راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مردم اروپا
نمی خواهند برده محافل
مالی اتحادیه اروپا شوند

هفته نامه«ستاره صبح» ارگان حزب کمونیست انگلیس
ترجمه عسگر داوودی

 

«حزب کمونیست ایرلند» (CPI)طی بیانیه ای اعتراض خود را علیه سیاست های ارزی تحمیلی دولت ایرلند در اتحاد عمل با «صندوق بین المللی پول»،«بانک مرکزی اروپا» و «اتحادیه اروپا» و «بانک بین المللی آلمان» اعلام کرد،. در این بیانیه آمده است که دولت ایرلند و مراکز مالی ـ سیاسی یاد شده در بالا کوشش دارند تا به بهانه اصلاح بحران ارزی موجود در ایرلند با تحمیل ارز رایج اروپا (یورو)، سیاست های امپریالیستی خود را به خلق ایرلند تحمیل کنند. بحران ارزی موجود در ایرلند ادامه امواج بحران اقتصادی آمریکا است که تاکنون به کشورهای آلمان، یونان، برزیل مجارستان، بلغار و ایرلند نیز سرایت کرده است.
بهره قرضی که قرار است از طریق محافل مالی "اتحادیه اروپا" دراختیار دولت ایرلند قرار گیرد 5.8 در صد است که تماما از جیب مردم ایرلند باید بازپرداخت شود.
در این بیانیه اعتراضی همچنین اعلام شده است که برنامه دولت ایرلند و محافل مالی اروپائی به عنوان«راه حل» بحران فزاینده موجود در ایرلند، در عمل هرایرلندی را مجبور می کند تا به خادم وخدمتکار محافل مالی اتحادیه اروپا تبدیل شود. بویژه در خدمت «بانک بین المللی آلمان». قرار است «پوند» پول رایج ایرلند، تحت اعمال نفوذ های بازار مالی «اتحادیه اروپا» عملا بیش از پیش تحت سیادت پول رایج اروپا «یورو» به ارزی بی ارزش تبدیل شود و این در حالی است که دولت ایرلند می کوشد تا بانک هائی را از ورشکستگی برهاند که از همان آغاز بحران بدلیل ورشکستگی می بایستی تعطیل اعلام می شدند.
با بهره5.8 در صدی، مشکلات جامعه ایرلند باز هم بیش از پیش افزایش خواهد یافت و مردم این کشور عملا قادر نخواهد بود تا این بدهکاری سنگین که برای نجات بانک های در حال ورشکستگی از جیب مردم زحمتکش هزینه می شود را بپردازد. به همین دلیل نیز لازم است تا از هم اکنون جلوی این اقدام ضد ملی گرفته شده و این تصمیم از طرف دولت پس گرفته شود.
دولت ایرلند موظف است تا سیاست هائی را برای حل بحران موجود اتخاذ کند که مردم ایرلند موافق آن باشند. قراردادهائی می توانند منعقد شوند که مورد اعتماد و توافق مردم ایرلند باشند نه اینکه زمینه بحران اجتماعی ـ اقتصادی جدیدی را فراهم کنند.


راه توده 296 13.12.2010

بازگشت