راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آینده روسیه
یک گام به سوی چین
دو گام به سوی بلاروس
سایت حزب کمونیست روسیه
ترجمه آزاده اسفندیاری

 

چهارمین مجمع خلق های بلاروس در روز های 6 و 7 دسامبر 2010 در شهر مینسک پایتخت این جمهوری تشکیل شد. این مجمع با شرکت نمایندگان قشر های مختلف جامعه این کشور برای ارزیابی دستآورد های گذشته و برنامه ریزی های سیاسی و اقتصادی آینده، با حضور رئیس جمهور، هیات دولت و مجلس ملی هر 5 سال یک بار برگزار می گردد.
در افتتاحیه این جلسه الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس ، گزارشی از برنامه ها و عمل کرد های دولت به نمایندگان ارائه کرد.
امسال بیش از 2500 نماینده به نمایندگی از مناطق مختلف و قشر های اجتماعی، اعم از کشاورزان، کارگران، دانشجویان، پزشگان، نظامیان، مهندسان، معلمان، پروفسور ها و اساتید دانشگاه ها در این مجمع شرکت داشتند.
میهمانانی نیز از کشورهای مختلف برای شرکت در این مجمع دعوت شده بودند. از جمله گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست روسیه. رهبر حزب کمونیست روسیه در سخنرانی خود با تمجید از خردمندی و دور اندیشی رهبران بلاروس برای دست آورد های تکنیکی و اقتصادی و برافراشته نگهداشتن پرچم میهن پرستی و اتکای به خلق گفت:
ما همواره ستاشگر و سپاس گذار مردم بلاروس هستیم. نه بخاطر ملاحظات سیاسی، بلکه به این دلیل که در زمان جنگ کبیر میهنی از هر چهار قربانی جنگ یک نفر از میان شهروندان این کشور سر و جان را برای دفاع از میهن سوسیالیستی فدا کرد. یعنی ما خود را وام دار مردم شما می دانیم. هر بار که من بمناسبت های مختلف به این جمهوری سفر می کنم، به شهر "برست" می روم تا از بنای عظیم قلعه برست که مظهر دلیری و مقاومت مردانه در مقابل نیروهای فاشیست هیتلری است بازدید کنم. شهر برست همچنین یاد آور هوشیاری و دوراندیشی رهبران وقت اتحاد شوروی نیز می باشد که قبل از شروع حمله آلمان هیتلری به میهن مشترک ما، با آن ها قرارداد عدم تجاوز بستند تا فرصتی به دست آورند و برخی عقب ماندگی های تکنیک جنگی خود را جبران کنند. کشورما توانست تانک های مدرن تی 34 و سیستم کاتیوشا را که نقش شایان توجهی در امر مقاومت و پیروزی ما در جنگ دوم جهانی داشتند آماده بهره برداری کند. بستن این قرارداد که به امضای "مولوتف " و "ریبنت روپا" (وزرای وقت خارجه آلمان و اتحاد شوروی ) رسید آنقدر اهمیت داشت که ریاست هیات نمایندگی اتحاد شوروی را شخص استالین بر عهده گرفته بود.
امروزه در بین 200 کشور جهان که غرق دربحران های اقتصادی و مالی هستند، تنها 12 کشور توانسته اند بدون چالش و آسیب، این بحران ها را پشت سر بگذارند. بلاروس یکی از این 12 کشور است که با خرد مندی و هوشیاری توانست از امواج این بحران به سلامت گذر کند.
هر زمان رهبران روسیه از من سوال می کنند که به چه ترتیبی می توان از بحران های اقتصادی عبور کرد، من به آقای مدودف می گویم عاقلان و دلسوزان دفتر خود را بردارید و بروید به شهر شانگهای چین تا متوجه شوید که آن ها در مدت زمانی کوتاه چه دستآورد های عظیمی داشته اند. این شهر در حال حاضر یکی از مراکز مهم اقتصادی و دارایی جهانی است. و یا این که به نمونه بلاروس توجه کنید که با اصلاحات به موقع سیاسی- اقتصادی و عدلت اجتماعی، چهره جدید و مدرنی از کشورخود ارائه کرد. این ها نسخه هایی از رشد و ترقی هستند که روسیه می تواند از آنها الگو برداری کند.
