راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

مردم یونان
زیر بار بحران
سرمایه داری نمی روند!

عسگر داوودی

 

در آخرین روز ماه میلادی گذشته، برای پنجمین بار درسال جاری میلادی اعتصابات و تظاهرات سراسری، یونان را فلج کرد. در آتن و تمام شهرهای بزرگ یونان اعتصاب عمومی سیستم اقتصادی ـ اجتماعی این کشور را فلج کرد. موتور اصلی این اعتصاب سراسری، سندیکاها و جنبش کارگری یونان است. مردم علیه برنامه صرفه جوئی دولت یونان که چنگ اندازی به سفره نیمه خالی میلیون ها مردم این کشور است به خیابان آمدند و علیه دولت شعار دادند.

کسر بودجه 30 میلیارد دلاری دولت یونان قراراست با تصویب برنامه ای در پارلمان این کشور از طریق کاهش دستمزد ها، حقوق بازنشستگان و دیگر حقوق بگیران تامین شود.

اعتصاب و تظاهرات بدعوت اتحادیه های سندیکاهائی «گ.س.ا.ا» و«آ.د.ا.و» و همچنین سندیکاهای طرفدار «حزب کمونیست یونان» برگزار شد.

اعتصاب و تظاهرات عمومی دیگری برای روزهای آینده برنامه ریزی شده است. این اعتصاب و تظاهرات قرار است همزمان با زمان تصمیم گیری پارلمان این کشور برای برنامه صرفه جوئی دولت برگزار شود. حدس زده می شود که جلسه تصمیم گیری پارلمان احتمالا اوائل این هفته که از فردا آغاز می شود برگزار شود.

در تظاهرات اخیر 80% بخش صنعت و خدمات و 95% شرکت ها و ادارات دولتی مثل شرکت های سابقا دولتی مخابرات، راه آهن راه دور و شهری، برق و آب تعطیل شدند.

در بیمارستان ها فقط بخش ویژه اضطراری دایر بودند و در فرودگاه ها علیرغم ممنوع اعلام شدن اعتصاب، تنها پرواز های خارجی انجام شد. در بنادر بزرگ کشور پلیس با استقرار نیروهای خود از کارگران اعتصابی خواست تا آرامش خود را حفظ کنند. با اعتصاب روزنامه نگاران، کارمندان رادیوها و تلویزیون ها و سایر رسانه های همگانی امکان پخش برنامه ها نا ممکن شد و برای یک روز هیچ روزنامه ای منتشر نشد. 

هسته اصلی جنبش مقاومت مردم یونان مخالفت با برنامه ایجاد تغییرات در امور بازنشستگی است. دولت می خواهد میزان سال های خدمت برای بازنشستگی را از 35 سال به 40 سال افزایش دهد. بدین ترتیب سن بازنشستگی از 60 سال به 65 سال افزایش داده خواهد شد و همچنین بین 15 تا 20 در صد از حقوق کارمندان دولت به صندوق کمبودهای مالی دولت واریز شود. مسئول سندیکای خدمات اداری «آ.د.ا.د. و» در این رابطه گفت که به این ترتیب فرد بازنشسته عملا قبل از رسیدن به سن بازنشستگی فوت کرده است و مزد بازنشستگی او فقط هزینه کفن و دفن وی خواهد شد. این برنامه تمامی سیستم باز نشستگی را متلاشی خواهد کرد.

پیش از این خانم «آلکا پاپاریگا»، دبیر اول «حزب کمونیست یونان» در مصاحبه ای گفته بود: «پرتاب کوکتل ‏مولوتف و غارت اموال دولتی به دست افراد نقابدار، که مرکز فرماندهی آنها به سرویس های مخفی ‏دولت و مراکز خارجی وابسته است، هیج ارتباطی با خشم توده های مردم و حتی دانش آموزان و دانشجویان که در دفاع از توده مردم با آنها همراه شده اند ‏ندارد، اینگونه حوادث در جهت برگرداندن توجه از بسیج جوانان و مردم علیه ‏خودکامگی و سیاست های ضد مردمی دولت و منحرف کردن مسیر مبارزات مردم است»

«آلکا پاپاریگا» انتقاد شدید خود از «ائتلاف چپ رادیکال» ‏SYRIZA‏ را بدلیل چپ روی های ماجراجویانه تکرار کرده و تأکید کرد که حزب کمونیست ‏یونان در استراتژی، ایدئولوژی و سیاست با آن حزب اختلافات بنیادین دارد.‏

«آلکا پاپاریگا» همچنین گفته است که حزب کمونیست یونان، با مواضع و عمل خود، در مقابل آنها قرار گرفت. «ما جلوی نقشه های ‏مشخصی را گرفتیم و برخی را هم لغو کردیم. ، ما هشیار هستیم. راهپیماییهای اعتصابی ‏تودهای از طرف «جبهه سراسری کارگران رزمنده» ‏PAME در سراسر یونان و تظاهرات دانش آموزان، با ‏مشارکت تودهای و انتظامات آن، ثابت کرد که اقدام متشکل توده ها می تواند با سرکوب و تروریسم مقابله ‏کند، زحمتکشان نباید هراس به خود راه دهند. آنهایی که باید بترسند سرمایه، اتحادیه اروپا و احزاب آن ‏هستند، زیرا بحران، بحران سرمایه داری است، طبقه کارگر سالهاست که ‏هزینه افزایش سود سرمایه را پرداخته است، زحمتکشان دیگر نباید هزینه بحران سرمایه را هم ‏بپردازند. مردم باید از تجربیات خود استفاده کنند، احزابی که به مردم در باره «ماستریخت» و ‏‏«اتحادیه اقتصادی و پولی اروپا» ‏EMU‏ دروغ گفتند، اکنون نیز به آنها دروغ میگویند.

یکی از سخنران های سندیکای «پ.آ.م.آ» نیز درتظاهرات هفته گذشته خطاب به هزاران اعتصابی گفت: دولت می خواهند با برنامه های صرفه جوئی کمر مزد بگیران را شکسته، زندگی شما را به استیصال کشیده و شما را از مبارزه در راه حق خود بازداشته و خانه نشین کند. مبارزات ما با یک یا چند تظاهرات و اعتصاب به هدف نهائی خود دست نخواهد یافت. ما باید در تمام طول سال با استقامت و ادامه منظم مبارزه به اهداف خود دست یابیم.

از طرف تعدادی از سندیکا های کارگری اروپا از جمله سندیکاهای «باسک» بیانیه های حمایت از اعتصاب کنندکان به مسئول سندیکائی «پ.آ.م.آ» مرتبط با «حزب کمونیست یونان» تحویل داده شد که متن آن ها پس از قرائت در بین کارگران اعتصابی و تظاهر کنندگان پخش شد.

شمار کارگران یونان 5ر2 میلیون نفر است و جمعیت این کشور حدود 10 میلیون.

http://www.youtube.com/user/kkemedia#p/u/1/q6uKBFxestk

 

برای مشاهده فیلم ها مربوط به تظاهرات حزب کمونیست یونان اینجا مراجعه کنید

 

 

 

راه توده 274    14 تیرماه 1389
 

بازگشت