر کاندیدای ریاست جمهوری بشود
لولا رهبر برجسته اتحادیه کارگران در دهه 70 و 80 نقش فعالی در رهبری اعتصابات کارگری این دو دهه داشت. او خود کارگری در رشته فلز کاری بوده است. درسال 1980 با دیگر رهبران اتحادیه کارگران به دستور ژنرال باتیستا به زندان افتاد. ژنرال باتیستا رئیس سابق اداره اطلاعات ارتش در دوره دیکتاتوری ژنرال "ارنستوگیزل" بود و در سال 1979به قدرت رسید. او روش اسلاف دیکتاتورش را برای اداره دولت در پیش گرفت.
بدنبال اعتصاب در صنایع فلز کاری در شهر سائو پائولو که 180 هزار کارگر دست به اعتصاب زده بودند باتیستا ارتش را برای سرکوب معترضان فراخواند. رهبران برجسته اتحادیه کارگران و "لولا" به زندان افتادند، امااعتصابات کارگری همچنان ادامه یافت .در سال 1998 لولا کاندیدای حزب کارگر در انتخابات ریاست جمهوری شد و موفق شد 48 در صد آراء شرکت کنندگان در این انتخابات را از آن خود کند. رقیب او در انتخابات با 52 در صد آراء بر او پیروز شد. در سال 2002 لولا دوباره کاندیدای ریاست جمهوری شد و این با61 درصد آراء پیروز شد.
حزب کمونیست برزیل و دیگر احزاب چپ و چهره های مخا لف دولت درکلیسای کاتولیک - که از جنبش مذهبی "الهیات رهائیبخش" حمایت می کنند- در این پیروزی با او شریک بوده اند. اوپس از پیروزی در انتخابات اعلام کرد "دولت برزیل ازاین پس برای کسانی است که در گذشته تحقیر شده اند و مورد تبعیض و سرکوب قرار گر فته اند". لولا از ابتدای ریاست جمهوری به مردم گزارش شفافی ازبحران مالی واقتصادی که دولت گذشته برای مردم و دولت به ارث گذاشته سخن گفت. "مردم ؛ دولت دچار بحران مالی و قرض است واین موانع دردسرهای اساسی در برنامه بهبود اقتصادی واجتماعی کشور ایجاد می کند." با پیروزی لولا و بدست گرفتن قدرت سیاسی در برزیل سرمایه هایه گزاران خارجی کشور را ترک کردند و وضعیت اقتصادی کشور رو به وخامت رفت .دولت با پشتیبانی از بخش خصوصی و جلب سرمایه خارجی با مدیریت شفاف اقتصادی، از چالش های مالی در دوره چهار ساله اول ریاست جمهوی لولا خارج شد. در سال 2006 لولا برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و با طرح برنامه اقتصادی- اجتماعی دوره دوم دولت لولا رونق و رشد اقتصادی توسعه یافت. تاسیس "مرکوسور" بازار مشترک کشورهای امریکای جنوبی؛ قرارداد تجاری منطقه درسال 1991 بین پاراگوئه، برزیل، آرزانتین و اروگوئه و پاراگوئه و دیگر کشورهای امریکای جنوبی در معاملات تجاری یکی ازبرجسته ترین معاهدات تجاری متقابل در امریکای جنوبی و موفقیت بزرگ دولت لولا بود. بعد از این موفقیت نه تنها سرمایه گزاران خارجی به کشور باز گشتند، بلکه رونق اقتصادی در برزیل وکشورهای همسایه مسیر جدیدی اقتصادی رشد غیر سرمایه داری را طی کرد. حزب کمونیست برزیل در دو دوره ریاست جمهوری لولا از او حمایت کرد و سیاست اتحاد و انتقاد را دربرابر وی در پیش گرفت. بدین ترتیب "لولا" به یک قهرمان ملی در برزیل تبدیل شد، چنان که خبرنگاران خارجی، پس از دیدار از برزیل وقتی برای رسانه های غربی گزارش نوشتند، اعتراف کردند: مردم برزیل او را فقط دوست ندارد، بلکه می پرستند.
او با سیاست های خود برزیل، یعنی پرجمعیت ترین کشور امریکای لاتین را به یک قدرت اقتصادی، اتمی و سیاسی در امریکای لاتین تبدیل کرد.

اکنون "دیلما روسف" کاندیدای حزب کارگر در انتخابات ریاست جمهوری آینده است. او می گوید: در صورت پیروزی در انتخابات آینده، نه تنها سیاست های لولا را ادامه خواهد داد، بلکه آموزش و بهداشت، درمان و مسکن از جمله الویت های برنامه او خواهد بود.
دیلما روسف برای مردم برزیل چهره ای شناخته شده و برجسته است که سالها علیه دیکتاتوری نظامی دراین کشور مبارزه کرده است. حتی در یک دوره، عضو گروه های پارتیزانی شد و در خانه های مخفی و تیمی زندگی می کرد. او در سال 1970 به زندان افتاد و در زندان بشدت شکنجه شد. بعد از آزادی از زندان مبارزه علیه ظلم و بی عدالتی را ادامه داد. دیلما روسف دارای تحصیلات عالی در رشته اقتصاد است و با پیروزی نیروهای دمکراتیک در برزیل وارد حزب کارگر شد .درانتخابات ریاست جمهوری سال 2002 و 2006 از فعالان مبارزه علیه دولت و به سود "لولا" بود و بعد از پیروزی لولا در انتخابات به وزیر انرژی شد و چند سد و نیروگاه برق برزیل از خدمات اوست. دیلما روسف در سال 2005 رئیس دفتر ریاست جمهور شد.
او اکنون در مبارزه انتخاباتی در مقابل "خوره سرا "فرماندار شهر سائوپائولو نماینده راستگرایان برزیل قرار گرفته است.

راه توده 280 22.08.2010
 

بازگشت