راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

افغانستان
گنجی که اژدهای
جنگ روی آن خفته
سایت حزب کمونیست فدراسیون روسیه
ترجمه از کیوان خسروی

 

نیویورک تایمز در14 ژوئن با استناد به منابع بلند پایه در دولت ایالات متحده آمریکا نوشت که درافغانستان معادن زیرزمینی کشف شدند و متخصصان آمریکایی ارزش آنرا حدود یک تریلیون دلار برآورد کردند. (حامدکرزای رئیس جمهور افغانستان در سفر هفته گذشته خود به کشور ژاپن مجموع معادن و ذخائر کشف شده این کشور را 3 تریلیون دلار(3 هزار میلیارد دلار) اعلام کرده و از ژاپنی ها خواست تا برای سرمایه گذاری در افغانستان شتاب کنند!)
طبق اطلاعات این نشریه درافغانستان معادن مس، طلا، کوبالت و همچنین معادن بسیار مهم برای صنعت جهانی فلز مانند لیتیوم که در تولید سیستم کامپیوتری نیز کا برد دارد پیدا شده است.
این معادن چنان غنی هستند که طبق گفته کارشناسان، می تواند افغانستان را به یکی از دولت های مهم و اصلی صادرات مواد خام در جهان تبدیل کند. همچنین در یادداشت های ادرای که برای پنتاگون تهیه و تدوین شده، سخن از افغانستانی می شود که می تواند «عربستان سعودی» لیتیوم شود.
نیویورک تایمز مدعی است که این معادن را یک گروه زمین شناس آمریکایی کشف کردند که پژوهش و تحقیق آن تحت کنترل نماینده های پنتاگون انجام می شده است. معادن مورد نظر درمناطق گوناگون کشورافغانستان ازجمله مناطق هم مرز پاکستان یافت شده اند.
طبق گفته تحلیلگران، استخراج و بهره برداری از معادن نیازمند به زمان است، اما از همان آغاز کار باید درافغانستان سرمایه گذاری های عظیم آغاز شود.
امکان دارد چین به سرمایه گذاری در استخراج معادن علاقمند شود. درحال حاضر بخش اعظم درآمد ساکنان افغانستان ازاقتصاد سایه بویژه از تولید مواد مخدر است. علاوه براین ایالات متحده آمریکا و سازمان های بین المللی بطورمنظم اعتبار و بودجه برای افغانستان اختصاص میدهند.
درعین حال بیم آن می رود که کشف معادن منجر به تشدید درگیری ها بین نیروهای دولتی و رهبران گروه های محلی شود. آنطورکه نیویورک تایمز مینویسد درافغانستان قانون استخراج معادن طبیعی موجود است، اما تجربه حل اختلافات دراین منطقه کشور وجود ندارد.

راه توده 272 21.06.2010
 

بازگشت