راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جمهوری بلاروس
یگانه دولت سوسیالیستی
باقی مانده از اتحاد شوروی
ترجمه بهروزبکتاشی
ونزوئلا افزایش استخراج نفت خود را به این جمهوری سپرد

 

 

 

 

 

دولت ونزوئلا با دولت "بلاروس" که یگانه جمهوری سوسیالیستی باقی مانده از اتحاد شوروی است، بر سر افزایش استخراج نفت این کشور به توافق رسیدند و قرار است بزودی استخراج نفت ونزوئلا در مرحله او 10 برابر و در در مراحل بعدی بین 150تا 200 هزار بشکه در روز افزایش یابد. رقم کنونی استخراج نفت در ونزوئلا 14 هزار بشکه نفت در روز است.

سال گذشته عواقب بحران مالی- اقتصادی جهان سرمایه داری بر اقتصاد بلاروس نیز تاثیر سایه افکن شد. تاثیر منفی این بحران از طریق کاهش تقاضای خارجی برای تولیدات صنایع  بلاروس و کاهش تولید در موسسات صادراتی بود. اما تحت تاثیر اقدامات تدوین شده و بموقع بلاروس ثبات نسبی اقتصادی حفظ شد. پیش بینی میشود که  به اقتصاد بلاروس در سال جاری میتواند آهنگ رشد عظیم که  قبل از مرحله بحران بود باز گردانده شود. در سالهای 2000 تا سال 2008 رشد متوسط سالانه درآمد ناخالص ملی بلاروس 8 درصد بود. بحران اقتصادی در امریکا و اروپا نشان داد که اقدامات پیرامون همکاری بلاروس با بازار آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا استراتژی دقیق و بموقعی بوده است. تنها در سال 2009 که آن را سال بحران نام نهاده اند به خریداران محصولات بلاروس 16 دولت جدید افزوده گردید.

همزمان با این اخبار اقتصادی، بد نیست خبرهائی درباره وضع زندگی مردم بلاروس نیز بخوانید: نمودار زاد و ولد در بلاروس در سال 2009 4.5 درصد یعنی 11.6 در ازای 100 هزار جمعیت بود. تعداد کودکان متولد شده در بین جمعیت شهری (به اندازه 1.7 درصد) و در بین جمعیت روستائی(به اندازه 1.9درصد )افزایش داشته است.(برگرفته از سایت حزب کمونیست روسیه فدراتیو)

 


 

 

            راه توده  258    10 اسفند ماه 1388

 

بازگشت