راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

مجارستان
گردش به راست
به سبک نازی ها

 

اوج گیری بحران اقتصادی در اروپا و نارضائی وسیع مردم از نظام های حاکم، تنها بصورت قیام اعتراضی درکشوری مانند یونان خود را نشان نداده است، بلکه در کشورهای اتحادیه اروپا و حتی در کشورهای اروپای شرقی که پیشتر در آنها نظام های سوسیالیستی بر سرکار بوده اند، بصورت رشد راست افراطی خود را نشان داده است. از جمله در فرانسه، ایتالیا و هلند، در غرب اروپا و کشوری مانند مجارستان در شرق اروپا.
در ماه آوریل گذشته انتخابات سراسری در مجارستان برگزار شد. حزب دست راستی حاکم، به رهبری نخست وزیر پیشین که ۸ سال در اپوزیسیون بود، اکثریت این انتخابات را بدست آورد. اما از آن حیرت انگیز تر پیروزی حزب راست افراطی "یوبیک" بود که برای نخستین بار توانست وارد پارلمان این کشور شود. درکنار این دو پیروزی، حزب سوسیالیست متحمل شکست شد.
۳۸۶ کرسی پارلمان میان نیروهای سیاسی مجارستان تقسیم شد. حزب دست راستی که انتخابات را برده می خواهد همان برنامه ای را اجرا کند که بانک جهانی آن را دیکته کرده است. یعنی شتاب بخشیدن به نظام اقتصاد بازار. دولت جدید می خواهد از مالیات‌ صاحبان ثروت و صنعت کم کند تا یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود.
رای دهندگان در کشوری که 10 میلیون جمعیت دارد به امید رهائی از بیکاری و فقر به پای صندوق های رای رفتند، اما از روز روشن تر است که آنها راه حل اشتباهی را برگزیدند. یک سال و نیم پیش مجارستان به کمک اعتبارات بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و خزانه‌ی اتحادیۀ اروپا از گردان یک بحران اقتصادی ناگهانی نجات یافت. دولت صرفه‌جویی شدید و افزایش مالیات‌ بر مصرف و نه ثروت را وضع کرد و سوبسیدها – همان یارانه هائی که احمدی نژاد عملا و به بهانه نقدی کردن آن را قطع کرده- فشار سنگینی را بر حقوق‌بگیران جامعه وارد آورد.
دولت موفق شد کسری بودجه را با حذف اعتبارات و مخارج در بخش عمومی جبران کند، اما با این تمهیدات، بر فقر و تضاد طبقاتی و نارضائی عمومی افزود. اما دراین میان، بدلیل فعال نبودن احزاب چپ و کمونیست مجارستان، زمینه برای رشد نیروهای دست راستی هموار شد. سوسیالیست‌ها که رنگ صورتی را به جای رنگ سرخ انتخاب کرده اند بیش از ۲۰ درصد از آرای خود را از دست داده‌اند.
درحالیکه حزب دست راستی که پیروز انتخابات شد تا ۵۷ درصد رای کسب کرد. سوسیالیست‌ها تا ۲۰ درصد آرا سقوط کردند و درعوض حزب راست افراطی "یوبیک" حدود ۱۳ درصد رای آورد و وارد پارلمان مجارستان شد.
این حزب به مانند احمدی نژاد و سازمان ها و گروه های بی تابلوی حامی او، با تبلیغاتی عوام فریبانه، احزاب بزرگ را کشور را متهم به بوجود آوردن مشکلات اقتصادی شد.
این حزب متکی به ناسیونالیسم شبه فاشیستی، سیاستی ضد اروپایی را اعلام داشته و به سبک نازی های آلمان که حضور یهودیان در آلمان را دلیل بحران اقتصادی دهه 30 اعلام کرده و کار را به یهود بگیری و یهودکشی و جنگ دوم جهانی کشاند، وجود و حضور "سیگان"ها و کولی هاو یهودیان در مجارستان را دلیل بحران اقتصادی کشور اعلام کرده است.


راه توده 270 07.06.2010
 

بازگشت