راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

با یک بیلیون دلار بودجه نظامی
امریکا برای کدام جنگ
ارتش خود را آماده می کند؟

روزنامه یونگه ولت آلمان
یرگردان: رضا نافعی
 

ممکن است کسر بودجه هم سیاست و هم قدرت جهانی امریکا را تغییر دهد. "
روز سه شنبه نیویورک تایمز در مقاله ای با این عنوان، به تحلیل سیاست مالی دولت پرزیدنت اوباما پرداخت. نیویورک تایمز نوشت: با کسر بودجه ای معادل 13 در صد از کل تولیدات و خدمات آمریکا در 2008 - و 14.3 بیلیون در سال 2009 - انتظار می رود که کسر بودجه سال جاری یازده در صد باشد. کسر بودجه در این حد در تاریخ آمریکا فقط در طول جنگ داخلی و دو جنگ جهانی پیش آمده است. حتی در خوش بینانه ترین پیش بینی های دستگاه دولتی پرزیدنت اوبا ما، طی ده سال آینده، تا سال 2020 به پنج در صدکاهش خواهد یافت. و از آنجا که کسر بودجه باید تنها با فروش اوراق بهادار دولتی به خارج تامین گردد، بدهی آمریکا تا آنوقت یکبار دیگر دو برابر خواهد شد.
پرسش کلیدی
"لارنس اچ سامرس"، رئیس بخش مالی کاخ سفید، یکسال پیش، پرسشی کلیدیِ حاصل از این وضع را مطرح کرد: "بزرگترین بدهکار جهان تا کی می تواند قدرتمند ترین نیروی جهان
باقی بماند؟ "
واکنش دستگاه دولتی اوباما شبیه به واکنش فردی الکلی است. بجای اقدامی اساسی، بویژه صرفه جوئی در هزینه های عظیم تسلیحاتی، وزارت دفاع آمریکا یک جرعه جانانه دیگر هم سر می کشد. در حالی که همه اقلام بودجه در سه سال اینده باید ثابت بماند بودجه وزارت دفاع در سال جاری به بیش از 700 میلیارد دلار افزایش می یابد. ولی کار به اینجا ختم نمی شود.
بیست میلیار دلار در بودجه وزارت نیرو برای مدرن کردن سلاح های اتمی پنهان شده است. فقط بخشی از هزینه سی میلیاردی 16 سازمان اطلاعاتی آمریکا را پنتاگون می پردازد. اگر هزینه برنامه های" غیر نظامی"، مانند کمک به سربازان معلول یا سربازن از خدمت خارج شده را نیز بر انها بیافزائیم، هزینه نظامی آمریکا رقمی نزدیک به یک بیلیون دلار می شود، که آمریکا باید برای حفظ موقعیت نظامی خود آن را از طریق گرفتن وام تامین کند.

 

 


راه توده 256 13.02.2010

بازگشت