راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

معاون اول احمدی نژاد
در گرگان معلق زد
در تهران پشتک!
هدایت احمدی
 

تقی زاده دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا می گوید: "واردات ایران حدود 70 میلیارد دلار رسمی و حدود 30 میلیارد دلار بصورت قاچاق است. این واردات باعث نابودی 70 در صدی تولیدات صنعتی و كشاورزی، افزایش روز به روز بیكاری، فقر و زیر خط فقر حدود 20 میلیون نفری شده است."

محمد رضا رحیمی معاون اول دولت دهم در راس كار گروهی بنام " كار گروه ویژه " از مسئولین وزارت جهاد كشاورزی، نمایندگان مجلس سه استان شمالی ( گلستان، مازندران، گیلان)، استانداران سه استان فوق، از مسئولین وزارت بازرگانی و.....جلسه ای یك روزه ای درگرگان ( در روز 8 بهمن ماه 88 ) تشكیل داد که گزارش آن در روزنامه اعتماد 10 بهمن 1388 منعكس شد.
بدین ترتیب، آن که نمی داند ایران غرق چه فاجعه ای شده، ظاهرا خواجه حافظ شیرازی است!

علیرغم همه این واقعیات، باز هم دولت مدعی است که تولید یك در صدی جهانی پنبه را به 10 تا 12 درصد و ایران را از این لحاظ به مقام سوم جهان خواهد رساند. از قول معاون اول احمدی نژاد به نقل از همان روزنامه اعتماد ملی که گزارش جلسه یک روزه گرگان را منتشر کرده بخوانید:
".......همچنین تصمیم گرفتیم پنبه گلستان را به روزگار مطلوب خودش برسانیم و تولید آن را که اکنون کمتر از یک درصد تولیدات جهانی است تا مرز 10 تا 12 درصد از تولیدات جهان افزایش دهیم. درباره صنعت و بازرگانی پنبه نیز باید راه های متعددی در پیش گیریم تا به مقصد برسیم و این کارها ما را به رده سوم تولید پنبه جهان خواهد رساند."
مردم حق دارند از خود بپرسند: این مقام را قرار است با همان واردات یکصد میلیارد دلاری که نابودی صنایع نساجی از نتایج آنست قرار است بدست آید؟

