راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

محاسبات ج. اسلامی غلط است
چین از غرب
جدا نمی شود

 

 

 

 

 

آمار سرمایه گذاری های چین در خا رج از این کشور در سال 2009 هفته گذ شته اعلام شد. طبق این آمار چین در سال گذشته 43 میلیارد وسیصد میلیون دلار در خارج از کشور سرمایه گذاری کرده است که بیشتر آن در کمپانی های بزرگ غربی بوده است. بیشتر این سرمایه گذاری ها در بخش تهیه مواد اولیه و استخراج معادن بوده است. چین نیاز روزافزونی به مواد اولیه ای چون آهن؛ مس و آلومینیوم و نیکل و مشابه آنها دارد. بیشتر  این سرمایه گذاری ها در کشورهای استرالیا، برزیل و چند کشور افریقایی صورت گر فته است. براساس این آمار در نخستین ماه سال جاری 2010 حجم کل بازرگانی خارجی چین به 204 میلیارد و 700 میلیون دلار رسیده است که در مقا یسه با سال گذشته 44 در صد افزایش را نشان می دهد. صادرات این کشور نیز 21 درصد افزایش و واردات آن نیز 85 در صد افزایش یافته است.

نیاز چین به مواد اولیه با سرعت افزایش می یابد و این در حالیست که عمده شرکای تجاری چین ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا هستند. "جرج سوروس" سرمایه گذار معروف بین المللی در روز سوم ژانویه امسال در سخنرانی خود در دانشکاه هنگ کنگ اظهار داشت که چین به موتور محرکه رشد اقتصادی جهان تبدیل شده است. به گفته وی، بحران مالی بین المللی کشورهای دیگر را دستخوش تغیرات ساختاری جدی کرده است، ولی این بحران بر سیستم اقتصادی چین تاثیرات منفی ناچیزی گذاشته است. چین توانسته با سرعت زیاد و قبل از دیگر کشورها اقتصاد خود را احیا کند.

این آمارها نشان می دهد که وابستگی اقتصادی چین و غرب به یکدیگر روزبروز تنگ تر می شود. در این شرایط سرمایه گذاری دولت ایران روی جدا کردن چین از غرب روز به روز جنبه غیر واقعی و نابخردانه خود را بیشتر نشان می دهد.

 


 

 

            راه توده  257    3 اسفند ماه 1388

 

بازگشت