راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

هائیتی
تخته پرش نظامی
امریکا برای جنگ
در خاورمیانه
میشل شوسودوفسکی
ترجمه سعید بابائی

 

گزارشی تازه در وبسایت Stars and Stripes ماهیت عملیات نظامی ایالات متحده در جریان زلزله هائیتی فاش می سازد. بموجب این گزارش، نیروهای رزمی امریکا که قرار است به عراق و افغانستان اعزام شوند، با استفاده از موقعیت زلزله در هائیتی، تحت نام عملیات بشردوستانه به این کشوراعزام شدند. در واقع امریکا هائیتی را به منطقه ای برای تجربه جنگ های آینده در افغانستان و عراق و باحتمال زیاد "ایران" تبدیل کرد.
بر اساس گزارش وبسایت Stars and Stripes (به تاریخ 14 مارس 2010): "پس از زلزله ی ماه ژانویه نیروهای دریایی اعزام شده به هائیتی که برای کمک رسانی فرستاده شده بودند، در حال تمرین رزمی و همچنین آزمایش سلاح های خود برای استفاده در افغانستان بودند".
نیروهای دریایی واحد 22 تکاوران دریایی که به محض وقوع زلزله به هائیتی اعزام شده بودند قرار است به افغانستان اعزام شوند. در واقع تصمیم به اعزام آنها به افغانستان، پیش از اعزام آنها به هائیتی گرفته شده بود.
در دوران عملیات هائیتی، نیروهای اعزامی امریکا که قرار است به افغانستان اعزام شوند چند عملیات را تمرین کردند. از جمله، یک گروه در نقش طالبان باصطلاح مردم را تحریک به شورش می کردند و سپس نیروهای اعزامی علیه این شورش وارد عمل شده و چند ساختمان کوچک را در نزدیکی مقر خود منهدم می کردند.
روز پیش از این عملیات، ژنرال "دنیس هلیک" فرمانده ی نیروهای دریایی امریکا که به هائیتی اعزام شده بود، با فریاد به نیروهای اعزامی گفت: "هدف بعدی شما، پس از بازگشت به خانه کجاست؟" نیروها با صدای بلند پاسخ میدادند: "افغانستان".
ژنرال هلیک سپس در باره نقشه ی تهاجمی "ماریا" صحبت کرد. مطابق این نقشه 20 هزار نیروی رزمی امریکا تا آخر تابستان، پس از دیدن دوره های ویژه در هائیتی به افغانستان اعزام خواهد شد. هدف از اعزام نیروهای رزمی به افغانستان بالا بردن توانایی جنگ های درون شهری، جنگ های تن به تن و به طور کلی صحنه های درگیری در محدوده ی کوچک است.
ارتش کانادا نیز الگوی مشابهی را دنبال می کند. بدین ترتیب از هائیتی به عنوان سکوی پرش نیروهای رزمی به صحنه ی جنگ خاورمیانه استفاده شد.

راه توده 268 24.04.2010

بازگشت