بهتر بود رحیمی روزگار مطلوب پنبه در استان گلستان و نیز در سایر مناطق ایران را تعریف می كرد، چرا آن روز گار مطلوب به این وضع فلاكت بار كنونی رسیده است؟ چه عوامل و چه نیروهایی باعث این فاجعه شده است؟ مقصر وزارت بازرگانی و وارداتچی ها و قاچاقچیان اند كه تولید پنبه را نابود کرده اند و یا سیاست کلی و حاکم بر کشور؟ وارداتی كه هم باعث نابودی كشت پنبه شد و هم باعث نابودی صنایع نساجی ایران.
آن وعده های معاون اول احمدی نژاد به درد مجلس و كابینه ای می خورد که فریب مردم و کشاندن خود از این ستون به آن ستون فرایشان فرج است و نه مردمی که کار و نان می خواهند.
معاون اول گفته است: به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی؛ این وزارتخانه طرح جدیدی مبنی بر تولید پنبه دو نوبت در سال در اراضی پنبه را ارائه داده است که موجب صرفه اقتصادی این محصول می شود"
برای آنکه بهتر دانسته شود حرف های اعضای کابینه احمدی نژاد کمتر از حرف های عوامفریبانه و دروغ خود رئیس دولت نیست، این نظر را از اینجانب بعنوان کارشناس 50 ساله کشت پنبه بخوانید:
در ایران كشت دو بار در سال پنبه یک دروغ محض است و ناممکن و اگر وزارت جهاد كشاورزی چنین پیشنهادی را داده باشد، در ورودی این وزارتخانه را هم باید "گِل" گرفت!
است( راست و دروغش با خودش ) ولی جای بسی تاسف است كه كار به جایی رسید كه وزارت جهاد كشاورزی چنین پیشنهادی داده است باید شب و روز برای خودمان و برای مملكت عزیز ایران گریه كنیم! مثل کشورهای پاکستان و چین و تایلند که در آنها سه بار برنج در سال کشت می شود.
وقتی معاون وزارت بازرگانی در باره کشت سه باره برنج در ایران و مقایسه آب و هوای ایران با آب و هوای تایلند سخن بگوید، معاون احمدی نژاد حق ندارد از کشت دوبار در سال پنبه درایران سخن بگوید؟ هر کس در این کابینه حق دارد هر مزخرفی را بگوید.
کارگروه چای کشور به استاندار گیلان تفویض می شود، اختیار تعرفه چای وارداتی نیز به استاندار گیلان واگذار می شود، استانداران شمالی برای تنظیم بازار مرکبات با نظارت وزارت بازرگانی تصمیم می گیرند و الی آخر. یعنی دولت هرکه هرکه!
از قول رحیمی معاون احمدی نژاد بخوانید که تصور نکنید من از خودم اینها را نوشته ام:
«محصول مرکبات از تولیدات اساسی استان های شمالی است و کنترل بازار آن در سراسر کشور به استانداران شمالی تفویض شده است. در آینده، بازار مرکبات، نحوه توزیع و نحوه تنظیم تعرفه ها برای واردات مرکبات در اختیار سه استاندار قرار خواهد گرفت. اختیارات تولید و توزیع و تعرفه های برنج، چای ، مركبات، پنبه به استانداران سه استان شمالی ( گیلان، مازندران، گلستان) با نظارت وزارت بازرگانی واگذار شده است.»
درکدام کشور دنیا سراغ دارید که وزارت بازرگانی برای امور کشاورزی و باغداری تصمیم بگیرد و استاندار که مامور وزارت کشور و یک همآهنگ کننده سیاسی در هر منطقه است، مرکباب توزیع کند؟
باز هم از قول معاون اول احمدی نژاد این جملات خنده دار را بخوانید:
«از آنجا كه در ایران تعداد زیادی محصولات كشاورزی دیگر مانند چغندر قند، نیشكر، ذرت، جو، گندم، سیب درختی و.... وجود دارند، باید طبق برنامه دولت در مناطق مختلف ایران پیاده شوند.
استانداران خوزستان، خراسان، فارس و.... با نظارت وزارت بازرگانی مسئول و اختیار دار تولید، توزیع، و تعیین تعرفه های واردات شكر، ذرت، جو، سیب درختی هستند!
این بلبشو حتی در حكومت خان خانی زمان قاجاریه هم حاکم نبود. حكومت ملوك الطوایفی كه در آن هیچ كس وهیچ وزیری پاسخگو نیست و دراین وسط آن که حاکم است و سود می برد وارداتچی های رسمی و غیر رسمی اند.
معاون اول رئیس جمهوری بر لزوم حذف دلال ها و واسطه ها تاکید می کند و می گوید: استانداران با برنامه ریزی که با بقیه استانداران کشور خواهند کرد، مرکبات تولید شده در این استان را بدون واسطه و دلال در اختیار مصرف کنندگان سایر استان ها قرار خواهند داد.»
او مردم را هم مانند خود ساده لوح فرض کرده است. تصور می کند مردم فکر می کنند دلال ها و واسطه ها همان هایی هستند كه در ساری و گرگان و رشت می چرخند، و نمی دانند که این دلالان در تهران و زیر گوش دولت در میدان های تهران، در بازارتهران، در میدان اعدام و از همه مهمتر در وزارت بازرگانی از بالا تا پائین، در كنار خود دولت، درشورای اصناف تهران و اطاق اصناف تهران( قاسم نوده فراهانی، آزاد و....1) و در شوراهای اصناف اصفهان، تبریز، مشهد و..... اطراق كرده اند.
 

************
1- دو روز بعد از جلسه "كار گروه ويژه" در گرگان که با حضور رحيمي برگزار شده بود، معاون اول احمدی نژاد در جلسه شوراي اصناف تهران گفت: دولت در بخش واردات، صادرات کالا و تنظيم بازار آماده واگذاري وظايف خود به اصناف است." روزنامه اعتماد 12 بهمن 1388 صفحه 5 .
قاسم نوده فراهاني و شوراي اصناف به تصميم جلسه ای که درگرگان تشکیل شده بود اعتراض كردند و معاون اول گفت که اختيار صادرات و واردات با اصناف است. هم استانداران تصميم مي گيرند و هم شوراي اصناف.



راه توده 256 13.02.2010

 

بازگشت