راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

ایران
لولوی موشکی
در استراتژی جدید ناتو
آذرفریتاش

 

اجلاس کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی(ناتو) در روزهای جمعه و شنبه 19 و20 نوامبر در لیسبون پایتخت پرتقال برگزار شد. در این اجلاس  رهبران 28 کشور عضو شرکت داشتند. هدف این اجلاس تصویب استراتژی و ساختار جدید ناتو در ده سال آینده بود. استقرارسیستم دفاع موشکی در اروپا و همکاری با روسیه و  ورود روسیه به این پیمان از مهم ترین بحث ها و تصمیمات این اجلاس بود.

آندرسن فوگ راسموسن دبیر کل ناتو درآستانه این اجلاس اعلام کرده بود که قرار است ناتو امنیت افغانستان را از سال آینده به ماموران محلی بسپارد که در صورت موفقیت این طرح ناتو تا سال 2014 از افغانستان خارج خواهد شد.

استراتژی ده سال گذشته ناتو در سال 1999 به تصویب رسید. از این تاریخ بیش از ده سال گذشته است. در این مدت برخلاف ادعای رهبران ناتو نه تنها امنیت جهانی بهبود نیافت بلکه عملیات نظامی ناتو در چهار گوشه جهان گسترش یافت. در حقیقت منظور از امنیت بین المللی و ثبات جهانی چیزی جز امنیت منافع کنسرن های چند ملیتی و دفاع از منافع کل سیستم سرمایه داری در جهان نیست. دفاع از بخشی از این امنیت برعهده نیروهای نظامی ناتو به رهبری امریکاست. استراتژی پیمان ناتو در دوران جورج بوش، این وظیفه را تحت بهانه مقابله با تروریسم و القاعده و طالبان پیش برد و جنگ عراق و لشکر کشی به افغانستان ادامه آن بود.

حال استراتژی 10 سال آینده ناتو تصویب شده است، که از جزئیات آن اطلاعی در دست نیست، اما بموجب آنچه که خبرگزاری ها از اجلاس لیسبون منتشر کرده اند ایجاد سپر دفاع موشکی در کشور های عضو ناتو و همکاری روسیه با این طرح مهم ترین بخش این استراتژی است.

طرح دفاع ضد موشکی را ابتدا امریکا برای محاصره روسیه می خواست در اروپای شرقی - لهستان و جمهوری چک- پیاده کند که با مخالفت و مقاومت شدید روسیه همراه شد زیرا مسکو آن را تهدیدی مستقیم علیه روسیه میدانست. بتدریج و طی دیدارها و مذاکرات پنهان و بده بستان های پشت پرده، روسیه سرانجام پذیرفت که این طرح با هدف گیری ایران بعنوان یک خطر موشکی – اتمی پیاده شود و خود این کشور نیز با اجرای این طرح همکاری فنی کند.

این موافقت، که هنوز و همچنان مشروط به "همکاری فنی" است و نه همکاری همه جانبه، پس از آن بدست آمده که روسیه مطمئن شده هدف محاصره روسیه نیست، بلکه محاصره ایران است و از طریق محاصره ایران و یا حمله نظامی به آن نه تنها خطری متوجه روسیه نمی شود، بلکه روسیه نیز می تواند بخشی از غنائم ناشی از حمله نظامی به ایران را نصیب خود کند!

رهبران کشورهای عضو ناتو در اجلاس لیسبون برخی با صراحت و برخی با برخی ملاحظات دیپلماتیک گفتند که ناتو در آینده با تهدید های تازه ای روبرو خواهد بود که از جانب ایران متوجه جهان است!

 

 

                راه توده 293    اول آذر ماه 1389
 

بازگشت