راه توده                                                                                                                                                          بازگشت       

 

 

پلنوم کمیته مرکزی حزب کمونیست فداراتیو روسیه
به سوی سوسیالیسم
و مدرنیزه کردن روسیه
ترجمه بهروز بکتاشی

 

 

 

 

 

پلنوم نوبتی کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه سوم آپریل 2010 در مسکوبرگزار شد.

در آغاز کارپلنوم، اعضای کمیته مرکزی مسئولین ارگان های هدایت کننده حزبی که شامل دبیر اول و معاونین وی نیز می شود را انتخاب کردند. در این انتخابات گنادی زوگانف  مجددا به دبیر اولی حزب برگزیده شد.

پس از انتخاب مسئولین ارگان های مختلف، قرار شد کارت های عضویت بیش از 4 هزار عضو جدید حزب که از ابتدای سال جاری به عضویت حزب کمونیست روسیه قبول شدند بین آنها توزیع شود.

در ادامه کار پلنوم، زوگانف برنامه پلنوم کمیته مرکزی حزب با عنوان "مدرنیزه کردن روسیه همراه با سوسیالیسم  امکان پذیر است" را در دستور کار پلنوم قرار داد و طی سخنانی پیرامون این برنامه با اشاره به گفته های اخیر رئیس جمهور روسیه که از مدرنیزه کردن کشور سخن گفته است، گفت:

مدرنیزه کردنی که آقای مدویدیف بشارت میدهد راهی است به ناکجا آباد. یعنی همان راهی که سرمایه داری روسیه با تخریب سوسیالیسم از سال 1991 شروع کرد. مردم ما دیگر با شناختی که از حاکمیت پیدا کرده اند فریب این مردم فریبی ها را نمی خورند.

رهبر حزب کمونیست روسیه در بخش دیگری از سخنان خود در مورد جزئیات مدرنیزه کردن کشور که شامل کار در تمام سطوح اجتماعی است اظهار داشت:

غالب موسسات دانشگاهی، آکادمی های علوم و دیگر تاسیسات کادر پروری برای کار با تکنولوژی جدید که همگی لازمه پیشرفت و ترقی است، همینطور صنایع سنگین و سبک عملا به باد فنا رفته اند و بودجه ای ناچیز برای راه اندازی و نو آوری این موسسات در نظر گرفته شده است.

ما قبل از برگزاری پلنوم نسخه ای از برنامه خود را که قرار است در این جلسه مورد بحث قرار گیرد برای رئیس جمهور فرستادیم و در این جا لازم میدانم فقط به وضعیت فاجعه بار اختصاص بودجه برای مدرنیزه کردن کشور روسیه در مقایسه با دیگر کشور ها بپردازم.

کشور های غربی برای دست یابی به رشد و ترقی بیشتر، برای کنترل دولتی بر روی برنامه های اقتصادی و تکنیکی و علمی خود اهمیت بیشتری در دوران اخیرقائل هستند. بودجه ای که ایالت متحده آمریکا برای پیشرفت علوم در نظر گرفته 400 میلیارد دلار در سال است. اتحادیه اروپا 270  میلیارد. ژاپن و چین 140 میلیارد. حال در نظر بیاوریم که کادرهای آموزشی ما همگی زیر خط  فقر زندگی می کنند. لازم به ذکر است که در سال گذشته نیز از بودجه ناچیز اختصاص یافته به آکادمی های علوم 5/3 میلیارد روبل کسر کردند.

دولت روسیه که ادعای مدرنیزه کردن کشور را دارد، در سال گذشته فقط 200 میلیارد دلار به بانک ها که معلوم نیست این پول ها و پول های مردم را در کجا مصرف کرده و می کنند بخشیده است.

طبق آمار "مجله مالی ـ دارائی"، در عرض یک سال شمار میلیاردرهای روسیه از 49 به 77 نفر که با ذکر اسم و آدرس معین آنها از طرف این مجله معرفی شده اند، اضافه شده است. پس با این ترتیب این خوان یغمائی که دولت مداران روسیه پهن کرده اند، فقط برای کسانی است که نه دل به میهن خود دارند و نه دلسوزی برای شهروندان این کشور.

زوگانف در بخش دیگری از گزارش خود گفت:

در اساس خطاب ما مردم روسیه هستند و تمام کوشش خود را به کار خواهیم برد تا هر چه وسیع تر آنها را با برنامه های خود آشنا کنیم. ما در همه زمینه ها هم تجربه داریم و هم کادرهای لازم برای بکار گیری و انجام کاری بزرگ. ما باید به کمک مردم از ذخیره های علمی کشور استفاده لازم را ببریم. تنها در آمریکا 17 هزار متخصص از جمله پروفسورها، دکترهای مختلف در رشته های علمی گوناگون که فارغ التحصیل موسسات علمی اتحاد  شوروی بودند مشغول به کار هستند، که با کوله باری از تجربه و آشنائی با علوم و تکنیک جدید، خواهان بازگشت به کشور شان هستند. برای نمونه  می توان از "ژورس آلفراف" دارنده جایزه نوبل و عضو فراکسیون حزب کمونیست فدراتیو روسیه در دومای دولتی یاد کرد که پیشنهاد ریاست شهرک علمی در روسیه که مشابه دره "سیلیکون" در ایالات متحده است را پذیرفته است.

این امکان برای ما بوجود آمده است که برای رشد کشور و پتانسیل علمی- تکنیکی آن در شرایط دشوار کنونی و رقابت در حال رشد در جهان، تاثیر بگذارسم .

 

(خلاصه شده از سایت حزب کمونیست روسیه)

 


 

 

            راه توده  262    22 فروردین ماه 1389

 

بازگشت