تفاوت اساسی که بلاروس با روسیه دارد اینست که نه با به توپ بستن مجلس و نه با خصوصی کردن ثروت ملی به سبک "چوبایس" ، بلکه با تشکیل مجمع خلق و گفتگو و بحث بین نمایندگان واقعی مردم، برنامه های اقتصادی و سیاسی کشور را تهیه و تنظیم می کند. در روسیه اولیگارش ها، ثروت ملی را با 3 در صد قیمت واقعی به بخش خصوصی- یعنی به خود- دادند. به اشکال گوناگون اراده و خواست های خود را به میلیون ها انسان تحمیل کردند، در حالی که در بلاروس روش ها و سیاست هائی را به اجرا در می آورند که به خواست های اساسی مردم می پر دازد. یعنی احقاق حقوق وآزادی همه شهروندان و احترام به تک تک افراد. تفاوت اصلاح گرایی در روسیه و بلاروس دقیقا در همین موارد است.
زوگانف در ادامه افزود:
امروزه اگر به آمارها و اسناد در سرزمین اتحاد شوروی سابق توجه کنیم، در ارتباط با نیروی انسانی و رشد اقتصادی، از سال 1990 به این طرف، کشور شما رشد 150 در صدی دارد. روسیه حدود 100 درصد، اوکرایین 70 تا 80 در صد، گرجستان و کشور های پری بالتیک زیر 50 در صد. به همین دلیل است که بیش از نیمی از جمعیت آن کشور ها از سر زمین خود کوچ کرده اند.
من مطمئن هستم که امنیت اجتماعی، جانی و مالی افراد در بلاروس در حد عالی می باشد. دلیل روشن آن اینست که هرکس به کشور شما می آید دیگر نمی خواهد به مکان دیگری برود. شهروندان بلاروس تنها شهروندانی هستند که کشور خود را برای زندگی بهتر ترک نمی کنند.
در ارتباط با عدالت اجتماعی، بلاروس 4 تا 5 بار تفاوت را نشان می دهد. یعنی در حد شاخص کشورهای اسکاندیناوی . در حالی که این تفاوت در روسیه تا 20 و در مسکو 40 بارمی باشد.
امروه در جهان تقریبا نیمی از منابع معدنی، مانند نفت و گاز کشف و مورد استفده قرار گرفته است. سهم هر فرد اگر به دلار تقسیم شود دراتحادیه اروپا با 500 میلیون جمعیت، به هر نفرسالانه 6 هزار دلار میرسد. در آمریکا 16 هزار دلار و در روسیه 160 هزار دلار است. بدین معنی که جمعیت روسیه در حالی که 2 در صد جمعیت جهان را دارد ، یک سوم این منابع را در اختیار دارد. من اطمینان دارم که با اتحاد کشورهای روسیه، اوکرائین و بلاروس و البته قزاقستان با اتکای به منابع طبیعی و تجارب اقتصادی- اجتماعی اتحاد شوروی یک انتخاب تاریخی است که ما را تبدیل به قطبی قابل اعتنا و رقابت در این جهان به هم ریخته خواهد کرد.
دگرگونی های هوشیارانه و برنامه ریزی های سیاسی و اقتصادی استراتژیک رئیس جمهور و دولت شما گویای تغییر و بهبودی شرایط زندگی انسانی است که صحت آن ثابت شده است و این خواست قلبی ما برای همه خلق های روس است. ما افتخار می کنیم که جمهوری بلاروس مبتکر راه نو و سیاستی نو برای توده های مردم ما بوده است. امروزه کوشش های شما برای بر قراری یک حکومت مردمی قدمی است بسیار مهم. بنا به این دلایل است که مردم روسیه شما را دوست دارند و به شما احترام می گذارند . رفقای عزیز! راه شما راه پیروزی است .

راه توده 296 13.12.2010

بازگشت