راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قدرت
در انتخابات پارلمانی
جمهوری آذربایجان
جا به جا نشد!
آذرفریتاش
 

انتخابات پارلمان جمهوری آذربایجان در 7 نوامبر 2010 برگزار شد. بیش از هزار ناظر بین المللی از کشورهای مختلف جهان و پارلمان اروپا و سفارتخانه های امریکا و انگلستان بر روند رای گیری این انتخابات نظارت داشتند. تقریبا نیمی از واجدین شرایط رای، یعنی دومیلیون و 480 هزار نفر در انتخابات شرکت کردند. بموجب گزارش خبرگزاری "ترند" از کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام کرد از 125 کرسی مجلس ملی 72 نماینده از حزب حاکم (آذربایجان نوین ) و37 نماینده مستقل وهمچنین 10 نامزد از احزاب دیگر سیاسی به مجلس ملی جمهوری آذربایجان راه یافتند. بدین ترتیب حزب حاکم بار دیگراکثریت کرسی های مجلس ملی را بدست آورد و "الهام علی اف" رئیس جمهور فعلی جمهوری آذربایجان در پست خود باقی ماند.
پس از فروپاشی اتحاد شوروی جمهوری اذربایجان در30 اوت 1991 اعلام استقلال کرد و "ایاز مطلب اف" رئیس جمهور اعلام شد. پس از یکسان" ابوالفضل ایل چی بیک" قدرت را بدست گرفت که عمر ریاست او نیز کوتاه بود. از سال 1993 تاسال2003 "حیدر علی اف" عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست اتحاد شوروی که پس از فروپاشی اتحاد شوروی عمیقا گردش به راست کرد، در دو دوره ریاست جمهوری را بر عهده داشت. حیدر علی اف قبل از فروپاشی اتحاد شوروی مدتی طولانی نیز از رهبران حزب کمونیست آدربایجان شوروی بود. او در سال 2003 دراثر بیماری در گذشت و هوادارانش پسر او را برای جانشینی وی نامزد کردند. از این تاریخ تحولات سیاسی در راستای سیاستمدارانی که پول و قدرت را به منافع ملی ترجیح می دهند وحکومت را از درون بلعیده اند قرار گرفت. پس از مرگ" حیدر علی اف" در نوامبر 2003 الهام علی اف "با اینکه هنوز انتخابات مجلس برگزار نشده بود، موفق شد با پشتیبانی از طرفداران پدرش به طور موقت رئیس جمهور کشور اعلام شود و درانتخابات نوامبر 2005 نیز پیروز شود و بطور رسمی رئیس جمهورکشور اعلام شود. در حقیقت در این زمان قدرت های خارجی و در راس آنها ایالات متحده امریکا که در چار چوب استراتژی سلطه گرایانه خود عمل می کرد و می کند و منافع اقتصادی و نظامی اش در خارج از مرزهای ایالات متحده از اولویت سیاسی برخورداراست، نمی تواند نسبت به تحولات جدید در آذربایجان بی تفاوت باشند. امریکا از گذشته دور در تلاش بود که از موقعیت استراتژیک جمهوری آذربایجان در جهت اهداف خود بهره برداری کندو در این زمینه میلیون ها دلار سرمایه گذاری کرده بود. جمهوری اذربایجان کشوری در ساحل دریای خزر و همسایه ایران و روسیه که از ذخایر عظیم نفت و گاز برخوردار است و مسیر انتقال نفت و گاز بازارهای جهانی می باشد، اشتهای کنسرنهای نفتی امریکا و بریتانیا را پس از فروپاشی اتحاد شوروی صد چندان کرد. سیاستمداران امریکایی و اروپایی دست در دست هم با امضای قراردادهای نفتی پر سود اهرم های اقتصادی جمهوری اذربایجان را در اختیار گرفتند. در بخش های دیگر صنایع بخش خصوصی نیز سرمایه گذاران خارجی اکثر اهرم های اقتصادی را در اختیار گرفتند. از این پس جمهوری آدربایجان با امضای قرارداد نظامی در سال 1966 در قالب "مشارکت برای صلح" در چارچوب عملیات ناتو در عراق و کوزوو با این سازمان همکاری نمود و اکنون نیروهای آذربایجان در عملیات ناتو در افغانستان شر کت می کنند و شاید فردا نیز در ایران!


راه توده 292 15.11.2010
 

بازگشت