راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

ناتو و امریکا
به ایران و روسیه
دندان نظامی نشان می دهد
با استفاده از مطبوعات مترقی فرانسه
آذرفریتاش

 

امریکا تلاش تازه ای برای جلب موافقت کشورهای عرب خلیح فارس جهت مقابله با برنامه اتمی ایران آغاز کرده و بنا بر ادعای مقامات این کشور، موفقیت هائی نیز دراین عرصه بدست آورده است.
رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا پس از ملاقات با ولیعهد ابوظبی گفت که کشورهای عرب خلیح فارس آماده همکاری با امریکا برای تشدید تحریم ها علیه ایران اند. آنها قول داده اند که از نفوذ خود برای متقاعد کردن دولت چین برای تشدید مجازات های بین المللی علیه ایران استفاده کنند.
گیتس در سفر به عربستان سعودی و ملاقات با مقامات با پادشاه این کشور راه های افزایش توان نظامی عربستان سعودی در عرصه هوایی و موشکی را بررسی کرد. به گفته منابع نظامی توسعه توان نطامی عربستان در چار چوب سیاست امریکا و ناتو، کشورهای خلیج فارس را برای مقابله با برنامه تسلیحات اتمی ایران آماده می کند. هدف از این استراتژی که امریکا در منظقه خاورمیانه و آسیای مرکزی در پی تحقق آنست؛ نابودی اقتصادی ایران است.
مسئله در ابتدا مجازات های بین المللی علیه سیاست های نظامی، اتمی و خارجی جمهوری اسلامی اعلام می شد، اما تلاش های جدید دیپلماتیک و نظامی امریکا در منطقه نشان میدهد که مسئله اصلی نه برنامه اتمی ایران، بلکه محاصره اقتصادی و نظامی آنست. و در این میان، سیاست ها و مواضع بهانه ساز احمدی نژاد و علی خامنه ای، و همچنین فرماندهان سپاه به این استراتژی امریکا کمک می رساند.
احمدی نژاد از فرصت و امکانی برای بحرانی تر ساختن اوضاع ایران و منطقه استفاده می کند. هدف او خارج ساختن دولت خویش از زیر فشار جنبش نارضائی و اعتراضی مردم است که اکنون به جنبش سبز در تمام جهان معروف شده است.
آیا تحریم های تازه بهانه ساز تشدید سرکوب این جنبش نخواهد شد؟ و اگر چنین باشد، امریکا عملا به یاری احمدی نژاد و کودتای نظامی که علیه میرحسین موسوی بدان دست زد نیست؟ و اگر پاسخ هر دو سئوال مثبت باشد، دولت احمدی نژاد و شخص او، همان جاده صاف کن استراتژی امریکا در منطقه و حتی علیه ایران نیست که این کشور برای نزدیک تر شدن به مرزهای روسیه به آن نیازمند است؟
یک سخنگوی شرکت نفت انگلیس- هلندی "شل" روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که این شرکت فروش بنزین به ایران را متوقف کرده است. شر کت شل با این تصمیم به دیگر شر کت های نفتی کمتر مشهوری پیوسته است که از مدتی پیش این تحریم را آغاز کرده اند.
کنگره امریکا بر تلاش های خود برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران افزوده و از شرکت های مالی وتجاری این کشور خواسته است تا باز هم از مناسبات بازرگانی با ایران بکاهند. علیرغم همه این فشارهای سیاسی و اقتصادی که قربانی اصلی آن مردم ایران اند، کاخ سفید هنوز قانع نشده و در پی محاصره نظامی ایران برای رسیدن به اهداف استراتژیک تر خود، یعنی محاصره روسیه، هفته گذشته قرارداد جدیدی را به دولت قرقیزستان تحمیل کرد که بموجب آن و با هزینه دو میلیون دلار یک مرکز آموزش نظامی دراین کشور توسط امریکا تاسیس می شود.
ژنرال "پترآئوس" فرمانده نیروهای امریکا در خاور میانه و آسیای مر کزی خبر تاسیس این مرکز را با توجیه مبارزه با تروریسم اعلام کرد.
بدین ترتیب، کمربند نطامی ناتو - امریکا از شمال تا جنوب ایران و از شرق تا غرب ایران تکمیل می شود و چنین کمربندی معنای دیگری ندارد جز محاصره نظامی و اقتصادی ایران و نشان دادن دندان های تسلیحاتی به روسیه، هند و چین. یاری رسان به این استراتژی امریکا در ایران کیست؟


راه توده 260 15.03.2010
 

بازگشت