راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

دیدار در مینسک
ونزوئلا و بلاروس
اتحاد برای برپائی
ساختاری سوسیالیستی

پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

"آلیگ ستپاننکو" در روزنامه پراودا چاپ مسکو، طی مقاله‌ای به مسافرت هوگو چاوز رییس جمهور ونزویلا به جمهوری بلاروس پرداخته است که سایت حزب کمونیست روسیه نیزآن را باز تاب داده است.

بنا به اظهارات رئیس جمهور بلاروس الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهور دو کشور در نشست مشترک خود به بررسی مناسبات ونزویلا و بلاروس از سال 2006 تا به امروز پرداختند. یعنی زمانی که هوگو چاوز برای اولین بار به جمهوری بلاروس سفر کرده بود. در این مدت مناسبات تجاری و اقتصادی هر دو کشور تا به حال به ده برابر افزایش رسیده است. رئیس جمهور بلاروس با تاکید بر طولانی بودن استراتژی روابط سیاسی و اقتصادی این دو جمهوری گفت: گسترش روابط همه جانبه ونزوئلا و بلاروس تاثیراتی عمیق در تمام ابعاد زندگی مردم دو کشور داشته است. امروزه در زمین‌های کشاورزی ونزوئلا بیشترین ابزار گرد آوری محصول  ساخت کارخانه‌های بلاروس هستند. در کاراکاس پایتخت این کشور کارخانه‌های ماشین سازی "ماز" که تولید کننده ماشین‌های بزرگ بارکشی هستند تاسیس شده است. کارخانه تراکتور سازی و کارخانه‌های خانه‌های پیش ساخته سازی در اغلب شهرها و حتی روستاها ایجاد شده‌اند. کارخانه‌های آجر پزی که کاربرد فراوانی برای ساختن شهرک‌ها و احیای خانه‌های روستایی دارند نیز در زمره این نوع همکاری‌ها می‌باشند.

همکاری‌های وسیع و منظم  هر دو کشور، در زمینه‌های نفت و پتروشیمی در ونزوئلا که دارای بیشترین منابع نفتی جهان می‌باشد، از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست.

متخصصین بلاروس با اتکا به تجارب خود صدها کارشناس نفتی منطقه "گومیل" و دیگرمناطق بلاروس را برای همکاری با شرکت‌های نفتی ونزوئلایی جهت اکتشاف، تولید و تصفیه نفت به آن کشور اعزام کرده است.

در ادامه این جلسه که حدود هفت ساعت به طول انجامید، هوگو چاوز با سپاس از رئیس جمهور و ملت بلاروس گفت: شخصا نمی توانم قیمتی را برای این همه گشاده دستی بلاروس‌ها تعیین کنم. در این دنیایی که خود بینی و خود پرستی  در جای جای آن موج میزند چنین رابطه‌ای بی نظیر و بی همتاست.

در ادامه این نشست که ابتدا فقط دو رئیس جمهور حضور داشتند، هیات نمایندگی همراه چاوز با مسولین دولتی جمهوری بلاروس، چندین قرارداد اقتصادی و تجاری از جمله قرار داد اکتشاف و تولید نفت بین شرکت نفت ونزوئلا و "بیل نفت" جمهوری بلاروس ، برای استفاده کشور بلاروس توسط  خود آنها از 820 هزار تن در سال به یک و نیم میلیون تن را امضا کردند.

در انتهای این گزارش، گزارشگر روزنامه پراودا یاد آور می‌شود که زمانی ارزشمندی رابطه جمهوری بلاروس با کشور ونزوئلا با این وسعت و برابر حقوق برجسته می‌شود که رهبران روسیه اعمال فشار و محدودیت‌های مختلف بر کشوربلاروس اعمال می‌کنند. آنها بر هیچ کدام از قرار داد‌های متقابل، از جمله قرارداد‌های گمرکی، ارسال نفت و گاز با قیمت‌های توافق شده و....پای بند نیستند. دولتمردان روسیه از شرکت‌های غربی برای استخراج و پالایش نفت در سیبری با قیمتی که این شرکت‌ها تعین می‌کنند دعوت می‌کنند، در حالی که این امکان را از بلاروس‌ها دریغ می‌دارند. دولت روسیه آنچنان دیوار بلند و غیر‌قابل عبوری در برابر دولت و مردم بلاروس کشیده که برای ما قابل فهم نیست. آن‌ها می‌خواهند دولت مردمی این جمهوری را به زانو زدن در مقابل خود وادار کنند. طبیعی است که بهای این محدودیت‌ها و تنگ نظری‌ها را مردم هر دو کشور پرداخته و می‌پردازند.

در پایان نویسنده گزارش به آخرین جمله هوگو چاوزدر آخر جلسه اشاره می‌کند که می‌گوید: در این جا کسی طلب کار نیست، ما مشکلاتمان را رفیقانه حل کرده و می‌کنیم و با همدیگر آلترناتیوی خواهیم ساخت در برابر امپریالیسم جهانی.

 

 

                راه توده 289    3 آبان ماه 1389
 

بازگشت