راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

آرمان های سوسیالیستی
در میان قرقیزها

ترجمه و تدوین عسگر داوودی

همزمان با برکناری دولت «قربان‌بیک باقی‌اف» در قرقزستان و تشکیل دولت موقت به مسئولیت خانم «روزا اوتونبایوا» و همچنین برگزاری رفراندوم تغيير قانون اساسی، ناآرامی ها هنوز در این کشور به پایان نرسیده است. ناظران سیاسی ریشه اصلی این نا آرامی ها را، علاوه بر طرفداران معدود دولت سابق، وجود دو حزب اسلامی افراطی می دانند که کوشش می کنند تا از طریق ایجاد اختلافات قومی اهداف خود را پیش ببرند. حتی برخی تحلیلگران پیش بینی می کنند که قرقیزستان ممکن است به مرکزی برای افراط گرایان مذهبی تبدیل شود. آنها بر این باورند که قرقیزستان در رویارویی با جاه طلبی های «جنبش اسلامی ازبکستان» و «حزب التحریر» دوران سختی را پیش رو دارد.

«یوگنیا نورانسکایا» استاد علوم سیاسی دانشگاه ملی قرقیز، براین باور است که «حزب التحریر» از طریق جنگ تبلیغاتی عمل می کند؛ در حالی که «جنبش اسلامی ازبکستان» از قدرت نظامی بهره می برد. این دو حزب در تاجکستان نیز فعالیت دارند.

«نیکولای بوردیوژا»، دبیرکل سازمان معاهده امنیت جمعی، پس از سقوط دولت «قربان‌بیک باقی‌اف» در شهر آلماتا گفت: «بر اساس گزارش سرویس های اطلاعاتی چندین کشور، بخش عمده ای از اعضای «جنبش اسلامی ازبکستان» به فرماندهی فردی به نام «عبدالرحمان» قصد دارند از درگیری ها در افغانستان دست کشیده و به دره «فرغانه» در تاجیکستان بازگردند و از آن طریق به جنوب قرقیزستان نفوذ کنند.

در این میان اخباری نیز از حضور فعال حزب کمونیست قرقزستان در عرصه سیاست این کشور منتشر شده است.

 

هفته نامه« عصر ما» ارگان حزب کمونیست آلمان در این رابطه مطلبی از منابع روسی منتشر کرده است.

هفته نامه« عصر ما» می نویسد:

«حزب کمونیست قرقزستان» پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1992 تشکیل شده است. حزب کمونیست سابق قرقیزستان در سال 1991 منحل شده بود. هم اکنون «اسحاق مسالیوف» مسئولیت دبیر اولی کمیته مرکزی این حزب را به عهده دارد. مطابق آمار رسمی، این حزب در انتخابات پارلمانی کشور که در سال 2007 برگزار شد، 9/5 درصد آرای رای دهندگان را کسب کرد و با تعداد 8 نماینده در پارلمان این کشور حضور داشت. پس از بر کناری «قربان‌بیک باقی‌اف» پارلمان این کشور بمنظور تشکیل یک دولت موقت منحل اعلام شد.

«حزب کمونیست قرقزستان» ایدئولوژی سیاسی خود را «مارکیسیست ـ لنینیست» و نماینده طبقه کارگر قرقیزستان می داند که درآن دهقانان، روشنفکران و صاحبان ابزار تولید نیز می توانند عضویت داشته باشند.«حزب کمونیست قرقیزستان» اهداف پیش رو را بنای یک جامعه دموکراتیک که دارای ایده های سوسیالیستی باشد اعلام کرده است. ایجاد یک جامعه مدنی با مشخصات و روحیه انترناسیونالیستی، ایجاد جامعه ای که در آن روحیه پاسخگوئی در میان مسئولین دولتی و تمامی اقشار جامعه حاکم باشد. عدالت اجتماعی و تعاون و  خودکفائی از جمله مشخصات جامعه مورد نظر این حزب است. چنین جامعه ای می تواند دارای اشکال مختلف دارائی های اقتصادی باشد که با اقتصاد تعاونی در مناطق روستائی و شهری توام باشد.

«حزب کمونیست قرقیزستان» مخالف حضور نیرو های نظامی آمریکا در این کشور است. این حزب با خصوصی کردن دارائی های دولتی و بخش خدمات دولتی مخالف است.

مسئولین سابق دولت «قربان‌بیک باقی‌اف» مدعی هستند که «حزب کمونیست قرقزستان» مطابق یک بر نامه ریزی قبلی و در تماس با «حزب کمونیست فدراسیون روسیه» و شخص «گنادی زیگانف» دبیر اول این حزب برنامه سرنگونی دولت «قربان‌بیک باقی‌اف» را فراهم کرده است. دلیل این ادعا به گفته مسئولین سابق شنودی از دبیر اول حزب «اسحاق مسالیوف» پس از دیدار ماه مه امسال در برنامه بدرقه اش با «گنادی زیگانف» در فرودگاه مسکو عنوان می شود.پاسخ متقابل مسئولین حزبی این است که دعای شنود این سخنان کاملا غیردقیق و یک توطئه است به این دلیل که اولا موارد شنود نا کافی است و همچنین دبیر اول حزب پس از بازگشت از مسکو دستگیر نشده است، ایشان به مدت کوتاهی در کنترل خانگی بوده و بلافاصله نیز از خانه خود خارج شده و در شهر بیشکک پایتخت این کشور در رفت آمده بوده و هیچگونه ممانعتی نیز برعلیه تردد او به عمل نیامده.است

 

 

راه توده 275    28 تیرماه 1389
 

بازگشت